Smörja med vad?
Jag har hört att en råttas svans och tassar lätt blir torra och att man kan smörja dem.
Men vad ska man smörja in med? Går det bra med typ vaselin??
Och hur ofta ska man klippa klorna på dem och hur gör man då, vad ska man tänka på?
Tack på förhand!

du kan smörja in svansen med hudkräm (oparfymerad) :D
Om du ska smörja in tassarna vet jag inte :/ gjorde iaf aldrig jag
Jag har aldrig haft problem med torra råttassar här hemma *peppar peppar*. Svansen tvättar jag och smörjer in med jämna mellanrum. Smörjer gör jag med Helosansalva ca 1 gång i veckan, ibland med två veckors mellanrum. För mina råttor behövs inte oftare, de kanske t o m skulle klara sig med mer sällan ändå.. Men jag föredrar att smörja in den regelbundet.
Efter svanstvätt så smörjer jag in den med barnolja, det bevarar fuktigheten bra. :)

svansen kan man även smörja in med vanlig olja typ rapsolja. det har jag fått tips på o det hjälpte på min tös som hade jättetorr svans, nu är den bättre o har inte behövts smörjas sen dess. tassar behöver man dessutom inte smörja.

Jag tror inte att man behöver smörja in dem alls!
Jag har helosansalva till min rexpojkes svans som är torr.
Då jag hade råttor smörjde vi aldrig in deras tassar eller svansar. Gick utmärkt ändå ::)

Jag tror det är olika från råtta till råtta, som med människor.
man kan öka luftfuktigheten samt ge mera fettsyror i maten (via lax, linfrö, nötter etc)

Efter bad smörjer jag råttsvansarna med natusan baby oil. Det smörjer jag med någon gång ibland annars också. Vaselin går också bra, men jag föredrar olja eller någon återfuktande kräm. Om man inte badar ofta så är det nog inte så stor risk att svansen och tassarna blir torra, men det skadar ju inte smörja in dem ibland ändå.
Hur ofta du behöver klippa klorna beror på. Om klorna blir långa bör du ju klippa dem, annars behövs det egentligen inte. Men du kan ju klippa om du tycker att klorna är för vassa. Då räcker det att klippa av den yttersta spetsen på klon och det är lättast om en person håller i råttan medan man klipper.