Aggressivitet - where do I go from here?
Har två jourråttor här hemma som kommer från olika ställen men med samma problem, icke önskvärda beteenden. Ska försöka göra deras historier korta:
Hane nummer ett är en tvåårig kille som suttit ensam större delen av sitt liv, utan varken mänsklig eller råttslig kontakt. Han hade inte ens ett namn stackarn. Van blir rent ut sagt skitförbannad om han ser eller hör en annan råtta, för att inte tala om vid kontakt.
Härom dagen hade jag honom lös i köket och skulle gå in för att hämta nånting. Trasan som han resterande del av lägenheten till sitt förfogande stog kanske en meter bakom mig när jag öppnade dörren. Hanen i köket flög ut och gick till attack direkt på Trasan. Rent instinktivt särade jag på slagskämparna med ena foten, då hanen bet sig fast (lyckligtvis fick han bara tag i strumpan och inte i tån), när jag lyfte foten och skakade liten på den hängde han kvar i kanske fem sekunder.
Till saken hör även att han biter så fort han känner hud. Har man huden täckt nafsar han inte ens, man kan lyfta honom och allt, men såfort det kommer fram hud biter han. (Varför?)
-------------------------------------------------
Hane nummer två sattes i sitt första jourhem in, tillsammans med sin bror, i en annan hanflock. Vad jag förstått fungerade det till en början, men sedan bet han både råttor och människa. Människan blev rädd och vågade inte röra honom sedan dess, och han fick sitta ensam skild från dom andra råttorna. (Detta var i höstas, oktober/november kanske).
I början på december fick han flytta till Nicciz som fick vara fosterhem ett tag då jag var bortrest mycket. Hon hanterade honom inte speciellt mycket, på grund av tidsbrist, men då hon ändå gjorde det så konstaterade hon att han var väldigt dominant och markerade direkt med tänderna så fort något inte passade. Han bet henne aldrig, men om det var för att han inte var bitig eller för att han inte fick chansen är en annan historia.
Han har varit hos mig i ungefär en vecka nu och han är väldigt nyfiken men samtidigt skygg. Även han blir dessutom fullständigt galen om han ser en annan råtta.
En dag när han var ute och sprang i köket och jag skulle sätta in honom var jag förutseende och tog på mig handskar, efter en stunds jagande fick jag tag i honom, lyfte upp, och då bet han i handsken. Utöver det han har inte bitit, men dom få gånger utöver detta som jag hälsat på honom så har han "provsmakat" på mig. (Jag har haft nytvättade händer och alltså inte luktat annan råtta)
Flera av denna hanes syskon är tydligen avlivade pga aggressivitet.
------------------------------------------
Båda dessa hanar är väldigt nyfikna och kommer direkt fram om dom ser eller hör en prata. Djur är mitt liv, jag vill rädda alla och även dessa, men vart går gränsen? Jag själv har för närvarande förutom en flock, just nu fem ensamhanar,(Dessa två inräknade), och därmed inte den tid som krävs för att jobba så mycket med dom som ev. skulle behövas. Faktum är att både jag och min sambo är rädda för dessa två råttor och knappt vågar ta i dom.
Bör vi låta dom somna in?

Jag tror jag vet vilka hanar du pratar om och ja det otrevliga lömska eländet av dem bör definitivt få somna in. Han är inte riktigt riktig så att säga, kommer troligtvis aldrig att bli det heller oavsett hur mycket du jobbar med honom. Den andra kunde jag hantera någorlunda och han kom fram frivilligt fast jag luktade andra hanar, men det kanske blev för mycket för honom att flytta. Han visade tecken på osäkerhet (skulle inte förvåna mig om han biter nån rejält nån dag) och han var inte förtjust i att bli lyft, så en sällskapsråtta är han inte.
Jag tror inte att de klarar av en flytt till någon ny igen, och frågan är om det inte är humanast att låta de somna in.
Qui dormit, non peccat

#1, det är alltså bara den ena av dom som var hos Nicciz som är knäpp, dumbon. Den andra har jag inga problem med mer än att den är lite skygg, men den är snäll. Hane nummer ett i min post där uppe är en e råtta som inte varit hos nicciz. :)

Jag tror inte att Dumbom kommer bli bra någonsin, bättre kanske men aldrig bra. Jag tror att både den äldre herrn och han skulle må bäst att av att få somna in. Du får tänka så här.. nu fick de iaf uppleva kärlek någongång i sitt liv!
Blyger däremot <3 han kan bli guldpet med kärlek o tålamod! Han är ju bara feg.
Så här ser min första tanke ut: Avliva råtthane nummer 1 omedelbart. Försök sakta tämja råtthanenummer 2 med mänsklig kontakt, för den kanske har potensial att bli en trevlig ensamråtta.
Jag har tyvärr inte tillräcklig erfarenhet egentligen inom området aggresivitet att yttra mig, men så skulle nog jag ha gjort.
Angående hane 2. Lite mer info om de andra som togs in i jourhem samtidigt från samma uppfödare och samma linje.
De var från början 5 stycken som togs in från en hobby uppfödare som lade ned med linjer ifrån en större uppfödare.
En agouti dumbo hamnade här. Han gick inte med de killar han kom med. Skit rädd och väldigt svår att få tag på. När han var lös i soffan så jagade han mig uppburrad. Efter flera attacker mot mina händer och när jag började använda handskar för att få upp honom så valde jag att han fick somna in. Satt ensam och hanterades med handskar till slut.
Sedan finns det två till här från samma plats de togs ifrån. De är livrädda, stela. Får man tag i dom så skriker de, vill loss. Efter en stund när de inte kommer loss så slappnar de av och kan vara riktigt goa.
Men en av dom lever i ett plast rör. Han går bara ned för mat och vatten. Om ens det. Hans bror är lite lugnare men istället har han bitit hål på 4 ur min flock. Så de två sitter ihop.
De är ännu snälla mot mig men andra hanar går upp och ned. Vi jobbar på det och hoppas på ett resultat.
Men det kan vara bra att veta att det inge fungerar så jätte bra med resten. Men det kan ännu gå bra för de två. Men agoutin är som sagt avlivad och han var bror med råtta 2.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag vet inte om jag skulle avlivat dem :/
Om du lyckas få dem att acceptera andra råttor, så kan dem ju fortfarande få ett bra liv. Har haft en del omplaceringar genom åren som väljer bort kontakt med människor men ändå trivs bra med andra råttor.
Har du funderat på kastrering? Ibland är det ju ingen idé att ens tänka på det, men ibland kan det vara rätt lösning! Så kanske dem kan bo hos några trevliga tjejer sen om inte annat..
Iof är 2 år i äldsta laget.. Känner att jag skulle vilja skriv massor men är så jävla trött att ögonen går i kors och då är det svårt att se vad jag skriver..

Problemet är ju inte att dessa hanar har lite svårt för andra hanar, utan dom blir verkligen helt galna av ilska. Dom kastar sig mot burgallret, fräser, sliter i allt dom kommer åt. Uppburrade, gnisslar tänder.
Den tvååriga hanen är verkligen i äldsta laget. Anledningen till att man kastrerar i puberteten är ju för att bli av med hormonerna som till en början är det som triggar det aggressiva beteendet, när djuret sedan blir äldre så blir det ju snarare ett inlärt beteende och då väldigt svårt att bli av med.
Dumbohanen har bitit andra hanar och även sin bror. Kan säkert bli någorlunda fungerande med annan råtta efter kastrering, men han är verkligen extremt arg och jag vet inte hur pass mycket en kastrering verkligen kan påverka. Jag kommer ju dessutom själv inte ha tiden för att jobba så mycket med honom som krävs, om det ens går.
jag hade avlivat grabbarna tyvärr :(
har haft en råtta som var precis som du beskrev nr 1 men det var verkligen inte roligt.. till sist så bet han mig så djupt att jag inte kunde på stopp på blödningen utan fick ta till doktorn..
ville verkligen inte avliva honom och jobbade jättelänge med honom, men sen hade han nästan ihjäl en annan råtta och jag fick inse att han verkligen inte mådde bra..
nr 2 kanske kan bli ok med kastrering, men jag tror faktiskt inte riktigt på det..
får jag hem en sådan igen som blir galen bara av doften av andra hanar så blir det avlivning så fort jag konstaterat att det inte blir bättre tyvärr..
Har du inte tiden så kanske det är lika bra att låta dem somna in.. För vill man komma någon vart med dem så kommer det ju krävas massa tid. Och det är inte så lämpligt att låta dem flytta heller… :/

#2 Ah okej då tänkte jag på en annan råtta=)
Qui dormit, non peccat