Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1359 ggr
Mitchika
0

Bråk eller lek?

Jag fick hem mina allra första råttor, två underbara småpojkar, igår och insåg en sak. Trots alla mina ansträngningar att ta reda på saker om råttskötsel så kan jag inte ett dyft om deras beteende i flock.

Hur leker råttor med varandra? Är det som hundar, att deras lek kan se våldsam och obehaglig ut trots att den inte är det? Den äldsta pojken (bara åtta dagar äldre) slängde nämligen över den yngsta på rygg några gånger och jag såg även den yngsta få över den stora på rygg ett par gånger.

Ingen skyggade för den andra efteråt, inga direkta skrik men ett par låga småpip, inga skador eller så. Nu, en stund senare, är bägge två alldeles lugna och fina igen. Var det någon form av dominans, eller helt enkelt bara lek?

Jag kanske oroar mig lite för mycket, men det är trots allt mina första råttor och jag ställer hellre några frågor för mycket än för lite! Är tacksam för alla svar som kan hjälpa mig förstå pojkarna lite bättre.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

chade
0

Som du förklarat det så skulle jag säga att dom bara busar. :)
Det kan se väldigt aggresivt ut när dom busar, men det är nog ingen fara!
Om du hittar små sår eller hör någon skrika för glatta livet så är det nog inte en lek längre.

Men så som det låter så är det ingen fara :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Mitchika
0

Skönt att höra!

Jag såg inget sår på någon av dom, ingen skrek, ingen flydde och dom låg och sov på varandra i burens ena hörn för en stund sedan. Så du har nog rätt, det måste ha varit bus.

Det såg lite brutalt ut bara när den stora bet tag i den mindres svans när dom klättrade på burgallret, men eftersom den lilla inte sa något om det utan hoppade ner och det hela fortsatte så försökte jag inte bry mig för mycket om det.

Men att den ena trycker ner den andra på rygg och håller fast honom, är det dominans? För det gör den stora ibland.

chade
0

Jo jag har blivit rädd många gånger när jag misstagit mig! Men det har alltid vart bus :P

Hm, jag är inte riktigt helt 100 på det.. men min äldsta råtta som är ''högsta hönset'' eller vad man nu ska säga brukar tillåta minstingarna vända på honom och det är lek..
Men det kan ju vara lite ''hey det är jag som bestämmer'' Men JAG tror i alla fall att det bara är lek så länge ingen piper förtvivlat för att den ligger där helt felvänd. Och du sa ju att dom vänder på varandra, då är det nog ingen fara : ) Mina råttor vänder på varandra lite hur som helst ^^

Usch vad jobbig jag är när jag förklarar.. fattar ju knappt själv vad jag skriver, men hoppas att det är till någon hjälp i alla fall :D
Och om någon tycker att jag har fel så får man gärna säga det, vill ju inte sitta och säga saker som inte stämmer o:

Mitchika
0

Jag blir överlycklig för svar! Och oroa dig inte, jag förstår vad du menar. Glad

Jag tycker personligen att jag är lite för orolig och daltig med pojkarna, men… Som sagt, mina första råttor och jag vill bara att dom ska må bra.

Själv svävar jag på moln just nu! Den äldsta råttpojken, Pablo, klev precis upp på min arm frivilligt för första gången! Tyvärr så gled han ner igen strax efteråt, på grund av att jag hade bara armar och hans klor inte kunde fästa sig i något. Samtidigt försökte den mindre, Chanks, tugga i sig mina fingernaglar. Jag fick hem dom igår, så jag blir överlycklig över minsta lilla tecken på gosighet och framåtanda hos dom! Skrattande

chade
0

Jasg förstår dig! Jag var lika daltig och jobbig mot dom i början, kan till och med vara det nu med ibland ^^

Åh! Sånt är alltid roligt :D När ens små är nyfikna på en och faktiskt vill komma fram och hälsa och klänga lite :D

Mitchika
0

Det gjorde mig överlycklig! Dessutom så har båda pojkarna hälsat på min hund genom burgallret. Jag har aldrig sett råttorna så uppspelta och busiga som när dom upptäckte hunden på andra sidan, som i sin tur sniffade på dom.

Hundens reaktion var att titta på mig med en uppgiven blick och ett olyckligt pip. Han gillar inte konkurrensen, men han är uppväxt med marsvin och möss, så han kommer inte göra råttorna någonting. Dock så blev hunden mer intresserad av minstingen Chanks, då blev det ett par svansvift!

Jag älskar nya djur i familjen! Skrattande

Är det normalt att råttorna går runt och gömmer maten på olika ställen i buren? Som att gräva ner den? Jag gav pojkarna lite överblivet ris från middagen och Chanks har plockat rent tallriken. Läste att råttor inte äter ihjäl sig, utan äter tills dom blir mätta, så jag antar att han gömmer riset för Pablo. Stämmer det?

chade
0

Haha jag har en katt och han är massa rädd för råttorna. Så fort mina två äldsta ser honom så biter dom stackarn i svansen eller bara schasar iväg honom :(

Jaa han gömmer för att ha till senare, och för att gömma för maten för Pablo ^^
Det är ganska kul och titta och se hur dom tänker när dom ska gömma maten. Mina kan springa fram och till baka och upp och ner flera gånger för att hitta perfekta gömstället ^^

Mitchika
0

Aww, stackars lilla misse! :( Jag önskar jag kunde ha katt, men är allergisk… det är så udda hur det varierar. Jag tål inte katter, hästar eller kaniner, men jag tål hundar, marsvin, möss, hamstrar och råttor, tack och lov!

Eller, jag ska inte ropa hej för tidigt, men har haft dom i två dygn utan minsta reaktion. Plus att jag blev riven av Pablo när jag lyfte in honom i buren första gången och han tog ett språng från handen och upp på trähuset. Rivsåren har inte svullnat eller kliat, som tecknet på allergi brukar vara, vilket jag är ruskigt lättad för.

Chanks verkar ha tagit över huset, om jag ska vara ärlig. Han gräver ner all mat därinne, medan Pablo har valt ut ett favorithörn där han gömde en bit skinka (som Chanks genast spårade rätt på). Det dumma är ju att bägge två vet om varandras gömställen! Dom borde försöka vara lite mer kreativa och hitta nya.