Attityd och Kritik.
Jag undrar en sak (Utan några aggresiva toner) varför folk vill ha svar och frågar men blir sen helt till sig när denne nu får svar och eventuell kritik som inte ens är med otrevlig ton utan snarare en motfråga. Jag vill bara veta syftet med att fråga men börjar tjafsa när någon tar sig tid att svara. Jag vill inte ha några aggresiva inlägg utan mest få komentarer om era tankar på hur ett svar ska vara utan att det blir ett "aggresivt kedjebrev".

Att folk blir aggressiva när de får kritik tror jag beror på okunskap faktiskt, de känner att de måste försvara sig när de gjort något fel (som de dock trott varit rätt).
Har sett detta många, många gånger men man kan bara hoppas på att de tänker om någon gång och tar till sig av kritiken istället och inser att man faktiskt oftast kan göra saker bättre med lite hjälp och kritik från andra.
det handlar väl om att man läser inlägget på ett annat sätt än det var menat? Tolkar fel osv.
Och sen finns det dom som enbart är ute efter medhåll och inte vill bli ifrågasatta.
Att det blir så finns ju på samtliga forum. Man får skylla på tangentbordet
hehe
/Alexandra
Jag har varit på flera forum där det märks tydligt att de som frågar men blir arga över svaren, ofta får s.k. bror duktig-svar. Alltså att den som svarar gör det på ett på ett eller annat sätt provocerande sätt. Ibland startas detta av en för(?) kraftig reaktion på ett egentligen litet problem. T.ex. folk som säger åt andra att de bör göra sig av med sin hund och hålla sig långt från djur för att de gjorde ett misstag som inte var särskilt allvarligt (lät en 9-veckors valp vara ensam i 5 minuter och det gick bra och nu frågar de om detta är ok, eller hur de ska göra - t.ex.).
Det är förstås inte alltid så, men många gånger är det så.
Jag har också sett många som alltid lyckas framföra tips och svara på frågor eller kritisera någons sätt, utan att problem startar. En sådan person är oftast suverän på att framföra sådant här utan att vara nedlåtande, bror duktig eller liknande.
Observera att det alltid finns grader av allt, det kan räcka med liiite bror duktig-attityd för att väcka motstånd. Och det också är helt mänskligt att inte orka vara superduperpedagogisk om man möter viss okunskap gång på gång.
Så klart har jag också sett folk som inte på något sätt tar till sig fakta eller kritik, oavsett hur den ges.
Ibland blir det dessutom så att flera erfarna personer svarar samma sak samtidigt. Tio inlägg med "Du ska inte avla på den råttan!" eller "Den här parningen verkar inte så genomtänkt" kan nog vara rätt jobbigt att höra, om man verkligen sett fram emot kullen t.ex.
Men nog håller jag med, många har svårt för att ta till sig kritik. Man kanske tar det allt för personligt.
Alltså grejen är ju att vi har haft sådant hets att saker som inte är relevant till frågan tass upp och har man okunskap MEN vill skaffa sig den och folk attackerar direkt att: NEJ!!! Det är fel! Djurplågare så kan du inte göra mot din råtta. osv. Då blir man negativt attackerad och det har hänt. Ibland är det ju så att man inte vet, men man är ju inte öppen för sådant när det sägs med en sådan kritik som inte är artig utan rakt fram och kan lätt misstolkas som negativ.
Vi har ju haft det så här att det varit kanske lite hetsjakt utan att det varit medvetet och i ett försök att hålla nere detta säger folk till i förtid INNAN det går ut för för att det skall hållas trevlig ton och att vi ska behålla folk här, inte skrämma bort dem och få folk känna sig små och ledsna.
Det är så ibland att folk tar upp saker som inte är relevant till det TS frågar om och sedan kan detta tuggas på i en evighet innan det märks att det blivit så och TS får svaret den behövt. Men då kans TS redan vara bortskrämd över at folk går åt så hårt. Borde ju vara tvärs om och många försöker, men ibland blir det ju fel. Svara på frågan först. Påpeka sedan med en artig ton.
Det HAR ju varit så, så därför tror jag folk försöker få ned detta med att varna innan. Sedan att det spårar ut pga detta kan ju hända, jag vet inte. Jag brukar inte följa dessa trådar särskilt länge om så sker.
Tror det mmest har att göra med tolkningar och folk blir tjuriga när folk påpekar saker som inte låter bra. Alltså att de kan misstolkas som negativt svar och inte som spontan eller kritik som känns aktuell eller.. Alltså.. Det är ju svårt att få kritik att låta possetivt. Men ibland är den snarhuggen även om det inte är menat så. Och ibland kommer den kanske vid fel tillfälle. Jag vet inte.. Detta är nog egentligen en svår fråga i sig. Men det JAG har sett är att ibland så blir den vid fel tillfälle, lätt att misstolka och inte alltid den bäst formulerade, men det är ju samtidigt svårt när det är nätet. Men när folk frågar och reagerar negativt så kan det vara kritik på ogrundad vetenskap från den som ger eller om flera ger samma så känner man sig ställd mot väggen och ensam, då ställer man sig med alla taggar utåt för att försvara sig.
Det enda jag kan komma på för att göra det bättre är kanske att 1. Fråga om fakta före kritiken och se hur situationen är. 2. Ge källor beroende på ämne som finns att läsa det som är relevant eller bra för frågaren. 3. Försöka vara barnsligt snäll med kritiken som om man skall ge kritik till en 8 årings teckning och försöka förklara utan att låta elak vad som är fel och kan göras bättre men samtidigt lyfta fram vad som är bra… Om någon fattar vad jag menar med det.
Människan har den mekanismen att man anfaller i bästa försvar så fort något låter lite negativt. Speciellt om personen är lite yngre i fråga. Läste det i psykologin.. hehe;)
Men iaf. Det är svårt för någon som tror att dem gör rätt och som älskar sina djur att få kritik, personen i fråga tar det oftast som ett "du älskar inte dina djur för att" men det är ju inte det de handla om. Man kan älska sina djur till 100% men ändå göra fel.
Min blogg: SweGizmo.se
Utan att var sådan men en sak som jag skulle ta som nedlåtande är just det där "Du ska inte avla på den råttan!" om man är känslig. Utan mer " Jag avråder dig helt att inte avla på råttan" Eller liknande. Det jag mest tänkte på är dom som skriver frågor men sen blir arg på de flesta svar.
#5 Redan nu vill jag ha ett svar från dig :P Vem eller vad e TS 
kom på att lägg gärna till glada smajlis:) Det gör mycket. Eftersom man i vanliga fall går efter tonläge och ansiktsuttryck/kroppsspråk. Det försvinner ju helt på nätet.

#8 TS står för Tråd Skaparen 
#6 Jo absolut jag förstår. Jag älskar mina djur vilkorslöst men jag vet att man alltid kan förbättra sina kunskaper så att djuren kan få det som bra som möjligt.
#10 tackar :) Nu hänger jag med lite bättre :P
exakt
Tycker som dig SweGizmo att man kan ta med smilisar i inlägget, det låter liksom inte lika "hårt" då 
smileysar och stjärn "händelser" tex som *kramar om*. Ja som små rollspels inlägg är ju en stor del av internet språket nu mer och det underlättar IBLAND. Ibland blir det lite mer maskerat, eller så känns det trevligare eller bara falskt. Men jag upplever att smileysar i många fall blir lite mer possetiva.
Allvarligt talat - den ENDA anledningen till att folk blir sura, är att de inte får de svar de själva vill ha!
Exempelvis frågar någon, "Passar denna djuraffärsråttan att avla med?" så svarar folk vad de tycker "Nej jag tycker inte den passar till avel." Då dyker genast TS upp med "Ölölölölööö du tror du vet bäst och jag ska visst avla på henne hon är jättefin och blablabla".
Klarar man inte av svar så kan man inte fråga! Punkt slut därmed basta.

#16 *asg* high 5 på den 
Haha ja xD
Men det är ju så löjligt! Har ju inte varit här så länge, men har under min tid här inte sett ett enda BRÅK eller påhopp! Tycker denna sidan har en MYCKET trevligare ton än många andra sidor. Givetvis förekommer det väl lite skitsnack uppfödare emellan och så, men inget överdrivet tycker jag,
Men alla som snear ut totalt i sina trådar och säger "ALLA ÄR ELAKA MOT MIG NI SUGER RÅTTOR I FOKUS OCH NI TROR NI VET BÄST" har helt enkelt bara fått lite kritik som de inte kunnat hantera!
Jag hade GÄRNA tagit både kanin och muskull just nu, men varför gör jag inte det? Jo! För att jag har inga bra avelsdjur! Visst är de söta och har gulliga färger, men vad vet jag om deras ursprung? Nada. Föräldrar? Nada. Gener? Nada. Alltså - nada kullar.
När jag fick en kull ungar för ett tag sedan då honan jag tog över redan var dräktig, lade jag ut en annons här på iFokus där jag förklarade läget och sökte seriösa hem till ungarna. Då var det en som skrev "varför parar du din hona om du inte vet vad hon väger", när jag inte visste vikten på mamman. Jag förklarade att kullen inte var planerad och kom som en överraskning, och det står förklarat om du läser ordentligt.. och då ursäktade han/hon sig med att oj jag är så trött såg inte det ber om ursäkt blabla.. Visst, men läs ordentligt innan du börjar klaga på någon..
Läste senare ett annat inlägg personen gjort på en annan diskussion och klagat på någon, och också då hade personen förhastat sig och ursäktat sig med trötthet..
Sammanfattningsvis, det känns som om det finns folk här som bara vill skriva för att få skriva något tillrättavisande eller liknande.. Tråkigt isåfall..
#18 Njaa.. Där håller jag inte med.. Att Rif är trevligare än dom flesta sidorna.
Jag tycker det är helt okej att svara på det TS frågat. Däremot är det väldigt många härinne som börjar ifrågasätta helt andra saker.. Som inte ens TS bett om.. Det tycker jag är fel.
#19 Ja det är inte kul.. Kanske är det så att dom vill få fram en "hetsig" diskussion för att dom kanske tycker det är kul med sådana diskussioner, samt att dom tycker att dom är kanon bra för att dom är uppfödare eller haft djuren si och så länge och då måste hävda sig hur bra dom tycker att dom är och helst kanske försöka få det som att ingen e lika bra :) Men man kan alltid bli bättre på det man gör 
#20 Ja det håler jag med dig om. Ska man svara på något inlägg ska man hålla sig till den punkten helt klart och inte sväva ut för mycket.
Jag tror inte folk gillar hetsiga diskussioner, utan det handlar väl snarare om att vi som hängt här ett tag så väldigt många gånger sett samma fel göras av nybörjare… Och då blir man leds!
Om en helt ny person lägger ut bilder på svarta bebisar och frågar "Vilken färg är de här?" så är det ju rätt tydligt att personen i fråga inte är tillräckligt påläst för att ha råttbebisar - Och därför tar man upp saker som det egentligen inte frågades om.
… MEN! Bara för det försvarar jag inte att folk går till angrepp eller är otrevliga.
Jag tycker att det är stor skillnad på sättet folk säger till saker på.
Man kan gärna för mig påpeka galna saker som folk gör, men som inte är med i sjävla frågan, men man kan ju tänka på hur man säger det, så att man får den effekt man vill ha - att djuret mår bättre. I stället för att ägaren känner sig attackerad och hamnar i försvarsställning och inget förändraas för djuret.
Man kan ju säga saker rakt utan att låta anklagande.
T.ex. "har du tänk på att XXX" eller "jag vet inte om du har XXX, men har du tänk på YYY?"i stället för "varför gör du XXX och YYY!?!?!?!?!"
Nu har jag ju inte varit med så länge här, men jag har varit mycket på andra forum, och speciellt ett visst hundforum var det mycket av att säga till saker på bror duktig-vis så att personer hamnade i aggressiv försvarsställning (naturligt om man upplever anklagelser och "hot").
#23. Men om man är less på dom här nybörjarna osv varför svara?Tänker mer att alla är vi nybörjare någon gång och tyvärr inte samtidigt men om man e less så kanske man ska undvika att svara? 
Sen tror jag att det finns folk som gillar lite mer hetsiga diskussar men det kanske bara är jag
Jag tycker att det der ut så ibland men ja det spelar inte större roll.

#25 Folk svarar ju för att de vill förmedla kunskap eftersom de vill att djuren ska ha det bra.
Självklart är ju inte alla nybörjare samtidigt, men man kan ju faktiskt läsa på själv och söka fakta på egen hand innan man ställer frågot och riskerar att bli påhoppad.
Jag personligen kan tycka att folk som frågar saker som är lätt att ta reda på själv inte riktigt verkar intresserade av att lära sig. Visst de frågar ju för att lära sig, självklart, men man kan ändå ta reda på fakta själv innan man ev frågar om det var något man inte förstod
#25: Ja, det är en bra fråga. Jag tycker att man alltid ska tänka till några gånger extra innan man postar något. Men jag tycker ofta att jag gör det, verkligen försöker skriva pedagogiskt och snällt… Och så får jag ett "Jag gör som jag vill, det ska du skita i" tillbaka. Eller "Sluta hoppa på mig"… Och då kan även jag tappa tålamodet.
#26 Jo självklart att det är så det jag menade var mest att det lät som att det var mer "okej" att man kanske lät lite nedlåtande eftersom att man är så less på frågorna som kommer gasnka mycket och då undrade jag vrf man inte låter bli att skriva. 
Jag kan läsa på många saker som jag funderar över och jag köper böcker osv men samtidigt kan jag ändå fråga om en enkel fråga för man får så mycket bättre svar och varierande svar från erfarna personer. Man får många olika svar från olika personer med olika erfarenheter av olika ting. 
#27 Ja det är just det jag menade med den här tråden. Varför ska man fråga någonting sen tappa humöret när man inte gillar svaret
? Jag hade också tappat tålamodet om jag hade tagit mig tid att svara sen får man otacksamma svar och anklagas för påhopp det är ju hur tråkigt som helst.
Fortfarande kommer vi till grund om botten - tål man inte svaret ska man inte ställa frågan! PUNKT SLUT.
Kan man inte ta ett svar "den råttan passar inte att avla på" ska man inte fråga "Kan jag ta en kull på henne?"

#30 Jag håller med dig:)
Ja det gör jag också absolut men anledning till tråden var just att disskutera om varför man ställer frågor och sen blir sur för att man inte tål svaret
Självklart kan man inte svara 100% men bara diskutera lite överlag vart skon klämmer 

#30 Sen kan man väl diskutera svaren som ges och inte se allting som sanning. Om det kommer in en människa som frågar om en sak och får svar som hon/han inte tycker låter rimliga - d.v.s. hon/han tycker inte att det känns som att det ligger tillräckligt med tyngd bakom den här åsikten - då måste denna person ha rätt att ha sin egen åsikt! Och DET tål nog inte många gamla RIFare skulle jag tro. Hur många skulle tåla ett svar som säger "Ja, jag förstår vad du säger när du säger att spån är farligt men jag har inte hittat någon studie som tyder på detta så jag väljer att ha spån åt mina råttor i alla fall."? Men ARTIGA kan man vara i alla lägen. Finns ingen orsak från något håll att skrika, ropa, eller kalla varandra namn. Däremot tappar folk ibland humöret (från båda håll) och då är det viktigt att inte svara med samma medel. Då trappas det ju bara upp. Tips: gå ut och andas och tänk "Det är inte MIG och min SJÄLVKÄNSLA som står på spel. Det är bara en diskussion." och så går man in och skriver igen. :) Funkar ibland. Eller om man känner sig riktigt förbannad kan man gå ut och skrika och slå på några kuddar först… :D
#33 Hahaha, bra idé där!
x'D

# 33 BRA skrivet! :D

#16,#18,#30, precis min åsikt.

#33 håller med!! :)