Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 2227 ggr
ShitGoose
0

Samma sak i sverige?

Som rubriken lyder..

Är det såhär i sverige också?
Föder grossisterna upp djuren såhär..? Obestämd

Länk

(visste inte vilken grupp jag skulle lägga inlägget i)

Medarbetare på Sphynx iFokus

Nicciz
0

Svar -Ja tyvärr

tildabelle
0

Fy vilka bilder. Men så ser verkligheten ut - även i Sverige.

/Alexandra

hus-musen
0

ja det ser ut så här oxå tyvärr.

Qui dormit, non peccat

thildatessie
0

#0 nej gud så hemskt!! nu ska jag verkligen verkligen inte köpa från djuraffär!! köpte ju marsvinen från en, vet ju inte om de kommer från grossister men nu känner man ju sig nästan skyldig på något sätt.. men det är en bra sida att visa folk som vill köpa från djuraffär!

ska fråga "min" djuraffär var de köper djuren ifrån.. vet ju inte om dem är ärliga men man kan ju försöka..

Love-
0

jepp tyvärr e det inget ovanligt i sverige iheller :(

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Engagera
0

De lär säga att de köper från en grossist. Det gjorde djuraffären där jag bor.

Alltså även fast jag tycker detta är så jävla fel så är mina råttisar helt underbara. Trots att de kommer ifrån ett sånt ställe. Grossist = Hemskt och borde inte få finnas - i alla fall inte i denna "form".

Det verkar dock som om mina råttor på nått vis är tacksamma för det liv de får här…

thildatessie
0

men kan kaniner och marsvin som är lite större djur också komma från grossister som dem på  bilderna?

Engagera
0

Mycket möjligt.

thildatessie
0

stackars djur…alltså alla då.  men alltså är det typ privatpersoner som gör det eller företag eller…? fattar inte riktigt vad det innebär. vet ju att det handlar om att föda upp så många som möjligt på så kort tid som möjligt men…

Engagera
0

Tror att det är företag faktiskt. Ormmat grossister som sedan säljer som husdjur också. I guess!

thildatessie
0

nej!ush! :(

Allamej
0

Allvarligt? Varför tror ni att man inte vill stödja djuraffärerna och grossisterna? Trodde ni att det var för att uppfödarna vad avundsjuka på dom?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

tildabelle
0

#6  Det är inte alltid fel på råttorna som kommer från grossister, men man vill kanske inte stödja den sorterns avel.

Dina råttor är säkert underbara, men om du skulle tänka på att deras mamma fortfarande kanske ligger i en sån liten bur och klämmer fram nya bebisar, då kanske det inte känns lika kul att veta att man gett sånna människor pengar när man köpt sina råttor.. om du förstår vad jag menar..

/Alexandra

fiffiluren
0

#7 på första bilden i länken syns det lite större vita lådor till höger, i dom är det marsvin enligt texten. Kaniner finns det säkert också där någonstans, dom är inget undantag.

Ratata
0

Usch vad ledsen man blir när man läser sånthär. :( Men det är nog nyttigt om fler läser det så att man kanske förstår varför det är så fel med djur från grossister.

dorkey
0

Exakt de där bilderna har jag sett från en annan hemsida… Fast då sades det vara från en svensk grossist! Förvånad

Dramatik
0

Alltså fy, jag har sett de bilderna innan och mår lika dåligt varje gång jag ser dem.

Det är sjukt att man får föda upp djur så, inte ens ormmat borde födas upp så!

Finns det inget man kan göra för att stoppa det?

De kunde ju åtminstone haft större burar…

Engagera
0

Lagen om burstorlekar kanske bara handlar om husdjurs-råttor. Inte om "ormmat"… Hmmm

Emmieline
0

huh stackars djur sitter här med tårar i ögonen .

Lancia
0

Ja, det är sådär det ser ut här i sverige med, även för kaniner och marsvin. Jag var på Åkello (en av dom två största grissisterna i sverige) i två veckor. Att djuren har dåligt med utrymme och avlas sönder är bara en bråkdel av all skit som förekommer…

fiffiluren
0

#20 du råkar inte ha några bilder därifrån? För om du har det så har vi ju ännu mer bevis för hur j***gt det kan vara och för det mesta är.

Kiyona
0

Fy fan så fruktansvärt!

Vem har mage till att göra det?

jag ska inte köpa från djuraffären längre (eller betsämnde för ett tag sedN) Zeus och Hades är från djuraffären och kommer antgligen från ett sådant ställe. Det var när jag praoade i djur affären som jag såg att de slängde in djuren i frysen om de inte blev sålda…

Men mian har varit undrbara ochg fått ett fint liv jhär iallafall….men fy.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Lancia
0

Jag har inga bilder kvar tyvärr, men det såg exakt likadant ut som på bilderna i #0s länk.

ShitGoose
0

#22 Inte levande då hoppas jag? Obestämd

Medarbetare på Sphynx iFokus

Kiyona
0

24# Nä dte hoppas jag inte…såg ju bara att dte låg ner fysta djur i frysen…Vet inte hur dem gjorde…..

Vill ionte tänka på det, men hoppas verkligen inte de kom i där levande ><

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

HextremO
0

Jag blir så arg.. det måste väll finnas nått sätt att stoppa detta djurplågeri?

Jag klarar inte av att se djuren bli behandlade såhär utan att göra någonting..

Ribessa
0

Självklart vill man inte stödja dessa grossister och djuraffärer osv.. Men jag tänker såhär.. Att, jag vill köpa dem därifrån, då jag sett dom, för jag blir så ledsen att se hur dom behandlas och lever. Jag vet att jag kan ge dom ett så himla mycket bättre liv, så jag vill bara rädda dom därifrån så fort som  möjligt!

Men det här måste upphöra. Blev skakig av bilderna faktiskt.

Engagera
0

Men som #13 svarade mig (som fick mig att tänka till lite extra)

"Dina råttor är säkert underbara, men om du skulle tänka på att deras mamma fortfarande kanske ligger i en sån liten bur och klämmer fram nya bebisar, då kanske det inte känns lika kul att veta att man gett sånna människor pengar när man köpt sina råttor…"

Och det är sant. De orden kommer jag inte att glömma. Fast självklart är jag lycklig att Maja & Luna är helt fantastiska! Och att jag kanske hade missa dessa individer för att jag köpt från en uppfödare… nää! :P

tildabelle
0

#27 Fast när man tänker efter så behöver ju inte djuren i djuraffärerna räddas - de har det redan mycket bättre än djuren hos grossisterna.

Om det är någon råtta som behöver "räddas" så skulle det väl vara mamman och pappan till bebisan som finns i djuraffären?

/Alexandra

Allamej
0

Så istället för att släppa ut minkar till en säker död kan ju djurrättsaktivisterna hämta hem dessa djur istället… Eller fullständigt bojkotta djuraffärer som säljer grossistuppfödda djur.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

fiffiluren
0

#30 det är ju inte minkarna som går en säker död till mötes, det är ju alla andra djuren i just det ekosystemet. Minken anpassar sig jättefort och äter upp markhäckande fåglar med ägg och ungar, de tar den mesta av fisken så uttrarna försvinner mer och mer där det finns mink, samt att fisk försvinner.

Men du har helt rätt, djurrättsaktivisterna borde satsa på det här i stället (inte då att släppa djuren fria i det vilda där de med säkerhet kommer att dö), så att dom djuren får ett värdigt liv. Och sen bör grossosterna lämna över djuruppfödningen till folk som vet vad dom håller på med och som inte ser djuren som en vara utan ett husdjur och kompis - det blir ju bättre för alla i slutändan.

Allamej
0

Minkarna dör som flugor iom. att dom inte vet hur dom ska försvara sig, hur man undviker bilar eller var man ska hitta mat.

Någon enstaka överlever men gör varken till eller från i ett ekosystem där det redan finns minkar.

Dom som tror att dom gör minkarna en tjänst när dom släpper ut dom är aldrig kvar för att se dom ligga döda och tillplattade vid vägkanterna.
Dom är lika mycket tamdjur som råttor och ingen här inne är väl för att man ska släppa ut grossistråttorna i det vilda eller hur

fiffiluren
0

Ja uppe hos mig finns det då massor med mink, och nu har det hunnit gå ett par generationer så nu klarar dom sig, iaf dom som har förfäder som blivit utsläppta, nyutsläppta klarar sig mindre bra. Sen beror det ju på vilken tid på året det är.

Nej djurrättsaktivisterna vet inte alla gånger vad det är dom håller på med, det enda dom ser är djur i bur och sen skiter dom i följderna både för djur och människor om de släpper dom lösa hej vilt (det är ju bara kolla PeTA, dom är ju helt galna).

Sen kan ju tilläggas att inga djur, vilda som tama, har något bra trafikvett, exempel är ju igelkottarna. Så att säga att det är tama och det är därför de inte undviker bildar som de borde, det köper jag inte riktigt.

Jag sa aldrig att dom skulle släppa ut råttorna i det vilda, jag sa att dom skulle ta dom därifrån till bättre människor, kanske formulerade jag det bara inte precis så.

Allamej
0

Jag bor mitt i minkfarmarnas land och även om jag verkligen hatar dom så tänker jag steget längre än aktivisterna som släpper ut dom…

Dessa djur har levt som tamdjur hela sina liv. Dom är uppfödd med människor och är tama. Inga bra husdjur men inte elaka eller så.

Dom har aldrig jagat. Dom vet inte hur dom ska få tag i mat. Ok att några överlever men majoriteten dör.Innebär dessa få att det blev bättre?

Är det inte att föredra att på politisk väg sätta stopp för det hela… att faktiskt sluta använda päls och lobba för en lagförändring?

Samma med grossister…

Jag är inte för fem öre förtjust i dom men så länge folk räddar djur från butiker (nej, jag är inte ett dugg bättre… har gjort det själv) så stödjer man dessa… dom går runt och det är god ekonomi för dom att fortsätta.

Om man bojkottar det hela så kommer dom förhoppningsvis, efter ett par år av underskott i plånboken, att fatta vinken. Men bli av med dom blir vi aldrig…

fiffiluren
0

#34 nej jag stödjer inte heller någon form av pälsuppfödning eller grossistuppfödning och jag är inte heller för att man släpper ut djur som inte hör hemma i den här naturen.

Kanske är det så att bara 3% av minkarna som släpps ut överlever, vad vet jag? Jag skriver bara det jag själv har upplevt och tror.

Djur har instinkter också, inte ens hos alla hundar har rovdjur och faroinstinkterna försvunnit (nu pratar jag inte om jakthundar som ska hantera sånt till "vardags") och dom har ju bott ännu närmre människan betydligt längre än vad buruppfödda minkar har gjort. Så dom som nu överlever och sprider sig är väl dom med instinkterna kvar, samtidigt är det väl där det går åt h*vete, dom vet att dom ska jaga men inte vad så då tar dom allt möjligt i stället. Och det är därför som det försvinner arter runt områden där det finns mink.

Hemma jagas dom aktivt och ändå finns dom kvar.

Råttor däremot, är det inte samma sak med, dom har ju inte samma skydd för det hårda utelivet, dom vet inte hur de ska hitta mat, deras färger (ljusa och vitteckande) får dom dödade väldigt snart av rovdjur. Och så går de en plågsam död till mötes av antingen svält, köld, hundar eller katter (bara för att nämna några exempel)

Jag är mer till hundra procent i att inte köpa från djuraffär, bara det att alla nybörjarna där ute som ser en gullig råtta i butiken inte vet det här. Så det kommer för evigt att vara bara skit med det.

Nån som är med på att spika upp grossistbilder utanför alla djuraffärer i Sverige?Flört