Bruce, Dumle & rossel/mycoplastma
I tisdags avlivade jag Dumle för hans rossel hade blivit så illa så allt va jätte ansträngande för honom. Han förlorade 100gr och tänderna blev för långa. När han åt stod han och höll i gallret och andades som han sprungit maraton mellan varje matbit.
Han behandlades med baytril när han var ung men det hjälpte inte.
Bruce, hans burkamrat började låta för 2 månader sedan, ca 2 månader efter han kom hit. Så jag tog han till vetrinären igår och han påbörjade en behandling. Han kommer få Baytril i munnen i 10 dagar och 2 injektioner med 1 veckas mellanrum av någon annan medicin som jag glömt namnet på.
Han fick första injektionen igår och hon som gjorde detta sa att han var den snällaste råttan hon någonsin tagit spruta på.
När jag berättade detta för pappa reagerade han "Nej, inte Bruce! Gör allt vad som krävs, jag betalar!" Ungefär. Bruce har en tendens att charma folk ordentligt. ;)
Tack "gode gud" för det! 1440kr går allt sammanlagt på för Bruce.
För ca 2 veckor sen lämnade jag bort 2 småpojkar som jag inte hade tid med. Inte visste jag att Dumle skulle bli sjuk och behöva avlivas i samma veva! Så nu är Bruce ensam. Nu väntar jag på att han ska bli frisk (hoppas hoppas!). När han är frisk vet jag inte hur jag ska göra. Han kan ju inte vara ensam. Känns bara så dumt att skaffa en till när ja precis lämnat bort 2.
What to do?
Någon annan med rossel/mycoplastma som fått samma behandling? Detta var på roslagstull.

Varför skulle det kännas dumt att skaffa honom en ny vän? Han blir ju ensam ressten av livet annars, och det om något är ju dumt! :(
Angående behandling så är det allra vanligaste att man får ge råttan baytril i munnen i 10 dagar. Det fungerade inte på en av mina hanar och han har rosslat i över ett år nu(testade andra behandlingar också givetvis), men som tur är påverkas han inte av det utan lever ett helt normalt liv. Med andra ord så finns det hopp för lilla Bruce!
Bli inte förvånad om man inte blir frisk förrän alldeles i slutet på behandlingen. Med andra ors, även om han fortfarande rosslar den 8:e dagen tex så ge inte upp! I vissa fall får man även utöka behandlingen till 14 dagar.
Ett annat tips är att gå till Ahlbergs på Magsnus Ladulåsgatan (Vid Medis tror jag det är typ). Bra service till ett väldigt bra pris. Roslagstull tar gärna överpriser tyvärr.

#2 Ahlbergs är det typ lika långt till från t-bana mariatorget och medborgarplatsens t-bana. ligger typ i mitten=)
Qui dormit, non peccat
Ahlbergs? Aldrig hört talas om! Ska kolla upp! Det ligger närmare för min del också :)

#4 Lätt bästa veterinären, magnus ladulåsgatan 29 ligger det på.
Qui dormit, non peccat
Hur hittar man numret dit? Tar dom emot råttor och illrar?

#6 du söker på ahlbergs veterinärpraktik på eniro. Ja de tar emot alla djur, de är de bästa i sthlm på råttor i mina ögon.
Qui dormit, non peccat
vetrinärpraktik?
Samma som mottagning.