Något som inte stämmer...
Jag tycker det verkar som jag har lite osis med mina råttor nu..för ett litet tag sedan fick jag ju åka till veterinären och få en avlivad och det var så jobbigt.Nu idag har jag upptäckt något annat med en av dom.Hennes fram tassar ser blodiga ut och det finns verkligen inget sår någonstans som jag kan se,inga tår som verkar brutna,fast det kan jag ju inte veta säkert.Hur som helst äter hon inte som en råtta ska,hon kan inte använda tassarna och hålla med,hon äter som en hund.Hennes balans är inte som vanligt och inte hennes energi heller.Jag känner inte igen henne alls och blir mycket orolig!hon kan tvätta sig med sina tassar i ansiktet,men inte hålla om nåt.Jag har satt henne ensam i en liten bur som hon inte kan klättra i,tyvärr är hon inte stilla där i så det kändes jobbigt att behöva ha henne däri.Hon ser ut att ta sig fram ganska normalt,men det är aningen vingligt om man kollar noga.Och man ser alltid förändringar hos sina djur ju om dom är sjuka eller nåt.Och nåt är det men jag fattar inte vad!Någon som har hört eller sett nåt liknande?
Bild på tassarna? Och om du kan filma henne så skulle även det hjälpa
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

jag har varit med om exakt samma sak med mina råttor, hon kunde inte tvätta sig ordentligt längre och blev därför röd om tassarna, men det e inte blod, utan sikretet från nosen
men hon kunde inte hålla balansen, ramlade när hon tvättade sig eller skulle gå nära kanten till soffan så tillslut fick hon inte vara där, efter ett tag kunde hon inte klätra längre och kunde inte äta med tassarna och åt som en hund och tillslut kunde hon inte äta själv alls, jag fick medicin av veterinärenoch hon blev lite piggare men efter 5 dagar fick jag åka in akut och avliva henne efter att jag hittade henne i buren på morgonen då hon inte kunde gå alls och i stort sätt kämpade för sitt liv,
han sa att det förmodligen va ett tryck i hjärnan.
efter en månad fick hennes syster liknande symptom och kunde inte heller klätra tillslut
så jag avlivade henne också =.(
efter den erfarenhet jag har så tycker jag du ska ta bort henne tyvärr =(
jag gjorde allt och kunde i 2 veckor och kunde jag göra om det skulle jag aldrig låtit henne lida så mycket.
råttor e experter på att inte visa att dom mår dåligt.
jag har precis filmat och lägger upp på youtube för jag vet inte hur man laddar upp filmklipp annars.Det blev tyvärr inget bra filmat men man ser att hon äter annorlunda och sen har jag filmat hur hon ramlar omkull när hon försöker klia sig.Jo hon ramlade ner för en av stegarna i buren med.Det tar ett tag på andra klippet innan man ser nåt.Jag vet inte om det jag filmat säger något alls igentligen.Men jag hoppas det kan hjälpa lite,jag lägger upp dom strax så fort dom är färdig uppladdade.
äsch jag vet inte hur man gör.jag får skriva in länken.
Fjuunet det låter fruktansvärt :/ jag beklagar verkligen.Hoppas inte det är det som min råtta har men det känns precis som det skulle kunna vara det.Den andra filmen jag lägger upp nu visar vad som händer när hon tvättar sig,hon ramlar omkull.
http://www.youtube.com/watch?v=lrEaLBi4irY
här är det andra klippet.

Hmm, i mina ögon ser hon lite slö ut i tassarna på första filmen.Men ändå inte så att jag skulle ha valt att ta bort henne.
Men däremot så verkar hon ha en oerhörd klåda på film nummer två.Jag hade en råttis som fick skabb för några år sedan och hon kliade sig så att hon ramlade baklänges precis som din råtta gör på filmen.Jag tycker det ser ut som om din lilla råtta lider av klåda.Men det kan dom ju även få av kost som de inte tål.
Tror du gör bäst i att rådfråga en veterinär.
Min lilla råttis som kliade sig som din och föll fick stronghold från veterinären och blev ganska snabbt symtomfri.

Ring till veterinären imorgon, så du får veta på vad som är fel.

Går det bättre? lät inte kul:(
Alla mina råttor hade löss.Tydligen från ägg som legat i pälsen ett år och kläckts nu.Vidrigt!:/
men veterinären vet inte vad som är fel i övrigt med min råtta som inte kan äta normalt.Dom sa bara att hon såg trött ut och att balansen var lite vinglig.Och att lössen antagligen gjorde att hon var så trött eftersom dessa löss var blodsugande.Jag fick Advocate mot lössen.Men asså jag betvivlar att min råtta skulle vara såhär konstig pga av löss.Ok att dom blir slöa av att lusen suger blod.Men min råtta är som ett handikapp.Och nu upptäckte jag samma grej med en annan råtta,samma symtom.Jag ska höra av mig till vetten efter 2-4 veckor.Då om min råtta inte är bra ska dom ge pensilin.Jag tycker det verkar knasigt att ge det när man inte vet vart felet är.Dom ville inte ge henne det nu för dom tror hon skulle dö,så jag måste vänta tills lus behandligen är klar.Sen frågade dom mig om hennes tänder var normala.Det tycker jag dom borde veta?O.o dom vägde henne och hon väger visst 300g.Och det var normalt,själv tycker jag hon ser ut som ett ben rangel.Kotig baktill som hon svultit.Det måste finnas någon nånstans som vet vad detta kan vara?någon som vet vart man kan vända sig och fråga? jag känner mig nämligen väldigt skeptisk till att detta har med lössen att göra.Jag hittar ingen info på nätet heller..
Om du inte känner dig trygg med veten eller att han har kunskapen att hjälpa dig så byt. Fick lära mig den jobbigare vägen att bara för de är veterinärer och tar emot djuren så kan de inte alltid hjälpa. Jag åkte till blå stjärnan i gbg istället.. (egentligen pga vredes utbrott att jag inte hittade någon vet som var villig å ta emot eller som kune råttor men bra val ändå). Så mitt egentliga råd är att om du känner att inte veterinärerna vet vad de gör så hitta en annan. Gbg ligger visserligen en bit bort men om annat kanske det finns någon mer lämpad i närheten.
#12 Jag skulle köpa ut penicilin efter 4 veckor ifall min råtta inte blir bättre sa veterinären.Och efter den kuren om hon inte blivit bättre så ringer jag blå stjärnan i gbg då.Fast det är klart blir det sämre då väntar jag inte på det.
Jag börjar spekullera lite i om hon har fått anemi.Jag hittar inte någon bra info.Jag betalade för en undersöknig men fick ingen.Dom var två veterinärerna som var inne i rummet diskuterade lite varav den ena frågade:
- kan man ta blodprov på en sån här?
- jag vet inte.. svarar den andra.
Och det var det. Sen kollade dom bara vilken lus sort det var och hennes tänder då.
Jag vet inte om penicilin hjälper om hon nu har anemi.Hjärta och lungor lät bra,men hon blödde från nosen och då sa dom bara att det kan bli så när dom har löss.
Är anemi en bakteri eller är det ett virus?jag är så kass på sjukdomar så det e inte klokt och jag har letat efter info i två timmar på google.
Jag verkar säkert ur tjatig och jobbig med alla frågor,men om någon vet om anemi på råttor och symtom,snälla länka mig till en sida eller tipsa om böcker eller vad som helst så vore jag så tacksam.
Betyder inte anemi järnbrist?

#13 Jag betvivlar att råttan har anemi, här kan du ser mer om det. Fungerar likadant på människor som på djur.
Är du säker på att hon blödde från nosen? Det är mycket troligare att det var snor som blir rött i kontakt med luften, visar ju att det är något som sänkt råttans immunförsvar ordentligt. Om hon är benig så är det ett tydligt tecken på att något är fel, råttor ska inte vara beniga. En råtta kan väga 300 men då ska den vara i gott hull och inte knotig som du beskriver att hon är.
Det finns många olika saker som det kan vara, det kan vara en tumör, det kan vara ett virus eller en bakterie, hjärnblödning, stroke eller en kombination. Hur som helst så vänta inte med att sätta in en behandling, när det gått så långt så brukar det inte gå tillbaka av sig själv. Åk till en kunnig veterinär och be om ett andra utlåtande.
Qui dormit, non peccat
Jag vet inte om en råtta kan ha anemi, men om hon blöder lite från nosen och har haft blosugande löss kanske det är möjligt. Kan du inte prova att ge järnrik kost? Leverpastej, lever, blodpudding., Även broccoli är järnrikt, och mina råttor älskar broccoli.
Jag kan inte ge henne en behandling just nu,för veterinären sa att hon kommer inte klara det eftersom hon just fått Advocate mot löss.Det är därför jag måste vänta dessa veckor innan jag kan ge henne pencilin.Jag vågar inte chansa,eller vågar man?.Jag ringer veterinären i gbg då och rådfrågar och ska säga vad veterinären sa till mig.Jo det är nåt blod från hennes nos,men kanske snor.Dom sa att det var pga av lössen.
Hon mår bättre idag min råtta,ögonen är inte trötta,men bra är hon inte.Jo hon får leverpastej extra mycket nu och ska köpa hem blodpudding.Det är bara sånt snö oväder idag så jag kan inte få handlat.Men jag har leverpastej hemma iallafall.Broccoli ska jag köpa hem,det var bra tips.Frågan är om man kan mosa till det bara.
Jag har ju även en till som är dålig,hon har samma symtom.Och båda har svårt att äta.Tack så mycket för alla svar på tips,det känns mycket bättre när man kan skriva med andra.

#17 Advocate kan man ge tillsammans med andra medeciner så länge det inte är andra parasitmedel om jag förstått saken rätt. Men hör på blå stjärnan, jag har hört att det finns vet där som är kunniga på råttor.
Mata upp dem med välling eller gröt, och ha i olivolja, ägg, räkor o annat mumsigt så får de i sig nyttigeter på ett lättsamt sätt, broccoli behöver du inte mosa, utan ge dem små bitar bara. Blåbär brukar uppskattas här hemma, de innehåller mycket nyttigt. (dock ser det hemskt ut i buren sen efter mina kladdmonster)
Qui dormit, non peccat
Blåbär ja! De är rena rama vitaminbomben! Fryst broccoli som man kokar brukar bli väldigt mjuk, inga som helst problem att trycka en gaffel igenom!

#19 Fast färsk rå är bäst, både frysning och kokning förstör de bra sakerna i alla bär och grönsaker
Var hos veterinären och fick bägge mina sjuka råttor avlivade.Det var ett jobbigt beslut men det bästa.Det var fruktansvärt jobbigt att se hur dom led och inte kunde äta.Tillslut kunde dom bara slicka i sig smör,philadelphia ost och gräddfil inget annat fungerade.Och så fick dom leva i en liten hamster bur för dom kunde ju knappt gå.Djurplågeri tycker jag så dom fick somna in.
Det var sjukt jobbigt för både mig och min sambo,vi båda var med när dom tog bort dom.Och en av dom,Rut.Hon skrek till och kissade ner sig det var dramatiskt,och jag kunde inte hålla tillbaka tårarna,det var fruktansvärt jobbigt.Men nu känns det bättre fast jag saknar dom.Från början hade jag 5 råttor och tre har blivit avlivade på så kort tid.Nu har jag bara två kvar och jag hoppas dom ska hålla sig friska.En av dom är förkyld så hon får Bactrim behandling,min andra är lite snorig hon med så jag ger henne medicin också.
Vilken otur jag haft alltså.Alla råttor var friska och krya sedan har dom bara blivit sjuka en efter en runt samma tid.
det värsta är att man saknar dom så mycket.Jag har inte ens kommit över min råtta Skrajsan som vi fick avliva i början av januari.
Du har nite fått reda på vad som var fel på dem? Så du kan kolla symptomer utifall att det smittats vidare eller så. Så man kan behandla i tid eller i alla fall ana vad som är fel?