Varklump/ öronvax i örat.
Vi upptäckte idag att gammelråttan har en enorm klump av öronvax, alternativt varklump, i det öra hon har/hade en infektion (som orsakade bland annat snedskallen, om ni läst något av mina tidigare inlägg). Hon är hur pigg som helst nu, men vi har ju en dryg vecka kvar av antibiotikakuren.
Nu undrar vi lite om ni har erfarenhet av detta, eftersom vi inte hittar något på nätet. Hur ska vi få bort det? Kommer råttan ta bort det själv?
Det verkar ju som att kroppen stöter bort eländet själv i och med att den kommit så nära ytan över natten. Vi tänkte vänta någon dag och sedan ringa veterinären och höra.

Jag har en gammelgubbe hemma som gått igenom två duster med infektion/var i örat. Första gången var för kanske två månader sedan, då fick han antibiotika och det gick över. Andra gången det kom tillbaka var för kanske tre veckor sedan, då medicinerade vi inte, och det gick över av sig själv, nu är det helt borta.
Utöver detta har han lite problem med att själv hålla rent i örat ordentligt och det blir lite vaxrester kvar, då brukar jag hjälpa till med renhållningen lite försiktigt.
Luktar det illa om "klumpen"?
Tack för svaret! Vi upptäckte att hon rengjort örat själv! :D
Riktigt skönt att hon klarade av det själv, men utifall att hon skulle bli såpass eländig någon dag i framtiden måste jag fråga vad du använder och hur du rengör öronen? Bäst att vara på den säkra sidan så att man vet. :)

Vad skönt att hon fixade det själv. Som sagt om det inte luktar illa (gammalt var luktar verkligen urk, går inte att ta miste på) så brukar det vara rätt lugnt.
Använde mig av vanliga tops, finns smalare/mindre varianter som passar bättre för små öron. Men man ska vara jättejätteförsiktig så man inte skadar sin lille kompis och absolut inte peta för långt in!
Hoppas ni slipper framtida läskiga klumpar! :)