Hur får vi dom tama?
Hej!
Nu får vi hem våra små bebisar (ca 5 veckor gamla) om en vecka. Våra första råttor så nu skulle vi bli glada för lite tips om hur man får dom tama och trygga hos oss? Vi vill så gärna göra allt vi kan för att få dom att bli två riktiga små kelgrisar!!
Tack på förhand/Bella

Hej! Det bästa är ju att bara umgås med dem så mycket som möjligt. Först när de kommer hem så kan ni låta dem vara i buren till de gjort sig lite hemmastadda (några timmar eller någon dag). Om de är jätterädda så blir det lite svårare och tar längre tid att få dem tama, men är de redan lite tama så är det bara att hålla dem och umgås med dem som gäller.
Att sitta i ett tomt rum (eller utan många gömställen iaf) och låta råttorna ta kontakt med dig är bra. Man ska bara sitta helt still och låta råttorna ta kontakt och bestämma själva när de vågar.
Att ge dem god mat med handen är ett bra sätt att lära dem att händer inte är farliga.
Ok, jag ska absolut använda mig av dina tips! Det där med att låta råttorna söka sig till mig i ett kalt rum låter ju jättebra. Kan prova i vårat kök för det är litet och inga sladdar och sånt längs golvet =)
/Bella
Jag har fått höra att man ska ha dem i händerna först innan de får springa fritt. Först låta dem lära känna er, sedan låte dem springa på större och större ytor.

hej
jag köpte min allra första råtta från en zoobutik för lite drygt en vecka sedan. hon är ensam nu men får snart en burkompis som är tindag
hon var väääldigt rädd och försiktig i början. vågde inte lämna boet som jag placerade henne i efter hemkomsten på två dygn och jag trodde lillan skulle svälta ihjäl till sist. efter nästan två dagar tog jag ut henne och stoppade ner henne i en tygpåse som hängde runt halsen och bar henne så innanför magen halva dan. hon låg still och hade inget för sig. andra dan vågade hon sig fram å kröp lite på mina axlar å nu efter drygt en vecka skuttar hon glatt fram över soffan/sängen å kryper runt på hela mig…in å ut mellan tröjjorna och lägger sog å sova nånstanns lite då å då.
detta var en råtta som troligen aldrig nånsin blvit hanterad så jag tycker det har gått jättebra. i början får man nog tvinga sig på djuren lite så de lär dig du e matte/husse och är mysig att hänga på
lycka till!

Jag lät mina råttor vara i buren dom första timmarna och vänja sig vid den nya miljön , sen så höll jag händerna inne hos dom så dom vande sig vid dom och lukten , pratade så dom kände igen rösten , de var tillgivna direkt , ibörjan älskade dom att ligga vid bröstet eftersom det var tryggt men dom älskade att upptäcka , och efter en vecka ungefär lät jag dom utforska rummen , dom har inte bitit i sladar eller liknande så dom är duktiga :D
#5 Hur gamla var dina råttor när du köpte dom… och hur gamla e dom nu? dom ser så stora ut på bilden
och tar det lång tid innan dom har blivit full rått storlek..? men jätte söta råttor du har iaf

FÖR ALLA NYA RÅTTÄGARE, TALLA I TELEFON! Det är det bästa man kan göra. ställ råttorna på ett ställe där de i princip alltid ska stå, ge dem några tmmar, tala lite med dem, sätt er i samma rum sen och TALA I TELEFON. Det är ett enkelt sätt att få dem vänja sig vid dig, om de är vana vid din röst blir det inte lika läskigt sen. Har de först en mindre bur och ni kanske har en stor säng, avskärma sängen, ställburen, ta av gallerdelen, sätt er en bit ifrån och vänta, då kommer de så småning om och man kan röra lite vid dem lätt utan att skrämma dem, sen kan man klappa lite på dem när de sitter i buren, ta och lyfta dem lite försiktigt, blir de rädda, släpp ner dem, lyft bara upp dem en liten bit, men så långt det går, efter bara ett litet tag tror jag inte det blir några problem med att lyfta ut dem ur buren..
Trygghet.
Hej hej, jag har gjort så att när jag fått hem en råtta så har den fått vara i buren någon timme och nosa in sig, sen har jag börjat pyssla lite i buren, möblera om lite, lägga in lite gotta och så, så pillar jag lite på råttan emellan åt, dom har sällan kunnat låta bli att vara nyfikna, utan bara måste komma och kika vad jag håller på med..