Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1530 ggr
Nicciz
0

Kanjang -Bevisat effektivt?

Som en motvikt till rooibos te diskussionen då såklart!

Länk 1

strunt också.. hittar inte länken där apoteket svarar på varför de nu valt att sälja kanjang i sina butiker, den var fullsmäckad med bra länkar :(

well ngn annan kanske orkar leta efter den och fylla upp den här tråden med andra bra länkar.

[veralera]
0

Min mamma dricker kanjang:0)

Smakar räligt, hur attans får man i råttorna något sånt?:O

Nicciz
0

Mina råttor gillar det :P ett par droppar i vattenflaskan bara -klart- :P

Anvariel
0

OK, så då får jag väl hi-jacka denna tråd också. :D

Är själv synnerligen skeptisk men hittade följande:

"A double-blind study with a new monodrug Kan Jang: Decrease of symptoms and improvement in the recovery from common colds"
Juan Hancke, Rafael Burgos, Dante Caceres, Georg Wikman

Phytotherapy Research Volume 9 Issue 8, Pages 559 - 562

De påstår sig få en markant skillnad i resultatet mellan placebo och Kan Jang när det gäller att bota förkylningar.

Denna artikel jämför Kan Jang med Echeneicha och kommer fram till att Kan Jang är mycket bättre (förenklad variant… läs mer!)

"Comparative controlled study of Andrographis paniculata fixed combination, Kan Jang® and an Echinacea preparation as adjuvant, in the treatment of uncomplicated respiratory disease in children"
A. A. Spasov, O. V. Ostrovskij, M. V. Chernikov, G. Wikman

Hittade också denna:

"A Randomized, Controlled Study of Kan Jang versus Amantadine in the Treatment of Influenza in Volgograd"
L. L. Kulichenko?1, L. V. Kireyeva?1, E. N. Malyshkina?1 and G. Wikman?
Summary Journal of Herbal Pharmacotherapy
2003, Vol. 3, No. 1, Pages 77-93

Också där visar sig Kan Jang vara effektivt.

Hittade för övrigt en studie som kollade Kan Jangs påverkan på spermakvaliteten. *blush* Och tydligen så fanns det inga negativa effekter. Tvärtom så blidde det mer rackare i varje utlösning. Så där ser ni, ni som avlar, he he. Inte för att nu råttor brukar ha svårt att "få till det" vad jag förstår."

Hittade denna artikeln också:

"Complementary Medicine for Treating or Preventing Influenza or Influenza-like Illness"

Ruoling Guo, Max H. Pittler, Edzard Ernst

The American Journal of Medicine, Volume 120, Issue 11, November 2007, Pages 923-929.e3

De har gjort en overview över andra artiklar om bl.a. Kan Jang och är inte lika positiva till resultatet. De medger att det verkar finnas fördelar men menar att det inte gjort tillräckligt bra studier än - inte tillräckligt stora testgrupper, bl.a.

hus-musen
0

Kan jang är ju slemlösande och innehåller uppiggande ämnen så en viss effekt har det ju. Men samma där, inget mirakel liksom.

Houdini älskade kan jang.. De andra dricker under mild protest.

Justicia adhatoda- slemlösande och hostdämpande

Echinacea purpurea- för immunförsvaret? Finns inget vetenskapligt som säger varför det ska vara effektivt vid förkylning

Eleutherococcus senticosus- uppiggande

http://www.lakemedelsverket.se/SPC_PIL/Pdf/natpil/Kan%20Jang%20oral%20l%C3%B6sning.pdf

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

På mig har Kan JAng inte funkat nåt vidare bra vid förkylning, jag har gått över till Enchinaceaforce, den mer koncentrerade formen av Enchinacea. Råttorna får några droppar i vattnet om de verkar hängiga.