De första misstagen
Jag gjorde några misstag när jag skulle köpa råtta.
1. Jag köpte av en djuraffär. (ångrar mig INTE; supersnälla råttor men inte så bra behandlade innan.)
2. Öppnade inte buren när jag fick den för att kolla hur dem mådde och kön.
3. Jag öppnade fönstret i bilen för att jag trode att dem inte kunde andas så dem fick snuva. skyddade dem inte för vinden när jag gick ifrån bilen till huset. VIKTIGT!
4. När jag skulle ta upp dem så greppade jag dem hårt för att dem inte skulle smita.
5. Tyckte att dem var "ringliga" när jag höll i dem och lade dem i buren direkt. det blev väldigt svårt att locka ut dem sen.
6. Presenterade dem för vatten för tidigt.
7. köpte mat av en djuraffär. (Dom älskar det men det är inte så nyttigt och dem mår inte särsigt bra av det.)
Vet att jag gjort fel, men dem har inte tagit skada och har inte blivit rädda för något. Hoppas att ni som funderar på att köpa råtta tar lära av detta.
Just det! 8. Har popcorn i en påse, så dem har av någon dum anledning lårt sig att när det prasslar får dem godis. Vilket gjör det tusen gånger svårare att lära dem komma på komando..
1. De är köpte i djuraffär
2. Bodde första två veckorna i spån
3. Hade dem ute i kylan korta stunder
4. Gav dem djuraffärsmat någon vecka
Säkert mer också!

(det här var när jag var 17 år, alltså för 17 år sedan)
1. Köpte en råtta, han blev aggresiv, lämnades tillbaka.
2. Köpte en annan råtta. FIck bo själv.
3. Han hade spån, (tror de flesta hade det då)
4. Köpte sen när han dog 2 rått tjejer från djuraffär, som fick varsin kull ungar bara några dagar efter att jag fått hem dem, de var bara runt 4 månader gamla.
säkert flera misstag, det var så läääänge sedan nu.
1. Jag köpte mina två första tjejer i djuraffär, trots att jag läst på mycket om själva råttan som djur så dom fick det jättebra, men läste tyvärr inte om riskerna med djuraffärer. Så båda kom med medföljande utbruten mycoplasma. Den ena fick även en tumör i magen tror vi, och var inte tam alls.
2. Sedan såklart det typiska, trodde att dom blödde ur näsan hehe
Tror nog alla som är nybörjare tror med sina första råttor, om man inte läst på om deras sjukdomar såklart.
*putt*
första missen
1. hittar sjukt söta labb råttor hos en kompis 11 år sedan.
2. plockar ut två ungar man blir kär i
3. tar hem dom och gömmer dom under sängen
4. utegångsförbjud i 14 dagar
5. råttorna återlämnas till kompisens mamma
6. en vecka senare vart de orm mat :¨(
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Är all djuraffärsmat dålig?

1 Köpte två pubertala hanar på blocket som var allmänt misskötta pga av tidsbrist. (mina första råttor) Det höll på att sluta i total katastrof. Tack och lov kom dom från en seriös uppf från början så jag fick både stöd och råd av denna.
Annars hade det nog slutat med råttor för min del.
2 Särade på två skogstokiga hanar som skulle ha ihjäl varandra. I paniken så stoppa jag bara ner händerna och fick tag på ena hanen men inte den andra. Det var första gången jag blev rejält biten.
3 Följde ett vanligt forum råd att lägga råttan på rygg när den var elak och fya. Fungerade inte med en pubertal hane (och inga andra efter han heller) som blev ännu mer förbannad och slet sig loss. Behöver jag säga att jag inte var tillräckligt snabb den här gången heller utan blev rejält biten. Den hanen litade aldrig mer på mig och såg sig som flockledare istället för tvärtom.
Sen finns det massor med flera misstag som jag gjort, men det skulle ta alldeles för lång tid att skriva ner dom.
1. blev lurad i djurboden och köpte för liten bur till först ((bytt och endast semester bur nu mer för kortare vister))
2. Gav dem lök ((tabbe >_<))
3. Lätt mitt egna fönster stå på vid gavel/satte inte på elementet
4. Uppfattade inte aggresivitet hos min ena råtta förens han bitit mig och fick avlivas.
sedan vet jag inte riktigt mer… säkerligen gjort fler misstag bara att jag inte kan minnas dem. Lägger kraften på de bra jag :)

Jag har inte råttor än ska få men min kusin har nyligen skaffat råttor och jag tycker hennes misstag är
1. Har de i en för liten bur(H35 B30 D25)
2. Har kutterspån i buren
3. Ger de färskmat 1 gång i veckan
4. Ger de råttpellets och ibland annat djuraffärstorrfoder
5. Lyfter de i svansen(!)
6. Röker på sitt rum(råttorna står där inne och hon är 14!)
7. Har råttorna brevid ett alltid öppet fönster
8. Buren innehåller 1 våning 1 matskål 1 vattenflaska inget sovhus eller andra leksaker
9. Plockar inte upp råttorna, hon är rädd för de.
Jag har pratat med hennes pappa om detta för när jag pratat med henne om alla dessa saker har hon bara sagt "men shit det är mina råttor du kan hålla ****** de överlever ju!"
Men båda har mycoplasma, och har börjat magra! Jag hoppas att pappan pratar ordentligt allvar med henne!
#10 Du kan ju säga till pappan att han ansvarar för sin dotter (om hon inte är myndig), och att dottern faktiskt bryter mot lagen.

Misstag 1 - Lita på djuraffären och köpa en dunabur och spån till den ensamma råttan. Iofs var det mest pappas fel för han köpte den ju åt mig :P tror att råttan dessutom fick leva på gnagarblandning bara (kommer inte ihåg det är typ 17 år sen haha)
Misstag 2 - Min bror ville också ha en råtta så vi köpte en till… det var en hona. Hon fick ungar som någon av de åt upp. Gav tillbaka honan till zoobutiken och skaffade en till hane som dog ganska snart efter.
Misstag 3 - Skaffa råttor igen några år senare XD ( de har tagit över mitt liv ) <3

#12 Punkt 3= asgarva! :P
Med mina allra, allra första gjorde jag några misstag.
1. Köpte från zoobutik och litade på personalen som sade att det var okej att de flyttade från mamman vid 4 veckors ålder.
2. Kollade inte att föräldrarna var trevliga.
3. Gav dem zoomat.
Ena råttan var aggro både mot mig och den andra råttan redan 7 veckor gammal(!) så jag lämnade tillbaka båda två ganska omgående.
Sen när jag skaffade råttor "på riktigt" efter att ha läst på gjorde jag ändå några fler misstag:
1. Gav ambitiöst egenblandat foder men som var felblandat, vilket resulterade i stora, feta råttor! Alltså, både färskmaten och torrfodret var felkomponerat.
2. Kollade inte bakgrund så de hade svårt med introduktioner. Men jag tar ändå tilbaka den här punkten lite, för mina första råttor var så himla härliga och underbara med varandra och mig och jag ångrar mig inte en sekund att jag tog emot dem. De lärde mig dessutom många viktiga saker för mitt framtida råttägande.
3. Var oförsiktig med drag.
Älskar mina stora små vänner..

#11 Jag sa med nästan exakta ord till honom " (kusinensnamn) tar inte hand om Fix och Tix(råttornasnamn)! Du är hennes pappa och det är egentligen dina råttor, så du måste prata med henne om detta!"
Jag gav honom ett fakta blad och berättade för honom om alla saker som behövde förbättras. Han lovade att prata med henne annars skulle hon inte få behålla råttorna. Som jag skrev är hon 14.

De första misstaget jag gjorde va att ha min första hanråtta ensam….men jag var 5 år, å på den tiden va inte folk så noga som nu…dumt nog…..men jag älskade denna råtta överallt annat å han sov i min säng varje natt.Så ensam va han inte…men ensam från andra råttor de va han :(
#14 Låter bra, så får vi hoppas att pappan är ansvarsfull, så att djuren inte ska behöva lida :(
1. Köpt "zoo"råttor förutom den jag får på hem nu på torsdag då
2. Köpte förr zoomat
3. Hade förr spån
Kommer inte på nå mer? …
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#0 när du skriver att du presenterade dem för vatten för tidigt, hur menar du då?
några misstag jag gjorde;
1. första natten när mina kom hem fick de spendera hemma hos min pojkvän, där vi sov allihopa. värt att nämna var att de kom direkt från en mässa i stockholm när vi tog emot dem, och de kommer ursprungligen från uppsala och fick resa en bra bit (bor i skaraborg). Så de fick bo i en bur första natten, sen åkte vi hem till mig dagen efter där de fick flytta in i en ny. Tror det blev lite väl mycket stress.
2. om det med att presentera dem för vatten för tidigt innebär typ, vattenkranen, så tror jag vi gjorde det. Dagen efter att de sov här hemma första gången så satt de på våra axlar när jag gick in i badrummet och satte på kranen, vilket skrämde upp dem. De var även rädda för ljud i allmänhet, så jag pratade med uppfödaren om det och hon sa att det var flera som tagit hand om ungar ur de kullarna och sagt samma sak, så om det berodde på mig vet jag inte säkert. Men de är fortfarande inte helt kompisar med den där kranen..
3. Använde kutterspån till toaletten de första tre dagarna, innan jag visste att det var farligt.
4. Gav dem zoomat
Man lär sig av sina misstag, synd bara att jag inte läste någon sån här tråd innan jag fick hem mina tjejer.
Det är hjärtskärande att läsa om sådan djurhållning som i inlägg #10
:'(
18# Menade då att dem bara var små råttungar, asså når jag fick hem dem nästan, när dem var lika stora som möss (Tycker jag) lade jag dem i en vattendunke med grunt vatten på ena sidan och djupt på andra. vattnet var kallt, dem blev panikslagna och vi fick en ganska dålig start… (men dem bet mig inte, dem små liven…) Fanta hatar fortfarande vatten, men Cola bara mysryser när han hamnar i vatten, Macho… Ja, han, han är skum, fattar inte riktigt vad han vill få fram med att slicka på mina fingrar och sedan plötsligt hoppa upp ur vattnet upp på mig pipande…
Man ska väll bada råttorna då och då? Testade en gång, dem (Fanta och Macho) Hatade det så mycket att dem hoppade upp ur badkaret, lika högt som ett kaninhinder !=O
Ps.. Tycker ni detta är en bra tråd???
#19 okej, då förstår jag :P. Jag vet inte, jag har bara "badat" mina lite lätt en gång, och jag har haft dem i snart fem månader. Däremot har jag klippt klor och så vidare. Har för mig att jag läste någonstans att man enbart ska tvätta dem om de är oerhört smutsiga. Sen på ett annat ställe läste jag att den personen badar dem en gång i månaden. Och på ett annat ställe läste jag att man bara ska rengöra svansen en gång i månaden, då de inte bryr sig om att tvätta den lika mycket som resten av kroppen, och att de tvättar sig själva såpass bra så att man inte behöver tvätta kroppen.
Jag väljer att bara bada dem när de är så smutsiga så de behöver hjälp med att rengöra sig själva. Man skulle dock tänka på att smörja in fötter och svans med oparfymerad lotion, typ helosan, då man förstör det lager av skyddande fett i huden på dem när man tvättar dem.
Jag tvättade dem en gång när de fick för sig att hoppa rakt ner i vällingskålen och brottas. De rent av var indränkta i välling >.< Ångrar mig att jag inte tog kort på det xD haha det såg för roligt ut. De försökte ett tag att göra sig rena själva, men efter mycket om och men så blev de väl för mätta till slut och orkade inte mer. Då fick jag rycka in och hjälpa dem. :)
#21 Mina kastar sig i vällingen varje gång de får, Vilma stoppar ner båda tassarna som hon sedan slickar av, och Doris sätter sig på skålkanten och "hundgräver" så att det blir välling överallt, det är bara Molly och Ronja som har lite bordskick.:)
#22 haha oj då! :) Ja, mina brukar vara duktiga men den där gången var de väl helt enkelt alldeles för upptagna för att lägga märke till vart de rullade någonstans. Dvs innan det var försent :P
- Köpte råttor från djuraffär
- Tog aldrig reda på hur gamla de var, så de var inte jämngamla
- Städade inte buren tillräckligt ofta så de fick löss
- Fick inte färskmat / grönsaker varje dag
- Åt gnagar blandning
- Stod bredvid ett fönser
- Hade spån
- Den ena blev aggressiv och lämnades in mot en ny yngre
- Den yngre råttan dog strax efter och den gamla soldes som ensam råtta
- Fick tillbaka den gamla några månader senare när han hade jätte kort tid kvar att leva, han hade löss och lusbadades, han fick hjärtattack av ansträningarna då han inte var van att bada.
- Buren var väl antagligen för liten också.
Detta var för ca. 5-6 år sedan dock. Och usch vad hemsk man känner sig när man tänker tillbaka på det!

#24 löss uppkommer väl inte bara hur som helst? eller?
1. Hade ensamråtta i för liten bur.
2. Fick nästan bara zoomat
3. Hade spån
4. Fick komma ut sällan för att jag tyckte hon var jätte sprattlig
5. gav bort henne för att jag blev trött på henne
Nu inser jag ju att allt det är mitt fel att hon var som hon var..
Jag är glad att jag hittade det här forumet annars hade jag inte varit så påläst som jag är i dag för att kunna göra det bästa för mina pojkar jag har nu, även om jag fortfarande har mycket kvar att lära!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Haha, förlåt men jag är ju språkpolis.
Kan inte någon ändra rubriken till "De första misstagen"? 
Jag var ganska snabb på att börja läsa på när jag fick mina råttor, men har ändå gjort en del misstag.
1. Tog 2 råttor impulsivt bara för att. (dock ångrar jag inte det, hade nog inte börjat med råttor annars)
2. Dem var bara 4 veckor gamla.
3. Dem fick bo sina första veckor i en hamsterbur, alltså för liten!
4. Hade vanligt spån (bytte fort till toalätt, efter ca 1 vecka)
- Gav dem lök = Gjorde aldrig om det eftersom råttorna blev sjuka. (läste sedan att det var giftigt)
6. Skaffade min 3e råtta Dexter bara för att han var "söt", dumt gjort, inga bra gener från föräldrarna, visade sig senare, Dexter blev och förblir den knäppaste och aggresivaste råttan jag haft.
Min blogg: SweGizmo.se

#24 Förlåt mig, men dog han bara knall och fall direkt efter badet eller vad? Tänkte på, eftersom du skriver hjärtattack, eller menar du inte det bokstavligt?
27# LoL =P
#29 Jag vet inte om det var hjärtattack men vi antog det då han blev jätte stressad och dog. Jag var inte hemma när det hände, det var mamma som badade dem så jag har ingen aning. Har frågat henne men hon kommer inte ihåg. Hon börjar nog bli gammal och senil xD
putt
Varför klagar alla på "köpte från djuraffär"?? Jag har köpt två råttor där och jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon större skillnad på dom jämnfört med andra råttor!? :O

#33 Du har du antingen haft tur eller så har du inte träffat särskilt många andra råttor.
Qui dormit, non peccat
nu kanske det blir OT så sorry
#33 det är fortfarande inte själva råttorna som det är fel på, det är uppfödningen som de flesta zooråttorna kommer ifrån. Dom föds upp under hemska fårhållanden och många är sjuka och undernärda när de kommer till affären (i lite "vettigare" affärer sållas dom ungarna bara bort och blir ormmat). Så man rekomenderar folk att köpa från privatperson/uppfödare i stället får att man vill stoppa den här hemsak grossistaveln där ingen som helst hänsyn tas till djuren. Dom bara produceras, dom som inte säljs blir ormmat. Dom har inget som helst värde annat än det dom drar in i kronor i affären.
Så än en gång, som många har försökt förklara förut, det är inte råttorna i sig som vi har något emot, det är fårhöllandena som dom kommer från. Det innebär en så massa onödigt lidande för "avelsdjuren" eller snarare fabriksdjuren, då det är det dom är - djurfabriker för att producera så mycket som möjligt för att det ska finnas unga djur att skicka ut i affärerna, och det för att folk vill ha så unga djur som möjligt.
jag säger inte det här för att klanka ner på människor som köper djur i affär, utan bara för att informera, det finns länkar till hemsidor med bilder på hur det ser ut hos grossisterna, nånstans här på RIF, har för mig att det är Allamej som har den länken. och det finns trådar där just det här har tagits upp förut.
och sen ni som köper ska inte tro att ni räddar djuren från affären, ni gör tvärt emot det tyvärr, ni kanske räddar just den individen, men då lämnar den ju plats för en annan, och en annan och så går det i en ond cirkel.
Så ni som med näbbar och klor försvarar att zooråttor visst kan vara underbara husdjur, har absolut rätt, visst kan dom bli det, men ni behöver inte skrika om det (alla behöver inte ta åt sig om det där, bara dom som känner sig träffade). För det är som sagt inte råttorna i sig det är grossistuppfödningen som ger dom en så orättvis start i livet, för att inte tala om mammorna som inte gör annat än producerar ungar. Bebisarna tas ifrån mamman när de är för små (men i laglig ålder) ofta undernärda då det enda mat mamman har fått är labbpellets eller annan halvtaskig mat.
Se mig inte som nån suris nu eller nåt, jag försöker bara få er att förstå vad det innebär att köpa en zooråtta och stödja grossistavel.

Tack, fiffiluren! :)
Det handlar alltså inte om att Zooråttor är mindre värda, bara att man inte ska stödja den sortens handel.
Sen är det också klart att planerad avel på råtta borde innebära lite bättre sällskapsråttor än slumpmässigt ihopsatta hos en grossist. De är dessutom ofta hanterade och tama redan vid hemleverans vilket sällan zooråttor är.
Men det finns missförhållanden och dåliga råttor hos uppfödare med, såklart..
Köpte ensam råtta i zoobutik, ålder okänd
Hade råttan ensam
Gav råttan i stort sett enbart pellets.
Var på 80-talet och jag följde bara vad jag fick lära mig. Trodde jag gjorde rätt :@
mitt misstag var att
1: låta nova(hona från lokaluppföddare tsm med systern joey) bita både min lillebror i örat så de blödde och sen att hon bit min andra bror i ögonlocket. innan jag fick lov att ta bortna,
2. hade spån ett par gånger när min alflis var slut..
3. väntade 1 månad innan jag skaffade Tai till släskap till joey. half syster till joey och nova.
4. gav inte ofta gröt utan mest rått mat från djuraffär,
heh. vilka misstag men men.
Okeej. Ja när det låter så så kan jag förstå hade ingen aning om att de va så illa. Trodde väl illa om folk för jag trodde att dom bara ville att man skulle köpa "fina" råttor från uppfödare. Ursäkt till alla,man ska inte dömma andra innan man vet allt om just det. Tack för att ni förklarade det för mig:D
#39 det var så lite så :)
Det handlar inte om nån "snobbig" handling bara för att man köper från uppfödare, men om man har träffat en bra uppfödare och har förtroende för denne så har man mycket större chans att få råttor som är hanterade från början och som har fått växa upp med bra mat och kontakt med människor.
Det finns dåliga uppfödare också, därför är det viktigt att man granskar i sömmarna och tar reda på så mycket man kan, ställer frågor direkt till uppfödaren för att se vad denne säger och pratar med andra som köpt av denne uppfödare innan och hör vad dom har att säga.
Okidoki:D