Uppfödare - Ta tillbaka-policy?
Råtthjälpen fick för en tid sedan mail från en person som ville omplacera sina råttor, två stycken från en erkänd uppfödare här i Sverige. Jag föreslog att denne person i första hand skulle vända sig till sin uppfödare för att höra om denne kunde ta tillbaka råttorna, men nej, det kunde inte uppfödaren.Minns inte den exakta anledningen men kan ha varit plats/tidsbrist. (Jag snackar inte om jannebanan, 12 år, med tjuvparningskull, utan som sagt en erkänd uppfödare)
Detta är varken första eller enda gången det hänt, utan sker med jämna mellanrum, uppfödarna vill inte ta tillbaka djur dom fött upp. (Samtidigt vet jag andra uppfödare som gör allt i deras makt för att få hem djur dom fött upp om det av ev eller annan anledning inte funkar hos den nuvarande ägaren)
Min fundering är alltså, ni som föder upp här på forumet: tar ni tillbaka djur ni fött upp? Varför/varför inte? Hur resonerar ni i frågan? Om man inte tar tillbaka, varför inte? Kan man räkna med att en uppfödare skall ta tillbaka djur om det behövs?
Hoppas jag placerade tråden i rätt kat, om inte så får mod gärna flytta! :)
Jag är ju ingen uppfödare men tog, för ett år sedan, hand om en tjuvparningskull.
Från den kullen har jag erbjudit mig att ta emot bebisarna. Det är för mig självklart. Nu har det löst sig på andra sätt varje gång, men jag skulle aldrig låta dem hamna hos Råtthjälpen eller hos någon person jag inte vill ska ha råttorna.
Jag tycker att man ska ta tillbaka de råttor man fött upp, om nya ägaren inte kan ha dom / tar hand om dem dåligt osv och inte vet var de ska göra av råttorna. Det är ju uppfödaren som har satt dessa liv till världen och har då självklart ansvaret för det.
Det är vad jag tycker iaf (:
Jag erbjuder mig alltid att ta tillbaka råttor jag fött upp om de inte kan bo kvar i sina hem.
Jag tycker det ska vara en självklar grej för alla uppfödare att ta tillbaka djuren man fött upp. Jag gör det och kommer alltid göra det. Det är mitt ansvar som uppfödare, anser jag.

Självklart tar jag tillbaka råttor från min uppfödning oavsett om jag har plats eller inte. I värsta fall får man slå upp en bur till men det ingår ju i ansvaret som uppfödare.
Tyvärr är det inte alla köpare som hör av sig när dom av olika orsaker inte kan ha kvar sina råttor. Trots att jag har poängterat vid köp ang denna policy så har det hänt att nån satts ut på blocket.
Därför försöker jag ha kontakt med alla mina köpare ung en gång i halvåret för att se att allt fungerar.

Självklart får alla mina barn komma hem igen!! <3 Oavsett anledning!!
Ja, självklart tar man tillbaka sina djur om det inte funkar! Det är ju ett ansvar man har ålagt sig när man startade med avel.

Fast.. om uppfödaren verkligen har dåligt samvete över att de råttor man själv har hemma och inser sina begränsningar och det är FÖR råttornas bästa att komma någon annanstans, alltså att man hjälper till med omplacering istället kan jag ha förståelse..
Själv fick jag nyligen hem en hane från en av mina tidigare kullar, och i ärlighetens namn har jag inte haft den tid jag önskar för honom, har iofs legat sjuk som en klubbad säl här i några dagar. Men, det har gått ut över honom och hans introducering i en av mina flockar, eftersom han kom ensam. Och sitter därför fortfarande ensam.
Så, jag uppdaterar mit svar till, alla mina barn är alltid välkomna hem, men ibland är det inte säkert att det är snällast mot råttan, pga av tidsbrist :P och jag är lite för kass som uppfödare för att kunna backa på min policy XD

Jag tycker absolut att alla uppfödare ska ta tillbaka sina tidigare djur, om det inte finns någon omständighet som gör att ett annat alternativ är bättre för råttan/råttorna i fråga.
MEN då ska uppfödaren i min mening vara delaktig i att hitta denna bättre lösning. Tex, omplacering till någon annan som uppfödaren redan vet är en bra råttägare eller likn.
Jag vill verkligen påpeka att oavsett om man är uppfödare eller "vanlig privatperson" med tjuvparningskull, så kan omständigheter ändras på ganska kort tid. Vi är trots allt bara människor allihopa. Men som sagt, om det har hänt nåt som gör att uppfödaren inte kan ta tillbaka djuret, så borde denna, enligt mitt tycke, aktivt försöka hitta en annan lösning.
Nu föder jag inte upp just råttor, men när det gäller gerbilerna så tar jag tillbaka dem med en veckas förvarning (så jag hinner köpa bur). Tycker det är självklart att ta tillbaka om jag har plats! Men har jag fullt hus och själv försöker omplacera så tar jag inte tillbaka men försöker istället hjälpa dem att hitta ett bra hem och så.
har även provat nu att när det är en person som jag känner att intresset kan svalna hos så har jag gett ut på foder också. Då kan jag ju alltid vara beredd på att de kan komma tillbaka och då förvinner dem inte utan att jag vet om det :)
med person där intresset kan svalna menar jag mest då barn under 15 och där föräldrarna inte är 100% intresserade dem heller :)

Jag tog också tillbaks mina djur jag fött upp när jag höll på med uppfödning. Sen så kan jag bli väldigt irriterad på folk som köper djur och sen kommer på att de inte vill ha dem länge, de har helt enkelt tröttnat bara. Vid allergi och andra orsaker självklart. Men just det här med att folk tröttnat, då får de gärna försöka omplacera själva först. Och att jag vill veta var råttan kommer, och kunnna kontakta den personen. Men om det inte går tar jag själklart tillbaks råttan.
Jag skulle helt klart öppna hemmet för mina sålda råttor! De är alltid välkomna tillbaka hit.
Mvh Nathalie

Visst är det bra om man som uppfödare väljer att ta tillbaka sina sålda råttor, man vill ju veta vart ens bebbar tar vägen. Men samtidigt, har man som köpare inget ansvar alls när det gäller att ta hand om sina djur? Ibland verkar det som att usch nej nu vart det jobbigt så vi skickar tillbaka djuret så kan vi hitta nått roligare. Som uppfödare har man alltid ett ansvar men det har man som köpare oxå i mina ögon.
Qui dormit, non peccat
Jag har alltid tagit tillbaka råttor som kommer ifrån mig. Har tom koll på blocket, zoonen osv för att flyga på ev annonser på kanske mina djur och fråga lite. Isf försöker jag få hit dom eller iaf veta var de hamnar.
Man har ansvar för de djur man föder upp helt enkelt, samt ha koll på hur linjerna utvecklas om man planerar avla vidare.
Finns några få gånger jag inte kunnat. Men då bett om att ev vänta en månad eller frågat runt om någon kan ha dom så länge. Typ en vecka innan min flytt ville en tjej bli av med en kille härifrån. Men ville inte ta emot fler direkt innan flytt. Men hon kunde vänta som tur var i 14 dagar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Överlag så verkar ni ju alla tycka samma sak, att man självklart låter de djur man fött upp komma hem igen, om inte en bättre lösning finns. Varför tror ni att uppfödaren jag beskriver inte ens ville ta hem dom trots att det mer eller mindre var en sista utväg? Vad känner man för sina djur, djur man föder upp och djur i allmänhet om man som uppfödare resonerar så? Överreagerar jag om jag tycker att man inte verkar bryr sig speciellt mycket om djuren, om man gör så?
---
#14, jag förstår ditt resonemang, självklart har den som köpt djuret ett ansvar för det. Men du vet likväl som jag hur det ser ut idag och hur lite djur är värda i mångas ögon.
Det specifika fallet jag tog upp i #0, där hade familjen, innan dom vände sig till RH själva försöka omplacera först. Familjen skulle flytta utomlands, så dom var mer eller mindre tvugna att göra sig av med djuren.
Vet precis vilket fall och uppfödare det handlar om. Inte direkt känd för att ta hem sina råttor igen.
#14 Det är klart att köparen har ett eget ansvar över djuren han/hon köper. Men jag tar hellre tillbaka djur som kommer från mig än att de hamnar i knipa på något sätt även om det bara gäller att köparen tröttnat. Jag kommer dock inte sälja till den personen mer eller rekommendera någon annan att göra det heller.

Vill bara påpeka att jag i #0 inte menar på någon uppfödare med skrivförbud på denna sidan, så ni behöver inte fråga mig mer om det är denne person. (även om vi fått in en hel del råttor som kommit fårn denne uppfödare med)
Jag hoppas verkligen att dom som köpt av mig kontaktar mig och låter mina bebisar flytta hem igen… Jag har tagit tillbaka dom som behövt och kommer alltid att göra så. Det är mina bebisar och jag överger dom inte.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#20 där är ju också ett problem. Även om man påpekar detta när ungen/arna flyttar så är det inte alla som kontaktar uppfödaren igen utan kör blocket annonser osv. Det är lite jobbigt.