3 råttor blir 14 blir 100?
Hej! Jag kan behöva rätt mycket hjälp..
Jag har 3 hanar som ni kanske vet men i helgen gick jag med på att ta hem omplaceringsråttor och hitta nytt hem till dem. Trodde inte det var så många men visade sig att det var 11 råttor som jag skulle ta hand om.. Men eftersom jag lovat tog jag emot allihopa och har fått trycka in dom i 4 olika burar och letar desperat efter hem till dessa nu. Har 4 unghanar som jag funderar på att ge till en djuraffär jag känenr eftersom jag inte har plats till dom som det är. Nu har jag alltså 14 råtter hemma hos mig. Nu kommer det största problemet.
Av råttorna är det 6 honor, när jag fick råttorna så hade de råkat byta ut en hane och en hona så en av honorna var tillsammans med hanarna och tvärtom. Båda könsmogna med andra ord är det risk för att jag kommer få 6 kullar med råttor om ca en månad! Och desutom är 4 av honorna unga och jag vet inte om dom skulle överleva en kull om det tagit.
Vad ska jag göra? 6 kullar med 10 i varje blir 60 + orginella 14 och vissa har ju fått upp till 15-20 i varje kull! Kan jag omplacera dom när dom kan vara dräktiga? Jag har inte plats för så många råttor..
ps. visste itne vart jag skulle lägga in det så jag postar det på köp och sälj eftersom alla är till omplacering i slutändan..
Åh herrejisses! Var bor du? Jag kan kanske ta emot någon. Råtthjälpen borde ju kunna hjälpa.
Jag bor i Nässjö. Tror du att det är säkert att flytta honorna om dom är dräktiga? Vet inte hur länge hanen varit i fel bur o honorna ser ju mer välgödda ut än hanarna så kan vara bebisar som börjar synas. I värsta fall får jag kulla nästan alla bebisar så fort dom är födda men jag själv klarar aldrig göra det.
Bytte hanen och honan som hamnat fel i går kväll när vi skulle se så att dom mådde bra efter flytten. 2 av honorna har nysigt lite men ingen tycks rossla än iallfall.
Ja, att be någon seriös person att kulla dem åt dig är nog det bästa… Finns så enormt många felavlade råttor tillsalu. Behövs inga mer direkt :( Men ush vilken jobbig sits!
Om det finns någon äldre hane är jag möjligtvis intresserad, bor i piteå men transport brukar gå attt ordna.
Dom är ju ca 2-3 månader tror jag (kan ta reda på exakt) Svart roan med olika huskyliknande teckningar och svart berkshires.
Jo sliter inte lika mycket på dom yngre honorna heller, det är ju 4 "syskon kullar" ifall det tagit på alla de unga råttorna. 2 kullar på vuxna råtthonor, den ena mamman och den andra obesläktad. Dom som jag skulle omplacera är ju en tjuvparning när råttorna rymde men med obesläktade djur som är väldigt gosiga och bra i tempramentet vad jag märkt iallafall. Föräldrarna finns att se hemma hos mig ifall ni är intreserade att träffa de äldre djuren med (marknadsför dom som redan är födda)

Oj, jisses!
Det är synd jag inte vet när min pappa skulle åka ner från Jönköping nästa gång för annars hade jag kunnat ta en av honorna om de nu är dräktiga. Men innan han kommer ner igen så har de med all säkerhet redan fått.
Men som det diskuteras redan om honorna är på tok för unga så skulle jag nog kullat så att honorna fick chans att vara bebisar själva och bli omplacerade i nya bra hem.
Det jobbiga är ju att verkligen göra det om man väl ser de små liven sen.
Önskar dig lycka till, verkligen!
Jo, jag känner en som föder upp foderråttor som använder koldioxcid till att döda dom. Funderar på ifall man ska fråga honom om han vill ta dom och sälja som foder. Vet ingen som skulle klara kulla dom annars men han bor 4 mil utanför nässjö så blir hur man ska frakta pinkisar så lång i det här vädret utan att skada dom eller få klagomål. Har ingen bil eller körkort och pinkisar har en tedens att pipa så fort dom hör eler känner något.
Dom ska vara födda i Augusti nån gång. Vägt den minsta honan och den vägde 94 gram. Dom är väldigt unga men jag kan ta reda på exakt datum sen. Den förra ägaren har det uppskrivet men visste bara på måfå nu..

Men kan du inte muta honom att ta sig hem till dig i så fall?
Ok, första reaktionen är oh my goood
Andra är, mata dom med näringsrik fet mat nu. 94 gram för en hona på 3 månader+ är på tok för lite, ligger de andra på liknande vikter så är det verkligen osäkert om dom ens överlever att föda kullen.
Att slänga över en anmälan till länsstyrelsen mot dom som hade dom innan känns som en vettig och rättvis sak att göra.
Dom ska inte ha djur punkt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jo jag tycker med att dom är för smala med honorna ser ut att vara i bättre hull än hanarna så troligtvis är dom dräktiga. Ena hanen är farligt smal, tänkt ge honom några dagar på sig att visa att han fort mår bra och gå upp, om han itne klarar det så kommer jag försöka hitta nån som kan ta död på honom. Det verkar inte vara så mycket hopp med honom, han gömmer sig och är osocial mot dom andra råttorna men han äter så att han ser ut att spricka. Dom hade tydligen varit lösa i lägenheten innan så att de fick fixa mat och allting själva.
Jag har gett dom gnagarblandning, välling, köttbullar och frukt + självklart vatten och alla magar var som små köttbullar i morse när jag tittade igenom dom.
Dom ville itne ha dom, därför jag erbjöd mig att ta dom så att dom skulle få det bättre tills dom hittade nya hem.
#9 Ta avocado endast köttet och en klick smör obs smör ej margarin, mosa det ihop och ge till råttorna. Leverpastej, keso, barngröt, när jag gör barngröten till bebisar, dräktig hona så har jag även i lite vispgrädde *ovispad*. Blodpudding, pannkakor, pasta, barnmat, barnvälling *kan oxå ha lite grädde i*
Bara lite exempel på vad du kan ge.. Allt du kan äta kan de äta, ge dock inte kryddstark mat eller lök.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Okay tack! =) Pannkakor brukar jag ge mina möss o råttor redan, dom älskar det men har läst att advokado ska vara giftig? elelr är de bara skalet som är det?
Sammy har fått smaka på lite glass med ibland, jag gör egen gammaldags glass, de kanske jag kan ge dom? det är ägg, socker, grädde i den fast de kan bli speedande och fett för dom. Har varit noga med att Sammy bara får nån slick när han fått.
Kan ge dom en egen liten mix av saker i kväll =)
#11 Det är skalet och kärnan som är giftigt. Socker skulle jag inte ge dem alls..
Fy f*n vad oansvarigt av de förra ägarna! *arg*
Och att de har elva råttor där de inte ens har koll på vilka som är hanar och honor…visar ju hur mycket de brydde sig liksom :/
#12 Okay men då går det att ge dom advokado =)
#13 Dom hade koll på vilka som var hanar och honor men förväxlade 2 stycken därför kom en hona bland hanarna och en hane bland honorna.. Dom är skrivna i papprerna i rätt kön och så men vet inte hur länge dom var förväxlade.. Men förstår ändå vad du menar..
#14 Ja men precis, jag fattar inte hur man kan vara så klantig att förväxla dem på det viset…om honorna är dräktiga är det ju näst intill djurplågeri liksom…
har inte läst allt och vet inte om det är sagt redan. men man kan inte använda koldioxid på så unga djur då det är otroligt plågsamt för de tål syrebrist rätt bra.
jag bor i virserum och kan kulla om det behövs..

jag bor i halmstad. skulle nog kunna ta emot någon utav dem i värsta fall…… ._.
#16 Okay visste inte om det. Hur är det mest humant att kulla ungar då? Mosa huvudet med en hammare? (ursäkta om det låter äckligt men de borde gå snabbt och smärtfritt eftersom det är hjärnan som sänder ut signalerna om att det gör ont osv?)
Alla: Jag kan väga dom ikväll, försöka fota dem (vet inte hur bra dom är att sitta stilla på ett bord) är det något mer jag kan titta på för att veta hur de kommer klara alltihopa? Funderar på om dom väger under en viss gräns och så så att de troligtvis kommer dö av graviditeten att jag kanske borde ta död på dom redan nu men känns ändå elakt när dom är så gamla som dom är. + att honorna är väldigt mysiga och kommer kännas tugnt att ta död på ett djur man lärt känna och som verkar vara så livsglad trots situationen..
Det är:
4 unghonor
2 vuxna honor
6 unghanar
eventuellt en vuxen hane
#18 Vi ska ej ta upp hur man avlivar på ett forum. De som vill ge svar kan ta det i PM i så fall.
Hellu. Har inte läst alla svar du fick men vill bara säga att jag är i typ samma situation xD
Anmälde mig att vara akuthem till några hamstrar och några gerbiler, men så fanns det tydligen också några råttor som behövde hem så erbjöd mig till dem med.
Enligt förra ägarna var det 7 hanar och 1 hona, och då tänkte jag att EN kull jag man ju försöka omplacera…
Men så visade det sig vara FEM honor och tre hanar.
Och då hade vi ju redan sagt att vi skulle ta alla så då fick vi ju göra det…
En släkting som gillar råttor tog två av honorna och en hane, och tog alltså hand om de två kullarna som kom där.
Två råtthonor har fått kullar här.
Den tredje råtthonan verkar vara steril! För eftersom jag inte hade så stora burar här hemma, och de båda hanarna som stannade här var jättesociala och trevliga så fick de springa löst i huset (alla mina pojkväns gamla råttor har alltid fått vara lösa innan så det kändes naturligt) och den honan som inte fick någon kull smet ut och gömde sig. Sedan var hon alltså ute med hanarna i en vecka och hon fick inga ungar trots det!
Så nu sitter hon i en bur tillsammans med hanarna sedan några dagar tillbaka, så alltså har hon varit tillsammans med hanarna sen i mer än en månad nu och visar fortfarande inga tecken på dräktighet.
Det du kan göra annars är ju att sälja dem som pinkisar? Låter kanske lite "ohumant" men även ormarna behöver ju äta…
Bättre att ormarna äter pinkisar från föräldrar som haft det bra hemma hos dig än från foderdjur som suttit instängda i miniburar!
Kan tillägga att mina honor var också jätteunga… Min pojkvän som är mer råttvan än mig uppskattade de till MAX 3-4 månader… Var också orolig för att de skulle överleva men alla klarade det galant!
#20 okay, skönt att du fick hjälp med dina! Dom som jag har fått har ochså gått lösa i lägenheten innan, ungarna växte upp ute på golvet men tror inte dom hade någon större tillsyn när dom var lösa. Dina har det nog bättre ute än dom hade.. Den minsta hanen är läskig att både titta på o röra vid, ni kommer säkert upptäcka det på bild sen, de är honom ja funderar på att kulla för vet inte om han kommer kunna växa upp och hans organ utvecklas rätt osv. Sammy är lite mer än dubbelt så stor och dom ska vara ca lika gamla.
Jo har funderat på att kontakta nån som vill ha dom till sina reptiler så att man itne bara dödar dom i "onödan".. Känns lite elakt att låta dom komma till världen för att bli jord..
Lägg in en annons på reptil.ifokus och på igelkott.ifokus (igelkottar käkar också pinkisar) vet jag:) Kanske på exotiska djur också, det finns nog en hel del andra djur som äter pinkisar också…
Du kan ju länka till detta inlägget så vet de varför…
Mina var (som tur var) någorlunda hanterbara när de kom, nu är de helt gudomligt jättetrevliga. Men de satt i världens minsta bur, bifogar bild…
Trevlig bostad för 8 råttor va…
Okay, jag gör det när jag ser hur många magar som växer. Dum fråga nu men går råttan upp snabbare i vikt om det är bebisar än om den faktist bara går upp i vikt? Jag komemr ju försöka få upp dom i vikt samtidigt så hur vet jag vilket som är vilket?
Dom vuxna av mina skyddslingar är väldigt hanterade, speciellt den ena som kommer när man pratar med henne och ska gosa och kramas hela tiden.. Tiniz kallas hon en auguti (?) hooded.. Tror hon ska vara auguti fast enormt dålig nästan enfärgad.
Det kan vara svårt att veta om dem går upp i vikt för att dem får mat eller för att dem är dräktiga. Oftast tycker jag att magra råttor går upp mer i vikt av maten, men jag kan inte säga säkert att det är så..
Om någon kan hjälpa dem mot Stockholm så finns jag här, kan ta emot alla du behöver hjälp med.. Har viss erfarenhet av sådana här fall.. :S
Min erfarenhet säger att det är mkt sällan så unga råttor blir dräktiga, men det betyder ju inte att dessa inte är det.
Ge dem mycket näringsrik och fet mat, du fick bra exempel ovan ju så det känns inte som om jag behöver säga så mycket mer om just det. Välling brukar vara bra, så finns det något som heter babysemp (på barnmats avdelningen), som en veterinär rekomenderade mig då jag fick hem massa vanvårdade råttor från kristinehamn.. Det är ganska fett och innehåller lite extra vitaminer..
Men som sagt, kan någon hjälpa dem mot Sthlm så kan jag ta emot några..
Lessen att det tog lite tid med uppdateringen men min pin kod slutade att fungera så fick fixa en ny..=p skulle tydligen fått en på posten innan den slutade funka men men.. Hade inga batterier till kameran så filmade istället men vet itne hur jag lägger in filmklippen här`? nån som kan förklara ev länka om de finns nån annan förklaring?
Lite vikter iallfall: 2 vägningar 10 Nov (kväll) och 12 Nov (morgon)
Hanar
Svart bershire missmarked (med tunna "fläckstreck" under magen)
160 gram
160 gram (har inte gått upp något, lite halv vild och tycker det är läskigt att bli hålld i handen men gosar gärna om han får stå på sina egna ben.)
Svart Berhire missmarked (breda fläskstreck under magen)
140 gram
170 gram ( väldigt rädd och osäkert, ville gömma sig när han hörde ens röst innan nu rycker han bara till när man pratar med honom och kommer inte fram självmant)
Svart Bershire
120 gram
140 gram (Väldigt rädd i början och alla revbenen kändes men har snabbt vant sig vid att bli klappad och kliad, revbenen känsn inte längre och han är en otroligt nyfiken kille som inte kan hålla sig borta ifrån händelsernas centrum länge hur läskigt det än är)
Svart (?) Roan husky (dom andra i kullen är svarta iallafall men de ser ut att skifta i brunt)
140 gram
160 gram (Känns tam, väldigt gosig och har inga problem att gå rakt ur buren och upp på axlarna och ligga och kurra. En underbar kille som snabbt skulle kunna bli en goskudde hos någon)
Svart bershire Daqari Eventuellt till omplacering Vuxen
380 gram
400 gram ( väldigt gosig och framåt men inte fullt tam. Tycker det är läskigt att bli upplyft men har inget emot att ligga i famnen och gosa sedan. Vet ej åldern mer än att han är vuxen och troligen ska vara runt ett år.
Honor (namngett dessa)
**Kaluha Svart bershire missmarked(?) väldigt tjockt streck
**
120 gram
130 gram (har ingen kulmage. Väldigt otrygg men nyfiken och framåt. Har inget emot att undersöka hela omgivningen utan att tveka men går ogärna fram till människor och tycker inte om o vägas även om hon lugnar ner sig i händerna så stressar hon upp sig enormt när man tar henne emot vågen.. når som hänt vid liknande sak?)
Pysen Svart Bershire
140 gram
140 gram (kulmage. mat eller bebis? Extremt gosig första gången jag tog ut henne la hon sig som en potatis säck över min arg och började kuttra. Var favoriten bland råttorna hos förra ägaren vad jag förstod så hon kan fått mer uppmärksamhet. Har inte velat gå upp i vikt men hon har underhudsfett och en av de största honungarna.)
Brandy svart husky roan missmarked? (hon har en stjärn i pannan och husky teckningen slutar lite tidigt)
130 gram
150 gram (kulmage och gått upp bra i vikt. Finns inte så mycket att säga om henne, hon håller sig borta ifrån en och är väldigt skygg men kan våga sticka ut nästan ur huset för att lukta på en bara man inte rör sig. Denna tös som var förväxlad med husky hanen och bodde ihop med killarna)
Cherry svart husky roan väldigt blekt
125 gram
125 gram (kulmage. Väldigt rädd och tillbakadragen, värre än sin syster Brandy och vågar knappt titta åt en. Därimot när hon släpps ut för att springa lös har hon jätte roligt och klättrar och klänger på det mest utan att visa nån direkt rädsla. Minst av flickorna i storlek men har ett tunnt lager fett så revbenen syns inte kan dock kännas.)
Tiniz Auguti hooded Vuxen
320 gram
320 gram (En jätte trevlig flicka som vet vad hon heter. Ålder är dock okänd men hon är en bit över ett år. Jätte gosig men kan bita emot gallret dock aldrig nafsat när man haft öppet, kan blivit matad genom gallret och tror att det är mat, annars finns det inget negativt med henne)
Breeze Svart roan husky Vuxen
300 gram
300 gram (Väldigt trevlig tjej som svarar till sitt namn när hon känner för det. Väldigt morgontrött och har hon somnat i famnen vill hon ogärna öppna ögonen igen behöver dock civilisera med människor. Går itne fram till människan om man inte sträcker fram handen. Nafsar en del men har aldrig bitit mig så att det blivit något märke. En väldigt söt flicka som förtjänar ett bra hem. ska vara ca 6 månader yngre än tiniz men är helt klart vuxen så gissar på ca ett år gammal)
Ps. Inte klarat se vem än men någon/några av honorna piper ibland kan vara bus men även att dom bråkar. Dessa 6 honor använder bara en våning av buren (vet inte varför) så kan vara för att dom tycker det är för trångt. Försökt få ner dom m.m. då de har 3 våningar att röra sig på. Sett nån råtta på mittenvåningen små stunder när dom dricker men ananrs är dom på högsta igen.
Den lilla stackars sour
Sweet ´N sour
Anledningen till att jag valt att inte ta med denna bland hanarna är för att jag bara kommer ge honom 4 dagar till att leva. Denna lilla råttunge väger mellan 75-80 gram, man kan nästan se varenda benknota på han lilla kropp. Jag har valt att ge honom en sista ärlig chans men trots att det gått några dagar visar han inga tecken på att gå upp i vikt eller växa. Han är en glad, social kille som verkar tycka att livet är ett äventyr. Han kommer alltid springande först av alla och hoppar upp i handen för att få följa med ut i världen men de mén han riskerar av detta: organ som inte hinner växa ikapp, lugnorna som kan ge honom en sämre andning osv så kommer jag inte ge honom onödigt lång tid utan han har en vecka på sig eftersom han verkar vilja leva. Om han inte repat sig och blivit större och tjockare inom detta eller visat minta problem kommer han tyvär inte längre få leva.

#28 Han kommer inte att växa på sig på en vecka utan du får nog ge honom en månad iaf.hur gammal ska han vara?
Qui dormit, non peccat
Han ska vara ca 3 månader gammal och alla de andra går upp i vikt och hull. Dom flesta har växt, jag kommer gemföra honom med hur hans syskon utvecklas. Hade han inte visat att han ville leva hade han varit död nu. Han är i sjukt dålig kondition, enormt smal och hälften så stor som de minsta ur hans kull. När han stod brevid Malle (min vuxna råtta) var han knappt större än Malles huvud

#30 När någon har varit riktigt undernärd länge så tar det längre tid att återhämta sig oavsett om det är en råtta eller en människa. Men om du bedömer att han är i uruselt skick så avliva, jag har inte sett honom och kan inte bedöma honom.
Qui dormit, non peccat
Jag vet men du får även tänka på honom, ju längre tid det tar för att han ska gå upp i vikt och börja växa desto större chans är det att han itne någonsin kommer få ett drägligt liv. de är stor sannolikhet att det redan gått för långt och att han alltid kommer lida för det som hänt med honom. Skulle du riskera att tortera ett djur i en månad bara för att han kanske möjligtvis kan överleva. Jag kommer bara ge honom en vecka på sig att visa att det finns något hopp..
På bilden syns hans hull lite dåligt men man kan se lite av ryggraden och hur bakbenet sticker upp genom huden. Enormt mycket värre IRL

Hmm ser helt klar tanig ut.. syns tydligt på svansen, den ser ut som en tunn mask. Jadu, gör det som du anser är bäst för honom, kan han inte återhämta sig så avliva. Ingen ide att plåga djur.
Qui dormit, non peccat
#33: Kolla tänderna också. Ibland kan det bero på problem i munnen som gör att de inte kan äta ordentligt och inte går upp i vikt trots bra mat. Annars rekommenderar jag Nutrical eller näringlösning tillsammans med vanlig mat såklart.
Han har börjat gå upp och växa nu så han får "överleva" så länge han vill och man inte upptäcker några mén.
Efter att jag hade en kanin med tand fel har jag varit väldigt noga med att kolla alla mina djurs tänder och det har aldrig varit något fel på någon av råttorna =)
#36 Hoppas verkligen att det går bra för dig efter allt detta! :)
Jag är nyfiken om hur det går? =)
Hej!
Jag går på Tenhults naturbruksgymnasium och har varit med och tagit hand om många dräktiga honor.
Jag och min flickvän har funderat länge på att skaffa råttor och har nu köpt en kanon bur.
Vi skulle gärna ta en eller två ev de dräktiga unga honorna, vi skulle kunna komma och hämta dem nu innan jul isf., vi bor i Jönköping.
Jag skriver mitt nummer i ett PM, hör av dig!
Mvh Tova och Emma
Det gick visst inte att skicka ett pm, jag väntar på att du svarar här.
Mvh Tova
hur gick det med råttorna??
jag finner inga ord när jag läser detta!!
Hoppas det går bra för er! uppdatera om hur det går!
Jag gjorde här om dagen en intresse anmälan hos råtthjälpen, kanske man kan ta en av dina hanar då? Ska kolal runt!
Håller tummarna för er!
oj vad jag blev förälskad i den lille tanige.. hur går det för er?

Suck…. man blir så ARG när man läser om detta! :(:( Arg och ledsen. Hur svårt kan det vara att se skillnad på honor och hanar när de är 2-3 månader liksom!?? Missat den enorma pungen som hänger baktill? Hemskt, hemskt, hemskt. Hoppas det går bra med honorna hur du än beslutar att göra!! Styrkekramar till dig!
Förstår inte hur dom som hade dom innan kan göra så, ma blir så arg :O
Hoppas det går bra för dig, jag kan nog också ta någon i värsta fall!
Håller tummarna för dig!
Som mina, "7 hanar och 1 hona".
Fyra stycken honor med ENORMA bröstvårtor och enorm mage, en hona som faktiskt var lite smalare och tre hanar med ENORMA pungkulor.
Hur lyckas man missa det…