Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1377 ggr
Zakaraa
0

Att täkna på innan avel?

Jag har länge velat ha råttungar efter någon av mina råttor då de har väldigt bra temperament och är väldigt fina. Nu har jag upptäckt att mina råttor har en stamtavla då jag träffade mina flickors mamma på utställningen i Gävle i går.
Har nu lite kontakt med ägaren till mamma och mormor och vet även vem pappan är.

Vad ska jag ta reda på mer innan jag bestämmer om jag ska avla eller inte?
Vill ha så mycket råd som möjligt och gärna lite länktips till bra texter (då jag har väldigt svårt att hitta i Sök >.<)Tack på förhand

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Nicciz
0

Lite Ot först XD är det den underbara pew honan som jag tänkte sno ? (jag är hon som satt i frisken och ville ha henne ;P)

Sen är mitt tips att kontakta en uppfödare som bor någorlunda nära tillhands och ha som bollplank och fråga alla en miljard frågor som poppar upp på vägen, även en med lite erfarenhet av råttor som finns runt om, har koll på stamtavlor och sånt. Vet inte vem det var som ahde mamman, men prata med henne, och även den rödhåriga tjejen. Hon är Terato här på rif hon bor ju i gävle

Har tyvärr inga länktips men det sitter säkert någon annan på? Annars kan du ju fråga här i tråden mer specifikt vad du vill läsa mer om så svarar jag o andra gärna

Zakaraa
0

#1 Jodå, det var min Seven det och du var inte ensam om att vilja sno henne även 2 andra ville det :P Jag vet inte riktigt än vilken av systrarna jag ska (om jag ska) avla med (roan eller pew) Det kanske blir båda med tiden ^^

Jo jag tänkte kolla på SRS vilka Gävle uppfödare som fanns och ta kontakt med dem, sedan så har ju hon som äger mamman och mormor till mina flickor haft några kullar så där har jag ju även lite hjälp om det skulle behövas.

När du säger den rödhåriga tjejen vet jag nog inte vem du menar men jag ska kolla på Terato om hon har en bild så kanske jag kommer ihåg (kort minne..)

Ja här på RIF finns det många trevliga och kunniga personer som kan hjälpa till mycket :)

Tack för dina svar ^^

Nicciz
0

En sak som kan vara bra att veta är ju att honan bör väga över 300g har ingen aning om vad dina töser väger, men de hade inte så överdrivet mycket hull, iaf inte Seven som jag klämde mest på.. :)

KickanW
0

Måste bara påpeka att stamtavla inte innebär bra bakgrund.

En råtta med jättesjuka och aggressiva föräldrar kan ha stamtavla, men är ändå inget att avla på.

Det här vet du säkert, men jag tänker på andra som läser tråden.

Terato
0

Haha, jag var ju också förtjust i din pew-hona!

Jag var den som hade röd tröja som stod och pratade med er och Pärlans ägare om bakgrund och lite grejer.

Mig får du gärna kontakta med frågor, jag är själv mycket nyfiken på dom här råttorna och gissar att det kan finnas släktskap med råttor som jag själv hållit väldigt varmt om hjärtat.

Dock har jag för mig att hon var lite tunn.

Hur gammal är hon? Mitt råd är att börja med att skaffa en bra digitalvåg och så kan jag hjälpa dig med kostråd. Du kan ju adda mig på msn eller pm:a/maila om du vill så kan vi prata mera..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Pärlans ägare ska det iaf inte vara så svårt att få tag i då systern till henne arbetar på Djurmagazinet i Valbo.

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

#3 Jodå de ska gå upp mer i vikt, de gick ner väldigt mycket då de blev flyttat till en ny bur men är på bättringsvägen. Så dom hade en väldigt låg vikt i söndags och det är jag medveten om ^^

#4 Nejdå, det jag menade med att jag nu vet stamtavlan är att jag kan kolla upp allt sådant :)
Tänker självklart inte avla på råttorna om de visar sig att de har någon sjukdom eller sådant.
Jättebra att du påpekade det, även så att andra som läser vet det ^^

#5&6 Ja men då vet jag ju vem du var ^^

Jo som jag svarade i början av detta inlägg så är dom väldigt tunna nu då de blev lite fel vid inflyttningen av en ny bur. Men de är som sagt på bättringsvägen och jag väger dom ganska ofta med en digital våg som vi lånat hem av vår hund uppfödare.

PEW och Roan flickorna är idag 7 månader och 10 dagar.

Jag skickar ett PM med min msn adress vill gärna prata lite mer, jag har lite kontakt med Pärlans ägare över e-mail.

Zakaraa
0

Kom på en sak, tar ägaren till hanen en språngavgift när man lånar hem den för parning?

KickanW
0

#8: Det bestämmer man tillsammans. Vanligast brukarvara att ägaren till hanen får en unge ur kullen gratis.

Zakaraa
0

#9 ah okey tack för snabbt svar :P

Terato
0

Ja, smartast är att skriva ett avelsavtal innan man tar kullen.

Man kan t.ex. använda sig av det här avtalet:

http://rattsallskapet.se/filer/parningsavtal.pdf

teratos.r8or.se

hus-musen
0

Både din dam och mamman till henne var ju supermysiga, lugna och coola råttorGlad (jag var den som hon la sig innanför tröjan på)

Rent temp.mässigt så var de ju mycket trevliga, försök få fram mer om sjukdommar och sånt bakom nu när du har fått lite kontakter=)

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

#11 Tänk vilken tur att jag har dig som hjälper mig så mycket ^^ (och andra RIF-are också :P)

#12 jasså det var du, undrade lite om man skulle hitta dig här på RIF ^^ Seven verkade stormtrivas hos dig har aldrig sett henne så lugn med någon annan förut ^^
Håller på att leta efter sjukdomar och temperament och vad jag kan se finns det inga kända sjukdomar och de (föräldrar och mormor) har haft bra temperament.

hus-musen
0

#13 Ja jag funderade på att råttnappa henne, men de blir nog lite kaos hos mina pojkar då hahaSkrattande Riktigt söt! Hehe det är inte alltid lätt att känna igen folk, visste inte att det var du förrän du skrev inlägget=)

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

#14 Nej det blir ju så ^^ Man känner igen namnen men har ingen aning om vem ansiktet bakom än :P

Ja nu har jag hittat de 3 personer som ville sno Seven x'D
Hus-musen, Nicciz & Terato 8D Är lite stolt(are) över att äga henne nu :P