Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1519 ggr
thildatessie
0

resa med råttor?

hej,

undrar hur ni gör när ni ska resa med era djur, kan ju vara i bil eller buss eller tåg eller liknande.

transportbur? funkar sån till katter eller kommer de ut genom den?vilken funkar annars?

vad har ni i den?

vill kunna åka till varberg med blivande råttorna själv men då måste jag åka buss. undrar vad ni vet om bestämmelserna om djur är på bussar? man får men man ska sitta längst bak va?  vad vet ni om västtrafiks och hallandstrafikens bestämelser?

kan ju bli varm i bussen med.. kanske sätta de i skuggan och ha fuktig handduk i?

om ni säger att det är farligt så gör jag det självklart inte men vill veta..

Cindy S
0

Det här undrar jag också över. Det tar ca 6 timmar för mig att buss & tåg åka till mina föräldrar (vilket jag gör över åtminstone jul) och jag undrar hur det fungerar med kylan.

Bur vet jag att det finns för mindre djur att köpa i djuraffär, som ser ut att duga för råttor. Sån här har jag sett på flera ställen http://www.zooplus.com/shop/rodents/toys_transport/crates_carriers/126880

Undrar ifall den här skulle duga med http://www.zooplus.com/shop/rodents/toys_transport/crates_carriers/129673

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

tildabelle
0

Jag har en katt transportbur till mina råttor, då åker alla 5 i samma. Mina råttor är inga små ungar så dom kommer inte igenom gallret på framsidan.

Oavsett om det är sommar eller vinter så har jag en matta på botten av transportburen (Dörrmattan Borris fårn IKEA som är klippt till rätt storlek) Sen har jag en toalåda med toalätt i och så har jag hängt upp en hängmatta i buren också, så de får lite mera plats.

Med mig har jag även en vattenflaska och matskål men ger dem endast vatten/mat när vi sitter på tåg eller buss (de har ingen mat/vatten då när jag bär runt på buren).

Är det sommar så bär jag buren som den är, om det är vinter så lindar jag in hela buren i ett par handdukar och har eventuellt tidningspapper som isolering mot kylan, sen bär jag buren i en stor IKEA kasse.

Råttorna klarar sig lätt en hel dag på det viset. I samma transportbur sitter de även då när vi går på utställning och då är man ju borta hela dagen.

/Alexandra

FiaLi
0

Jag har åkt mycket buss och tåg med mina råttor utan problem. Man får visa respekt för övriga resenärer och använda sunt förnuft när det gäller råttorna.

Ricko
0

Nu i nyår åkte jag ju från Malmö ända till Vilhelmina, med bil. (tog ca 2 dar - med övernattning)

Då hade jag med mig en råttunge, det gick jätte bra. La i gurkor(har man inte så att man kan ge råttorna vatten är gurkor bra eftersom dom iprincip bara innehåller vatten)

Själv använde jag en lagom låda som jag gjorde hål i eftersom jag ej hade med transportbur (en sån här låda)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Grodan
0

När jag transporterar råttor så har jag alltid en väska med transportburen i. Är det kallt ute har jag buren inlindad i filtar. När det var snorkallt och mina djur skulle transporteras 6-8 timmar i lastbil packade jag ner massor med värmepåsar - köps på t ex Claes Olsson - runt om burarna. Alla var varma när de kom fram.

Är det jättevarmt ser jag till att de har en luftig bur och ev har något kylgrej vid buren.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

thildatessie
0

okej tack för alla tips. man måste sitta längst bak på bussen va? och i tåg finns det speciella rum man får sitta i ´? måste man betala extra för att ha med djuren?

Engagera
0

Japp, längst bak i bussen och i en speciell vagn på tåget med en hundsymbol. Du behöver icke betala extra för råttisarna :)

thildatessie
0

#7 okej , bra att veta det så att det inte kommer som en överraskning :) behöver man inte betala extra för något djur?

Engagera
0

Jag tror inte att man behöver det, kanske för hundar eller så men inte smådjur. Kolla sj's hemsida :)

thildatessie
0

#9 jaa vad bra, det ska jag göra!

hus-musen
0

#8#9 nee man behöver inte betala extra för att resa med djur så länge det inte är fler än två. Då  måste man boka sittplats för dem. För djur som reser i bur så får man ta med sig två reseburar.

sjs hemsida

Qui dormit, non peccat

Engagera
0

dåså :)

thildatessie
0

#okej men asså är det bara SJ som det gäller eller?

thildatessie
0

#2 hur  fäster du en hängmatta där i? :O ingen bild?

CamillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 det är inte svårt att fästa en hängmatta i en katt transport. :)
Den har ju lufthål på sidorna, där kan man typ linda ståltråd eller sätta fast den med klänypor, eller nåt annat, går hur bra som helst. :)

Här har jag t.ex satt fast hängmattan med snören.

thildatessie
0

#15 okej :) jättefin bild BTW :D

tildabelle
0

# 14  precis som #15 skrev så fäster man hänfmattan i lufthålen.

Jag brukar ta en fleece bit och klippa i kanterna, sen knyter jag bara fast den i luft hålen. Annars kan man använda snören eller vad som helst =)

/Alexandra

thildatessie
0

japp. det är nog bra så att det känns lite som i "hemmaburen" fast mindre såklart =)