Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 768 ggr
Breathplay
0

hjälp? sjuk råtta?

Jag har en råtta som jag köpte av en uppfödare via rattor.ifokus förra vintern, hon var den första råttan jag köpte av en uppfödare. Mina tidigare råttor har varit från djuraffärer och dom har varit hur sociala och pigga som helst! Tills dom blev äldre och började rossla och helt plötsligt tappade massor i vikt och sen gick det snabbt utför.

Nu har alltså denna råttan jag köpte förra vintern från en uppfödare magrat helt plötsligt, och hon kippar ibland efter andan när hon gått en bit, och hon rosslar även. Hon springer ut när jag öppnar buren men orkar inte speciellt mycket. Hon äter dock och dricker ( inte lika mycket som hon brukar men hon äter) Hon har annars alltid varit väldigt frisk och pigg. Nu funderar jag på.. är det att hon börjar bli gamal redan? Eller kanske har hon blivit förkyld eller något?

Isabella Ekelund

Zolah
0

jag har ingen aning direkt, du bör nog åka till en vetrinär. Svårt att ta diagnos på en råtta via nätet

mikeiko
0

Jag vet att i alla fall en uppfödare har sålt många råttor som blir sjuka och dör unga, detta är en grossistavlare (nämner inga namn här). Så det är inte HELT omöjligt att din lilla tjej är på väg utför, har hon dåliga gener och kommer från en massavlare, så är detta tyvärr möjligt.

Men eftersom det låter som om hon lider så skulle jag ta henne till vetten, har hon andningsproblem så lider hon!

Om du har möjlighet sen, så kan du ju kolla med hennes stam (om du fått någon), föräldrars och syskons hälsa och levnadslängd etc.

Breathplay
0

Hmm.. Okej, ja jag såg nyligen på någon sida ( minns inte vad den hette ) att just den uppfödaren jag köpte henne av har blivit svartlistad…för att hon just grossistavlar och även säljer råttor som reptilf öda..

Jag vet inte riktigt om hon har andningsproblem.. det är mest när hon springer en bit så blir hon anfådd väldigt snabbt och börjar då rossla…. Ligger hon lugnt och stilla verkar det inte vara något problem.

Hur kollar jag syskonens/föräldrarnars hälsa och så då? Jag har ingen kontakt med denna uppfödaren just nu så..

Isabella Ekelund

mikeiko
0

Då är det nog tyvärr precis den uppfödaren jag misstänker att det är, och då rekommenderar jag definitivt veterinären. Om vetten där dömer att hon lider/är döende, så tycker jag att du ska låta henne somna in.

Det kan ju vara mycoplasma, som går att behandla, men det låter inte bra att en ettåring blir andfådd av att springa en liten bit.

Och ja, om det handlar om denna specifika uppfödare som jag tror att det är, så kan du nog räkna med att inte kunna få fram info om föräldrar eller syskon. Eftersom det handlar om massavel, så har denna person ingen koll på sina linjer, och ytterst få verkar ha fått ut stamtavla eller ens info om föräldrarna till sina djur från uppfödaren…

Breathplay
0

Hmm, okej. Får väl ringa imorgon till veterinären då…

Jo, jag antar att det är samma.. Jag minns att det tog lång tid och mycket tjat innan jag ens fick någon stamtavla. Även fast jag skulle ha fått det direkt när jag fick råttan…

Isabella Ekelund

mikeiko
0

Imponerande ändå att du faktiskt fick en stamtavla, trist bara att du skulle behöva tjata om den…

Ring till vetten du, hoppas att det är något som går att bota, och att hon inte lider en massa, men var ändå förberedd på den korta livslängden på råttorna från just den uppfödaren…

cosmonita
0

Ja, kontakta veterinären, det ska man ju alltid göra i första hand när råttan verkar sjuk.

Sen i andra hand så måste uppfödaren upplysas om att råttan är sjuk/varit sjuk så att denna vet det med tanke på ev ärftlighet. Alla uppfödare som verkar för råttornas bästa är mycket angelägna om att få veta hur de råttor de sålt mår.

klick
0

När är hon född? Tänker om hon är syster till någon av mina.

hus-musen
0

troligtvis lunginflammation, ta henne till vetten och behandla innan de är försent.

Qui dormit, non peccat