Sagan om isfolket kullen
den 1 februari födde Swea en efterlängtad kull på 9 bebisar.
det vart 5 hanar och 4 honor..
E: Chabo Född 2008.10.23 690 g vid parning agouti dumbo
U: Swea Född 2009.02.04 329 vid parning agouti hodded toppörad ev dumbo bärare.
Swea är en väldigt feminin hona, trevlig med bra häng. Bra flockegenskaper. Jätte snäll att hantera, nyfiken och framåt. Sweas syster Saga bor även hemma hos mig, väger 314 g, har lika underbart temprament.. är inte reggade men har stamtavla. har träffat båda föräldrarna till båda, även mormor och dom är hur trevliga som hellst. så mkt jag fått fram är 5 led bakåt på Deras mammas sida och 6 led bakåt på pappans sida. och det ända jag har att klaga på är att Sweas mormors syster fick en kull med 13 bebisar där 2 st fick lite dominans problem, det var bara vissa hanar dom inte tålde. men var snälla mot bebisar. Det är de ända som jag vet som kan vara genetiskt fel på kullarna.. Någon förkylning har funnits men har försvunnit med vård..
Chabo är min abosluta favorit bland mina råttor, en riktigt kelgris som bara ääälskar att kela. är kanske lite feg och håller sig i närheten av matte, klarar av stress väldigt bra, har haft med honom ut på sommaren och har även fått följa med till kompisar osv. har varit frisk som en nötkärna och klarar av introduceringar kanon bra.
på Cabos pappas sida har jag fått fram 4 ev 7 led bakåt. och där har jag inget att klaga på, förutom hans pappa som hade en förkylning efter en flytt men försvann efter 1 vecka. På Hans mammas sida har jag fått fram 6 led bakåt. Och har inget där heller att direkt klaga på. det ända so jag kan tänka mig vara negativt är att morfars far var en en liten hane, 450 gram.
Bakom Swea finns det agouti, chocolate, black. och hennes pappa var dumbo bärare.
Bakom Chabo finns agouti, black, chocolate, Siames, mink och russian blue..
I Kullen dök det upp
5 agouti - 2 eubk
1 agouti bareback
1 agouti hodded
1 black eubk
1 black hodded
det här är en ren tempraments kull, då jag ville bevare speciellt Chabos underbara temprament + Sweas nyfikenhet och oräddsla (kan man skriva så?) och också här hennes temprament.
Bebisarna kommer levereras vid minst 5 veckor och minst 90 g.
Det finns 1 hane kvar att tinga och 3 honor. Enskillda bilder skickas vid intresse..
jag är jätte noga vart mina bebisar hamnar då jag vill kunna följa kullens utveckling och ev tempraments fel och sjukdom.. Jag sätter inget avelsförbud på dom, men skulle något fel visa sig kommer jag att sätta totalt avelsförbud på hela kullen utan undantag..
Hanar:
Agouti bareback - Tamlin Nattens demon - Tingad
Agouti eubk - Kaleb - Tingad
Black hodded med pannfläck - Mar - Tingad
Black eubk - Heike lind av isfolket - Tingad
Agouti irish - Imre
Honor:
Agouti - Shira
Agouti hodded - Sol angelica av isfolket
Agouti eubk - Mali lind av isfolket
Agouti - Silje Arngrimsdotter - Tingad
Bebisarna kommer att reggas i Svenska råttsällskapet så fort jag betalat in medlemsavgiften.
Finns 8 mil utanför örebro, en leverans till örebro, motala, jönköping går att fixa..
jag har satt ett pris på 150:- per bebis och jag säljer inga råttor till ett liv utan kompisar..
Vid ev fråger eller om intresse finns pm:a, maila eller adda mig på msn yesmio@live.se. Jag ger inte ut något mobilnummer förens jag ser att att ni är seriösa.
Haha.. där rök ett av mina kull teman jag haft på lager :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
sötnosarna… =)
Tamlin har jag tingat.
verkligen super mysiga föräldrar…. cabo är en jättehärlig råtta. =)
#3 Haha det gäller att vara snabb : P Det var ett självklart val, ääälskar sagan om isfolket. Lite synd att det inte blev fler bebbar, hade fler namn som jag ville döpa bebbarna till. hade funderingar på att köra dubbelnamn XD
#3: Faktum är att om du inte vill använda kullteman som andra använt så har det varit kört i ett år redan ;P Har en 1 år gammal grabb från en Sagan om isfolket-kull här hemma ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Shira och Sol angelica av isfolket skulle jag gärna vilja tinga =)
#16 skicka pm och berätta om dig själv, erfarenheter med råttor hur dom kommer bo osv : )
Sol angelica
ge mig
Gud! Sagan om Isfolket <3 :D
Mvh Nathalie
Har du några nyare bilder ? =)
#20 jag hade tänkt fixa de idag : )
Har du ått något pm fm från mig? dom verkar inte komma fram som dom ska :/
Nej jag har inte fått ett ända så jag har varit orolig… kan du inte skriva vad du svarade här =)?
Absolut : ) Sol och Shira kommer att få flytta hem till dig ;) ska bara minska bilderna så kommer dom : )
Usch jag vet inte hur jag ska kunna skiljas från bebbarna sen, dom är ju bara så underbara <3
Fulla i bus, älskar att jaga handen och brottas med fingrana.. Bebisar små : )
Förstår dig verkligen, Men jag lovar att shira och sol kommer få ett bra hem men massor av gos =)
#34 Det tvivlar jag inte en sekund på, Det känns skönt att dom får flytta till kanon bra hem.
Det är bara Imre kvar nu som vill ha ett eget hem :)
Det är synd att jag bara har två burar annars hade han fått komigt med mig han också
du får väll skaffa en till bur då ;P
Hahah jo men då behöver jag köpa en till hanne åt honom så han inte blir ensam och mamma som redan tyckte att 2 räckte blir nog lite sur xD
Äsch då ; P Hon märker inte om det är 2 till ; P det gjorde aldrig min mamma när jag bodde hemma : )
Det största hindret är nog min ekonomi ^^ Jo föresten så undrar jag om det finns något avels förbud på sol och shira ? Har inte tänkt att börja med avel än på länge.. då jag känner att jag behöver en mentor och kunna mycket mer än vad jag gör, Desutom skulle jag aldrig para dom utan din vetskap och ditt godkännande =) utan är bara nyfiken
Läste din text igen där det så klart stog förlåt xD
Ingen fara, det är bättre att fråga en gång för mkt än en gång för lite..
Det ska verkligen bli intressant hur kullen artar sig, då jag själv behåller en hona och en hane för ev framtida avel..
Ja hoppas alla håller sig friska =) Skulle det vara några problem så ska jag så klart höra av mig så fort som möjligt =)
det låter jätte bra ; )
Har mailat dig (:
Finns det några nya bilder ? =) Antidote_for_you@hotmail.com Känns som det är dags att du får min mail nu xD
Ägaren är i tyskland just nu, tillbaka i morgon. Jag har både grabbarna boende här. Pappan till kullen är sjukt go! Jätte bra häng, väldigt social och kontakt sökande. Gick utmärkt på aguilityn i gävle! Sist jag pratade med Mio var det en hane kvar som sökte hem.
#47 Det är jag som ska köpa shira och sol ^^ så det är jätte kul att få reda på :D
Ah okej :-D. Tror det kommer bli en bra kull. Dessa killar är här i syfte att ev paras på hemma hos min kompis. Så han kan tänkas bli pappa en gång till.
Har flörtat in sig rejält hos mig iaf och min kompis som funderar på sin första kull, med mig som stöd. Hon som frågade mig om den hanen skulle gå på honan. En chansning som kan bli riktigt bra.
Åh vad roligt att höra :D Känns lite som om jag ska adoptera barn ^^ Är helt pirrig och ivrig :D
Men så är det ju.. Lite spå barn med päls och svans :-)