Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 877 ggr
Citron
0

Att skaffa råtta

Hej,

Vi har precis blivit av med våran älskade rottweiler. Vi var tvugna att ge bort honom eftersom grannarna inte tyckte om honom så mycket och på grund av att vi bor i en lägenhet på test-period.

Minna småsyskon blev litte smått ledssna, men jag tröstade dem med att vi istället köper två nya djur som bara ska bli deras.

Vi funderade länge på något djur som kunde vara roligt för oss alla att ha. Två råttor!

Jag tittade runt på blocket.se för att se vad det fanns för sorter och färger att välja på. Jag fastnade direkt för de vita albino-råttorna med röda ögon. Så underbart söta! Julia blev dock lite rädd när hon såg de röda ögonen, men efter lite övertalning så gick hon med på det. :-)

Men innan vi skaffar oss två råttor, så vill jag fråga någon erfaren om vad det innebär med råttor i en barn-familj.

Vi äger en hamster, den bits om man tar upp den. Det sticker till i fingret, och ibland börjar man blöda lite smått, men det är ingenting som ungarna gråter utav. Det blir bara ett "- Aj". Hur hårt bits råttor om de får för sig att göra det och är det vanligt att de bits?

Vi äger som sagt en hamster och har därför en hamster-bur. Den är inte så stor i omfång, men den har 3 våningar. Räcker en sådan för två råttor, eller behöver vi köpa en större bur? Vad ligger isåfall priset på en sådan?

Ungarna för väldigt mycket liv här hemma. Gör det råttorna någonting?

Julia vill ha en hona och Lukas vill självklart ha en hane. Men om vi skaffar två olika kön, hur ofta kommer det då att ploppa ut ungar? Jag har hört att de är som kaniner och det nästan klart sagt, flyger ut ungar hela tiden? :-)

Finns det någonting annat jag bör fundera på innan jag skaffar råttor?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Ninja
0

Kul att ni är sugna på råttor! Jag ska svara på frågorna så gott jag kan. :)

Råttor med bra temperament bits i princip aldrig. Jag litar fullt på de råttor jag har nu, vilket är mer än man kan säga om de råttor jag haft tidigare. Alla tidigare har kommit från zoo, de var snälla på sitt sätt, men alla har haft tveksamt temperament och/eller hälsa. Man har inte kunnat göra precis vad man vill när man vill, men råttor med bra bakgrund kan man göra allt med. (inte för att man ska göra det bara för att man kan, man måste ju tänka på hur djuren mår av det också..)
Det kan ju göra ont när råttor bits, men jag har aldrig blivit biten så illa att jag reagerat även om det har varit djupt och blött mycket. Beror väl lite på var man blir biten.

En hamsterbur är ingen bra bostad för råttor. Enligt L80 ska en råttbur vara minst 60x30x30 cm (lxbxh), men egentligen är det för lite för att råttorna ska må bra. De kan klara sig på ett sånt litet utrymme, men de bör vara större. Råttor är aktiva och vill ha mycket utrymme att röra sig på, och ha plats för många leksaker och sovställen.
Fågelburar kan passa som råttburar. En bur som är ca 70x50x80 cm (lxbxh) är det minsta jag skulle ha till två råttor. Ju högre desto bättre, råttor tycker om att klättra och vill gärna ligga högt upp i en hängmatta eller korg och sova.
Priserna varierar kraftigt beroende på var man köper.. Vissa affärer är dyra, andra rätt billiga och köper man begagnat så kan man göra riktiga kap.

Råttor är ju känsliga för ljud, speciellt höga skarpa ljud kan dom tycka är otäcka och kan få ont i öron och huvud av det. Man kan ju tänka sig själv hur det är, när man ligger och försöker sova när ungar skriker. Fast några resor värre då, eftersom råttorna har bättre hörsel än vi. Eftersom råttor är mest aktiva på kvällar och nätter vill dom gärna ha lugnt mitt på dagen.

Man ska absolut inte ha honor och hanar tillsammans! Råttor blir könsmogna vid ca fem veckor, går dräktiga i tre veckor, och är redo att para sig igen bara några timmar efter födseln. Vanligt är att det blir mellan 5 och 15 ungar per kull. You do the math, det blir väldigt många råttor. Med tanke på att avkommorna kan para sig med varandra, som kan para sig med varandra osv..
En hona bör inte vara yngre än 6 månader vid en parning för att vara mogen för en kull, både mentalt och fysiskt, och hon bör inte få någon kull efter ett års ålder eftersom bäckenet då börjar stelna och kan ge komplikationer vid förlossningen. Man bör heller inte låta en hona få mer än två kullar under sin livstid. Det tär otroligt mycket på honan att föda ungar och sedan dia dom i fem veckor, och kan förkorta livet på henne.
Även L80 säger att man ska hålla råttor i par av samma kön, inte ha dom blandade.

Det enda tips jag kan ge är att läsa mycket och fråga ännu mer!
Några bra sidor att läsa:
http://r-at.net/
http://www.freewebs.com/r8info/
http://www.ratpower.se/

Lycka till!!

Citron
0

Tusen tack för dinna svar Ninja!

Vi får isåfall ha råttorna i vardagsrummet där ungarna inte får gapa och skrika.

Det får det bli två stycken honor istället. När vi sedan känner oss redo att hjälpa till att föda upp råttungar, då får vi skaffa oss en extra bur med lyckliga hanar i. :-)

Hur lätt är det att dressera råttor? När jag var mindre och gick i skolan, fanns där en klass-kompis som ständigt gick med en råtta på axeln, råttan sprang aldrig iväg. Är det svårt att träna upp dom så? Det skulle vara rätt häftigt om Julia och Lukas kunde gå ut med en varsin råtta på axeln. :-)

Jag ska fortsätta min natt med att läsa på de länkar du gav. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Beckah82
0

Läste trådstarten och var beredd på ett långt svar men Ninja hade ju redan sagt allt jag ville säga nästan :-D

Kan bara tillägga då att jag har en åttaåring nu och det har funnits råttor av och till i hans liv från han var 4 år gammal och det har aldrig någonsin varit något problem. Enda tillfälle en råtta bitit (min sons kompis) var när han hastigt tryckte in fingrarna genom gallret. Råttorna trodde det var mat eftersom jag brukar sticka in godbitar.

När jag sticker in fingrarna så gör jag det lugnt och försiktigt så de hinner med. Bettet var dock inte från någon av dessa råttor.

Jag har också haft två honor med ungar och de har tilldelat mig ett varsitt rejält bett men det får man skylla sig själv om man inte passar fingrarna med en nybliven råttmamma.

Om en råtta bits ordentligt så känns det inte så mycket vid själva bettet men det gör ganska ont efteråt. Ett litet barn skulle definitivt gråta av det iallafall.

Men om man håller sig borta från gamla sura djuraffärsråttor så brukar det gå bra. Köp från en uppfödare. Oavsett om det är en registrerad och seriös eller oim det är någon som bara råkat få en kull hemma med sin hona och hane så är det bättre än zooaffär eftersom hemmaavlade råttor är gosade med och handtama på ett helt annat sätt än zooråttor.

Lycka till, det är ett toppendjur för barn. Min son springer och hämtar rådisar och gosar med ofta ofta. :-)

Aleexandra
0

Jag har också två små syskon (6 & 8 år) det går jättebra ihop , det är tillochmed så min lilla syster som blir 8 nu smyger in på mitt rum och tar ut nemi och daimii och leker och så .Råttorna älskar mina syskon och dom tar bra hand om dom :)

Hoppas att det går bra ifall det är så att ni köper :)

Det är verkligen underbara djur

Ninja
0

#2: Honor blir nog toppenbra. :)
Det är lite olika från råtta till råtta om de vill sitta på axeln eller inte. Vissa är nyfikna och vill utforska, medans andra nöjer sig med att stanna hos matte/husse.

CamillaS
0

Sen kan man ju tillägga också att hanar brukar vara lugnare när dom blir äldre men det finns ju självklart honor som också kan bli lika lugna men det brukar vara mer fart i honor men som sagt så finns det ju hanar också som det kan vara lika mycket fart i som i honorna när dom blir äldre…Glad