Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3855 ggr
Ninja
0

Äckliga skabb!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har upptäckt små sår på två av mina råttor som ser misstänkt mycket ut som skabb.. Jag ser inget på de andra tre, men de är ju svarta så det är väldigt svårt att se. Ajax och Spike är ju ljusa så på dom syns det hur bra som helst..
Ska ringa till veterinären i morgon och ordna med skrapprov för att se om det är skabb. Blää för äcklig ohyra!

bRat-Bags
0

Ushdå, ser ut som Pys, det var dock inte nån skabb, veterinären gav något mot det, en salva. Försvann en tid så när jag slutade med salvan som var väldigt stark som kom det tillbaka sen flytade hon ihop med Samson och så försvan det !?! Kan vara att vi bytt underlag i buren…

rattmamman
0

Nä, ser inte ut som typisk skabb enligt mig. Har bara sett det två gånger ir, men det är mer som små röda sår och det börjar ofta i nacken har jag hört.

Ninja
0

De bilder jag har sett och jämfört med ser ung. likadana ut. Svarta små skorpor, ibland i nacke och på kinder men även på morrhårskuddarna och på hakan.
Men jag ska begära ett skrapprov för att se om det verkligen är skabb oavsett. Vill inte chansa ifall det inte är skabb utan nåt annat.. Eller att veterinären säger att det inte är skabb så råkar det vara det ändå. Men hon är väldigt duktig och noga, så jag litar på att hon gör en grundlig undersökning innan hon bestämmer sig för vad det är och hur de ska behandlas. :)

Grodan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

klassiska skabbsår skulle jag säga…

och vad HÄRLIGT att läsa sånt här… en gång för lääääääääänge sedan… oj oj… 1989 var det… jag hade precis haft min första muskull och såg när jag tittade närmare på en fin hane (som sedan blev champion) att han hade vita prickar på huden… MASSOR! Frågade runt vad det var bland mus- och råttfolk. Ingen visste.

Jag satt och tittade länge på de små prickarna i musens hud o päls och så SÅG jag hur de rörde sig… iiihhh… jag ringde genast veterinär och fick svar (efter skrapprov) att det var ägg av något slag. Aluganbehandling. Alugan var ett medel som var receptfritt på Apoteket som man BADADE djur i… ni kan ju tänka er… bada 20-30 möss…

Men i a f var det inte DÅ problemen började utan när jag sökte fakta och även hittade de vita prickarna på råttorna. Det var DÅ karusellen började. Kort sagt så var det ett HELVETTE de åren jag jobbade för att BEVISA för folket i SRS att den gamla hederliga s k foderallergin inte var annat än skabbkvalsterangrepp…

Flera hävdade t ex att det inte var vetenskapligt bevisat, vilket ju är rent bullshit. Klart skabbkvalster är vetenskapligt bevisat - de har även artnamn och foton finns på dem, men trots att jag visade foton och hade veterinärer i ryggen så skadade det mig faktiskt att bråka om en sådan sak i flera år. Många tyckte illa om mig pga att jag hade "uppfunnit" skabbkvalster och behandlade mina djur och rekommenderade andra att också behandla sina djur med GIFTIGA medel…

Varför skriver jag en sån massa dynga undrar ni? Jo, för att jag blir så GLAD!!! Det har tagit tid, men idag är råttfolket så himla duktiga. Det blir jag så glad över! Då var det ju värt det!

foto från Eva Johanssons häfte Löss och kvalster på råtta och mus - fotot taget av Rolf Nybom, Karolinska institutet

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ninja
0

Tack för svaret Grodan! Tydligen så verkar ditt slit ha gett resultat. :) När jag såren så var skabb det första jag tänkte på, har ju hört så mycket om det och sett en del bilder hur det kan se ut. Ingen foderallergi eller proteinutslag, för det har jag också läst att det oftast bara är "prat" och det är ohyra som är boven.

Har fått en tid i dag hos veterinären, så vi ska dit och kika sen.

Ninja
0

Nu har vi kommit hem. Jag får svar på om provet visar något i morgon när hon kollat i labbet.

Grodan
0

Vilken veterinär var det? Skrapade hon där såren är? *håller en tumme för att hon fick upp lite skabbkvalster* (ibland räcker ju inte ett skrapprov om man inte skrapat där de sitter)

Ninja
0

Det är en veterinär som driver en egen praktik här i Hofors några dagar i veckan och jobbar på Falu Djursjukhus de resterande dagarna. (vet inte om man får skriva veterinärers namn utan deras tillstånd) 
Hon kunde tyvärr inte skrapa där såren är, eftersom det är koncentrerat till hakan/morrhåren på båda. Såret i nacken var för nära örat, så där kunde hon inte komma åt att raka.. Men det blev lite bakom såret. Förhoppningsvis så kanske det var tillräckligt.

Grodan
0

tror att det är ok, man får ju rekommendera veterinärer!

*hoppas*

rattmamman
0

Nu har jag också lärt mig något nytt. På min råtta var det verkligen små röda, liksom "färska" små sår. Så uppfattade jag inte din bild. Men det kan tydligen se lite olika ut förstår jag nu. Är ju bra och veta, så man snabbt fattar vad som är på gång nästa gång det eventuellt slår till.

Ninja
0

Hon heter iaf Rosmarie Mähler. Väldigt duktig, tycker jag. Hon ringde nyss och berättade att hon inte hittat någon form av kvalster på provet. Men hon tyckte jag skulle testa Stronghold, eftersom hon inte kunde skrapa på såren så kunde hon ju ha missat det.

#10: Nej mina råttor har mer svarta skorpor. Bilden är väldigt oskarp, så det syns inte så bra.

cosmonita
0

Några av mina råttor har också haft skabb och då var det också mörka skorpor. De kliade sig inte heller särskilt mycket.

Grodan
0

Det är många som kör Stronghold idag! Berätta gärna hur det fungerade sedan!

rattmamman
0

Jag använde Stronghold till mina råttor som fick skabb. Funkade hur bra som helst och var lätt att ge. Men det känns troligen konstigt i huden när ämnet "sprider sig" för jag kunde observera hur råttorna liksom "rös och grimaserade" precis efter att de hade fått det, men sedan var de som vanligt igen. Förutom att skabben försvann förstås! Hoppas att det funkar även för dig och dina råttor Ninja

Ninja
0

Hittills verkar det fungera helt okej. Såren har försvunnit iaf!

Jag är alltid nervös för att behandla mina djur med kemikalier (medicin, ohyremedel osv) så jag är hur nojjig som helst att de ska reagera negativt på det.. Men de har inte visat något obehag eller tecken på överkänslighet så jag har börjat andas ut nu. :)

Om det fortsätter fungera bra så kan jag verkligen rekommendera det här, för det var hur smidigt som helst.