Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1455 ggr
Kottikott
0

Deprimerade råttor?

Kan råttor vara deprimerade?

Ända sen Kotten dog har Knasen och Kapten Kattmat mest bara sovit.. Knasen äter bra men Kapten Kattmat äter inte alls lika mycket som han gjort förut..

Jag har haft dom ute extra mycket nu, mest på sängen. Innan Kotten gick bort så var dom helt tokiga på sängen och busade runt, men nu går dom bara och lägger sig någonstans och sover..

Hur ska jag göra för att dom ska bli som vanligt igen?

Zolah
0

vad jag har läst verkar det vara en sak dom kan bli ja, därför man brukar skynda sig med att skaffa en kamrat om det bara varit två råttor man ägt.

Jag tror du får vänta och se om dom mår bättre, tar säkert sin lilla stund

Kottikott
0

#1 okej, jag hade 3 men nu är dom 2.. Så jag har ingen ensamråtta iallafall =)

okej, jag hoppas att dom mår bättre snart..

chade
0

Om du har en rätt så stor bur kanske du kan testa med att inreda den på något annat vis, så att det ser annorlunda ut så att dom tänker på det istället. Blir nyfikna och vill titta runt, vad vet jag, men det kan ju kanske funka : )

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Lancia
0

Faktum är att varje gång jag haft en råtta som gått bort så har dem som stått denne närmast blivit deppig, och i många fall även blivit sjuk och svag för att sedan gå bort. :/

Kottikott
0

Stor är den. Men väldigt svårmöblerad.. Men ändrar alltid om så mycket som möjligt varje gång jag städar åt dom.. Ska städa imorn förmiddag åt dom.. Hoppas det hjälper

Kottikott
0

#4 Ursch jag hoppas verkligen inte att det kommer bli så.. Kan det hjälpa om man skaffar en ny kompis åt dom? Vill verkligen inte att dom ska må dåligt och vill inte förlora dom oxå…

Lancia
0

#6, jag har ingen aning faktiskt om det hjälper eller ej. Jag tycker fortfarande att min Räkan verkar vara lite nere sedan bästisen Björns bortgång trots att det var några månader sedan nu, och trots att två bebisar flyttade in i flocken kort efter Björn somnade in.

Men det kanske är värt att testa. Andra här inne kanske har andra erfarenheter.

Kottikott
0

#7 Okej, jag väntar och ser om någon mer har något förslag. Jag har städat och möblerat om hos dom nu iallafall. Ska se om det blir någon skillnad.. Dom går omkring på upptäcktsfärd just nu men inte på samma sätt som när Kotten var med dom.. Mycket lugnare och verkar inte bry sig så mycket..

Kottikott
0

Putt putt

Någon som vet vad man kan göra? Jag har möblerat om så mycket det bara går och försökt busa lite med dom men dom vill bara sova och gå undan.

chade
0

Du skulle ju kunna testa med en liten unge, men det är ju inte säkert att det hjälper..
Eller så är dom väl bara lite ledsna, dom kanske bara behöver lite tid att vänja sig vid att det bara är dom kvar :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

mieeow
0

Jag hade två stycken råttflickor som vad bästa vänner, när den ena dog så blev den andra, milou, också deprimerad. hon brukade alltid vela komma ut och vara med mig hela tiden, nu när jag kom in i rummet så tittade hon bara på mig för att sedan somna om.

Jag tog hand om henne själv i någon vecka så hon kunde sörja men sedan skaffade jag två stycken bebisar, och hon älskade sitt nya jobb som mamma, hon kom direkt på andra tankar! jag känner att hon fortfarande sörjer lika mycket som jag men nu är de fem flickor i buren och jag vet att hon njuter av rollen som ''mamma'' och flockledare ;) Hon är underbart lugn och harmonisk och sist men inte minst, lycklig!

Du kan ju göra så som du gör nu, umgås extra mycket med dom. Visa att du älskar dom extra mycket, och sedan kanske skaffa ett litet tillskott i buren? i alla fall något som får dem på andra tankar. då har dem först fått sörja och bearbeta men de måste ju gå vidare någon gång?  Det är i alla fall min erfarenhet, hoppas det fixar sig!

Lycka till kramar Veronika