Lite frågor om råttor :)
Hej! Hoppas att jag kom i rätt grupp :)
Jag har haft en råtta en gång, min systers råtta som jag fick ta över när den andra råttan hade gått bort. Maja, som råttan hette, var otroligt härlig och go. Tyvär gick det knappt ett halvår innan även hon gick bort, men hon var väl ca 3 år då så hon var gammal.
Nu har jag börjat fundera på att skaffa råtta igen! Jag hade ju Maja när jag var ungefär 7 år, men då var det min mamma som skötte råttan, jag gick bara runt med henne på axeln, kelade med henne och byggde "upptäckts banor" till henne, men det var ju ett tag sen (är 13½ nu). Så nu har jag lite frågor:
Ungefär hur stor ska buren vara, vad är lagom till 2 råttor?
Vilket är bäst som underlag, sågspån eller Toa-Lätt, eller någonting annat kanske?
Vad är lämplig mat för råttor, märken på Torrfoder, grönsaker och annan mat?
Är ju intresserad av 2 stycken ungar, är det bäst att köpa från uppfödare, eller är djuraffären också bra? Spelar det någon roll? Kanske beror lite på vad det är för djuraffär?
Vilka uppfödare i stockholms trakten finns det?
Är det någon skillnad i beteendet mellan honor och hanar? Har hört att hanar brukar vara lugnare och honor piggare, men det kanske är väldigt individuellt?
Vad är dumbo? Är råttan extra stor då eller har dom bara stora öron då?
Behöver man klippa klorna på råttan?
Några av frågorna kanske var lite dumma, men vad gör det? :)
Tack på förhand!
/Caisa

Desto större bur desto bättre! Det viktigaste är att den är hög, så att du kan inreda så att de kan klättra mycket, det älskar dem! Här kan du räkna ut om buren är bra om du har hittat någon!
Sågspån är inte bra (jag tänker på det där fina dammet), däremot kan du gärna ha toalätt! Om du vill ha trä, så är asp- eller alflis eller spån bra. Bara det är från lövträ och inte dammar!
Råttorna ska ha Torrfoder dygnet runt, det bästa blandar du till själv. Det finns en artikel här om vad du kan ha i! Färskmat ska de ha varje dag, och då kan du ge resterna från middagen tex. De äter allt som du äter, men var försiktig med kryddor och sånt, de tycker att det är godast naturligt!
Bra att du ska ha 2, det är ju lag på att de inte ska vara ensamma! Tänk på att det ska vara två av samma kön. Djuraffärer tar ofta in djur från grossister, vars enda mål är att sälja så många djur som möjligt, och tar inte hänsyn till att djuren ska vara friska och så bra som möjligt. Även med de djuraffärer som tar in från privata uppfödare finns några problem. Eftersom uppfödaren sällan får följa upp ungarna, så kan de inte veta hur de blir, om de blir sjuka snabbt eller dör i förtid. Råttan kan självklart vara jättemysig ändå, men man vill ju ha en råtta med så bra förutsättningar som möjligt! Därför är det bästa att köpa från en uppfödare! I Sthlmsområdet finns det många bra uppfödare, det är bara söka runt här på rif lite :)
Honor kan vara lite piggare, ja, och hanar är lite mer lugna. Det beror på vad du själv vill ha! Det kanske skulle vara bra att hälsa på en uppfödare så du får se lite vad du tycker om!
Den enda skillnaden på råttor med dumboöron är att de sitter längre ner på huvudet. Öronen är inte större och kroppen är det ingen skillnad på mot de toppörade!
Det kan vara skönt att klippa klorna om du ska ha de klättrande mycket på dig, men det är inget måste!
Ungefär hur stor ska buren vara, vad är lagom till 2 råttor?
Man ska ha så stor bur som möjligt, hamsterburar och undulatburar är i regel för små, även till "bara" 2 råttor. Sen är det bra om buren är högre än vad den är bred.
Vilket är bäst som underlag, sågspån eller Toa-Lätt, eller någonting annat kanske?
Personligen tycker jag om aspspån. Men toalätt funkar också. Man ska inte använda sågspån eftersom det innehåller terpentin och man misstänker att det kan vara acancerframkallande.
Vad är lämplig mat för råttor, märken på Torrfoder, grönsaker och annan mat?
Jag tycker att den bästa maten gör man själv. Mina råttor har aldrig fått torrfode från djuraffärer utan jag köper müsli på 4 sädeslag och blandar in lite sesamfrö, bovete, hirs osv. Länk till bra mat.
Är ju intresserad av 2 stycken ungar, är det bäst att köpa från uppfödare, eller är djuraffären också bra? Spelar det någon roll? Kanske beror lite på vad det är för djuraffär?
Det bästa är att köpa från sen seriös och erfaren uppfödare. Bara för att man hemma avlar så betyder det inte att råttorna är bättre än från djuraffär. Men om man hittar en uppfödare som avlar seriöst och har mycket erfarenhet så får man oftast en friskare och socialare råtta än från djuraffär.
Vilka uppfödare i stockholms trakten finns det?
Registrerade uppfödare hittar du här.
Är det någon skillnad i beteendet mellan honor och hanar? Har hört att hanar brukar vara lugnare och honor piggare, men det kanske är väldigt individuellt?
Jag har haft både honor och hanar och visst är det lite skillnad. Mina honor var iaf mycket mera aktiva än mina hanar. Honorna krävde mera aktivering för att inte stöka för mycket i (och utanför) buren. Men hanarna har en starkare lukt en honor.
Vad är dumbo? Är råttan extra stor då eller har dom bara stora öron då?
Dumbo innebär att öronen sitter lägre och är större. Det har inget med själa råttans storlek att göra.
Behöver man klippa klorna på råttan?
Råttorna mår inte dåligt av att ha långa klor, men det är inte så kul att gosa och busa med dem om klorna är för långa för dom blir jätte vassa. Så om du vill klippa klorna på dina råttor är det upp till dig. Råttorna bryr sig inte =)
/Alexandra

Vill bara tillägga att i extremfall kan tassarna deformeras och gångställningen ändras om klorna blir för långa och inte bryts av eller klipps ner. Om klorna är för långa kan inte råttan sätta ner tassen på korrekt vis och både klor och tassar bli snedställda, i extremfall kan det som nämnt även påverka övriga kroppshållningen, skelett, sener, muskelfästen och ligiment.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Okej, tack så mycket för alla svar :). Det blir nog 2 honor från en uppfödare, jag får titta runt lite.
Sen har jag en till fråga, Ska dom ha saltsten? Vet ju att till ex hamstrar inte ska ha det, men hur är det med råttor?

#4 nej råttor ska inte ha saltsten.
Qui dormit, non peccat

Och de ska INTE ha något hjul ;)
#5 okej :)
#6 Det vet jag, tack ändå för upplysningen ;)

Vad kul med råttor! :D
Tänk bara på att de råttorna du skaffar ska vara av samma kön, alltså hona och hona eller hane och hane. Vad har du tänkt dig för kön?
Och kom ihåg, inga frågor är dumma :)

#7 Bra villa bara vara säker:) Många har tyvärr hjul till sina råttor :/
#8 Jag tror jag ska ha två honor :)
#9 Jo, jag har hört att många har hjul till sina råttor fast dom inte ska ha det, råttor är ju inte hamstrar precis "/
Nu har jag tagit fram en gammal råttbur som stog i förrådet! Har gjort rent den och den har några repor och en o annan rostfläck här och där, sedan saknar den en sån där hake som man sätter fast överdelen och underdelen med, annars är den OK i skicket, men inte så värst fin ändå 
Den är 65 cm i längd, 60 cm hög och 40 cm i djup.
Jag funderar på att köpa en ny istället för att andvända den gamla, dels för att jag vill ha en större bur och för att den gamla är lite ful. Har ni några tips på bra burar? Annars kan man ju hitta jättefina burar på blocket ibland.
Jag tror jag har hittat mina 2 råtthonor nu, det blir troligen en black och en mink 
Sen undrar jag om ni har någon tips på inredning i buren också, typ om råttorna brukar gilla stora rör osv. Tänkte ta en gammal handduk som hängmatta 
#11 Enligt måtten som du skrivit så verkar buren bra storlek för 2 råttor =) Råttorna kommer ju inte bry sig om repor eller fläckar =)
Som inrening kan du använda handdukar eller fleecebitar som hängmattor. Man kan även använda ärmar från gamla tröjor så det blir som hängmattor som dom kan krypa in i.
Om du har vägarna förbi IKEA så finns det massa kul för råttorna i barnavdelningen och köksavdelningen.
Man kan ta gamla (eller nya) badrumshyllor (som man eg ska ha shampoo på) och ha som hyllor i råttburen. Man kan även ha små korgar som man hänger upp till råttorna.
Vissa tuggrep till hundar är uppskattade av råttor.. Jaa, det är altså enbart fantasin som sätter gränser =)
Varifrån ska du köpa råttorna? =)
/Alexandra
Okej, tack så mycket för svaret! 
Haha, kan inte förstå hur jag missade det, ena luckan på buren är borta, jag som tyckte att jag kollade igenom den så noga
, nåja, det får bli en ny bur iallafall
, vad tycker ni om den Här buren? lite dyr kanske, men tänkte ändå beställa från djurbiten.
Jo, Ikea brukar ju ha ganska mycket saker faktiskt, har köpt massor till mina hamstrar där 
Jag ska troligen köpa råttorna från en uppfödare, Verra heter hon här på Rif 
Buren du länkade till såg fin ut, men var rätt så dyr. För det priset kan du få en hel voljär =) =)
Kul att du hittat en uppfödare =) Man vill ju helst inte sponsra djuraffärer genom att köpa därifrån :P
/Alexandra
Om du inte bor i en större stad, skulle jag beställa en bur från PWSS istället- betydligt lägre pris för en stor bur: http://www.pwss.se/product.php?productid=9602&cat=1379&page=1
Okej, # 15 den buren var jättefin :). Men jag fick en bur av en släkting
.
Jag har ytterligare lite frågor, det är ganska många frågor som behöver ställas märker jag X)
Jag har ett gäng med hamstrar, har läst i andra trådar om råttor som rymt och lyckats komma in i andra djurburar och dödat djuren som finns där, tror ni att det är någon risk? I och för sig så kommer jag att ha hamstrarna och råttorna i olika rum, och troligen ha hamsterrummets dörr stängd hela tiden, men jag har datorn i hamstrarnas rum och jag har råttorna i mitt sovrum. Om jag vill ta in hamstrarna och gosa med dom i mitt rum eller ta in råttorna när jag sitter vid datorn, tror ni att hamstrarna/råttorna kommer att bli stressade av att vara i samma rum? Självklart kommer jag inte ha ute dom samtidigt och jag kommer tvätta händerna mellan när jag hållt på med råttorna och sen tar i hamstrarna eller tvärtom, men räcker det? Borde jag inte ha dom i samma rum alls någon gång? Oj, vad mycket text det blev, kanske lite onödigt meningar, men jaja 
Alla råttor som vi har haft har bitit sönder botten på burarna och rymt, är det vanligt eller har vi bara råkat ha råttor som gör så? Varför gör dom så? Har dom tråkigt eller vill dom bara ut? Har galler ända ner till botten på den bur jag har nu, men den har också två galler "pinnar" över botten på buren, ungefär 1-2 cm (dom är lite böjda) ovanför bottnen, är det någon fara för råttorna, tänker på ifall dom skulle fastna med benen där, men det kanske inte är någon större risk, eller?
Hoppas att ni kan besvara mina frågor 
#16 Jag har både chinchilla, möss, degus och råttor i samma rum, en gång rymde min råtthona, tog sig IN i en degusbur och bet ihjäl den ena degushanen. Men den buren är sedan länge slängd, alla andra har så finmaskigt galler att det finns ingen chans i världen att det skulle hända igen.
Men för övrigt tycker jag inte djuren blir stressade av varandra. Tvärt om brukar de vara väldigt nyfikna och skutta fram till varandras burar och nosa på varandra. Men råttorna försöker jag dock vara försiktiga med ändå, för säkerhets skull.
måste bara fråga, kan man ha kutterspån till dem? sånt som man har till ex kanin och marsvin. det finns ju inget farligt i det, inget sånt som an finnas i vanligt sågspån
Kutterspån är vanligt sågspån. Gjort på barrträd och innehåller alldeles för mycket damm.
okej, men alltså vart köper man toalätt? jag har kutterspån till mina marsvin och det är myyycket bättre än vanligt spån. dammar inte alls, inte det jag köper iallafall, kan ju finnas lite damm i botten men det tar man inte. mn det kanske beror på vilken kvalitet spånet har? om det inte dammar, kan man ha det till råtta med då?
Toalätt finns på en matbutik nära dig :)
Kutterspån dammar, toalätt är mer som komprimerade pelletsstora bitar som suger åt sig det blöta.
aha, men alltså ser det inte ut som spån?
/Alexandra
Precis, "pellets av pappersmassa", så det är inte alls som spån! :)
Dammet är ju inte enda problemet med kutterspån heller utan det är också terpentin i allt barrträ, vilket är cancerframkallande.
#25 Fast allvarligt talat kan man inte hitta en enda källa som säger att det faktiskt innehåller såpass mycket terpentin att det ger cancer…
Nej. Men…
- Man vet att det är cancerframkallande.
- Man vet att råttor lätt drabbas av cancer.
- Man vet att inga forskare använder kutterspån just pga risken att det ökar risken för cancer.
Det räcker för att jag inte ska chansa.
Jo men å andra sidan så är din bur betydligt större och betydligt bättre ventilerad än vad de flesta labbburar är.
Jag säger inte att det är rätt att anväda spån, vill inte lägga mig i den diskutionen helt enkelt, men kan knappast tro det är farligt att ha en centimeter nere i botten på en 1 meter hög bur:P
#28 Jo det är farligt. Även om det inte finns fakta som som säger att det orsakar cancer som finns det ren fakta om att kutterspån dammar.
Råttor har känsliga luftvägar och ska absolut inte bo i dammig miljö.
Så även om man itne är rädd för cancer så ska man vara rädd om råttornas luftvägar, då de kan få problem med andningen osv av just damm.
/Alexandra
okej, jo men det klart att man inte ska riskera något i onödan, har ingen råtta men funderar på att skaffa så jag vill bara hitta all fakta som går att hitta
hur mkt kostar en sån påse och hur länge räcker det?
har funderat på att skaffa det till marsvinen men men vet inte om det är dyrt
Toa-lätt är inte särskilt dyrt. Här har folk skrivit vanliga priser.
#31 Jag har Toa-lätt till min hamstrar, råttorna och kaninerna.
Eftersom att jag har 2 kaniner, 5 hamstrar och 2 råttor så köper jag alltid en 55 liters säck, det räcker ett litet tag. Om du ska ha det till marsvinen och kanske råttorna sen så räcker det nog med ca 20 liter i taget, det brukar kosta runt 40 kr på mataffärer (Ica), dyrare på dom flesta djuraffärer. 55 liter brukar kosta ca 160 kr, men på Fäboden i Uppsala kostar det 120 kr, för en säck. Du kan ju också köpa en 55 liters säck så räcker det några städningar, rekommenderar att åka och köpa det på Fäboden isåfall, om du har möjlighet att åka dit, då sparar man ganska mycket pengar :)
/Caisa
okej tack :) #0 förlåt för att jag snodde tråden lite :)
#34 det är lugnt 
#29 Så mycket dammpartiklar som det finns i ett normalt hem pga mattor, våra kläder, gardiner (SOM DU INTE SER) osv så tror jag personligen knappt det gör något skillnad om du har någon större skillnad om du har ett tunnt lager spån på bottnen. Har du en ordentlig gallerbur så är den nog tillräckligt ventilerad ändå.
Men nu syftade jag mer på att det finns inga belägg för att det finns tillräckligt mycket terpentin i spånet för att det ska vara farligt.
Damm är ju knappast bra för några djur, tycker det är roligt att alla råttägare lägger totaltabu på spån, men så sitter deras små marsin instängda i en duna med hur mycket dammigt spån som helst.
Sen är det ju STOR skillnad på spån och spån. Det du köper i djuraffären smulas ju sönder till i stort sett sandkornstorlek, det yrar som fan och jag tycker allvarligt talat det är djurplågeri att använda till ALLA djur, skulle aldrig få för mig att lägga det dammiga skitet till någon av mina djur, varken kaniner eller chinchillor. Det jag har nu är ju mer som typ, corn flakes, fast av trä. Djuraffärens suger upp så otroligt dåligt också…
OBS Jag har INTE spån hos mina råttor, så ni behöver inte komma med några personliga påhopp på mig. Jag bara säger vad jag tycker.
Ursäkta att jag bröt din tråd lite. Nu går vi tillbaka till grundämnet.