Medlemskap i SRS
Ninja hade skrivit en omröstning men gick varken att kommentera eller så fanns mitt alternativ så skriver här istället.
Jag är inte med i SRS och jag vet inte om jag ska eller inte bli medlem i framtiden. Tyckte inlägget gav ett intryck av att det var negativt att inte var med. Men jag har djuraffärsråttor med speciella beteenden och som inte går att avla på, jag har inget behov av medlemstidningen och även om det inte kostar mycket så kostar det för mig som inte har någon inkomst utan enkom har studiebidraget som jag hellre köper chokladpraliner och majskolvar för! 
Samson och Pys tycker också det är mycket bättre!
Klart det är negativt att folk håller sig utanför Sveriges enda råttklubb!
Din anledning "jag har djuraffärsråttor med speciella beteenden och som inte går att avla på" låter intressant… Tror du att du inte får vara med i SRS för att du har råttor från zoo?

Självklart tror jag inte det, men de är inga utställningsråttor precis, pga sina speciella beteenden, och antar att de inte får ställas ut då. Jag skulle heller aldrig vilja utsätta dem för stressen av massvis med råttors lukt eftersom de båda inte klarar av andra råttor(förutom varandra), nån gång har det funkat att inte hamna i bråk med syrrans ena råtta. Och jag tycker inte det är negativt att man inte är med i SRS, det är självklart kul med en förening för råttägare, men det finns även de som tar hand om sina djur och inte är med i någon förening.
Jag är inte väldigt insatt i SRS men förstår inte om pengarna går till något som nyttjar råttor som behöver det utan som jag vet(rätta mig gärna om jag har fel) så går pengar till sponsring av tävlingar, lokaler, enstaka utskick av SRS broschyrer till medlemmar m.m. Och då behöver inte jag som har dåligt med pengar och är student lägga pengar på att vara med i en förening med mina djur som vi aldrig kommer att nyttja. Och i den anledningen finner jag inget negativt utan i mina ögon låter den riktigt förnuftig, men det är ju min anledning som sagt 
För övrigt ser man inte mycket av föreningen, visste inte ens att den fanns förren jag gjorde ett fördjupningsarbete kring råttor (då jag även fick låna en mycket utförlig bok, skrien av bl.a Gerodean Elleby, som var väldigt bra:P *fjäsk, fjäsk*).
Men som sagt, alltid kul att lära sig nya saker och höra hur det egentligen ligger till! /Linnea