Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1777 ggr
Mitchika
0

Försöker förstå mina pojkar

Jösses, vilket äventyr jag har gett mig in på! Glad

Skaffade mina första råttor för bara ett par dagar sen (två pojkar) och jag arbetar nu livet ur mig för att förstå mig på dom fullt ut. Läser ett par böcker en nära vän till mig plockade hem från biblioteket, läser runt här på Råttor i Fokus och spenderar samtidigt tid med pojkarna.

Missförstå mig rätt, jag älskar bägge två och jag blir mer och mer indragen helt i råttvärlden. Jag har aldrig haft ett par gnagare som blivit så lugna, hemmastadda och handvänliga så fort. Nu vill jag känna till och förstå exakt varje lite gest dom gör!

Jag har inte klarat av att plocka upp dom än, för dom verkar fortfarande lite för skygga för det. Däremot älskar dom att klättra på min hand och min arm inne i buren, men verkar inte alltför roade av att bli klappade.

För en kort stund sedan fick minstingen på drygt 7 veckor för sig att min hand antingen smakade väldigt gott eller väldigt illa, för han satte igång och tvättade hela min hand. Helt plötsligt, mitt under klättrandet på handen. Hoppas han inte provsmakade mig bara… hehe.

Som jag sa, detta är mina allra första råttor. Jag försöker göra mitt allra bästa i att få dom tama, lugna, trygga och sällskapliga och vill jättegärna veta vad allt dom gör och har för sig betyder (till exempel handtvätten, har aldrig haft en gnagare som gjort något liknande) och hur jag ska hantera dom. Vet till exempel inte hur man plockar upp en råtta ordentligt (hur man lyfter upp dom utan att göra illa dom eller skrämma dom).

Tänkte att jag kunde passa på att be lite om hjälp och råd med att förstå pojkarna och stärka bandet mellan dom och mig, ny på det hela som jag är. Här verkar det finnas massvis av råttkunniga som är mer än villiga att hjälpa till och dela med sig av råd. Gör jag något fel är jag mer än villig att ändra på det!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

mikeiko
0

Ett bra tips är att bära runt på dem, de gillar kanske inte att bli utplockade ur buren, men du behöver få dem att förstå att du - precis som buren - är en trygghet för dem. Ha en stor mysig luvtröja som du inte är rädd om (ifall de gnager på den), och bär dem i tröjan; urringningen, ärmarna, luvan, på axeln etc, där de känner sig trygga. g

Ge dem lite gott att äta på så att de också associerar dig med bra saker direkt, och att de då gillar att vara ute för att det är varmt och gosigt hos dig, och man får godbitar :)

Att din hane putsade dig är en bra tecken!

Mitchika
0

Tack så mycket för svaret och tipset, vad glad jag blir! Särskilt att handtvätten var ett bra tecken!

Men jag undrar, hur lyckas jag plocka ut en av dom på ett bra sätt så att jag inte skrämmer honom genom själva upplockningen? Jag blir så osäker på hur jag ska ta dom, för att inte tala om att dom är som rinnande vatten bägge två och jag vill inte skada dom.

Jag har en stor luvtröja på mig (läste om ett sådant tips innan jag fick hem pojkarna) och jag har på mig den varje gång jag umgås med dom så tröjan känner dom till och är väldigt förtjusta och nyfikna på!

mikeiko
0

Ja just det, kanske ska svara lite på dina andra frågor också :D

Angående lyft - lyft dem runt kroppen, aldrig runt huvud eller i svansen.

Att han slickade på din hand KAN ha varit för att det smakade gott av handsvett (som är salt) eller någon lotion du använt. Men han kan ha putsat dig också, vilket det än är, så är det inget dåligt :)

Mitchika
0

Jag skulle aldrig lyfta något djur i svansen eller huvudet! Men om dom smiter iväg från handen när jag försöker lyfta dom, vilket har hänt, ska jag låta honom gå undan och sen försöka igen, eller ska jag envisa på och jaga efter? Jag oroar mig för att skrämma upp honom för mycket bara…

Och angående slickandet, det var fruktansvärt mysigt och behagligt efteråt. Som att ha fått massage över hela handen, det ilade så behagligt efteråt! Tack för alla dina svar! Det hjälper oerhört ska du veta!!

mikeiko
0

Ibland kan det dröja innan de blir tama nog att själva komma till dig, jag väntade på att mina skulle komma ut självmant (tog bara en vecka med två av dem, medan en av dem fortfarande inte är så värst kontaktsökande) för då kan man plocka upp dem lättare när de är ute. Ibland kan det vara svårt att plocka upp dem när de är ormiga och inte vant sig vid dig helt än.

Har du möjlighet att ställa buren på/bredvis en säng eller soffa? Så kan killarna komma ut själva och gå på upptäcksfärd, och så sitter du där med dem, och låter dem komma till dig. Man ska helst inte tvinga om de inte vill, så att de inte kopplar en med en negativ upplevelse. De flesta råttor är dock kontaktsökande, och gillar människor, så de kommer att komma till dig :)

mikeiko
0

Inga problem, glad att kunna hjälpa :)

Alltså, om de smiter iväg så är de nog inte riktigt redo att plockas ut på ett enkelt sätt. Då är det båda händer och ett stadigt grepp som gäller. Men ja, testa att låta dem komma till dig istället, att du sitter bredvid luckan med en mysig handduk eller så de kan komma ut och krypa in i. För de kommer vilja komma ut, råttor är ju så otroligt nyfikna :) Det blir en bättre upplevelse för både dig och råttorna om de kommer frivilligt. Ge det en vecka eller två (säskilt din 7-veckors kan ju vara lite skrajsen än), sitt vid buren ett långt tag varje dag med luckan öppen, och att vägen ut blir att de då också måste gå via dig. På så sätt vänjer det sig snabbt vid dig, och kommer sedan att komma ut frivilligt bara de är vakna :)

Mitchika
0

Dom har blivit ruskigt kontaktsökande här på kvällen! Springer fram till burgallret och klättrar upp så fort jag går förbi eller kommer nära. Men ingen har vågat försöka gå ut genom luckan än, knappt ens sticka ut nosen. Minstingen är däremot modigast. Han satt halvvägs upp på luckan en gång när jag öppnade den och följde med i rörelsen med stor nyfikenhet, innan han bestämde sig för att det var för läskigt och långsamt drog sig tillbaka in igen.

Jag kan ställa buren i min säng, har den i mitt sovrum så det blir inga problem. Däremot är den ganska stor och otymplig, men… äh, det borde gå! Bara jag ger dom en liten stege ner från luckan så att jag uppmuntrar dom att komma ut. Fast dom är såna fegisar, så jag vet inte om dom törs, men jag är mer än villig att försöka! Bara inte en burflytt skrämmer slag på dom…

mikeiko
0

Om du lyfter buren försiktigt så är det ingen fara, jag lyfter ut min bur från köket varje dag när jag kommer hem från jobbet, och ställer den i soffan som är deras favvoplats (lägger ut rör, filtar och sånt de kan gömma sig i och bita på där). Sen sitter jag där med laptopen eller kollar på tv, så att jag alltid är med dem när de är ute i soffan. Och de kommer och klättrar på mig och vill pussas med jämna mellanrum :)

Som du märkt så har råttor också väldigt olika personligheter! Också detta som gör dem till så underbara husdjur :)

Grejen med burflytt är bra på två vis - de har sin invanda trygghet med sig, OCH deras toa. Så att de känner sig trygga att få gå på toa där de är vana haha, plus att du slipper städandet. Lite småkissande kan det bli ibland dock, var beredd på det.

Se till att det inte är en stor läskig öppen yta bara, för då är det läskigt för dem att komma ut. Lägg ut handdukar och filtar - sånt som du inte är rädd om - och kanske något rör. Så de har saker att undersöka och gömma sig i!

mikeiko
0

Just det, och istället för stege, lägg en kudde eller filt där, det är mer tilltalande att gå ut på för dem!

Mitchika
0

Låter som en toppenidé! Bägge pojkarna är vakna och springiga just nu, ska bädda iordning i sängen med några kuddar och handdukar och se om jag inte kan fixa en mysig liten miljö för dom att utforska. Bara dom inte flippar ur av skräck om dom skulle råka få syn på hunden…

Min hund är uppväxt med marsvin, möss och hamster, så han rör inte råttorna. Men det vet ju inte dom om än. Däremot har dom hälsat genom gallret och det har varit populärt från båda sidor. Stod och sniffade lite på varandra genom gallret.

Tusen tack för alla tips! Ska se om pojkarna har lust att vandra ut en stund i sängen! Glad

mikeiko
0

Ha, ja, stäng dörren, nog ingen höjdare att introducera hunden på så vis…kan också vara en anledning till att de är rädda att komma ut - de kan känna lukten av hund.

Hoppas ni får en gosig stund nu! Återkom och berätta om dina framsteg!

Mitchika
0

Wow, vilka helt otroliga djur! Jag tvivlar starkt på att det här är dom sista råttorna som kommer in i det här huset! Ingen av pojkarna reagerade särskilt mycket på att jag lyfte upp deras enorma bur och bar iväg med den. Så fort jag satt ner den i sängen skyndade bägge två upp på hustaket och började speja omkring på den nya omgivningen.

Jag satte mig i sängen bredvid, öppnade luckan och lade en kudde nedanför. Storpojken, Pablo, vågade med nöd och näppe sticka ut huvudet och sniffa lite genom luckan innan han drog sig in igen. Förvånansvärt nog så var det minstingen, Chanks, som faktiskt gick hela vägen ut, ned för luckan och ut på kudden! Jag satt bredvid och tittade på hela tiden, men mer än så vågade han inte. Strax efter gick han tillbaka in igen, efter att ha känt på kudden.

Sen hängde jag in en av dom små handdukarna jag tagit fram så att den hängde in en bit i buren och sedan ut på kudden och det blev poppis! Båda två skulle upp och känna, dra lite i och provsmaka. Efter det stack jag in handen själv och klappade lite på Chanks, vilket resulterade i att jag sedan fick fingret grundligt tvättat.

Jag har aldrig haft djur som varit så lugna och anpassat sig så snabbt förr! Bestämde mig för att stänga luckan och låta dom vara lite efter att Chanks, lillen, skuttade in i huset och lade sig ner för att sova och Pablo satte sig vid matskålen och började äta. Så länge varade deras intresse för den öppna luckan, mig, kudden och handduken!

Men som sagt, fick klappa lite på minstingen nu och det var första gången! Annars har bara den större tillåtit mig att klappa ibland. Det var hur som helst hur härligt som helst, även om ingen vågade ut en längre stund! Jag tänker göra om det igen om en stund om jag märker att pojkarna "vaknar till" och blir småbusiga igen. Annars väntar jag tills imorgon!

Buren står kvar i sängen en stund till, för pojkarna verkar inte ha något emot att vara där. Plus att det luktar mycket mig i sängen, så det kanske har en positiv inverkan. Jag funderade på att kanske ha den lilla handduken på mig ett tag så att den får min doft rejält på sig och sedan lägga in den i buren så att dom kan ha den och bädda huset med. Plus att dom då får en massa av min doft att vänja sig vid. Är det en bra idé?

mikeiko
0

Vad kul! Grattis! Gör samma sak varje dag (eller fler gånger om dagen/kvällen/natten om du kan, om du märker att de är uppe och alerta).

Ofta gör de ju så med att gå ut, att de är ute och ränner 5-15 min, sen sova ett tag, toabehov och äta lite, sen ut igen! Och så upprepas det :)

Så du kan gott låta buren stå ett tag nästa gång du har chansen, så kommer de säkert ut och nosar när de vaknar igen!

Jag tror att de är vana vid din doft om du brukar ha handen i buren, men det skadar ju inte att försöka, samt att tyg är alltid en storfavorit i buren! Tänk på att tyg börjar lukta fort eftersom de gärna kissar på det, så man får byta ut/tvätta rätt ofta.

Mitchika
0

Toppen, då ska jag förbereda flera handdukar, så att jag kan ha och byta ut ofta. Både för tvätt och för eventuella söndertuggningar! Just nu ligger bägge två och sover som grisar tillsammans i huset. Jag tror jag kanske tröttade ut dom lite med allt det nya!

Det är bra, då har jag en stund på mig att läsa vidare i den gamla boken om råttor som var den enda bok biblioteket hade. Återigen, tack för alla råd och tips! Jag är jätteglad över att få höra andras råd och åsikter!

En sak undrar jag dock, (lite utanför ämnet egentligen) som inte nämns i råttboken och som jag inte hittar någonstans på internet. Potatis. Kan råttor äta det alls? I såna fall, kokt eller rå?

Whops, hunden hoppade upp i sängen för att undersöka råttburen! Måste vakta och se hur det här går…

Okej, det resulterade i att båda råttorna vaknade och skyndade fram till gallret för att undersöka honom. Nu ligger hunden vid fotändan av sängen och sover, efter att missnöjt ha konstaterat att det visst bodde en ny sorts gnagare i den där buren som han nu måste dela sin matte med!

Jag måste fråga, finns det något som råttor verkligen blir rädda för? Mina verkar inte skrämmas av någonting, inte ens en klumpig Golden Retriever som står och sniffar på buren.

mikeiko
0

Haha, jag har mina på soffan med mig nu, och de har också gått för att sova en stund.

Åh, läs inte gamla böcker om råttor, de är ofta felaktiga. Fråga hellre här! Här finns massor av bra trådar med all info du kan tänkas behöva!

Rå potatis är giftig, så det ska man inte ge. Kokt potatis äter de gärna blandat med annan färskmat. Vad det gäller maten så tänk tallriksmodellen - 1 del protein, 1 del kolhydrater (potatis/pasta/ris) och 2 delar grönsaker.

Ge heller inte skalet på avocado, eller kärnan i avocado.

Haha de verkar ju förstått att hunden inte är mer än nyfiken, men ja, de kan ju vara på sin vakt om de inte är i sin trygga bur. Men det finns massor med råttägare här på RiF som har alla möjliga djur, så kolla runt lite med dem om deras erfarenheter. Jag tror att även om hund/katt/etc är vänlig mot råttan, så kan en ovan råtta bli rädd eller stressad och hugga till, det beror nog på individen skulle jag tro. Men ja, kolla runt med de andra som också har både hundar och råttor!

Mina råttor blir ofta rädda av plötsliga höga ljud, min rödögda hona gillar inte heller snabba rörelser (antagligen för att rödögda ser sämre och hon inte kan avgöra vad det är). Hm, de gillar inte att bli tvättade eller få klorna klippta, fast det är ju inte att de är rädda, utan mer att det är något de inte tycker om.

Jag tror dock att djur kan känna av sinnesstämningen på andra djur, om de är illasinnade eller inte. När jag var yngre och hade råttor så kom min farmor över till oss ibland med sin hund, och den hunden stog som fryst, stirrandes och dreglandes vid buren tills vi drog bort den. Och råttorna blev stela och rörde sig typ i slow motion i buren, så de var nog rädda då…Så ja, olika hundar med olika avsikter…

mikeiko
0

Dubbelpost. *slå på den som alltid stänger ner servrarna runt tre på natten*

mikeiko
0

trippelpostat…dumma serveruppdatering *angryface*

Anvariel
0

=) Läste igenom hela tråden. Det är så kul att höra om någons första reaktioner på hur råttor är som husdjur! Det är så trevligt! För visst är de otroligt sociala och nyfikna djur? Mina snorungar (de två älsta) var framme och sniffade redan första dagen och andra dagen sprang de runt på mig (men allt annat utanför buren var lite läskigt). Det är otroligt nyfikna djur!

Jag blev också paff när de gällde introduktion av hund. Min syster har hundar och var på besök och min en råtta stack ut näven genom gallret och ryckte vovven i morrhåren. :D Snacka om en förvånad bearded collie. Men visst får man vara lite försiktig - åt båda hållen. Din hund verkar ju vara van att hanteras med smådjur, men råttorna kan ju såklart ändå känna sig hotade på något sätt. Men jag skulle nog tro att det går alldeles utmärkt att introducera dem till varandra - råttor är ju så nyfikna och sociala djur.

Vad skoj,  vad skoj! Lycka till i fortsättningen! =)

Mitchika
0

Pojkarna kan bli lite mer reserverade om hunden är i närheten, men dom verkar inte särskilt rädda för honom utan brukar tillsist hoppa upp på gallret för att kolla. Tusen tack för att du svarade på potatisfrågan åt mig, den har gjort mig galen! Vi äter ofta potatis till middagen och får ofta en del över, som nu råttorna kan få ta del av!

Avocado kände jag till, så den tänker jag undvika skalet och kärnan på. Vi äter det så sällan ändå, så det blir inga problem.

Jag vet inte hur gammal boken faktiskt är, men den verkar än så länge stämma med saker och ting som jag har lärt mig här på forumet. Jag dubbelkollar dock alltid saker och ting jag läser/hör talas om innan jag avgör. Men jag läser mycket här och lär mig en massa! Särskilt när vänliga personer svarar på mina frågor och funderingar! Glad

Oj, den hunden hade jag nog inte vågat ha i närheten av mina råttor. Det låter lite… obehagligt. Råttorna verkade inte heller vara särskilt roade… men hunden verkade otroligt intresserad! Leksaker som springer av sig själva är aldrig fel, hehe! :D (Så tänkte min väns dvärgpinscher när den fick hälsa på ett av våra marsvin för några år sedan, men fick sig ett tjuvnyp i näsan och ville sedan inte veta av gnagare något mera)

Mitchika
0

Jag är helt förälskad i mina två pojkar! Som jag sa innan, otroligt snabba på att anpassa sig och känna sig trygga i sin miljö och även med mig, trots att dom fortfarande är en aning reserverade. Nyfikenheten är det bästa! Det är det som skiljer dom så rejält från mina marsvin, som satt i huset i sin bur i två veckor innan dom ens vågade komma ut när man själv var i närheten av buren.

Stackars lilla Collie, bli dragen i morrhåren! :D
Det låter (elakt nog) så sött! Jag kan förstå att hon/han blev förvånad!

När min hund var valp så bodde han i stort sett i marsvinsburen och följde efter marsvinet Willie överallt, från buren till deras tillhåll under soffan i vardagsrummet, där våra marsvin alltid har fått springa lösa. Tack och lov växte hunden för mycket för att fortsätta kunna göra det, men han gjorde aldrig något mot Willie annat än att stjäla hans sallad.

Tack så mycket! Jag kommer hålla till en hel del här för att försöka lära mig ännu mer och få mer bra tips och idéer på hur jag sköter om mina råttor på bästa sätt.

Mitchika
0

Idag testade jag något nytt! Eftersom pojkarna fortfarande inte riktigt vågar komma ut ur buren eller går att plocka upp så bestämde jag mig för att aktivera dom lite i buren. Jag tog små skinkbitar och gömde/lade på svåråtkomliga ställen så att dom fick spåra rätt på dom och anstränga sig lite för att få tag i dom!

I slutändan hade dom hittat alla bitar utom en, som jag sedan använde för att locka ut den större, Pablo, en bit genom luckan! Pablo har alltid varit så feg när det gäller luckan, men för en skinkbit så vågade han minsann! Sen fick jag hela handen tvättad av minstingen igen. Den här gången höll han i mitt ena finger när han slickade på det och gjorde även så på min vän som var här och hälsade på.

Sedan, lite på skoj, öppnade jag en av dom andra luckorna på buren och stack in handen där och hälsade på dom. Det uppskattade Pablo tydligen, för han kom genast farande och skulle undersöka vad jag gjorde där borta!

Jag längtar verkligen till att bägga två blir självsäkra nog att komma upp i famnen och gosa och busa!

mikeiko
0

Haha ja lockbete funkar ju alltid, även om de gärna rycker det åt sig och bär tillbaka det in till buren sen :)

Men det är jättebra att du aktiverar dem eftersom de inte kommer ut än (så de får leka lite+motion)! Något de ofta gillar är att man gömmer lite godsaker i en toarulle, viker ihop den lite och sätter snöre eller tejp runt, sen får de gå loss på paketet! Du kan också ställa in en bunke med blomjord i botten på buren (vissa råttor gillar verkligen att gräva!) och pilla in lite nötter i jorden som de kan leta fram. Gärna nötter med skal, det är nyttigt för råttorna att gnaga på hårda saker så att de håller tänderna i trim.

Nu har du ju två killar, och de brukar vara lite lugnare än honorna, så de kommer nog bli gosiga snabbare än mina bustjejer XD jag har bara haft honor dock, men vet att killar ofta är lugnare. Men kolla med dem här på RiF som också har grabbar, så kan de säkert svara på när de börjar bli lite gosigare :)

Lole
0

Vad mysiga dem låter!! Har du några bilder på dem?? Glad

mikeiko
0

Jaaa bilder! Bilderrrrrrr!

Mitchika
0

Jag fick nästan store Pablo att klättra ut helt ur buren idag! Igårkväll fick jag honom faktiskt att kliva ut med tre tassar ur buren och i min hand, men det har han vägrat göra om igen. Jag har lyckats locka upp dom till luckan och få dom att sträcka sig ut lite med hjälp av knäckebröd, men det snor dom genast och bär tillbaka in igen!

Tyvärr verkar lille Chanks ha blivit mycket, mycket skyggare helt plötsligt. Han sitter mer i huset än innan och skyndar undan från min hand när jag rör på den. Håller jag den däremot stilla så kan han komma ut och börja slicka på den. Jag önskar verkligen jag förstod deras signaler lite bättre.

Jag ska fundera på lådan med blomjord, men det ska jag nog vänta med tills pojkarna är lite tamare så att jag kan bada av dom om dom blir för smutsiga! Glad

Haha, jag har inte kamerans batteri laddat, men jag sätter det i laddaren imorgon så kan jag försöka ta ett par bilder av dom och försöka lägga upp dom tills imorgon kväll!

Mitchika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådär, nu har jag försökt ta några bilder på pojkarna! Det är inte det lättaste, för ingen av dom har lust att vara still särskilt länge. Kameran var jättespännande och skulle provtuggas på, vilket inte var populärt hos matte!

Nu ska vi se om jag lyckas lista ut hur man lägger upp bilder här…

Bilden jag försöker lägga upp är Pablo, som sitter i hängmattan, hans nya favoritställe. Under hängmattan ser man Chanks huvud sticka fram. Han gillar inte att Pablo får allt rampljus, men är lite blyg för kameran ändå, verkar det som!

Lole
0

#26 Jätte söta!!

Mitchika
0

Tack!! :D

Här är en bild på lille Chanks! Han var lite svårare att ta ett foto på, för han ville inte vara still. Försökte till och med sno kameralinsen från mig (men den satt tacksamt nog fast i snöre till kameran, så det lyckades han inte med!) Glad

thildatessie
0

hej, åh vad söta dina pojkar är! jag ska förhoppningsvis snart fixa hem mina första två råttor!hanar med :) vart är dina från? uppfödning eller affär? mina ska jag köpa från uppfödning :)  lycka till med sötnosarna!!

Mitchika
0

Tråkigt nog från en affär, men en affär där jag känner personalen mycket väl och som har hjälpt mig mycket under åren och som min familj köpt alla sina djur från (utom hunden). Jag fick ingen stamtavla med, men jag fick födelsedatum och besiktningsprotokoll för bägge två.

Mina nästa råttor kommer jag däremot att köpa från en uppfödare, har jag bestämt redan nu. Jag hade blivit missledd att tro att det var otroligt svårt att få tag i råttuppfödare (plus att min autism inte direkt gör det enklare för mig att komma i kontakt med främmande människor, något jag försöker arbeta bort).

Tack, lycka till med dina pojkar också!!

thildatessie
0

#30 ok, men det har ju gått bra ändå :)

Mitchika
0

Jag är överlycklig!

Sitter just nu med Pablo på axeln, för första gången! Han tvättar sig just nu/försöker bygga bo i mitt hår, jag är inte riktigt säker. Pablo verkar lite smårädd, men mest nyfiken. Han har krupit runt i armarna på min tröja och försökt klättra innanför T-shirten, men där sa jag stopp.

Gladast är jag över att han faktiskt kurade ihop sig vid armen och låg där medan jag klappade honom en stund innan. Jag vill inte sätta tillbaks honom i buren! Jag vill hålla honom för evigt! Och nu har han börjat knastra också, har för mig att det är ett… bra tecken?

Anvariel
0

#32 Knastra är ett mycket bra tecken, ja! =)

mikeiko
0

Naaw fina råttisar!

Och grattis till alla framsteg!

Mitchika
0

#33 Jag hade för mig det! Härligt att veta! :D

#34 Tack så mycket! Och tack för alla råd och tips!

mikeiko
0

Inga problem ^-^

Det var bara trevligt att hjälpa till lite och få höra om dina råttor!

[MissCaandy]
0

Jag brukar ta rädda/nya råttor i ett bestämt tag så att de inte smiter och snabbt sätta in dom i tröjan, så man inte håller dom just i handen speciellt länge.

När dom väl är i tröjan brukar dom inte gå ut för de e så tryggt där. Var berädd på kiss och bajs i början. Dom kommer lära sig med tiden att man inte ska kissa och bajsa på dig :)

Råttor är ganska tåliga och HUR man bär dom brukar inte spela så stor roll. Om det inte är svansen eller huvudet såklart då.

Mitchika
0

#37 Det där var ett bra tips! Jag ska göra det, så att dom lär sig att det inte är farligt. Och jag har haft andra gnagare innan, jag är van vid att bli kissad och bajsad på!

Bägge två älskar att sitta inne i tröjan och efter ett tag brukar dom ta mod till sig och smyga ut och kika sig omkring, men inte utan att ha en tass kvar vid tröjarmen. Och ibland brukar Pablo klättra upp och gömma sig i håret vid halsen, han är så söt. Bägge två är så bedårande!

mikeiko
0

ehehehehehee…dagens citat "jag är van vid att bli kissad och bajsad på!"

xD

Mitchika
0

Hahaha! Ja, nu när jag tänker efter så lät det kanske lite fel… XD

ellizz92
0

oj, pablo ser nästan exakt ut som en av mina, jätte söta var dom. Oja känner igen de där så väl. Ja fick mina för 1 månad sen, o alla tankar o funderingar, just för o få dom tama. hoppas de går bra o lycka till

[MissCaandy]
0

Sen när dom vant sig att gå utanför tröjan får du börja råttsäkra överallt ;)

Mitchika
0

Jag har redan börjat förberedda badrummet på övervåningen och råttsäkrar den stora "duschkabinen" där. (Det var ursprungligen en duschkabin, men är mer som ett litet tomt rum). Det badrummet används så gott som inte längre (annat än toaletten) så jag tänkte göra om det till en liten lekpark för pojkarna.

Sen så har jag även sett till att dom kan vara i sofforna och springa runt där på nedervåningen när jag ser på TV (men så säkra är dom inte än). Dock så älskar dom lekrummet jag börjat förbereda. Dom gillade att springa runt från buren till mig och sedan undersöka miljön utmed väggarna. Det var bästa idén hittills, för efteråt har dom bara legat i sin hängmatta och sovit tillsammans. Verkar helt slut, dom små liven!

Och dom har blivit bättre på att handhanteringen. Pablo gillar inte händerna särskilt mycket (annat än när jag har godis i dom) men Chanks är mer accepterande till hantering. Däremot älskar Pablo att krypa ihop i tröjan på min axel, vilket är mysigt. Chanks är gosigare, för han kan sitta på armen och kura ihop sig där medan man klappar honom!

Mitchika
0

#41 Tack så mycket! Har du en bild på din råtta som liknar Pablo? Skulle jättegärna vilja se honom/henne!

#42 Det håller jag redan på att förbereda! :D
Måste gömma sladdarna till akvariumena på ett bra ställe, eller helt enkelt dra ut dom och lägga undan dom när råttorna är ute.

ellizz92
0

aa de har ja, här kommer den:)

ellizz92
0

en lite bättre på huvudet

Mitchika
0

Herregud!!! Dom är ju snudd på tvillingar!! Jösses, vad lika dom är! Läskigt lika! Fast Pablo är lite tjockare, tror jag. Din råtta var mycket smalare och vackrare (ledsen, Pablo, lilla knubbis!)

Är det en hona eller en hane? :)

ellizz92
0

hona :)

ellizz92
0

ja antar att din också e blacked striped roan?

Mitchika
0

Ja, jag har för mig det. Jag är fortfarande ny på allt det här med råttor och har inte inte riktigt lärt mig namnen på alla olika färger och teckningar än.

ellizz92
0

ne ja fattar inte de där heller, är så många olika o tycker att alla ser lika ut :). Men ja fragade på r8forum :). de känns lite bättre o iaf veta va mina har för färg.