Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 7741 ggr
Cindy S
0

Bur - storlek och sånt

Vad skulle ni säga är minimåttet för 2 råttor? Och vad skulle ni säga är ett "bra" mått för 2 råttor?(Det ultimala vore väl ifall de fick en enorm bur på 40kvm, men det kommer inte att hända ;D  )

Avstånd mellan galler, info om dåligt material för burar(tuggar de lätt på plast), etc etc vore också bra att veta.

Går det att hitta vettiga burar till acceptabla priser i djuraffärer eller får jag leta innan jag hittar en bra bur? Köpte en musbur en gång i en djuraffär och en av mina möss smet genom gallret och blev dödad av katten, så jag har svårt att lita på djuraffärer och deras råd.

Skulle gärna vilja ha den här buren (kanske till och med kan ha 3 eller fler råttor i den?) men jag vågar inte ens kolla frakten. http://www.pwss.se/product.php?productid=5369&cat=1380&page=1

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[veralera]
0

Burräknaren: http://www.ratpower.se/?page_id=88 :)

Jag tycker den buren verkar jättestor och bra:)

hus-musen
0

För två råttor, minst 60 hög, 50 lång och 45 bred, ju större desto bättre=)

Qui dormit, non peccat

OttoIsTheShit
0

sen finns det på sidan 33 i l80 :) men tycker deras mått e väldigt små

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

zickan
0

Mer än 1cm mellan rum är inge smart när man har mindre råttor. Men äldre är inge problem. Kaninbur till yngre råttor är rätt skoj. För de kan gå som de vill ;-)
Vissa råttor kan vara bur tuggare. Men väldigt sällsynt. Oftast finns orsaker i att råttan är uttråkad, saknar mat/vatten osv. Men finns råttor som är lite hyper aktiva av sig som är väldigt svårt att underhålla.

Billigast/smartast är ju blocket annonser typ ;-).
På hornbach kan du hitta en rätt billig voljär som många här inne kör på. Missdiss har en annons inne nu på detta forum om en sådan bur för 700?

Sedan finns det en engelsk sida. Länken ligger i ferret tower trådarna. Där är frakten hem GRATIS!. Många bra erbjudande på hela deras sortiment till och från. Tycker priserna på det mesta är billigare än de flesta svenska djurbutiker. Att de även erbjuder frifrakt är underbart. De skickar från utlandet. Många som köpt därifrån och är supernöjda.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Cindy S
0

Gratis frakt?!? Vilken tråd? Jag sökte efter ferret tower men hittade inte tråden.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

zickan
0

Här är länken :-D
LÄNK    förlåt, tysk sida var det ;-)

Emmieline
0

woohoo vill så ha buren! inte så dyr heller , bara 1954 kr!

[veralera]
0

E det verkligen fri frakt ända till Sverige?

hus-musen
0

#8 ja om du beställer för över 69 euro.

Qui dormit, non peccat

Emmieline
0

bra synd att man inte har nått att ha i buren. annars hade jag köpt den!

[veralera]
0

#10 Du får ju med både hyllplan, massa rör och hängmatta:)

Cindy S
0

Den sidan verkar jättebra. Finns det fler bra sidor på nätet man kan kolla in med hyfsad/gratis frakt?

Jessica Jones (2015-)

zickan
1

ja du får ju med vad är det. 3-4 hyllplan, matskål, vattenflaska, 3 stegar, hörn toa. sedan köper man botten material, samt kanske ikea fleace och klipper sönder till hängmattor.. voila.. klart.. typ

Emmieline
0

tänkte mer på djur^^ har inga råttor .. vill köpa men finns inga uppfödare nära mig-.- har massor med rått saker hemma men inga råttor xD

zickan
0

#14 detta är lite nära datum kanske. men såg att du hade råtta ifrån borlänge zoo?. kanske du bor i närheten av borlänge?
Är ju utställning nu i gävle. Är iaf en tjej som åker ifrån bollnäs till gävle för att hämta råttor. Så nu har du en chans att isf ha transport ;-)
För jag  är helt hundra på borlänge och bollnäs är rätt nära. Eller så cyklar jag runt som vanligt. asg

Emmieline
0

bor i vansbro ca. 1 timme från blg^^ hzde tänkt att åka på unställningen men sitter i rulle och fick inge svar om jag kunde komma in. så det blev inge^^

OttoIsTheShit
0

nån som vet hur lång frakt tid det är på furret tower ?:D

Maybe it's not too late

zickan
0

tog ca 12 dagar va?. vet att min kompis geten skaffade och det gick rätt fort.

OttoIsTheShit
0

ok tack för hittade inte det någonstans :)

Maybe it's not too late

Cindy S
0

Kom att tänka på att innan jag blir kär i någon bur så borde jag veta

a)vad man SKA ha i bur (bo, matskål, vattenflaska, något slags bottenmaterial, etc etc)

b)vad man BÖR ha i buren

c)vad man absolut INTE ska ha i buren

Jessica Jones (2015-)

Verra
0

Gratis frakt hem till dörren tom!
Min granne beställde från den sidan. Det tog bara 5 arbetsdagar innan hon hade buren hemma! Det är riktigt billigt om man jämför med att gå till djuraffären och köpa en, som man då dessutom måste släpa hem själv ;)

Jag vill ha en furet tower, men har ingen plats att ha den på tyvärr :(

Annars kan man göra rediga fynd på ex blocket. Jag köpte precis en lagos voljär för 400:- trodde den skulle vara risig för det priset men den är sprillans ny, använd 2 veckor bara till två ungar! XD

Cindy S
0

Jag tror det blir en furret tower. Då behöver jag inte känna mig så skyldig ifall jag inte hinner ha dem ute varje dag. Då kan jag nog ha tre råttor, istället för två också (om jag lyckas lägga undan tillräckligt för oförutsetta veterinär utgifter för 3 råttor förstås).

Finns det några nackdelar med furret tower? Förutom att den kommer att ta upp mycket plats förstås.

Ungefär hur mycket kostar det att ha 3 råttor(i månaden)?

Jessica Jones (2015-)

MangoMelon
0

#23 personligen tycker jag furet towern är lite otymplig. Den går inte in genom badrumsdörren utan att man tar isär den. Det är lite drygt.. Tycker det är svårt att nå in när man ska städa o inreda, men det kanske bara är vad jag tycker? :) Och så har den ganska brett galleravstånd.
Men, det är mina åsikter! :)

En superbur är den ju, i min huserar det 12 råttor och de är alla nöjda o glada, trots att de så gott som aldrig använder nedre halvan av buren :p

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Cindy S
0

Just ja, städning. Hur ofta/nogrannt behövs det göras?

Mastskål och vattenflaska och eventuell bajslåda blir dagligen, men annars?

Jessica Jones (2015-)

[veralera]
0

Tycker också furret tower är otymplig och svår att nå in i. Har aldrig haft råttor i min, men mina degusar hatade den (var panikslagna då de tyckte den var för stor, vågade aldrig ens gå ut ur sitt hus), chinchillor var jobbigt att ha i den.

Men de flesta råttägare här på sidan verkar gilla den. Tror den är bättre till råttor än degus/chinchillor.

Tre råttor i månaden blir inte särskilt dyrt! Köp billig musli och blanda eget foder, det finns "recept" här på RIF:)

MangoMelon
0

Mina råttor älskar sin bur, eller iaf inbillar jag mig att de gör det :p Iaf springer de omkring som galningar när man nyss städat och verkligen utnyttjar hela utrymmet i buren. Det känns lite mindre "elakt" också när man har en stor bur om man inte hinner ta ut råttorna varje dag..

Allt annat är bra med buren förutom att den är svårstädad och svår att nå in i. De viktigaste sakerna då med andra ord… :p

Cindy S
0

Hur svårt är det att städa? Tar det några extra minuter eller är det nästintill omöjligt?

Jessica Jones (2015-)

MangoMelon
0

#27 ja eftersom den inte går in igenom badrumsdörren så måste man ta en hink med vatten och sen skrubba den för hand, galler för galler. Jag finner det mycket drygt, det tar 1 h 15 min om jag ska städa hela buren, inklusive gallerskrubbning, och när jag städar killarnas bur, en äcklig Lagos där gallret inte är behandlat tar det drygt 20 minuter.

Skulle jag hitta en annan bur i motsvarande storlek, med lika bra luckor osv skulle jag byta genast..

Cindy S
1

hur många gånger i månaden brukar en helstädning behövas?

Jessica Jones (2015-)

MangoMelon
0

#29 mina råttor är grisiga av sig så två gånger i månaden behövs nog gallren skrubbas..

Mysnosar
0

sätter en fot i denna tråden:D

Cindy S
0

Hoppas jag kan få dem att "gå på toa" i ett hörn, så jag slipper städa så mycket.

Jessica Jones (2015-)

Kiyona
0

haha xD Jag kom in på fel sida och skickade mail för att inte svergie fans med mär man skulle bli medlem >< *pinsamt*

http://www.petcentreonline.co.uk/ecommerce/Scripts/prodView~idproduct~150.htm

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

MangoMelon
0

#32 mina går på toa, alla förutom två unga honor. Men de bajsar endast i toan, tror ärligt sagt inte det går att få dem helt toatränade så de både bajsar och kissar i toan :S

Bajset är ju inget problem, det är när de kissar överallt. De kissar i hängmattorna, de kissar när de klättrar på gallret och de kissar när de springer -.-' därför jag måste skrubba gallret, det blir alldeles klibbigt efter nån vecka :/

Cindy S
0

Skulle urine/piss off sprejen kunna få dem att lita bli att kissa i den högre delen av buren? Läste i någon annan tråd att det är ett alternativ. Men jag vet inte om det är farligt för råttorna.

Jessica Jones (2015-)

MangoMelon
0

Jag har också funderat på ifal den där sprayen skulle hjälpa , men jag tvivlar lite på det. Varenda en av mina råttor jag haft längs med åren har kissat där de sover, alltså i hängmattan och i husen.. De tycks kissa där det passar. Och det är sånt man får ta som råttägare, städa lite oftare :D

Cindy S
0

Vill helst inte ha något konstigt medel i deras bur heller. Skulle inte vilja att något jätte sprutade något konstigt i min lägenhet heller.

Jag får hoppas att de inte skätter piss utanför buren bara. Ska försöka sätt upp ett tyg på vägen där buren ska stå. Funderar på ifall jag kan hitta någon slags starktgenomskinligt plastskynke och ha runt 2 eller 3 sidor av buren för att undvika fläckar på väggarna, men då måste jag fästa det med någon väldigt hård tråd i buren så råttorna inte bitar av det, kanske ståltråd(om nu inte det är farligt för derad tänder ifall de försöker).

Jessica Jones (2015-)

Kiyona
0

Det är ng inga problem, Bara du ser till att inget vasst är inuti buren sp de skadar sig. Jag använder ståltråd att fästa min inredmimg med för att det inte skall bli ner tuggat efter 2 timmar ;)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **