Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 4731 ggr
Mymlan
0

Avokado är tydligen farligt

http://www.expressen.se/husdjur/1.1911600/atta-saker-ditt-djur-inte-ska-ata

Klicka på länken, det tar även upp annat som är farligt mest då för hund o katt. Avokado står med längst ner..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Kiyona
0

jag läste det häromdagen, och nu via dig. Jag har alltid matat mina råttor med avokado någongång ibland ><

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

saknareytyp
0

Tror avokadon kan bli farligt i för stor mängd.. annars är det nog inga problem.

Lancia
0

Precis, det mesta på den där listan gäller att det blir farligt främst i större mängder, men tex choklad till hundar etc är alltid bra att undvika helt. Hur det ligger till med små mängder avocado till råttor vet jag inte.

Lite halv-OT, men choklad till råttor, är det bu eller bä? Jag har nämligen läst både och..

isafisa
0

jo avocado är inge vidare för något djur då de innehåller något skadligt. Just till råttor tycker jag dock inte att det är någon större fara i små mängder, men man kan ju iallafall tänka på att det inte är jätte bra för dem.

vet att fåglar ska man absolut inte ge avocado till, och själv ger jag inte avocado till något av mina djur.

saknareytyp
0

chokladen har jag ingen koll på riktigt då det som du säger framgår olika vart man läser. Har därav undvikit det, men kanske funkar? Ingen aning

TienMu
0

Vad jag vet så är det skalet och kärnan som är farlig.

TienMu
0

De djur som inte bör äta de alls är nötkreatur, hästar, getter, kaniner, fåglar, hundar, katter, och även fisk som kan skadas allvarligt eller till och med dödas.Fåglara hör åxå till de känsligare. Själva giftet heter Persin å sitter främst i blad skal kärna men läcker även ut lite i frukten. Så för stora mängder avokado bör man inte ge.

Blir dina råttor lösa i magen har du antagligen gett dem för mycke.

Kiyona
0

Skalet&kärnan har man ju hört är giftigt det har inga individer gett si på här ialafall.

Men det är giftet från skalet och kärnan då som det skall finnas mängder av själva fruklten? Att jag gett dem det så små mängder har nog varit mest för fettet, och det var ju tur det s de inte fiått större mängder.

Men döds giftigt känns det inte som att dte ska behöva vara då mina råttor mår bra/mått bra trots avokado.

Ska slutamed att låta de tjuvsmaka när man äter avokado nu då?

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

isafisa
0

#7 åh vad bra info! Ska vidarebefordra det till min lärare som inte visste varför det var farligt för fåglar :)

TienMu
0

Asså jag ger mina avokado men inte så mycke, somsagt fettet är ju väldigt nyttigt å bra för dem….jag brukar istället tänka på att inte skära för nära kärnan å skalet utana de de som e mest i mellan å ge dem de resten kan ja äta själv ;)

Så lite ska man absolut kunna ge. Å har man en känslig råtta så lär de synas på avföringen.

TienMu
0

Alla råttor tycker inte ens att det är gott…så de e ju väldigt inviduellt….men har men en tokigt glupsk liten avokado råtta så kanske man får dra ner lite på mängden ;)

Man kan ju tänka wasabi..haha….en klick räcker ;)

Kiyona
0

Då ska de inte få vara utan :D har en här han är galen i typ allt och avokado ligger väl på topplisatan tillsammans med allt annat fett, mjukt, klletigt och mjukt i smaken ^^ (han har haft lite hullOskyldig)

Man kan bara inte säga nej när han alltid trycker undan allt och alla som är i vägen för god mat! Och drar med sin söta tass och ivrigt tigger *valpögat*

Men ska hålla detta i bakhuvudet så dte inte blir förmycket! :)

**Mvh//Andrea **

Thirre
0

Kakao är väll giftigt för alla i för stor mängd men just hundar är känsligare. Det är inte bra att äta för mycket kakao för oss människor heller. Tur då att vanlig choklad bara innehåller typ 25-29 % kakao, om ens det. Mina råttor har kunnat få smaka på någon godis med lite vanlig mjölkchoklad i, ger dem dock inte enbart mörk chocklad som godis.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

hus-musen
0

Läste lite mer om persin kan dock inte hitta att det är dödligt eller ens farligt om man inte ger bark eller blad från avokadoträdet.

Mer eller  mindre alla ämnen är mer eller mindre farliga, men man måste väga för och nackdelar.

Qui dormit, non peccat