Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 3207 ggr
Nicciz
0

Rooibos te, myt eller sanning??

Jag tänkte spendera min feberdag med att leta på nätet om hurvida rooibos avhjälper en förkylning, eller ska användas i förebyggande syfte. Rooibos te innehåller väldigt mycket antioxidanter, men är vad jag kan förstå av det jag hittills hittat på ca 15 min sökning och läsning inte det första alternativet just för att avhjälpa en förkylning…

Jag gräver djupare.. om det finns någon annan med lite tid över kan ni gärna fylla tråden med länkar och annat skoj :D

Engagera
0

Jag tror det handlar om vad man har i teet = Honung!

Där finns det mer bevis, tror jag :S

Lancia
0

Ingen aning, men mina råttor älskar det så dom får det anyway. :>

Nicciz
0
[veralera]
0

På sätt och vis kan jag känna att det bara är bullshit, men så länge det inte är farligt så varför inte testa;D

Men om det mest är honungen, kan man inte bara ta en sked honung i varmt vatten?Tungan ute

Engagera
0

kan det vara så att den första som gav tee till sina råttor kom på att roobios nog var det bästa alternativet dvs. det mest hälsosamma? och hade sedan i mirakelhonung för att få det ännu bättre? :)

Engagera
0

eller varm mjölk med honung i :D det är super mot förkylningar och kall mage ^^

Nicciz
0

#5 Eller kan det vara så att någon läste det som ett tips för männsikor och bara tog det rakt av utan att kolla upp mer om det ;) och att det sedan via forumens magiska power spridit sig som en löpeld (som all mun till mun information) och folk bara anammar det utan att kolla upp det själva :P

Jag lovar att jag skulle kunna skriva en hel artikel med skitsnack och lögner o folk skulle ta det på allvar o sprida ut det :P

Nicciz
0

Enda gången svenskar inte tror på allt de läser är första april XD

Lancia
0

#6, fast mjölk e inge vidare för råttmagar :( Inte den mjölken vi dricker iaf.

Engagera
0

Haha det är faktiskt sant!

Japp, word of mouth används ju till och med inom marknadsföring, så det är kanske inte omöjligt, den första som sa det kanske jobbade på en te-fabrik! haha!

[veralera]
0

#7 Ja jag är så irriterad på att folk bara snappar upp minsta lilla folk säger/skriver och tror på det som om det var guds ord utan att själv kolla det minsta.

Tycker det är lite så med det om att ha spån. Nu säger jag INTE att man SKA ha spån, utan bara det faktum att alla p12 är fast beslutna om att "SPÅN GER CANCER" bara för att någon på ett forum sa det, när de själva inte har en enda ordentlig källa som egentligen säger att spån ger cancer.

Back2 rooibos, hittade iaf detta lite OT men ändå:

The Japanese researchers gave Rooibos tea to a group of rats for a two-year period, and then examined their brains. Remarkably, they found that there was hardly any difference between the brains of the older rats treated with Rooibos tea, compared with the brains of new-born rats. By contrast, the brains of control rats that were not given Rooibos tea showed normal age-related changes, such as widespread destruction of brain tissue.

The scientists concluded that this amazing protection was due to the tea's ability to prevent the age-related build-up of damaged material in the brain. 

http://www.brainready.com/blog/rooibos_for_brain_body_and_.html

har inget med förkylning att göra men rooibos verkar nyttigt iaf…

Lancia
0

Antioxidater är ju främst, rätta mig om jag har fel, till för att förebygga förkylningar, sjukdomar och andra besvär. Att det är därför man tillför det till kroppen. Kanske någon som snurrat till det, och så har det förblivit så, dvs att det ska ges när man redan blivit förkyld? :P

Nicciz
0

#12 Det är det jag är inne på, att det ska användas i förebyggande/återställande syfte, inte som mirakelmedicin på redan förkylda människor/djur. Det funkar säkert till viss del, man kanske kortar av/ebbar ut symptomen, men min huvudfråga är -Med hur mycket? Kan det vara värt att faktiskt rekommendera något annat?? Själv kör jag på kanjang i vattnet o bara rooibos som eeh godis fast jag blandar oftast välling på det jag XD

Anvariel
0

Åh, titta vad glad jag blev! =) En diskussion som passar mig som en handske! Sökte runt lite på Google Scholar.

Hittade detta:

"Comparison of the antioxidant activity of rooibos tea (Aspalathus linearis) with green, oolong and black tea"

A. Von Gadowa, E. Joubert, Corresponding Author Contact Information and C. F. Hansmann

Food Chemistry
Volume 60, Issue 1, September 1997, Pages 73-77

"The antioxidant activity of aqueous extracts of rooibos tea (unfermented, semi-fermented and fermented) was compared with that of green, oolong and black teas. […] All the tea extracts were strong inhibitors of ß-carotene bleaching as well as highly active hydrogen donors to the DPPH radical. Antioxidant activity as assessed with the ß-carotene bleaching method decreased in the order: green > black > oolong > fermented rooibos > unfermented rooibos > semifermented rooibos. However, antioxidant activity as assessed by the DPPH radical scavenging method decreased in the order: green > unfermented rooibos > fermented rooibos > semifermented rooibos > black > oolong."

Hur man nu ska tolka detta.

De flesta artiklar jag hittar när jag söker har att göra med antioxidanter och åldrande. Hittar inget som har något med att bota förkylningar att göra.

Den här artikeln (dock en aning osäker över om den är peer-reviewed…) verkar intressant som en överblick över andra artiklar som handlar om Rooibos och dess effekter:

"Rooibos Tea: New Research Documents Antioxidant and Anticancer Properties"   Laurie Erickson, J AM Botanical Council, 2003

Enligt den artikeln så finns det inga studier som skulle visa negativa effekter i alla fall. Och antioxidanterna är bra ur t.ex. cancer-förebyggande synvinkel - dock är det osäkert hur mycket de påverkar jämfört med t.ex. färsk frukt (som också innehåller massvis med antioxidanter).

Anvariel
0

#11 Jag hittade åtminstone en av de artiklarna som den där bloggen hänvisade till. Om man nu kan dra såpass radikala slutsatser av deras resultat som denna blogskribent gjorde vet jag dock inte. Det man måste komma ihåg är att när man forskar på t.ex. rooibos effekt på hjärnan och ser att den har en "positiv" effekt så är det två saker (minst) man måste titta på. Hur stor är denna skillnad, är det en s.k. statistisk signifikant skillnad. Detta brukar stå i artikeln i sig om den är korrekt gjort. Den andra frågan är hur man ska tolka resultatet. Ofta lämnar en vetenskaplig artikel den frågan öppen. Säg att man t.ex. kan konstatera att om man rycker i sitt högra öra trettio gånger om dagen så får man 0.01% bättre hörsel om tjugo år. Ja, låt oss säga att detta är SANT. Det betyder ju inte att det är rimligt att börja rycka i öronen i tjugo år! Det kanske har andra effekter. Och är 0.01% en så pass stor förbättring att det spelar någon roll? Konstigt exempel, men det kanske förklarar vad jag menar.

Oh, skoj, skoj. Det här är SKOJ! Nu kan jag ju inte gå hem fråm jobbet ju (det är ju här jag har tillgång till alla vetenskapliga artiklar…).

Angående spån så har jag tidigare försökte hitta bevis för att vanligt tall/granspån skulle vara cancerframkallande för råttor (eller något annat däggdjur) och har inte lyckats hitta något som tyder på detta. Däremot har jag hittat artiklar som tyder på STARKA problem med cederspån. Tyvärr är många artiklar skrivna i USA och deras barrträd har en något annorlunda komposition än vad våra Europeiska träd har. Hur som helst, det borde finnas en tråd om det någonstans.

Anvariel
0

För övrigt är det jättesvårt att hitta information om just "pine shavings" eller "wood shavings" när man söker bland vetenskapliga artiklar… För så fort man använt råttor i djurförsök så beskriver man noggrant vilket underlag man använt, vilken mat de fått, etc, etc. Det betyder att studierna kan handla om vad som helst men man lyckas ändå få upp artiklarna i sökresultatet. Elakt.

Nicciz
0

#14 Tack, det stödjer min teori att rooibos ska användas i förebyggande syfte inte för att lindra en redan utbruten förkylning..

de som vill förstå mer om varför kan läsa denna länk om just antioxidanter

Nicciz
0

Anvariel.. skapa en separat tråd om spån så det inte försvinner, dessutom enklare att länka till o fylla ut med saker man hittar :)

Anvariel
0

#18 Jo… men jag hittar inte den gamla tråden. :( Äh, får kolla i helgen. Någonstans måste den finnas.

hus-musen
0

Me love rooibos te! Men inte råttorna haha =) Jag antar att rooibos te rekommenderas då det är tein-fritt och för att det faktiskt innehåller en del nyttiga antioxidanter, men att det är ett "mirakelmedel" betvivlar jag starkt. Mest för att det inte finns några mirakelmedel. Det funkar bäst i förebyggande syfte vid ett nedsatt immunförsvar, men det botar inte en fullt utslagen förkylning.

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Om man ska använda honung så ska man komma ihåg att alla boda egenskaper som finns med honung försvinner om den upphettas, dvs. Du ska inte ha den i varm vätska. Fingervarmt är det högsta honungen klarar.

Sen om man vill bota förkylning så är väl mjölkprodukter bland det sämsta amn kan använda… det om något slemmar ju igen luftrören något fruktansvärt

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Anvariel
0

#21 Jag har inte hittat någon info om att honung skulle vara bra på något sätt. Det verkar inte finnas några studier alls om detta, vilket jag tycker är lite lustigt när det finns om allt annat. Har du något att peka till som jag läsa? Varför försvinner det goda i upphettningen? Vad ÄR det som är det goda med honung?

Nicciz
0

orkar inte själv just nu men… länk

Allamej
0

Tack Nicciz för den förträffliga demonstrationen av den nyfiknes bästa vän :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

spikeodumbo
0

roobis the brukar jag dricka med mjölk å honung och det hjälper mig brukar även ge det till mina råttor när dem varit lite små snuvig och det har hjälpt.. men har du en kraftigare förkylning så ska du lägga i några vitlöksklyftor som får ligga å dra sen dricka det. det är rena rama mdicin dosen:) prova å se om det funkar på dig:)

Anvariel
0

#23 Inget av det där hänvisade till någon artikel men samma person som intervjuas har bl.a. coskrivit följande artikel:

"Wound care with antibacterial honey (Medihoney) in pediatric hematology-oncology"

Det är dock inte vanlig honung som används utan en speciell sort från Australien som ska vara alldeles extra (ja, läst inte spektism här. :D) De kallar det "Medihoney" och säljer det på burk. Hm. Ja, alltså funkar det så är det ju bra men det luktar lite konstigt. Hur som helst så hittade jag en annan mer "reveiw" artikel som diskuterar detta med honung men kostaterade liksom jag att det inte finns nästan några studier gjorde. Denna Arne Simons eller vad han nu hette och hans grupp är den enda som gjort studier kring detta och dessa studier har inte varit särdeles bra. Det behövs dubbel-blinda mer omfattande studier (den största hittills hade bara 40 deltagande…) för att man ska kunna säga något alls. De flesta (alla?) studier har också enbart handlat om hur honung påverkar ytliga sår, så som efter brännskador eller dylikt. Det har ingenting med immunförsvar eller förkylning att göra. Däremot påpekar flera att det inte är konstigt att det skulle funka just att stryka på ett sår eftersom det är antibakteriellt. Men det finns ännu inga vetenskapliga bevis för detta.

Nehe… nu ska jag sluta söka för ikväll. :)

Nicciz
0

#26 Jaha… nu fattar jag.. du läste inte ens honungslänken.. sorry jag utgick från det o drog bara fram ngt snabbt utan att kolla själv för jag inte orkade..

Men om du börjar om då och läser länken i #3 och så kan du ta källorna där ur och gå vidare från :)

Där lär man sig även vad honung innehåller som är så bra.. antioxidanter mm så läs de du :)

Anvariel
0

#27 Men den press releasen innehåller ju inga hänvisningar till artiklar heller? Alltså jag HAR hittat artiklar om det där, men som sagt, de är synnerligen tveksamma, vilket andra också konstaterat. Främsta problemet är att undersökningsgrupperna varit för små och jag vet inte hur många som ens varit dubbel-blinda. Och det är inte heller vanlig traditionell honung vi pratar om här.

Anvariel
0

#27 Ah… nu är jag med igen. Du menade inlägg 3, inte länk nummer 3 i den googlingen du gjort. OK. Ja, men den sidan innehöll ju inte särdeles mycket vetenskapliga referenser heller. Främst är länkarna gamla och hänvisar inte längre till det de en gång gjorde.

Nicciz
0

#29 Det är då man går vidare med google, jag hoppade mig hit LÄNK

har inte kollat artiklarna ännu dock, men därifrån kan man säkert ta sig vidare till ngt av vikt

Anvariel
0

#30. OK. Nja, sådana där sidor brukar aldrig ha hänvisningar till vetenskapliga artiklar. Det är jätteovanligt. Det är en typisk, ursäkta, "flumsida". De har ofta hänvisningar till nån BBC nyhetsida eller nåt som i sin tur har hänvisningar till nån annan sida som kanske eventuellt nämner vilket universitet det är frågan om men ingen riktig referens. Är ett helsike att bena ut vad orginalartikeln heter.

Det är inte så att jag tror att det inte skulle kunna stämma med honung men jag ogillar att det inte presenteras några ordentliga bevis någonstans. Som sagt, det finns ju studierna gjorde av han Arne Simon (?) men det är inte många som gjorts efteråt, tyvärr. Skulle vara jättekul att se en stor (1000 deltagare) dubbel-blind studie!! Det vore gött. Då kunde man dra mer slutsatser.

Nicciz
0

Man får ju då som sagt backa sig tillbaka till något av värde.. för man hittar alltid ursprunget om det finns..

Hittade en undersökning på 105 barn tex på min första backning

Anvariel
0

Ja jo den hittade jag också. Handlar dock om hostdämpande effekter var jag förstår. Skulle gärna läsa mer om vad de kallar "Partially" double-blind. :) Lät lite roligt. Kommer dock inte åt artikeln hemmifrån (mutter). Måste kolla på jobbet. Men det såg ut som en rolig artikel att läsa.