AKUT två råtthonor
Hjälp mig snälla! Jag sitter med två honråttor på grund av att deras bur brann inne för ett tags sen när vårt hus brann ner..:( Just nu bor de i en katt transportbur och behöver ett nytt hem snarast, den ena är en seal point himmis dumbo tjej och den andra är min fina liten lily som är en underbar råtta black striped roan,
Detta är ingen omplaceringsannons så snälla kontakta mig bara om ni vet någon, snälla.
vart är dom?

oj, vad hemskt att huset har brunnit ner :-( Var bor du någonstans?

söker du ett nytt hem eller en bur att låna ???
förvirrande :S
You can't spell Bitchy without Itchy
de finns i ullared men kan tänka mig köra till falkenberg och även till halmstad då jag pendlar. Ja det är jättehemskt, mycket som händer nu,
Jo alltså jag söker någon som kan ta dessa två damerna,
tja.. om du kan komma till vansbro så kan jag ta dom ^^ men jag betviliar det. i oc med att det tar 13 timmar om man har otur-.-
men då är det väl en omplacerings annons?
Eller syftar du på tillfälligt hem tills det ordnat till sig?
Tror du behöver förklara dig klart och tydligt även om du nu är mycket chockad och jag förstår dig MYCKET mer än väl.
Kanske förklara vad du verkligen behöver. Ett tillfälligt hem tills det ordnar sig, låna en bur eller om det skall omplaceras helt.
vart ligger vansbro?
i dalarna^^ mellan mora och borlänge
aha okej, jo grejen är att det är ett permanent hem som sökes men känner att det är för mycket att berätta i ett inlägg så bättre om folk kontaktar mig…det är mycket AKUT som sagt

det står att de behöver ett nytt hem i annonsen..
Jag tolkar det som hon inte orkar skriva all info som man ska göra i en omplaceringsannons. Vilket jag har full förståelse för. Det här är en krissituation.

#9 ha ha. Du hann före :-)
#10 tack för förståelsen, ja det är jättekris…S:::(:(
så antingen har jag valet att omplacera båda honorna eller be om bidrag till kastrering av alla mina hanar..:S haha… om 100 pers lägger en 20a var så hade jag haft råd…:S ne men ….
*putt* vet att jag inte behöver putta nu men det är jätteakut

Har du hört med råtthjälpen om de kanske vet någon lösning?
nej det har jag inte, dock…. men
Hur länge har de fått lov att bo i en kattbur nu? Tänkte hur akut det är, ett tag klarar de ju sig alltid även om det inte är ultimat.

hade de funnits närmre hade jag kunnat ta dem…

Jag kan ställa upp att ha dem så länge tills annat hem hittas, dock bor jag i Klippan tre mil utanför Helsingborg i Skåne..
Jag personligen hade kunnat tänka mig att ta dom, men då jag ännu bor hemma går inte mian föräldrar med på det, kasnke om det är under en kortare tid. Annars har jag en bur du kan få/få låna om det skulle vara till någon hjälp. Bor ca 25 min från Ullared.
Jag sitter här och kan inte låat bli att tänka på dina råttor, vill så väldigt gäran ta hand om dom och jag bor ju så nära. Men jag vet inet vad jag ska göra för att övertala mian föräldrar, dom tycket att det räcker med dom tre råttor jag har. Någon som vet hur man övertygar föräldrar som är helt ointresserade av djur?

finns det transport mot örebro hållet så finns det ett antal bekanta till mej som vill skaffa råttor…
transport går säker att ordna och för dig som undrar hur akut det är så är det väldigt akut, de har bott ett tag där nu och de mår inte bra av det och inte jag heller av att låta de bo där…:(:( jag kan transportera de till halmstad om det hade kunnat hjälpa dig absinth, det är väldigt snällt att du kan tänka dig att ta de och även de andra med, men bara det löser sig med någon transport så,
Den smidigaste lösningen och snabbaste får det bli, vilket vet jag faktiskt inte, någon som kör denna sträckan?:D
Saskabraska, jag beklagar verkligen att erat hus brunnit och jag hoppas verkligen att du hittar ett nytt hem till dina tjejer. Jag hoppas också att du i framtiden tänker efter innan du skaffar fler råttor. Detta är 4:e gången på 1½ som du omplacerar en eller flera djur.
Nu kan jag inte hela historien om hennes omplaceringar men jag tyckte det var lite dålig tajming att påpeka detta just nu när hon är i en kris med att hennes hus brunnit ner.
Hur skulle du själv gjort om du var henne?
Mysnosar: Hur gammla är dina töser?
//Anna
#25: Köpt eller lånat en ny bur? Men eftersom hon tänkte omplacera honorna redan innan så antar jag att det inte är intressant i just hennes läge. I vilket fall så beklagar jag som sagt branden men tycker också synd om dessa råttor som ska byta hem om och om igen.
http://www.saskabraska.cybersite.nu/f2292c8556da46d688f2d012106ec050.html
Här finns mer info och bilder på tjejerna.
#26, ja jag skulle omplacera de innan för att jag skulle minska ner till en flock, men då var det inte så akut, och min hona har inte behövt byta hem flera gånger alls, och rut som jag tog för att hjälpa hon som blev allergisk har inte heller hoppat runt mycket utan kom till denne ägaren när hon var liten, innan dess hade hon en ägare.
Och vadå omplacerat flera djur på 1 och ett halvt år? vilka djur tänker du på? för jag har inte omplacerat andra djur??
#25, de är runt 10 månader båda två.

Saskabraska har pratat med mig om den här himmishonan och vad jag förstått är hon tydligen väldigt nervös och nafsas. Det kan vara förklaringen till att hon omplacerats flera gånger(om hon nu har det).
Jag vet att det här är en rätt jobbig sak att tänka på men har ni övervägt att låta henne somna in istället för att omplacera henne?
Jag tycker att folk ska ha bra råttor.
Sen tycker jag att oroliga råttor förtjänar ett fast och tryggt hem, alternativt, om de är för nervösa, få somna in..
Men finns det någon eldsjäl där ute som vill ta sig an en nervös råtta så är ju det guld men sådana är inte lätta att hitta.
Med en sån här råtta måste man tänka en extra gång innan man bestämmer sig för att omplacera.
Älskar mina stora små vänner..
jo terato du har rätt delvis men det kan jag ju ta om någon kontaktar mig för jag har ju inte gett info om råttorna, denna himmis honan är lite naffsig men hon är lugn och snäll och go på alla sätt, och hon naffsar när handen kommer in i buren, men jo kanske hon borde somna in dock men gäller ju ändå min andra hona i så fall….
i vilket fall som helst förstår jag inte vad kalli menar med att jag omplacerat flera djur det senaste 1 och ett halvt året….

Okej.. var noga med omplaceringshemmet bara så att hon hamnar rätt och garanteras få stanna!
Förresten så saknas det uppgifter i annonsen(slår mig sjläv på fingrarna för att jag glömmer bort att upplysa dig!). Försök att svara på våra annnsfrågor så gott du kan:
- Födelsedatum
- Färg, teckning och hårlag
- Kullstorlek vid födsel och vid avvänjning (4v)
- Faderns namn, födelsedatum, vikt, färg och teckning
- Moderns namn, födelsedatum, vikt, färg och teckning
- Syfte med parningen eller om det är omplacering, anledning
- Ursprung- vilken uppfödare eller vilket zoo
- Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc
- Pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb
- Ort där råttan/råttorna finns
- Telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara pm här på ifokus)
- OM ANNONSEN SKA VARA LÅST ELLER INTE
De frågor du inte kan svara på skriver du bara "vet ej" på.
#30: Så du har glömt att du skaffade råttbebisar för att sedan omplacera dina tre vuxna honor? Sen valde du att omplacera även råttbebisarna när de var 3-4 månader gamla. Sen köpte du en hane som sällskap till Bobby och han har fått byta hem igen också ser jag. Förrutom de två honorna du vill omplacera nu då.
Oavsett anledning är det rätt klart att det inte är ett stabilt hem och båda honorna är väl dessutom omplaceringar från början?
Vänta lite, pratar folk om RUT?
DÅ är det dig jag haft kontakt med då`?:D
Min mobilladdare blev sönderbiten av en chinchilla så har inte kunnat ladda min mobil vilket innebär att jag varit av med ditt nummer!
Rut är fortfarande välkommen ner till mig och jag är beredd på att ge henne en ärlig chans i livet:)
Skulle det inte fungera så står jag för avlivning sedan, men vill se det som ett sista alternativ!

#33 :)
Jag skulle ta den här chansen om jag var du, Mysnosar!
#32, jag vet inte vem du är men du måste verkligen ta mig för att vara någon annan, jag har inte omplacerat alls någon så det du pratar om är bara konstigt, nej de två honrona som nu behövern nya hem är inga omplaceringsråttor, jag känner inte dig men uppenbarligen så pratar du bara massa strunt, och sånt gör mig irriterad, du vet inte vem jag är och måste missförstå och tro att du vet det.
#33, ja tack gärna , det hade vart toppen, för jag tror att hon kan ha en chans att bli bra, men har itne direkt tiden nu efter allt som hänt med vårt hus som brunnit ner osv, Men liten har det löst sig, hon ska bo hos min kompis som ska skaffa två råtthonor och där får hon bo tills jag har kommit mer i ordning och kan kastrera så hon kan bo med hanarna…så det är rut som det gäller nu, och vera kan du ta dig uppåt halmstad? ;D mvh
Nu förstår jag inte. Är du Mysnosar samma person som Saskabraska?
/Alexandra
#36: Saskabraska och Mysnosar är samma person. Det går bara att gå in på hennes hemsida: Länk så skriver hon om Liten Lily och Rut där. Det är samma råttor som ska omplaceras i denna annonsen. Rut försökte hon också omplacera i en tidigare annons: Länk
Varför hon försöker förneka att så är fallet har jag ingen aning om.
jag förnekar inte att jag försöker omplacera rut och liten men du skrev att jag har omplacerat flera honor och råttor innan?? det förstår jag inte, för det har jag verkligen inte gjort, och jag har inte kvar saskabraska som alias här på rif utan heter mysnosar men ja jag är saskabraska och jag har inget att dölja, men varför påstår du kalli att jag skulle ha omplacerat flera råttor innan? tre honor plus två råttbebishonor? och jag har inte omplacerat goliath, jag och min kompis gjorde upp en liten deal då hon blev så förtjust i honom och jag i hennes ena kille, mvh
#38:
Jasså, vad gjorde du av dessa honorna från Malin då: Länk
Tråd av tjejen som tog Tilly, en av de tre vuxna honorna: Länk
Detta kanske inte alls tillhör tråden, men varför ljuger du?
Dessutom vill jag påpeka att det är ganska riskfyllt att kastrera en hona eller kastrera fyra hanar bara för att du vill att de ska gå tillsammans.
ja det märks att du verkligen inte är insatt, #39 och jag är grymt nyfiken på vem du är, daydreams?
Iaf så för det första är de två honorna INTE från malin, vet inte varifrån du fått det. För det andra så omplacerades alla honorna i samma veva på grund av flytten och det var flera år sen. och det vet alla att jag gjort med, och det står jag för på grund av att vi blev av med vår lägenhet och stod utan boende, vad skulle jag då göra av de? ute på gatan? tro mig jag försökte få vänner och familj att ta de men ingen kunde eller ville. Och alla de honorna som var i flocken omplacerads samtidigt. Och jag ljuger inte, men på dig verkade det som att jag nyligen omplacerade råttor som jag precis skaffat, och som sagt så hände detta för flera år sen och som sagt på grund av att jag stod ute på gatan. Men om det är ett liv för råttor enligt dig så!!
Och jag är kunnig och inte dum i huvudet som du verkar anse och jag vet vilka risker vardera kastration innebär och jag har haft kontakt med mer kunniga råttägare och uppfödare och frågat både de och veterinär vad de tror.
Några mer frågor eller anklaganden som du vill att jag ska svara på?? *ler*
#40: Så varifrån kom bebisarna då? I vilket fall var det knappast poängen utan bara en påminnelse eftersom du tydligen i inlägget innan totalt glömt bort att du omplacerat några djur alls.
För det andra omplacerades de inte i samma veva, det var någon månad i mellan och detta vet jag eftersom jag i frågasatte varför man omplacerar sina tre vuxna honor före två bebisar som man haft i några veckor.
Detta var lite mindre än 1½ år sedan, vilket var precis vad jag skrev, och jag bad dig helt enkelt att tänka efter före du skaffade fler råttor som du sedan måste göra dig av med. Jag säger inte det för att reta dig utan för råttornas skull ex. mådde ju Tilly inte särskilt bra efter den flytten.
Liten Lily och Rut har du skaffat som vuxna, alltså omplaceringar och Lily har väl bara hunnit bo tillräckligt länge för att få en kull.
Och nej, jag är inte Daydreams. :)
läs den tråden du länkade till så står det där nere vart de råttbebisarna kom ifrån, och då jag omplacerade en del av flocken först så fick vi sen tillfälligt boende vilket inte stod oss som förslag då vi blivit utan boende, därför omplacerade jag sen resten av flocken på grund av att det var tillfälligt boende hos en familj som vi inte kunde ha råttorna hos.
rut tog jag hand om på grund av hennes ägare som inte kunde ha sina råttor kvar så man kan säga att jag omplacerar rut åt henne , eller snarare hon omplacerar rut genom mig!
Liten lily är ingen omplaceringsråtta.
Men tycker det är fegt att du inte vågar stå för dina åsikter genom att inte visa vem du är eller berätta vem du verkligen är, det visar ju bara att du vill ha åsikter men inte att de förknippas med dig, och jag tror att alla andra med vill veta vem du är som inte vågar säga det?
#42: Mitt misstag, det var de äldre honorna som kom från Malin.
Jag har inga problem alls att förknippas med åsikten att man bör tänka efter före och om man fått göra sig av med 8 råttor på 1½ år kanske ens livsituation inte passar sig för djur just nu.
Hemlig är jag inte heller, skrivit en hel del inlägg om mina två hundar men är inte aktiv på RIF. På Råttforum heter jag Viva och just nu är jag fruktansvärt glad att jag följde min magkänsla när det gällde Marvin.
Med de orden lägger jag ner diskussionen. Hoppas du hittar ett bra hem åt Rut och Lily.
men du har rätt, min livssituation passade inte för råttor JUST DÅ!
Nu är det inga problem alls förutom just att vårt hus brann ner och det kan man väl inte direkt förutspå? Om ditt hus brinner ner ska jag då säga att ja du viva, du kanske skaffade djuren i fel läge i livet just på grund av att ditt hus brann ner, du kanske ska tänka efter före innan du skaffar djur ifall ditt hus brinner ner igen liksom??
Jag hade verkligen inte omplacerat marvin om du tror det, ,…Men men, det är upp till dig att tro vad du vill….
och ja nu kommer du säkert svara att jo men du skulle ju omplacera honorna innan huset brann ner? Och ja det har jag även förklarat, den ena skulle jag inte ens ha kvar och då jag inte har tid för att skaffa mer honor så har jag tagit det beslutet att låta min egen hona bo hos en kompis som har hennes döttrar.
#43, en sak till, beundrar verkligen att du tagit dig tid att sitta och leta upp alla gamla trådar och länka det här, då har man mycket energi , tid och ork att verkligen gå in för nånting som en diskussion på ett forum, och att anta massa saker som inte stämmer, men det gör inget,
=) alla har olika liv…
Jag har för närvarande ingen möjlighet upp mot halmstad. Kan du inte lägga upp en annons på djurtransport iFokus? Hinner inte själv nu. Gör du inte det så gör jag det imorgon.
Vad är det för annan hona det handlar om? Bor de tsm? Ska hon flytta med?
Skulle gärna tagit flickorna men skulle aldrig få lov :/ Köpte nyss två nya honor så :)
Kalli: Varför bryr du dig så mycket om ifall hon omplacerat, OM hon har gjort det så har hon väl antagligen allvarliga anledningar till det. Det är ju bättre att omplacera om man inte kan ha dem än att ha kvar dem och inte ha tid, right?
Menar inte att du hade det så, Mysnosar, alltså ingen tid men ett exempel :)
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
#47: Jag bryr mig för att inga djur mår bra av att byta hem om och om igen. Så om man gång på gång finner sig själv i en situation där man måste sälja sina husdjur kanske man inte bör ha husdjur just nu. Det handlar i huvudtaget inte om Mysnosar, det handlar om djurens bästa.
Tycker ni kan sluta klaga nu. ibland så har vissa perioder i sitt liv som är lite tuffare än vanligt. Så bara för att du kanske råkar ha det lite bättre så behöver man inte trycka ner andra som har problem just nu. MEN iaf jag har tagit hand om Liten lily, underbar liten tös.
tack annakubica! =) du är en ängel verkligen! =) och enligt kalli verkar de bättre att slänga ut sina råttor på gatan än att omplacera de och försöka hitta ett bra hem till de ( Nu pratar jag om den gången jag omplacerade de honorna som kalli pratade om tidigare då jag hade en honflock för cirka 1-2 år sen.) för det är vad jag hade fått göra DÅ om jag inte kunnat omplacera de,
Anledningen till att jag omplacerar alla honor nu är att ENDAST 1 AV DE ÄR MINA EGNA! Resten har jag tagit in för jag ville inte att de skulle DÖÖ! Förstår du nu KALLI?
Synd att man inte har plats, och så har jag pojkar. Annars hade jag kunnat ta dem då jag bor såpass nära som i Varberg.
Hoppas allt löser sig för både dig ovh råttorna!

Om transport kan fixas till Skövde så kan jag ta dom på stört. 
XOXO//Hua~
Jag har tagit en av dessa honor så ni vet. =)
så det finns en kvar eller? har ingen bur, annars skulle jag gärna tagit henne. kanske ska ta två ungar från RaGoon här :) om det fixar sig med transport och allt annat. tror inte att detta skulle gå och fixa så snabbr, men det var vi som pratade då när du hade två honor du vet? som skulle omplaceras. ja iallafall så hoppas jag att det går bra för råttorna och dig. lycka till!
#54: Mysnosar har ju en bur till salu också, du kanske får den lite billigare om du vill förbarma dig över honan? 
alla honorna har hittat bra hem, peppar peppar. buren finns dock kvar och är till salu och jag har nu gått ner i pris till 350 kr. mvh