Två, ev tre råttor söker nytt hem
För att göra en lång historia så kort som möjligt så berättade min kompis om vad hon hade sett hemma hos sin kompis/bekant, har för mig det var hennes pojkväns kompis de var hemma hos, det var första gången hon var där iaf och denna kompisen hade ormar, han födde upp sin egen mat till ormarna. Han hade honor och hanar i samma bur och var det inte aktuellt att spara "maten" så tog han bara bort ungarna som blev.
Han hade tydligen råttorna för att de var fräcka också, ovanliga varianter som han sa till min kompis. Dock vet jag inte alls i vilken bemärkelse de skulle vara ovanliga mer än kanske dubbelrex/fuzz, rexade eller naken, det ligger nog i betraktarens öga vad som är ovanligt och inte. Ingen koll på färger eller nånting iaf.
Hur som helst, min kompis som mest tyckte på att han var elak som tog bort ungarna frågade mig om det var bra att göra så iom att hon vet att jag har mina råttor uppdelade hanar och honor för sig.
Jag började med att fråga hur många honor det fanns där blandat med hanar, hon sa att han hade iaf 7 eller 8 råttor, hon räknade inte dem när hon var där och hon visste inte alls hur många av dem som var honor.
Jag övertalade henne att försöka ta honorna därifrån, dock dröjde det nästan två veckor innan hon fick hem honorna, som tur var fanns det bara två honor och jag sa att jag kunde ta dem och kullarna för troligtvis skulle båda vara dräktiga.
Det blev lite ändrade planer, jag vet att min kompis inte kan någonting om råttor, men honorna stannade där, antagligen behåller hon honorna eller så vet hon en som kan ta hand om dem sen, men hon tyckte jag skulle hitta hem till ungarna. Jag väntade kull på min hona och allt blev kaos här och vädret tillät inte att köra så det fick bli att ungarna föddes hos henne plus att det minskade stressen för honorna att flytta igen. Alla ungarna kommer hit när de är 5 veckor gamla. Det visade sig tack och lov att bara den ena honan var dräktig.
Tyvärr så är min kompis helt usel på att fixa bilder, i början fick jag mobilbilder som man knappt kunde urskilja om det var prinskorvar eller muttrar. Men hon lånade hem en polare som skulle fotografera med sin braiga kamera, han var inte heller så duktig på det där, men det är de enda bättre bilderna jag har på dem och de är inte dagsfärska. Men kommer visa den bilden iaf sen.
Honan (Bettan blir hon kallad) födde 8 bebisar den 28 januari, en dödfödd och en klarade inte sig senare, mamman hade skitdåligt med mjölk och hon var väldigt tunn. Jag rådde min kompis att köpa hem mjölkersättning för att stödmata ungarna, men de ville sig inte alls, så sa jag åt henne att ge mamman mjölkersättningen och sakta men säkert så började mer och mer mjölk komma och de andra har än så länge klarat sig fint!
Jag har fått en dålig bild på mamman och hon är antingen agouti eller cinnamon, troligtvis cinnamon för ungarna ser ut att bli mink, cinnamon, svart och agouti. Dock behöver det inte betyda att mamman är cinnamon, aja hur som helst är mamman slät, så det enda jag vet om pappan är att han måste vara rex, två har "fula" morrhår enligt henne i kullen och inte lika mjuka som de andra. Mamman är omkring 10 månader, ingen som riktigt vet hur gammal hon är eller hur många kullar hon ens har haft.
Nu är där eventuellt tre av dessa bebisarna som söker hem, åtminstonde två av dem. Två hanar, en som är helfärgad enligt henne och mörkbrun lite flammig så jag antar att han är agouti, sen den andra hanen är ljusbrunflammig och vit och nästan hela kroppen är vit förrutom huvudet, så jag gissar på cinnamon capped mm, han har dessutom "fula" morrhår så han är då rex.
Sen väntar jag svar ifrån en som eventuellt ville ha honan som var kvar, också en capped mm, men denna tjejen är nog mink. Tar gärna emot intresse för honan även om hon är halvbokad än så länge.
(Jag lovar inte att jag har rätt angående färgerna)
Jag kommer regga ungarna i SRS, och jag är noga med vart de hamnar för nu har dessa undgått döden och blivit räddade så de ska ha ett permanent hem där de blir bortskämda och älskade.
Avel? Asså jag garanterar inte att dessa ungarna kommer att lämpa sig i avel senare alls, men jag förkastar heller inte idén om att de kan bli bra råttor på det viset. Men är folk intresserade utav avel så ser jag helst att det är väldigt erfarna personer som lägger intresse om de gäller avel. För jag tycker det är bättre erfarna uppfödare chansar än nybörjare. Visst finns det bra undantag för det här med erfarenhet, jag menar bara att ungarna i främsta rum ska vara tänkta till sällskap än till avel. =)
Jag ska försöka ordna nya bättre bilder om jag kan på dem, jag har själv tjatat om bilder på dem men ja, hon har ingen annan kamera än den på mobilen så vi får se, om inte annat så kommer det BRA bilder så fort de kommer hem till mig. ^^,
Jag vet ännu inte om ungarna kommer stanna här hemma några veckor extra iom att jag inte vet vad de väger osv, sen vill jag gärna se så att alla mår bra innan de åker iväg annars blir dom här hemma. Men tror inte det ska vara några problem. De kommer äen behandlas mot ohyra och allt för att vara på den säkra sidan innan de flyttar. =)
Nej gud nu ska jag inte skriva mer, känner att detta blir en lång tråd redan. Ungarna kommer finnas i Klippan när de är leveransklara här hemma hos mig, ni kan kontakta mig via PM eller mejl hackerfreerats@live.se eller smsa 0700 431 974.
(Som sagt bilden är inte ny och inte den bästa)
Undrar vart bor du någonstans??
kannse är lite intresserad:)

Jag bor i Klippan.. =)
oki lite väll långt bort… bor i ljusdal..

Transport upp till Stockholm går säkert att ordna om man är snäll med Absinthe, och det finns en tjej som bor i sthlm på forumet som åker till ljusdal då o då… ;)

..Och jag åker ibland Gävle-Stockholm och tillbaka så det går säkert att sy ihop om nån är intresserad uppifrån.
Älskar mina stora små vänner..
Men skulle man kunna ordna det så att man kan ficksa transport uppåt så är jag nog lite intresserad. Till gävle kan jag ta mig utan problem och kannse uppsala med.

Transport upp till stockholm och uppsala är inga problem att lösa, transportkostnaden är 100 kr via en tjej som åker mellan skåne och uppsala väldigt ofta. =)
Hon är guld värd den tjejen, super att hon åker så ofta och hon har hjälpt mig många gånger. =)
oki=) hur mycket tar du för en råttunge:) hur gammla är dem nu? :)

Jag Pmar dig, vill veta så mycket om dig innan och tänkte det är lättare via Pm.. =)
oki:)

Du har PM.. =)