Otto söker fru!
Jag har planerat att ta min första kull!
Hanen kommer bli min underbara Otto!
Han kommer från Absinthes valborgskull
Han är registrerad som Sire of the Treacherous
Han är agouti dumbo.
Helt underbart temperament! Alltid den som är framme vid buren först när den öppnas.
Är buren stängd och man kommer in i rummet ställer han sig på hyllplanet och lutar sig ut så långt han bara kan tills man öppnar buren. Han är som en trasa i handen, man får verkligen göra allt med honom utan att han protesterar :)
Dock kan han ibland vara smått nervös vid stora ytor. han sitter hellre och myser i mattes luva än står på stora golvet eller i sängen
Det enda problemet jag har haft med honom är att han för några månader sen tappade sina tänder i överkäken.
Förmodligen av en infektion.
Tänderna är nu utväxta och ser superfina ut :)
Detta är under stor bevakning, visar det sig att ungarna får tandproblem kommer det bli avelsförbud på de och Otto tas ur avel!
Jag söker nu en hona till Otto..
Honan bör ha stamtavla, och vara trygg, självsäker och modig för att kompletera Ottos nervositet
i utseende väg är russian blue/russian blue bärare ett plus! Otto bär nämligen på russian blue :)
Dessutom skulle jag vilja att honan är dumbo eller dumbobärare
Syftet med parningen är då att föra vidare Ottos lugna temperament även att få fram russian blue ungar :)
OBS! Då Otto bara är 8 mån är inte parning aktuellt än. Dessutom pga tandproblemet ska jag vänta ytterligare några månader tills han är redo att paras. han kommer alltså vara redo att paras runt sommaren :)
Han måste oxå komma upp lite i vikt, nu i dagsläget väger han ca 450g
Detta kommer alltså bli min första kull. Men jag har Absinthe som mentor och stöd, som har lovat att svara på alla frågor jag har och hjälpa till om problem uppkommer :)
Ungarna kommer även SRS reggas!
Har ni frågor angående Otto eller något annat är det bara att fråga så svarar jag eller Absinthe så gott vi kan :)
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Har en fin self blue hona jag ;)

Puttar upp lite :)
det är fortfarande flera månader kvar tills otto kan paras, men det är väl bar att vara ute i god tid ^^
Kan även lägga till att det skulle vara bra om honan var stor, eftersom otto är väldigt liten
Vet heller inte om det uppkom så tydligt i texten, jag vill alltså låna hem en hona till mig för att ta kullen här hemma :)
Är det inte svårt att få någon att låna ut sin hona så länge? O.o Man saknar dem ju så man nästan dör om man bara är utan dem en helg. Är det inte lättare att försöka hitta en hona du kan köpa?

#3 jag har ingen möjlighet att ha honor hemma permanent, därför kan jag inte köpa.
självklart kommer det nog vara svårt att hitta någon som vill låna ut sin hona, men jag vet att det finns folk som kan göra det :)

Jag antar att du hört att min valborgare inte fungerar tiptop i flock? Och inte gjort sen tidig pubertet. Fastställdes det vad det var för ev. infektion?

#5 jag och Absinthe diskuterade om otto skulle passa i avel, vi diskuterade hur valborgarna hade blivit, jag har för mig att hon nämnde din (inte helt säker) men vi kom iaf fram till att det går att avla på honom, absinthe ska ju själv avla på 2 st från valborgarkullen :)

Jo jag vet, och jag utgick från att du visste o tagit med det i beräkningen :) dubbelkolla bara så du har det i åtanke

Puttar, för nu har Otto kommit över 500g :)
Har du någon bättre helbild på honom, en nytagen bild? :)

Inte här, är hemma hos mamma, men kan fixa nya bilder nästa vecka när jag är hos pappa :)

Vad menar du förresten med -kompensera hans nervositet?
Kan du berätta mer om hans fördelar?

allt står väl där?
Han är en väldigt mysig gosig råtta, som knastrar och ploppar nästan hela tiden, han älskar att åka snålskjuts på axeln, och mysa innanför tröjan, han är som en trasa i handen och man kan göra nästan vad som helst med honom utan att han protesterar.
Han är däremot lite rädd på öppna ytor
och det är det jag menar med nervositet

#11 Aha jag missförstod, är för mycke ordnörd sorry XD
Men vad är det som gör han såå superspeciell att 3 stora minus väger upp till en parning? Jag menar såhär, ta inte illa upp jag är bara nyfiken…
Det finns många råttor som är väldigt mysiga,gosiga,knastriga, ploppiga och har häng. Men som väger mer än 500 vid den åldern och inte tappat tänderna och som är rädd för ytor. :)

Ta med han på utställning, eller låt flera råttvana personer titta på han iaf. Har han introducerats till någon? Har han rest? Har han varit med om någon omställning?
Kan du inte låna en bror som inte har dessa problem? :)
Spånar loss, förlåt :)

okej, jaja jag förstår din poäng, jag ska inte ta en kull

#15 Jag tror absolut att du klarar att ta en kull, och helhetsmässigt är ju kullen bra. Men jag skulle råda att försöka låna in en av de som faktiskt är bättre :)
Så jag menar inget elakt, jag bara tänker högt ;)

ja, asså jag behöver ju inte ta en kull på just mina råttor om det var det du mena? jag viill bara pröva på att ha en kull här hemma å se de växa upp :)

Kan du inte kolla om det är någon uppfödare som behöver ett nannyhem då? :)

skulle jag kunna göra, men kan ju inte fråga vem som helst lixom, bäst om uppfödaren skulle bo i närheten så de skulle kunna komma om det hände något väldigt akut
å jag har ingen aning om vilka som bor i närheten

Men det skulle ju kunna hända även om du lånade in bara honan ;) så det var ju inte ett "nytt problem sas" vart bor du?

Nu lägger jag mig i fast jag inte egentligen behöver..
Jag reagerade faktiskt på att han var ganska liten och att han har haft en så pass allvarlig infektion så att han tappade tänderna känns inte så bra och ur avelssynpunkt borde det ha fastställts vad tandlossningen berodde på med säkerhet. Dock tror jag att hans lägre vikt säkert kan ha med hans tandproblem att göra, att han inte fick i sig tillräckligt med mat under en tid där de växer väldigt mycket eller i alla fall skall lägga på sig hull och muskler.
Om det finns problem med flockegenskaper skulle jag vänta med att para på djur och använda äldre hannar för att kunna utvärdera kullen bättre när de blivit äldre, ifall om någon annan skulle visa några andra liknande problem. Det är även enklare att avgöra vilken som är den bättre i kullen ju äldre de blir. Detsamma gäller för infektionskänslighet/immunförsvar, man ser om det är fler som har haft några problem.
Att han inte är bekväm med öppna ytor och att röra på sig fritt kan mer bero på osäkerhet än nervositet men det kan du som ägare avgöra bättre eftersom du ser hans rörelsemönster och känner honom. Jag skulle nog göra som Nicciz föreslår, eller om det var undrar, att testa honom och hans psyke.
Jag sitter i detta nuet och funderar på om jag verkligen kan avla på en hanne som är under året.. men han har vägt över 500 lång tid, det är faktiskt själva ålderssiffran som jag känner mig "motarbetad" av. Jag har fem av fjorton syskon från den kullen här hemma vilket gör att jag har en liten större bredd att kunna utvärdera det bättre djuret ur kullen av, ändå funderar jag över frågan om andra ägare har bättre djur.
Inte heller jag misstror förmågan att ta hand om en kull utan tänkte enbart visa exempel på resonemang som en annan har när man skall ta en kull.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#20 Jag bor i stockholm, Upplands väsby
#21 Otto var den enda av mina råttor som jag tyckte passade till avel, jag har 5 råttor.
2 kommer från djuraffär, och har ingen bakgrund
1 kommer från malinmalin och är skygg och tkr inte alls om människor
1 är det avelsförbud på
och den sista är otto.
men efter att jag har pratat med Nicciz, och efter att jag sett vad du har sagt, så har jag insett att han inte är så bra till avel iaf, så jag kommer inte ta kull på honom :)

#22 Du behöver ju inte slå det ur hågen ännu, han har ju lång tid kvar i livet. Att bida sin tid kan dock ge en skörd av mer smakfull frukt.
Jag har tretton råttor här hemma och har för stunden väldigt många som går igenom min kritiska lupp och kan eventuellt användas i avel. Det är fyra honor (av åtta) och tre hannar (av fem). Några av dem måste dock stå pall för tidens tand.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#23 jag skulle ju iaf vänta med att ta kullen, skulle inte ta den förän i sommar, pratade med hans uppfödare och vi kom överens om att jag skulle vänta tills han var runt 1½ år, lite mer än så tillomed

#24 Det låter bra, det är i en sådan ålder eller äldre som jag helst ser mina avelshanar ha.