Stukat eller brutet ben?
Hej hej, en av mina råttor har en svullen tass, hon stödjer inte på den och piper om man böjer försöktigt på den. Hon verkar inte slö på nåt sätt utan går glatt runt och nosar, bara att hon inte stödjer på höger bakben. Hur vet jag om det är brutet eller bara stukat? För om det är brutet så måste man ju in till vet. för att kolla så det inte ligger snett och så. Om dom nu gör nåt åt det alls.. men om det är stukat så kommer det ju läka bara man låter de va.
Tacksam för snabba svar!

Asså allvarligt ja behöver hjälp! Hon verkar ha så ont. Stackarn får vara i en liten transportbur nu så hon inte ska klättra och för att slippa sin busiga kompis. Det är jättesvullet och lite blåaktigt typ hela benet, men det gör motstånd iaf när jag sätter fingret under och trycker försiktigt uppåt ( jag fick det tipset på en annan tråd) och hon lyfter ju upp det själv så själva benet är nog inte brutet men tassen kan ju vara det. Jag tycker så synd om henne men det finns ju inget jag kan göra.. vet. skulle ju ändå inte göra nåt åt det. Även om hon har ont, och det syns, så skuttar hon omkring på tre ben och klättrar oxo.. men så fort man rör benet eller om burkompisen rör de så piper hon.
HJÄLP!!
Åk till veterinären då.
Det kan vara brutet eller stukat, det är svårt att svara på över internet utan bilder eller att man kan klämma och kolla.
Du kan iaf få smärtstillande till henne så att hon slipper ha ont. Brukar få det till mina då sådana olyckor hänt.
Nu minns jag inte vad det heter, meta.. nånting tror jag.

Vi kan inte göra något över internet, utan åk till en veterinär och få det undersökt om du själv inte kan bedöma om det är brutet eller stukat. Visserligen är det så att vetten inte gör något oavsett om det är brutet eller stukat, men h*n kan iaf kolla så att allt ligger rätt och skriva ut smärtstillande.
Det du kan göra efter veterinärbesöket är att se till att råttan har det lugnt med en liten bur utan större klättermöjligheter osv.
Qui dormit, non peccat
Fast smärtstillande är inte alltid så bra, då känner inte råttan att det gör ont när den stödjer sig på benet och försvårar läkningen.
Veterinären kan egentligen inte göra något utan det du kan göra, oavsett vad som hänt med benet, är att sätta råttan i en låg sjukbur (gärna en duna) som hon inte kan klättra i.

4# Det var ung så jag tänkte, med smärtstillandet och hela veterinär saken. Och hon bor i transportburen där hon inte kan klättra och dör hennes kompis inte är på henne hela tiden. Men det börjar redan bli mycket bättre. Hon stödjer lite på det när hon går och det är inte lika svullet. Hon verkar inte ha lika ont heller för nu får man böja på det utan att hon piper. Så det var nog bara stukat. :D