Dumma frågor kanske
Hej, jag undrar i procent hur farligt dem följande föremålen är, framför allt att äta. (för råttan altså)
Frigolit ´(jag tror 60%)
en vecka gammal mat (30%?)
youghurt ( 30%?)
choklad (40%?)
skinn (10%?)
blod (10%?)
hår (20%?)
schampo ( 70%)
damm (60%?)
spindelnät (30%?)
Jag undrar bara, inte så att jag matar mina råttor med det =S
Ok, första tanken som poppar upp i huvudet är yuk
Andra är jag vet itne procent men man ger inte gammal mat eller schampoo
Yoghurt är inte farligt alls, choklad är inte farligt att smaka på men det är ju inte nyttigt.
Hår, blod, skinn osv. Råttor är carnivorer så i naturen så dödar dom ju sina egna byten så då får dom ju i sig sånt iaf.
Spingelnät tror jag inte är nyttigt eftersom dom är så otroligt starka.. damm är nog bara blä.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
vad menar du med en vecka gammal mat menar du det torra eller den andra?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Inga frågor är egentligen dumma frågor :-)
I procent vet jag inte alls på rak arm. Men kanske någon kan nått av dom?
Själv tror jag att choklad procenten bör ökas upp. Choklad är ett av de mer farligare tingen för djur att äta.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
2# jag menar då färskmat tex skinka

Förstår inte riktigt meningen med att sätta procent eller frågeställningen faktiskt. Råttor äter inte damm, frigolit eller spindelväv och jag betvivlar att de äter schampoo. Dessutom så när man sätter procent så brukar man addera ihop till 100% sammanlagt.
Inget av de andra är direkt farligt för dem heller, de skulle ha ätit det i det vilda.
Qui dormit, non peccat

Jag tror att TS helt enkelt är en yngre person som är lite nyfiken och jag gissar att denne ganska nyligen lärt sig om procent i skolan och därför vill träna sig i att stoppa in det i vardagliga sammanhang. :P
Men jag kan ha fel.
Hur som helst, så är det rätt svåra frågor att svara på enligt procent men sammanfattat skulle jag säga att lite frigolit i magen är nog inte farligt. Lika Schampo, damm och spindelnät. (de smakar ju på det mesta). Men i mängder är det självklart inte alls nyttigt. Yoghurt är nyttigt. Choklad innehåller giftiga ämnen som i stora mängder kan vara farligt. Hår, blod och skinn är ofarligt så länge det inte medför några sjukdomar, vilka de nu är som smittar till råttor. Iof kan nog hår ställa till med problem i magen, kanske. En vecka gammal mat, säger du.. Ja, viss mat håller sig ju en vecka. Det beror också på hur varmt maten har stått. Men om du menar mat som är gammal och dålig så kan det ju vara farligt. Om det bildats toxiner i maten kan råttorna bli mycket sjuka.
Älskar mina stora små vänner..

PS: ändrade rubriken "duma" till "dumma" eftersom den var felstavad.
Råttorna smakar ju på det mesta, och ratar ofta sånt som är dåligt för dem (bortse ifrån råttgift :/). Om jag har något i kylen med dåligt datum som jag själv inte vill ha, så vill garanterat inte råttorna det heller, de gillar färskvaror, och kan lukta sig till bra och dålig mat :)
Jag tror det är svårt att sätta procentsiffror, jag tror nämligen att olika råttor också kan vara olika mycket känsliga för olika saker. En av mina tjejer äter verkligen ALLT hon erbjuds, medan en annan är bra mer kräsen.
Precis som Terato varit inne på så är det stor skillnad på mat och mat. Viss mat kan lagras i flera månader medan annan mat kan ställa till med en hel del efter några dagar. En bra måttstock är dock att mat som luktar okej är helt okej att äta.
Det mesta luktar fruktansvärt illa innan det hunnit bli farligt att äta.
#6 nja inte riktigt, jag går faktiskt i sexan.. =P men jag undrar mer exakt då jag ofta bara får svar som ungefär: Ja det är farligt, eller nej.
Så jag ville ha mer exakta svar så jag vet hur mycket det borde undvikas, och det där med spindelnät menas med t.ex om dem skulle klättra in bakom ett ellement och få det i näsan eller munnen om man behövde tvätta dem då.. får fortfarande inte så exakta svar.. ; P men jag kanske inte borde förvänta mig att nån vill svara på nått sånt dumt.. och det med youghurten är om man kan ge dem en liten youghurtkartong till mat? och med gammal mat om det har fastnat i ett hörn i buren så att jag inte får loss det och sen får nån för sig att smaka.. =P Och mina råttor äter ALLT, iaf hanarna, tjejerna äter mycket mindre.. så jag skulle inte förvåna mig om Cola skulle käka på spindelnät och damm.. =)
DÄRFÖR UNDRADE JAG..

Hehe, jag tyckte inte alls att frågorna var dumma. Tyckte de var söta! :) Och faktiskt ganska så svåra att svara på med!
Men som sagt är det nog rätt omöjligt att svara på någon form av skala hur farligt det är.
Spindelnätet behöver du inte oroa dig för.
Damm är inte heller farligt så, det är mest om de ständigt bor i damm som det kan vara ohälsosamt, t.ex. om de bor i dammigt spån.
Ge dem yoghurtkartongen, du. Men bara om de är vana vid mjölkprodukter sen innan. Annars får du vänja in dem sakta, de kan bli dåliga i magen.
Jag tror inte de äter om det är så hiskerligt gammalt att det har torkat fast. Och man kan ju inte vara rädd för allt. Men samtidigt så är det förstås inte hälsosamt med en väldigt nersölad bur, såklart. Gamla matrester drar ju åt sig bakterier. Men du behöver inte skrubba som en galning för att det råkar fastna lite mat ibland i buren. Så blir det för alla råttägare. Det gäller väl mest bara att hålla det på en lagom nivå.. Typ.
Ett tips är att lägga en tidning under färskmatsskålen. Då slipper du en del av nersölandet!
Exakta svar i procent räknat lär du inte få om det inte är någon som forskat i just det här som svarar 
Gillar dina frågor annars men du måste nog nöja dig med ungefärliga svar 
Okey, tack =3 det där med skin var jag lite orolig för, i och med det att Macho hade en stor knöl på magen, som vi åkte till veterinären med. Dem sa då att det bara var en missbildning som han föds med, och som inte var farlig. några dagar efter var knölen borta, "AVSLITEN" med skin och allt ! =S så han hade en sårskorpa där, som han sen rev bort och åt up, så att han hade ett sår där, som vi tvättade, och sen satte vi honom i en annan del av buren, frånskild från dem andra, men såklart lyckades dem ta sig igenom till varann och nästa morgon låg dem i en hög tillsammans, men såret läkte snabbt. Och nu är han helt okey! ;) Men lite äckligt är det ju för klumpen var stor och nån måste ju ha käkat den =S!
Haha, vilka söta frågor! och inte tala om annorlunda. ;)
Jag tror dock inte något av följande är speciellt farligt över huvud taget förutom chokladen faktiskt. Jag skulle nog svara:
Frigolit - 20%. Skulle en råtta gnaga i frigolit tror jag inte ens den skulle svälja det. Råttor är väldigt noga med vad de sätter i magen, tro det eller ej. Och de måste kunna mala ner maten/föremålet med sina hörntänder till mos innan de sväljer det. Och om de mot all förmodan får det i magen tror jag ingenting skulle hända.
En vecka gammal mat - 10%. Vad för mat pratar vi om? Har det börjat mögla eller lukta äckligt? Finns en del maträtter man faktiskt kan spara i matlådor upp till en vecka. Och skulle du ge råttan gammal mat, skulle den inte äta det helt enkelt. :) Om råttan är på äventyr och hittar någon gammal banan eller nåt bakom en bokhylla och smakar på den, skulle nog inget hända heller. Råttor har väldigt starka magar (om man inte fjantar runt med maten) och de flesta vilda råttor lever ju faktiskt på soptippar. Tvivlar på att det finns färsk mat där. 
Youghurt - Inte ett dugg farligt. Snarare väldigt uppskattat som till exempel frukost!
**
Choklad** - 30%. Jag gav mina förra råttor en smakbit choklad då och då, de tog ingen skada av det. Men som sagt, choklad eller människogodis överlag är inte bra för något djur. Och bör inte ges förutom små små smakbitar, om ens det.
Skinn, blod, hår - Inte ett dugg farligt! Samma som om du skulle få i dig det. Blod finns i all kött, om inte tala om blodpudding som oftast är väldigt uppskattat av råttor.
Och hår, skinn… Inget att bry sig om.
Schampo - 40%. Badar man råttan kan de kanske få i sig lite, men jag tror inte alls det gör någon skada. Så länge det inte är i överdrivna mängder eller att råttan slickar direkt i en schampoo-pöl, vilket den aldrig skulle få för sig att göra ändå.
Damm, spindelnät - Inget att bry sig om alls! 
jag brukar ha mina råttor lösa i badrummet ibland, och lite då och då så lyckas vissa ta sig in i duschen. Ni säger att råttor aldrig skulle få för sig att äta schampo, vem är det då som tuggar hål på mina schampoflaskor?! ò.ó eller så är mina råttor bara väldigt udda, haha :D

#15 Att tugga hål på schampoflaskor och att aktivt äta schampo är två helt skilda saker..
jo.. det har du rätt i :P
okie, så det mästa är inget att oroa sig för.. hehe, =D tack ^.^