Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2717 ggr
Kiyona
0

Han spyr!!!göra något?

Min zeus spyr.

Vad kan jag göra?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Det är samma råtta som i tråden "cancer jag känner igen när…"

Han hade ju ite cancer, men har mått jätte dåligt idag. och nu spyr han…

Han har tapapt mycket muskler, är klen och det känns som man ska bryta npågot ben på honom….gammla gubben<3

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

inget jag gett honom idag har det varit något "fel på" eller annorlunda, förutom extra protein, men ska han spy pga det??

Ingen av de andra spyr…

Han ser ut som när min ichigo gick vidare till sin bror Amos i råtthimlen….

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Ingen som vet vad det kan vara och om jag kan göa npgot? eller om han håller på att dö???

Allt har gått för fort! Gråter

**Mvh//Andrea **

ScarletMajesty
0

Ingen aning, testa rensa munnen på honom, han kan ha satt något i halsen. Råttor saknar reflexer som krävs för att kunna spy. Jag har ingen aning vad det är tyvärr :(

Kiyona
0

kan dem inte spy!? >< Han spyr jue…Gråter

En hjärt attack?

det typ vittg luktar surt. Han ligger ner och sen ryser han typ till och gör ett stort gap och kröker sig framåt..

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Han ser ut som när Ichigo höll på att dö, då hittade jag honom i buren göra ungefär samma grej, men han låg mer utsträckt och inte massa "kräk" som slabbade överallt…

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Nu har det lugnat nber sig, jag ocså….

Nu är han i buren, låg i sängen med de andra innan (och mig, och massa tårar) nu äter han och dricker igen..eller ah. De är i huset och ska väl sova nu då, och jag ska också försöka sova lite och se hur dte står till imoirgon…..

hum….

<3Gråter………..Zeus gubbesnuttet……….Gråter<3

**Mvh//Andrea **

Anvariel
0

Usch, vad läskigt!!!! Hör av dig om hur det går!

[jennyrapp]
0

Råttor kan inte spy..Hade jag varit du hade jag åkt till veterinär.

[jennyrapp]
0

Det är därför man ger råttor "rått gift," för att dom kan inte spy upp det.

SweGizmo
0

Jag tror att det är stroke eller typ en liten hjärtattack, har sett det en gång innan, på en råttutställning. En råtta dog på domarbordet när jag var domarsekreterare.

Råttan började plötsligt sprattla, låg sen still och det såg ut som om han skulle kräkas.

Min blogg: SweGizmo.se

[littleoldme]
0

Du tror inte att han bara satt i halsen?

Min råtta gjorde precis samma sak som din och då hade hon satt Torrfoder i halsen, hon är lite glupsk ibland.

Dock kom det ut tillsammans med en massa slem, tog runt en timme innan hon var klar och jag var helt skakig, totalt förstörd matte :P Men hon var som vanligt efter det…

CamillaS
0

P? din beskrivning tycker jag att det l?ter som andningsproblem. Kommer det ut n?t fr?n munnen ocks?? Det l?ter som att han bukandas och borde d? f? hj?lp av en kunnig veterin?r.

Kiyona
0

#11 Jag vart het förstörd.

Han är ju gammal opch det går utför. han visade innan undr dagen tecken på stroke, med att tappa balansen och sånt. Men sedan vart han pigg en stund och lullade runt och skulle gå på upptäckningsfärd mm. sen bara la han sig ner och såg såndär ut….

#13 Ja det kom ut något vitt ur munnen på honom. Men var hos en veterinär för undersökning för en vecka sedan och då fanns där inga problem med honom. Då var jag glad för jag trodde det var en cancer knöl på honom. Men den glädjen varade inte så länge. Men allt går upp och ner hela tiden, ena sekuden klätrar han runt äter och drickar, till att sedan bara kligga ner, och jag "påminner" honom om att dricka&äta för att göra mig säker på att gör det.

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Men får ringa veterinär så fort jnag kan, igen….

Men hoppas ändå på att han kanske kan få gå vidare till råtthimmlen här hemma, i huset med massa mys med lillebror Hades och Simon och mamma liksm. Men om det blir för utdraget är ju avlivning hos en veterinär alternativcet. Men kn inte ringa dem först på måndag.

Och ärligt ytalat tror jag att han har alla sian 4 tassar i råtthimlen innan dess. Eller jag hoppas nätan på det ifall det ka forsätta dala såhär fort som det jort den senate veckan, eller inte ens dte räcker, dagarna.

Men han har haftr ett bra liv, och är gammal och jag och han ska försöka hitta en lösning så han fr ett bar komfortabelt slut<3 Det är han värd, Mer än det är han värd, min lilla pussgurka<3 hum…

**Mvh//Andrea **

CamillaS
0

Hoppas iaf att det ordnar sig till det bästa för er, hur du än beslutar. :(
*Styrke kram*

Kiyona
0

#16 det är alltid svårt med ett beslut. framörallt när det inte kan ligga jhämnt….istället för att han mår bra+dåligt istället för att baar må dåli8gt och inte ha någon energi alls.

Detär svårt.

Och inatt var nog den jobbigaste natten på länge. En råtta kan inte spy men han "spydde" liksom vad ska man göra kmtt i natten….vi låg alla fyra i en hög och jag baar grät å grät. Men sen piggnade han till igen och slickade mina mina tårar, och ville pussas <3

Jag vill inte tänka på det, men jag MÅSTE tänka på det. Men hanrera sitiuationen är svår.

Har dåluiga erfarenheter av avlivning, mne nu vet jag iallafall hur en avlivnijng Inte skal gå till.

Tack<3 du får massa pussar från pojkarna<3

**Mvh//Andrea **

Trollhassel
0

Jag har faktiskt också varit med om det. En av våra råttisar "Lida" spydde också. Han hade mycopasma och vi tror att det var det som var anledningen. Han kan ha blivit för tjock i halsen och medecinen han inte hjälpa honom. Han dog några timmar senare.

Så fruktansvärt tragiskt! *krama* Det är hemskt när djuren blir sjuka och när man inte vet vad man ska ta sig till.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Lole
0

Gud vad hemskt! Skickar massor med styrkekramar och jag hoppas verkligen att allt löser sig, att han blir friskt och får leva ett tag till.. :'( Håller tummarna!!!

Kiyona
0

#19 Jo jag hoppas också det…tack<3 det uppskattas!

Skrev nyss en tråd angående epilepsi då det kanke kan finnas i bilden.

av vad som hände så är det, hjärtattack/stroke och epilepsi som verkar vara det som ligger bakom anfallet inatt…

Om ni vet Någon som har/haft en råtta med epilepsi eller bara något om epilepsimpå råttor, så är ni jätte välkomna och svara på denna, eller den andra tråden eller ett mail. Allt är välkommet!

Tack på förhand.

Snowfall@mindless.com

**Mvh//Andrea **

wintermynta
0

Om det skulle bli avlivning hos veterinär så kan du som ägare kräva att dom avlivar som du vill. Man får verkligen stå på sig men det känns lite bättre efteråt då man vet att avslutet blev skonsamt.

Min veterinär sätter alltid lugnande i nacken med en liten kanyl. Sen när råttan förlorat medvetandet får den sista sprutan. Det är ingen stress eller panik varken för råttan eller ägaren.

Kiyona
0

har avlivat en gång, det var min älskade kanin Willy. Och det var rent ut sagt djurplågeri hon utförde, har jag fått reda på nu. Jag visste från början att något gick fel men hon sa aldrig något.

Och jag har inga papper kvar på det heller och hon var dessutom inhyrd, så kan inte göra så mycket…:( Stackars Willy.

Men nu vet jag iallafall att det absout inbte skall å till så.

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Jag är helt förstörd Gråter

Han är inte sig själv idag, han är på mig hela tiden, han är glömsk och glömmer bort saker jätte fort…..

När jagb ger honom något att äta, så tappar han det, sen efter en stund går han fram med nosen mot mitt finger opch upptäcker att det inte är något där sen tittar han på mig typ "vart tig maten vägen?" och så ligger denb nere b id hans tassar ….

Lilla gubben, han är helt "borta" i huvudet typ…..Jag känner knappt igen honom….Gråter

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

men han rör kju på sig iallafall och försöker, men ahn typ kan stanan till ibland precis som ahn inte visste vart han var någonstans….

**Mvh//Andrea **

hus-musen
0

Kanske bäst att låta honom somna in i lugn och ro, han mår inte bra stackarn.. Jag vet att det är svårt, men det finns inget mer du kan göra för honom när han är så sjuk. Jag har hört om råttor som har epelepsi, dock så har de haft det från födseln så jag tror inte att han har det. Då är det troligare att han fått en hjärnblödning. Om han ser ut att kräkas så har han troligtvis svår andnöd oxå.

Om du åker till en bra veterinär så söver de råttan först med en spruta innan de ger avlivningssprutan. Själva avlivningen tar inte mer än nån sekund från att vetten lyft upp råttan och gett den sprutan, så just den biten behöver du inte oroa dig för.

styrkekramar till dig

Qui dormit, non peccat

Kiyona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack ..

jag är ganskla säker på att det kan ha varit en hjärt attack eller liknande. Men ah, orkar inte g in på allt. Jag vill bara mysa med honom nu<33 Ska ringa veterinären imorgon, och fpår se om det bklir imorgon, får se vad jag och zeus bestämmer. Men hans blick säger allt.

Jag får tvätta honom, mata honom, ge honom vatten….

Det är fruktansvärt att se på. den här helgen….Jag finner inga ord för vad min älskling har gått igenom. Och som han kämpat med allt….

Jag vet vad han vill, det är bara svårt att acceptera….Min Zeus, min älskade Zeus Gråter

Men han får tassa viidare till råtthimlen hos Ichigo&Amos, och vaar frisk….Men när, imorgon eller iövermorgon det vet jag inte.

Men ingen utav oss orkar mer här…Det har verkligen varit en intensiv helg här, fruktansvärd helg…:(

**Mvh//Andrea **