Norrköpingsbor??
finns det någon från Norrköping här?
det var nämligen en annons i blocket tråden med små pojkar som gärna fått komma hit om det gått att ordna, men de skulle hämtas av köparen hemma hos säljaren så jag tänkte höra om ngn Norrköpingsbo kan hämta upp dem åt mig och skicka dem vidare om jag hittar transport, bäst hade ju varit om det finns ngn därifrån som ska ner till skåne
men sån tur har jag säkert inte..
har ej svarat på annonsen så jag vet itne om de finns kvar än, tänkte bara se om det fanns ngn här först..

Jag bor i Norrköping och skulle kunna hämta dom.
Traasdocka (eller nånting sånt neter hon, finns på djurtransport.ifokus) åker ofta sthlm-skåne via norrköping.
#1 har du möjlighet att ha dem karantänade från dina egna råttor för säkerhets skull? tänkte på ohyra och sånt eftersom jag inte sett dem eller har en aning om vad det är för ett hem de har nu…
jag ska svara på annonsen och höra om det är ok att göra på detta viset,
ger såklart dig ersättning för mat och strö och sådant om det blir av.. 

Karantän är inget problem, kan ha dom hos mina föräldrar. Fast jag kan inte lova att dom blir speciellt mycket hanterade där tyvärr, utöver vardagsskötsel förståss.

Känner inte igen namnet på säljaren så jag tror inte det är någon här inne iaf.
Hör av dig när du pratat med både säljare och transportör så fixat vi dethära. :>

Kolla vad de väger innan de far är ni söta de ser ut att ligga i underkant på bilderna, men de kan ju vara tagna vid 4v när inget stämmer kroppsmässigt

Stog iaf på en av dom att han är för ung för att flytta än, så han är nog 4v atm
då är säljare mailad! så får vi se!
tack på förhand Lancia för att du kan tänka dig att ställa upp 

#7 Näe det står att han är 6 veckor men inte kan flytta…

lol. skyller på citodonen :D
#6 jag tyckte också att de såg lite små ut.. men om jag får svar från säljaren kanske jag kan få uppgifter om vad de väger nu och när bilderna är tagna
#10 om det är så att de väger för lite för sin ålder/är magra kan de äta upp sig ett tag hos dig innan resan då (är helt ok om du inte vill ha dem ett längre tag, säg bara till då
)? vill inte sätta bebbar på resa om de inte är helt ok, det känns som att man kan riskera liv och hälsa på dem då..

Inga problem, dom kan äta upp sig här!
#12 tackar :) då hoppas jag att jag får ta dem 
nu har jag fått svar och det verkar som att jag får köpa dem! ställde en massa jobbiga frågor nu så hoppas att hon inte ändrar sig :)
har även lagt ut en tråd på djurtransport för att se om ngn åker hit ner..
hon hade tydligen blandat ihop åldrarna så dessa skulle vara 4 veckor och leveransklara om en vecka.. har fått nya bilder med… men jämfört med kullen som jag hade för ett par år sedan så är dessa tunna.. eller så var mina feta..
jag har ju inte tagit dessa bilder men råttorna på bilderna är mina, vet ej riktigt hur reglerna är ang att lägga upp dem.. ta bort dem om jag bryter mot ngt..
deras mor är en mkt ung råtta som är dräktig nu igen :( 7mån och om jag räknar rätt inne på tredje kullen, hade jag haft möjlighet så hade hon fått komma hit med..
men de verkar utfodras rätt bra om det stämmer, med varierad mat och matrester med mera 

Har 4 veckors här hemma att jämnföra med, och dom ser lite smala ut.

Jag vill inte sabba glädjen här.. men hitta en annan annons från samma "uppfödare"LÄNK och tänkte det kan vara bra att veta vad man stödjer iom att köpa från denna
utdrag från texten.. I denna annons finns Ollie som är en "dumboråtta", hon är grå/vit, runt 2 år gamma o dessutom mamma 4 ggr om till väldigt fina ungar. Ollie är en duktig mamma, i buren kan hon bitas men utanför buren är hon mkt rar o hon är i mkt bra form. 100:- för henne pga av fina avelsmöjligheter.

om någon klarar av att vara pedagogisk och informativ (that's not me right now) och känner sig manad kan ni väldigt gärna maila annonsören med lite "förslag" på bättre avelsteknik och kunskap…
Jag blir på tok för arg tyvärr och kan inte svara på ett bra sätt
#21 ok, jo det har du ju rätt i att man stödjer genom att köpa från henne
men samtidigt så vill jag ju ge dessa små ett bra liv 
jag försöker att flika in lite fint med tips i mina mail.. men om någon uppfödare skulle skriva ett bra mail till henne så skulle det vara bra
Magda… jag är ledsen men den där lille är så mager att jag mår illa… inbilla dig inte att hon kommer att göra något rätt bara för att du inflikar det fint i dina mejl… du ser ju redan nu att trots vad hon än säger så är djuren undernärda så det skvätter om det.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#23 Förlåt jag menar inte att lägga upp det så, ville bara att du skulle se den andra annonsen. Och att jag personligen skulle vänt mig någon annanstans. Jag förstår att man vill ge de ett bättre liv, en andra chans så jag dömer dig inte..
#25 jo jag ser det, men man kan ju alltid hoppas.. kanske finns ngt hopp om mänskligheten *suck* men antagligen har du helt rätt
#26 jo jag har sett det,
hon erbjöd mig dessa honor med, men jag har verkligen inte möjlighet att starta en honflock fast jag skulle vilja hjälpa dem..
men det är inte säkert att hon alls vill sälja smågrabbarna till mig efter sista mejlet, skickade med länk till r8wiki iaf så kan hon ju läsa på lite där om hon nu bryr sig om det..

Någon uppfödare som mailat henne ännu!??
jag kan nog ha ett o annat att säga annars! 
jag tror verkligen att alla människor kan ändra sig :) kanske är det naivt att tro det bästa om folk.. men men 

#29 Det är bra att tro bra om folk. :) Tyvärr kan det komma tillbaka och bite en i arslet ibland, men jag tror ändå det är bra att tro bra om folk. Man blir så cynisk och svartsint annars. Jag tror ju inte att den här människan i fråga på något sätt försöker göra pengar på råttorna - det vet vi nog alla att är ganska så svårt med de låga priser man kan ta för råttor. Det är nog mest att hon inte har någon större koll - eller så har något hänt som vi inte vet om. Men BRA låter det ju inte, det måste jag medge. Bilder har jag inte mycket för, det kan se ut lite hur som helst, men det är främst texten i annonserna jag reagerar på. Däremot förstår jag dig absolut när det gäller att vilja ta bebisarna däreifrån!! Absolut! Och du ska inte behöva känna att du gör någonting fel om det är det beslutet du tar! Däremot kan det ju betyda problem för dig längre fram när det gäller råttornas hälsa och sådär, men det är ju en sak du får överväga själv. För RÅTTORNA är det ju inget fel på! DE är ju inte att skylla, menar jag. Lycka till till dig och till råttisarna hur du än väljer att göra! Jag bor i Norrköping om det behövs hjälp under en kortare tid.