Välkommen Fjant
Igår var Veralera med familj in om här (jättegulligt av er att köra så långt!!) med en Fjant till mig, jag valde honom för att han verkade gilla mig.
men nu hatar han mig & Moffe 
han är livrädd för Moffe så han får inte ens komma nära honom utan att han illvrålar som om han höll på att dö och hoppar 1 meter upp i luften och nu sen de träffats är han verkligen livrädd för mig med, men antar att jag luktar Moffe.
jag hoppas det går över så att han kan trivas hos oss.
inga sår har uppstått på dem ännu iaf, jo Moffe har ett litet men det kan likagärna vara att han rivit sig
kan de förresten piska svans fast de bara är rädda, den enda råttan jag haft som gjort så tidigare blev mkt aggressiv mot folk, därför frågar jag?
nu låter jag Fjant vara ifred idag för att lugna ner sig så får vi se hur det går!
Moffe hälsar att han inte ens tänker försöka prata med den skrikiga råttan mer förrän han lugnar sig, så nu har Moffe lagt sig i ett hörn för att sova, då smyger Fjant fram och rör vid honom och springer sen illvrålande därifrån
men Moffe tar det rätt lugnt som tur är
aahh nu kunde jag iaf plocka upp honom fast han var mkt spänd, men han for inte iväg och jag kunde ha bägge råttorna på axeln utan problem, det löser sig nog bara herr skrik och panik lugnar ner sig!
kanske det blir bättre med ett par till råttor i flocken eftersom han är van med fler..

Vuxna grabbar är inte alltid det lättaste att få ihop, kräver ju oftast mycket tid. Min absolut bästa vuxenintroducering med killar klarade jag på en vecka, en annan har jag jobbat med i månader och håller fortfarande på med… Där ser det visserligen ut som att jag lägger ner, har skaffat två bebisar som sällskap istället till den ensamma hanen.
Lycka till Fjant och Moffe! :D
#4 jag som tyckte att de är ju inte så vuxna med sina 6 respektive 4 månaders ålder 
men jag har satt ihop en hel del både unga och gamla gubbar så jag ger mig inte i första taget
men jag har haft rätt tur med mina tidigare råttor, flocksmarta saker som man mest kunde slänga in både vuxna & bebbar till.. några besvärliga grabbar har jag haft med iofs..
hoppas att du lyckas med din introducering med varesig det blir med bebbar eller ej 
tyckte mest att det var oroande att han fräser och slår med svansen åt mig *lite läskigt* men idag gör han inte det iaf.

Ni ser ut att ha kommit en god bit påväg redan! Härligt :D
ahh det går bättre och bättre, men Moffe verkar allvarligt bli frustrerad av Fjants skrikande…
t.ex: Moffe ligger på sängen och sover, Fjant kommer fram och smäller honom på huvudet och springer skrikande därifrån, upprepar proceduren tills Moffe blir sur och jagar honom och så boxas de.. varför gör de såhär? ett par ggr har det slutat med rivsår..
har inte sett ngn gång under tidigare introduktioner.
men igår så låg de tillsammans på bordet och vilade. Fjant var spänd som en stålfjäder när Moffe kröp in under honom, antar att han trodde precis som jag att Moffe ville bråka. men han la sig tillrätta och efter ca en kvart slappnade Fjanten av och la ner huvudet på Moffe, sen låg de sådär i en 35 minuter..
men jag har allvarligt aldrig haft en så skrikig råtta 
nu är Fjant iallafall lugnare att hantera 
Vad fin =) Min ena råtta Nicole accepterade inte Bambi först heller, men nu trivs dom väldigt fint ihop!
Har ju själv en råtta från Vera. Du kan ju kika på henne, dom kanske kommer från samma kull? Är din från den äldre eller yngre kullen. Bambi är från den yngre iallafall =) www.eminasdjur.weebly.com
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
hehe :) jag har också en striped roan här hemma som heter Fjant :) fast det är en tös!
jaha… bakslag
en skadad svans och tillbaks ett par steg.. men de sov ju så fint ihop… nåja, de kom överens i 4 timmar iallafall..
eller egentligen så kom de ju fint överens i 7 timmar, undrar vad som blev fel sen..
ja det dröjer innan de får bo ihop nattetid iaf, just nu tillbaks till under bevakning ute.. men där verkar det ok..
*kontrollerar buren så att han inte kan ha skadat svansen på annat sätt*
*lägger ett litet spår*
Hihi hoppas allt går bra:(
Vad tråkigt att började pipa lite senare, har var ju dölugn hos dig när vi var där och lämnade han:/
Fjant och min roan här hemma (fortfarande namnlös, men den älskar Antonio:P) och en tredje roan som flyttat till Helsingborg var lite utanför i stora gänget här hemma, och hade sitt eget lilla gäng (sov aaaaalltid tillsammas inuti ett rör:P)
Pratade med han som köpt den tredje roanen, först fick jag ett sms där han sa han var jättenöjd, hans flickvän sa de var som gjorda för varande mm. Sedan fick jag ett sms att han börjat pipa och streta när han skulle få ut han ur buren:/ Har inte fått något mer besked på ca 2 dagar nu, men fick intrycket av att det hade lugnat ner sig senaste gången vi pratade.
Min roan var ute och busade jättelänge på golvet, hur snäll som helst. Han började också pipa lite inne i buren:/ Var lite ensam först. Nu har han fått en ny bästis, en svart hooded. Så allt kommer nog gå finemang. Slutat pipa och är jättesnäll och framåt igen.
Ingen av råttorna hos mig pep något vidare, måste bara undra ifall det är någon mer som köpt råtta av mig som varit med om detta?
#18 å vad bra att du hittat hit :) kommer att uppdatera ofta vad som händer mellan Fjant och Moffe! just nu har jag särat på dem. de kommer jättebra överens ute nu, men så fort Moffe närmar sig för fort så blir Fjant spänd och ser ut som att han ska hoppa högt, han mer piper än skriker nu iaf så det går framåt 
Hoppas allt verkligen löser sig:( Har helt dåligt samvete, vet egentligen inte riktigt varför haha, de var ju inte sånna hos mig men ja… Känns ändå som jag är "skyldig"…
Inte en enda har jag hört från som varit missnöjd:/ Och nu båda ni två på samma gång… Känns lite tufft:(
Men de är iofs de enda som flyttade själv… Förrutom Rickos Bambi då. Hon flyttade också själv, men hon var lite yngre, kanske helt enkelt bara svårt att skiljas från dem man spenderat hela livet med? Får lite dåligt samvete, kanske borde hittat någon som kunnat ta alla tre… Fast då hade jag ju fått spara en annan roan till dig:P
Deras gäng för 7 från början, men 4 stycken flyttade hem till min gamla paralell-klass kompis. Dem var det aldrig något problem med… Men då flyttade de också i en grupp…
Hoppas allt verkligen löser sig:( Har helt dåligt samvete, vet egentligen inte riktigt varför haha, de var ju inte sånna hos mig men ja… Känns ändå som jag är "skyldig"…
Inte en enda har jag hört från som varit missnöjd:/ Och nu båda ni två på samma gång… Känns lite tufft:(
Men de är iofs de enda som flyttade själv… Förrutom Rickos Bambi då. Hon flyttade också själv, men hon var lite yngre, kanske helt enkelt bara svårt att skiljas från dem man spenderat hela livet med? Får lite dåligt samvete, kanske borde hittat någon som kunnat ta alla tre… Fast då hade jag ju fått spara en annan roan till dig:P
Deras gäng för 7 från början, men 4 stycken flyttade hem till min gamla paralell-klass kompis. Dem var det aldrig något problem med… Men då flyttade de också i en grupp…
#21 du behöver inte ha dåligt samvete
han var ju som sagft hur lugn som helst innan ni åkte..
har tänkt flera ggr att han kanske skulle vart tryggare om jag tagit båda två.. men då hade inte antonio haft en roan att gosa med ju 
jag kan säga att jag har dåligt samvete för att ha satt ihop honom med Moffe som har bitit honom i svansen
inget farligt men ändå..
Ja det var ju det som var det sjuka! Han var ju dölugn hos dig. Tänkte att det var jättebra att han hamnade hos dig, eftersom ni verkade trivas så bra.
Hihi den sista roanen har jag tänkt ha namnlös tills Antonio kan säga något ord, då får han döpa den:P Nu heter den bara "roan". Åh det är så gulligt, när de sitter på golvet och myser.
Så förtjust Antonio var i era marsvin förresten:P
#23 ja verkligen! om ni kommer tidigare ngn dag och hälsar på, så får han sitta och titta på marsvin hur länge han vill :) (vi lägger oss tidigt eftersom vi går upp typ 5..)
#24 A jo jag förstod det:P Själv brukar vi inte somnar förrän… 12:$:$
Haha.
Men vi kan ju kika förbi:)
#25 hehe ja förlåt om vi var trötta och osociala när ni kört så långt *s* jag är inte så rolig ens mina bästa dagar 
Jag har en jätte finurlig lösning, ge Moffe till mig! Han verkar helt underbar! 
#27 nej nej nej här kidnappas inte min underbara Moffling!
jag kan säga att idag går det utmärkt på både bordet och soffan och även diskbänken som är Moffes privata revir ;)
men avvaktar iallafall med att sätta dem i bur ihop för säkerhets skull
Fjant har mkt snabbt vant sig vid miljön och katter, han sprang upp på en katt innan, jag kom fram till att det var pga dem som han uppfört sig skumt innan (stark rovdjurs doft med 4 katter i huset för en stackars råtta som inte är van)
Fjanten är mkt snäll och hanteras just nu av min son 21 månader gammal (givetvis med hjälp av mamma
)
tack Vera för en underbar Fjant, nu är jag säker på att det kommer att gå bra!!
Åh vad kul att det funkar iaf nu blir jag glad:D Jättesuperglad!!
#32 fick du itne mitt sms idag? de har iallafall flyttat ihop permanent kl 6 imorse och nu har de även provat vara i Moffes bur (nyskurad såklart) och änsålänge funkar det problemfritt och de sover ihop och gosar!
Fjant är ingen Fjant längre inga skrik alls och han är jättefin att hantera igen (funderar nästan på om han ska byta namn
)
Men TACK än en gång Vera för en härlig råtta, han passar mig precis i aktivites nivå och humör..
nej inget sms kommt:( Attans har min lur börjat strula igen…
Men han kanske bara var lite ovan då:(
#34 jag tror att det var katterna som gjorde det, råttisarna bor numera i sovrummet, Fjant har nänmligen en ovana att sitta med svansen utanför buren och jag kom på småkissarna med att jaga den och riva honom så fort jag itne såg, så det var inte konstigt att han var rädd!!
Naw stackrs liten haha:( Jo när du säger det, han sov nog med svansen utanför buren här hemma också… För från deras lilla krypin hängde det alltid ut en liten svans (visste inte vems det var) innan men det gör det inte längre om nätterna.
Kanske skönt att "vädra" 
Är ju superduper nöjd med Bambi också, ingen råtta är ju bättre än från Vera
*alla andra, missuppfatta nu inte
* har ju zooråttor som jag älskar lika mycket. Har tyvärr fortfarande inga nya bilder, dom ligger bara i mobilen x)
Men Vera, visst var Fjant inte från Bambis kull?
#36 han sitter och knastrar och ploppar med ögonen på min axel nu så han är nog ganska nöjd med sitt nya hem också..
men svansen den hänger utanför nästan jämt när han sover *S* nu får den hänga ifred iallafall, men den behöver läkas, är lite sårig 
#37 hej emina! kom precis på att det var ett PM från dig jag glömt svara på. Ber om ursäkt!!
Nej de är inte från samma kull men troligen halvsyskon då de har troligen samma pappa:)
#39 Ingen fara. Okej, ja det är ju alltid roligt att veta
Men fina är dom iallafall båda två