Sjuk hona ( ser berusad ut )
Köpte 2 honor som var 6v gammla, båda blev sjuka samtidigt och detta gick väldigt fort ( några timmar ) Till slutet båda kunde inte gå och en av dem slutade andas till slut.
Nu har jag en hona kvar,hon ser ganska berusad ut kan man säga, jag måste mata henne själv och ge henne vatten. Hon blir lite bättre så jag fick lite hopp men vad kan jag göra mer?

ÅK TILL VETERINÄREN!!!!!!!!
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag har skrivit till dig på helgon, så även Zolah. Men du måste till en vet. nu genast. Hon lider fruktansvärt mycket.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
som sagt jag har ingen möjlighet… hon betyder extremt mycket för mig och jag vill göra så mycket jag kan…bara undrar om det finns någonting annat jag kan göra för att hjälpa henne

hur kan du inte ha ngn möjlighet att ta ditt sjuka djur till veterinären ???
hon betyder ju så mkt för dej…
jag bara inte har det av olika naledningar jag tänker inte skriva här…jag bryr mig verkligen..annars skulle jag inte skriva här eller försöka hjälpa henne eller inte ens skaffa råttor…
Vad har du gett dem för mat/dryck innan det gick utför? Har de utsatts för kyla eller drag?
Om de blir delförlamade samt slutar andas låter det som om att de fått i sig råttgift…
Känner du någon som kan ta henne till veterinär åt dig, någon som kan ligga ute med en slant? Du borde inte förlänga råttans lidande…

du kommer nog inte att få ngt annat råd här än att ta henne till vetten…
personligen hade jag hellre huggit av mej både armar och ben än se ngn av mina råttor lida….
nah, de har ätit samma grejer som mina 3 hanar. Ingen kyla, de var bra i ca en vecka och detta började igår natt
-Suck-
Varför tar du inte henne till en vet. bara? Du kommer inte få något svar här som löser situationen ><
Det låter JÄTTEkonstigt att två råttor insjuknar samtidigt så illa och på exakt samma vis. Du har inga småsyskon eller någon som kan ha pillat in något olämpligt till dem?
nope, bor med min kille. Vi försöker ta hand om henne så mycket som möjligt just nu. hon blev lite bättre. har ätit och druckit och även *promenerad* lite….fast hon är fortfarande ganska kallt….
Jag tror att det är kanske för att de var så unga…de såg ut som möss när vi köpte dem…30g vägde dem…nu blev honan som är kvar 50
30?? 30???? Sex veckor gamla och väger 30 gram?? Då är de SJUKT undernärda! Varifrån har du köpt dem?
de såg bra ut och lekte och åt ganska mycket osv…tror du att de blev sjuka pga undervikt? ( minskat temperatur, trötta,orkar inte röra på sig, minskat apetit? )

vem i H*%¤# säljer så underviktiga ungar ???
zooaffären…vi tyckte att de var så små och söta och ville ta hand om dem….som sagt hon ser ut som mus nu
Vilken djuraffär var det?
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Alltså normalvikt vid den åldern ska vara MINST 90 gram, annars är det något som är VÄLDIGT fel.
Jag tror affären ljög, att hon inte alls är 6 veckor. Jag fattar inte hur en 6-veckors kan väga 30 gram och inte se sjuk ut.
dubbelpost
ok. Han sa att de var 6v gammle, kanske han hade fel…men hur stora ska 6 v gammla råttor vara …min är lika lång som pekfingret och typ halva lilla finger - hög.
kanske hon är mindre än 6 veckor….vägde henne precis…hon är 50g

hon är nog inte 6v gammal…..då borde hon vara större
MINST 90 ska dom väga när dom är fem veckor
Mata henne med välling, det låter som att de tog en diande bebis från sin mamma. De var nog inte vana/redo för fast föda etc än, och dog av undernäring/törst. Du kommer att behöva stödmata, räkna inte med att hon kan äta det som dina vuxna hanar äter, det här är en bebis, definitivt.
Välling, barnmat, mosad avocado, smör. Röror. Men mycket välling så hon får i sig den vätska hon behöver. Fixa också en skål med vatten, kan hända att flaskan inte använts som den ska för att de är/var för unga.

köp gärna barnmatsburkar med pureer och mata lillan med…

Får man fråga varför ni gastar på TS om vikten… ? Är det hennes fel att djuraffären är idioter?
ja det tänker jag göra som första grej på morgonen. funkar mjölken också? eller ska man mixa den där bebis-pulver mat med vattnet istället?
Nicciz.. Det är ingen som gastar på HENNE om vikten.. De riktar det uppenbarligen mot de som sålde råttorna.
Och nej det är såklart inte hennes fel. Det har ingen påstått heller..
.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
.
ja som sagt på en annan forum…mäniskor *hoppar på mig* ganska mycket och ni kan se mig hur ni vill men om jag inte skulle bry mig så skulle jag inte skriva här. Den enda jag vill nu ( och antar att ni vill det också ) är för Otep ( honan ) att bli frisk.
Argh jag kan inte tillräckligt mycket om det här med stödmatning, jag har inte behövt göra det själv….någon som stödmatat bebisar och kan dela med sig av erfarenheterna hur det ska gå till?
#31 Modersmjölkersättning för valpar kan du ge. Om den är så liten som det står så mat 1-2 ggr/timme *jag kan tyvärr ej se rådisen*. Sedan barnmat på burk, leverpastej, avokado mosad med smör OBS smör inte margarin och akta så du inte får med skalet eller del av kärnan av avocadon. Skal o kärna på avocado innehåller blåsyra som i stora mängder kan vara dödligt.
Håll henne varm, hur rörlig är hon? om du anv BH sätt råttan i liten handduk innanför BH i glipan så att säga, ha tröja eller vad du anv på dig, då får den din kroppsvärme.
Fast jag kan ej förstå hur man inte kan ta sitt djur till veterinären eller inte ens ringa dit och fråga. Det går över mitt förstånd..
hon ligger för det mesta men hon kan gå ibland..mer än igår i alla fall. hon andas normalt bara verkar trött och sömnig hela tiden
Jag tror det handlar om vätske- och näringsbrist. En bebis ska ha massor av energi, klättra och undersöka. Om hon inte har ork att ens gå så är det riktigt illa.
Djuraffären som sålde så underviktiga bebisar borde ha sig en omgång, men det borde även dem som köper djur och inte kan ta dem till en VET när dem är sjuka.. Man ska inte ha djur om man inte kan ge vetrinärsvård, That's it!
Min blogg: SweGizmo.se
jusst nu verkar råttan må bättre fast jag har inte sett bajs i buren alls.
Jag tror att hon kan ha någon sorts av förstoppning. Kan jag göra något mer än ge plommon/ masera mage?

#37 Du kan ta henne till veterinären. Jag vet att du sagt att du inte kan göra det av olika anledningar, men vet du att det är olagligt att inte ta sitt sjuka, kanske döende, djur till veterinären? Hon kanske lider något oerhört just nu och kommer kanske dö. Vill du ha det på ditt samvete? Har du några föräldrar som kan hjälpa till att ta henne till vet? Eller vill du säga var du bor så är jag säker på att någon här inne som bor i närheten kan ställa upp på att ta henne till vet åt dig?
EDIT:
Såg nu att du bor i Sthlm, du kan gärna ta kontakt med mig så kan jag se om jag kan hjälpa henne. Tänkte PM:a dig mitt nummer, men din personliga sajt är inte aktiverad, så jag skriver det till dig på helgon istället.

Behöver inte gå på många hundringar att åka till veterinären. Det finns alltid att låna när det gäller ett djurs liv. Eller ringa till veterinären och fråga om du kan betala när du får lön, de är inte omöljliga. Det är ju viktigast att den lilla får hjälp nu snabbt!!
Och du bör tänka på att omplacera henne sen om hon blir frisk, om du nu inte har råd eller möjlighet att ta ett djur till veterinären.

fan va hämskt stackars små :,( VETERINÄR!
låt #38 hjälpa dig nu!
Det här med att djuraffärer säljer underviktiga råttor är väl knappast någon nyhet. Från djuraffärer får man hem råttor som rosslar och som har löss. Hänt mig själv personligen.
Köpte hem 2 råttor varav den ena vägde 35 gram vid 6 veckors ålder, hon dog ca 1 vecka senare. Dock tapade hon aldrig aptiten utan kämpade till slutet. Har kvar hennes kompis och hon har aldrig slutat rossla, dock lider hon inte av det än och hon får hållas så länge det går.
Vad gäller dina råttor så kan det vara vad som helst, när dom kommer i från djuraffär så kan man få med sig vad som helst hem. Dom kan verka friska vid första anblick men sedan börjar det visa sig.
Jag hoppas dock att du lyckas ta tösen till en veterinär och tar till dig alla råd som du fåt här. Håller tummarna!
ps, har du kollat om dom har löss? för jag tycker det låter lite som om den är anemisk på beskrivningen.
Jag läste lite snabbt igenom denna tåråden och såg att du hade skrivit att du inte har möjlighet tt ta ditt sjuka djur till vet men det är LAG på att ta sitt djur till vet om den är sjuk
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Hur har det gått? Går det att få i henne något?
Tycker det låter som en väldigt ung råttbebis som sålts för tidigt. Så små ungar har jättesvårt att klara påfrestningen av en flytt. Jag tror tyvärr att chansen att hon ska överleva är mkt liten utan rätt hjälp.
Ring en vettig veterinär eller någon kunnig råttuppfödare och be om råd. Jag vet inte hur man gör i såna här fall, och om det är särskilt mkt veterinären kan göra på plats. Men råd kanske man kan ge. Men som sagt, har aldrig varit med om det själv.
Älskar mina stora små vänner..
sickcsandys Sätt en lampa som alstrar värme över henne, o mata med välling som du har tillsatt lite mesost i, mesosten kan stimulera tarmarna o lugna en ond mage, hon får då oxå socker i sig. (men ingen laktos, som kan irritera tarmarna)
Tycker att du ska anmäla zooaffären, de har sålt djur som inte var friska o krya!

det finns regler för djuraffärer oxå, de får inte sälja så små ungar. fram med fotobevis och sen ska djuraffären anmälas på stört!
Qui dormit, non peccat
får man fråga vilken djuraffär det rör sig om?

Hur gick det med bebisen?

Hon har iaf inte kontaktat mig och inte heller varit online på helgon (ett community för er som inte vet) sedan jag skickade mailet till henne.

antingen e hon en riktig djurplågare!! eller så e det hon skrev iinte sant !!
Vad är det som säger att det inte är sant och att hon ligger hemma och är alldeles förstörd just nu? Hmm… jag tror att hon genst kommer att må bättre av att komma in här och läsa denna tråd.
*sarkasm är inte för alla*
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

det kan ju vara så men ja tycker det e kostigt att hon inte bad om hjälp till vet när hon sa att hon inte kunde. känns inte seriöst
Ja det finns ju antaglien en anledning till att hon inte kan d.
Hade hon inte brytt sig så hade hon ju defenitivt inte skrivit ut d här eller hur?
Men fjuunet, måste man anta och skriva det värsta? det sårar ju bara folk.
Och jag tror nog också att hon tagits från sin mamma för tidigt, låter så iaf.

#52; vem bestämmer vad som är seriöst eller inte? hon har försökt få hjälp och bara för att hon inte är inne på forum betyder inte automatiskt att råttan inte får vård ändå. Det var privata anledningar för att hon inte kunde åka till vetrinären. Sånt skriver man inte i ett fullkomligt öppet forum där man inte ens behöver vara medlem för att skriva i. var försiktig med vad du säger och hur du säger din kritik.
Det här är förmodligen jobbigt nog för henne just nu.
--
till TS:
Jag hoppas att det löste sig och att tösen klarar livhanken!

ok ber om ursäkt, kändes bara tveksamt eftersom hon inte svarade tidigare på va folk skrev som vill hjälpa till, hon svarade på vissa saker men inte på sånt som kunde vara till hjälp, som tex att någon annan skulle kunna hämta den lille och köra till vet som vissa skrivit men som sakt, ber om ursäkt sickcandys va nog lite hård mot dig.
hoppas bara på att kraken klarat sig för bådas skull.
#55, vafan snackar du om? Titta på siffran engång till för jag gav ingen kritik.

57# ja tror det hon skrev va menat till ´mig =)

#57,
gud, förlåt! det var till fjuunet jag menade. såg inte att det blivit fel siffra..
Men, bli inte så arg, det är enkelt och lätt misstag att skriva fel siffra.
Blev inte arg, kanske såg lite argt ut.. ;)
jag var seriöst….varför skulle jag skriva har då ? vill ni se bilder på en råtta som dör för att tro mig?
De klarade sig inte. Till slut gick vi till vet. och han sa det finns inget de kan göra. de var underviktiga och förunga.

usch:( anmäl djuraffären!!!

Åh… Hoppas verkligen det går bra för henne! Har du stödmatat henne? Äter hon det? Håller tummarna!
Och hörrni, tänk på tonen, det är bra att folk söker hjälp här, det är flera som har försvunnit från såna här trådar för att folk har hackat på TS vad som är rätt och fel. :)

#63 de är redan döda.
En anmälan på djuraffären där man köpte djuren är ett måste tycker jag.

Gud vilken hemskt historia :'( Lider med dig och råttorna..
#65 man kan ge avocado.. men man ska inte ge skalet eller kärnan för att det är giftigt. men fruktköttet går bra.
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Nej men gud, hur kunde jag missa det. Förlåt!
Läxa upp djuraffären ordentligt, de kan inte sälja så små råttor!
Okey då vet jag att jag kan ge mina älsklingar det :)
jap…vi har varit där..i djuraffären altså och de sa att de kan ge oss 2 nya honor ..va dfan tänker dem? att man kan BYTA djur såhär? som en t-shirt…nä den passar inte jag tar andra. vad fan?
Till slutet tog vi 2 honor från samma kull som var kvar där eftersom jag ville inte att någon ska köpa dem och samma sak ska hända igen till råttor. Jag har stöd matat dem och de gick up i vikt snabbt och nu mår de bra.
Fast ska aldrig glömma mina små älsklingar RIP

#70 strongt gjort, att konfrontera djuraffären.
Skönt att höra att det går bra m de nya. lycka till!
och nej, inget djur kan ersätta något annat helt men det går att älska nya på liknande sätt, eller samma. alla djur är unika. jag tror att du kommer få starkare band med dem du har fått kämpa litet extra med.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..