En bra uppfödare
Vad tycker NI utmärker en bra och seriös uppfödare?
Sitter bara och funderar lite.
Tyvärr finns det en del trådar om detta:) sök på sajten (jag vet, sökningen suger, men ibland får man faktiskt upp
)
Min blogg: SweGizmo.se

#1 Varför tyvärr ;P det är väl skitbra :D mer funderingar tar saken framåt
jag tycker att en seriös uppfödare är en som har ett bra syfte med parningar. ett mål helt enkelt, som inte bara parar två råttor som är söta.
en bra uppfödare är en som bjuder hem mig att träffa föräldrarna till ungarna, som inte är rädd att visa vart råttorna bor och vad de får att äta.
en som öppenhjärtligt kan berätta om problem som uppstått i släkten och som gärna svarar på frågor och ger stöd och råd till mig även när jag tagit hem råttisarna.
en som jag kan vända mig till vilka problem som än uppstår med min råtta
sen tycker jag alltid att det är svårt att veta vem som är ärlig när man pratar med dem, har lite problem att läsa folk nämligen men det är en annan historia 

Jag tycker att ta sitt ansvar och engagemang är viktigt.
Precis som Magda sa tycker jag att är det viktigt att ha ett syfte med kullen. Men då kan man också snurra vidare,
Vad är ett bra syfte?
Ska man bara avla på djur med ovanliga och annorlunda färger? Är humöret och temperamentet det viktigaste? Är anledningen "min råtta är underbar och jag vill ha hennes avkommor här när hon avlidit" en anledning nog?
Finns det någon anledning att avla på tex en djuraffärsråtta, när vi i dagens läge har ett relativt stort utbud av friska och välvårdade råttor från seriösa uppfödare som är utspridda runt i stort sett hela landet?
#5 vad som är ett bra syfte tycker jag är upp till var och en som köper en råtta att bedöma :)
för min del är det hälsa och temperament..
att ta en kull på sin zooaffärs råtta tycker jag kan vara en jättebra idé om råttan ifråga är en frisk och stabil hane på närmare 2 år eller så.. eller om råttan har några egenskaper som är ovanligt bra på ngt sätt..
"min råtta är underbar"-kullar kan vara nog så bra ibland, men då måste råttan verkligen vara underbar eller att man är beredd att behålla hela kullen om det inte blir så lyckat..
men det är bara min högst personliga åsikt
Ja det tycker jag är viktigt.
Att man är medveten om att "får jag inte sålt dessa så måste jag vara beredd att behålla varende en".
Att sälja till en djuraffär är ju inte världens mest lyckade. Inte heller att bortskänka på blocket ex.
Okej jag har själv en bortskänkes annons ute på blocket just nu, men jag valde ju faktiskt inte frivilligt att ta mina kullar ^^
Hade det varit mina egna kullar hade jag aldrig skänkt bort dem.
Eller ja, "mina egna kullar" blev ju lite fel. PLANERADE kullar kanske passar bättre;)