Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1557 ggr
Cindy S
0

Bilder som jämför honor och hanar.

Honor och hanar brukar väl se lite annorlunda ut? Jag försöker välja mellan att skaffa honor eller hanar, och hittills så tycker jag att honor verkar finare av vad jag sett(har bara haft honor själv), men ifall ni kan hjälpa mig och lägga upp bilder eller beskriva skillnader i utseende(och gärna beteende)vore det jättebra.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zolah
0

hanar har strävare hår än honor och så har dom bollar, plus att dom blir större :3

tycker att hanar är mysigare dock, mindre aktiva och har lite 'hakuna matata' stil ^^

medans tjejorna är lite som kusin vitamin, som hänger och slänger i en gardin ( eller hur det var xD) mycket energi och vill ha massor att göra :3

Cindy S
0

Bollar? Pung alltså?

Hur är det med morrhår? Har sett några bilder där råttor har "krulliga" morrhår, och jag tror det var på hanråttor.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

lovewolf
0

#2 de krulliga morrhåren beror nog på att råttan/råttorna du sett var en rex

pebb
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte världens bästa bild men här ser du lite skillnad i storlek, fast observera att det är en ung hona och en äldre hane så hon växte lite till.

#2 De krulliga morrhåren beror på att du har sett bilder av rex-råttor som är lockiga i päls och morrhår, finns både hanar och honor. Bollar=pung, som är av imponerande storlek för ett så litet djur.

Jag tycker bäst om hanar, gillar stora råttor och de luktar helt underbart!! De är lugnare än honorna, som dock är lite sötare eftersom de är mindre och nättare.

pebb
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till på Tott och Nala

Lole
0

Du kan också åka och hälsa på en uppfödare och bekanta dig med hanar också (om du haft honor innan). Så får du en uppfattning om båda könen :D

Cindy S
0

Tack.

Jag tror nog det blir honor den här gången med (om jag nu inte bestämmer mig för att skaffa gerbiler, jag har så svårt att välja, försöker jömföra för och nackdelar).

Honråttor är så söta och nätta men de hanråttor jag sett på bilder påminner mig för mycket om de stora läskiga råttorna vi brukade ha springande i våran ladugård och ge mig mardrömmar.

Less is more när det kommer till råttor. Men det vore nog gött med en stor krabat som sitter i knät och gosar…

Choices, choices. Men de skvätter väl mer? Skulle den där sprejen Piss Off kunna hindra råttorna att markera i lägenheten? Vill helst inte behöva packa undan alla mina böcker.Glad

Jessica Jones (2015-)

Cindy S
0

Det vore nog en bra idé. Finns det någon bra uppfödare i närheten av Växjö?

Jessica Jones (2015-)

[veralera]
0

Jag är mest förtjust i hanar:) Blir mycket gosigare!!

Cindy S
0

Jag hoppas kunna ha råd men en stor bur (vill ha 3 råttor i en 5 råttors bur, åtminstone). Behöver honor större bur eftersom att de är mer aktiva?

Jessica Jones (2015-)

[veralera]
0

Njä det är nog samma ungefär. Hanarna blir ju oftast betydligt större så de behöver ju plats på det sättet också;)

Lole
0

Jag tror inte det är någon skillnad på hur stor bur man behöver för hanar respektive honor. Man har ju dem ute och syselsätter dem, och helst ska ju inte marginalerna vara så små att det spelar någon roll :P Du hittar nog en jätte fin bur :)

Cindy S
0

Hur många timmar i veckan/om dagen behöver de vara ute och springa? Det var flera år sen jag hade mina honor och kommer inte ihåg riktigt vad som behövdes för att göra dem glada.

Eftersom att hanar är mindre, betyder det att de behöver mindre motion?

Funderar på ifall jag borde skaffa något roligt till dem att leka med utanför buren också. Vill ju helst inte att de ska sysselsätta sig med mina sladdar.

Jessica Jones (2015-)

[veralera]
0

Hanar är STÖRRE;)

Men därimot så tror jag faktiskt att många honor behöver mer motion, de brukar ha så mycket spatt i benen. Givetvis behöver hanarna motion också, men de brukar bara lite mer "relaxade". (Inte alltid givetvis)

Jag gillar hanar mest iaf:D

Lole
0

Jag är ingen expert på sånt här, men jag svarar så gott jag kan ;) Du menade nog att att hanarna är mindre aktiva än honorna, honorna är ju mindre och hanarna större fysiskt. Eftersom honorna är mer aktiva, bör man lägga mer tid på att sysselsätta dem.

Det finns massor med saker att sysselsätta råttorna med. De kan "fiska", dvs att man tar en skål med vatten, lägger lite godsaker i botten och låter råttorna fiska upp det. Man kan låta (lära?) dem simma, i badkar eller liknande. Lära dem göra konster.. Där tog dock min fantasi slut, men din är säkert mycket bättre! :D

Cindy S
0

Jag menade "mindre aktiva", inte fysiskt mindre, hehe.

Jessica Jones (2015-)