Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1549 ggr
Zakaraa
0

Smala råttor

Efter att ha flyttat råttorna till sin nya bur (gammal bokhylla) blev mina 2 systrar skygga och det resulterade i att de fick flytta tillbaka till buren de bodde i förut. Men jag upptäckte även att de blivit Otroligt smala. De äter normalt nu men är fortfarande smala, dock på bättringsvägen. Men jag vill ändå veta vad jag kan göra åt detta probmel om jag ska låta det gå i samma långsamma takt som det gör nu eller ge dem något som ökar vikten snabbare?

• Då är min fråga; Vad kan jag ge dem för mat som hjälper till i viktökningen men som inte ger dem fettöverflöd? Vill ju inte att dem ska få för mycket fett som gör att de mår dåligt av det.

• Och så har jag en till fråga, Hur smal är en Smal råtta? Vad jag menar med det är, var är det minsta en råtta får väga innan de räknas som underviktiga?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[lucke]
0

Barnmat, avocado, ägg tex…

Zakaraa
0

#1 Läste nånstans (kommer inte ihåg vart) att råttor inte skulle äta avokado, då det kunde vara farligt? Fast det kanske inte stämmer?

hus-musen
0

#2 Ingen fara med att ge dem avokado, undvik att ge dem skal och kärna bara.

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

#3 Okey tack, du kanske kan svara på min andra fråga? den ang vikten?

Terato
0

Man ska inte ge kärnan och skalet i avocado, bara fruktköttet. Skalet och kärnan innehåller giftig blåsyra.

Dock finns det vissa som inte ens ger fruktköttet.

Annars kan du ladda med extra fett och kolhydrater om du vill få upp dem.

Eller egentligen så ska du se till att de har mat som är fulladdad med allt de behöver. Läs matartiklarna här på sidan till att börja med så har du en bra start.

Vad en råtta ska ha för vikt kan vara lite svårt att säga. Alla råttor är olika stora två råttor med samma vikt fast längd kan den ena vara otroligt tunn medan en som är pytteliten och kort i rocken kan se tjock ut. Det beror också på åldern, såklart.

Hur gamla är råttorna?

Titta på råttan uppifrån. Sjunker sidorna in? Råttan ska ha en lätt utbuktning på båda sidor och inte "se" tanig ut.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

#4 Ge dem protein oxå, kycklingben mm de inneåller mycket nyttigheter.

Nja, eftersom jag inte vet hur stora dina råttor är så är det svårt att säga något konkret. Men känn på dem, sticker höftben ut så de är väl synliga? Har de mjukt rundade magar eller är de mest tomma hudpåsar? Är ögonen trötta och matta? Om du känner på dem, har de hull och muskler eller är de bara beniga?

Hur gamla är de och hur mycket väger de i dagsläget?

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

#5 Ska genast gå och kolla på de artiklarna
De blir 7 månader den 20/2, de har aldrig riktigt haft insjunkna sidor det är mer när jag lyfter dom och känner runt magen på de som jag känner att de smalnat av

Terato
0

Okej, men känner du att de har smalnat av ska du nog lita på din känsla.

Vad får de för Torrfoder?

Vad ger du för färskmat och hur ofta/mycket?

Berätta t.ex. exakt vad de fick i måndags, tisdags och onsdags istället för att skriva "jag brukar ge banan och köttbullar" så blir det lätt för oss att se vad du ger för kost.

Berätta exakt vad ditt Torrfoder innehåller.

..Så ska vi se om vi kan lösa det här..

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

**De får en bas foderblandning som jag gör själv som innehåller Axa grynblandning, pumpafrö, solrosfrö, sesamfrö, dinkelpuffar och något som jag glömt för tillfället >.<'

De får färskmat varje dag, vad det blir beror på vad vi äter under dagen eller vad som finns hämma. *försöker minnas vad de fick, kan ha glömt något*

Måndags; pölsa, köttbullar, potatis, ägg
Tisdag; pölsa, köttbullar, korv, majs
Onsdags; köttbullar, korv, potatis, blodpudding, hårdbröd
Idag; ris, korv, majs

De får även mjölkbaserat tillägsfoder som jag köper på djuraffär men de får de som godis eftersom det är ganska onyttigt med 38 % socker och 62 % mjölkbaserade produkter med honung.

fiffiluren
0

även om proteiner och fett är viktigt så är även frukt och grönt det, de dom mer av det, då får de i sig viktiga vitaminer andra ämnen. Majs är gott men svårt att bryta ner så även som de tycker om det så får de inte i såg så mycket näring av det.

man kan köpa påsar med frysta grönsaker och tina udner vatten och ge så behöver du inte ha en massa färskvaror hemma - men färskt är också viktigt så uteslut inte det :)

Terato
0

Okej, tack zakaraa för ett så utförligt svar! :D

Låter som att du har tänkt igenom fodret men det finns ändå stora brister. 

De får väldigt mkt kolhydrater och protein men inga grönsaker och dåligt med bra fetter.

Den största delen av fodret ska innehålla grönsaker. Tips på bra grönsaker är t.ex: Grönkål, spenat, squash, tomat, morot och andra rotfrukter, olika kålsorter osv.

Sen är protein viktigt. Protein är kött och mjölkprodukter t.ex. Försök att mata dem med mer råvaror och mindre "färdigfabrikat". Alltså mera "rent". Bra saker är t.ex: kött från nöt, gris, kyckling och fisk. Mjölkprodukter som yoghurt, keso, mjölk(om de tål det).

Ägg är bra. Det innehåller mkt i näringsväg så det kan de få ofta!

Köttbullar är mindre bra. Det är halvfabrikat som mest innehåller socker och dåligt med vitaminer och annat. De blir oftast tjocka av det. Det är faktiskt mer kolhydrater än kött i det, oftast.

Bra fetter kan du få av t.ex: Lax, olivolja, avocado,

Kolhydrater är också viktigt, såklart men det finns bättre och sämre kolhydrater. Olika sädeslag är rikt på kolhydrater, liksom pasta, ris, potatis, välling, quinoa, couscous, bröd, osv..

Fast det konstiga är att ditt foder borde visserligen göra att de fick närignsbrist men de borde även bli feta, med tanke på innehållet. De borde alltså vara tjockisar med näringsbrist. Så jag misstänker att det är något annat som är fel, rent psykiskt, som gör dem smala.

teratos.r8or.se

Terato
0

Här har du min artikel om mat om du inte redan har läst den:

Så här matar Terato

Här har du en länk där du kan söka på näringsinnehåll i mat:

Livsmedelsverket Sök

[

](http://www7.slv.se/livsmedelssok/)

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

#10 Jag har gett dom äpple, päron, banan, gröna druvor men dom lämnade allt utom druvorna. Ska prova avokat så fort jag kommer till affären då jag även ska köpa druvor

Vilket jag missade i tisdagens matlista (#9), det ska även stå druvor på den listan

fiffiluren
0

var försiktigt med vindruvor då det kan vara laxerande och ge dlig mage hos råttor som inte är van det, samma med plommon. Sen tror jag att de lämnar mat för att de inte är vana att äta det, och är det så att dom inte gillar det kan du prova vänja dom vid det genom att bita av en bit själv och sedan ge till råttorn. För råttor är ju väldigt försiktiga djur när det kommer till ny och ovan mat så om någon av vågat smaka på det innan är chansen större att dom själva vågar prova.

Terato
0

Hehe, ja, de vägrar ju grönsaker och frukt ibland. Särskilt om de inte är vana att äta det.

Prova att mixa i grönsakerna och frukten i maten. Då är det lättare att få i dem det. Blanda i nåt som de inte kan motstå, t.ex. falukorv(inte allt för nyttigt men luktar och smakar gott så detkan vara ett bra sätt att lura i dem det andra).

Men ang. dina honors undervikt så tror jag som sagt snarare att det är psykiskt. De kanske äter dåligt för att de mår dåligt. Är de nervösa i övrigt också? Umgås du mycket med dem och hur funkar de med människor?

Är de ointresserade av mat i övrigt också? Äter de väldigt lite?

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

#14 De har fått de frukterna ofta och alltid har de lämnat, så de är vana vid det. De åt förut när de var yngre men har slutat med tiden.

#15 Jag har provar både bitar för sej och blandat i färskmaten och ändå blir de kvar.

Vad jag märkt har de inte ändrat beteende och de beter sig inte annorlunda dock har jag tyvärr inte haft lika mycket tid åt dom som innan då vår tik valpade för 4 veckor sedan men det blir mer och mer nu när valpen blir äldre.
De är mest bara van vid mig, systrarna blev köpa för tidigt (4 veckor) då butiken sa att de var 7 så de har aldrig mött andra människor än de i min familj. De är lite skygga med de övriga i familjen men det är för att de nästan aldrig gör något med dem så de håller sig vid nära mig då de är ute.

De vill inte gärna äta Axa blandningen som jag har i basfodret utan äter fröerna och kärnorna och lämnar kvar grynblandningen.

Terato
0

Ahaaa, men då är det säkert det. Att de är lite nervösa. Är de inte helt coola i grunden kan de bli lite knasiga av att inte få tillräckligt med uppmärksamhet under några veckor. Spendera massvis med tid med dem. Råttor som är nervösa i grunden kräver lite mer tid av sin ägare.

Du missade att svara på en fråga.

Är de ointresserade av mat i övrigt också? Äter de väldigt lite?

Om det är så att de verkar äta dåligt över huvudtaget så kan de ha fått lite problem att äta och då skulle jag skita i allt vad matcirkeln heter och bara försöka proppa i dem allt de äter. Alltså, de kan lätt bli lite anorektiska. Men jag vet inte vilket skick de är i, så att säga, men gissar på det. De behöver inte se så tunna ut nu men det kan gå fort när de väl har börjat jolla med maten.

Grejer som råttor sällan ratar är: falukorv, kyckling, ägg, pannkaka, välling, äkta smör, majs, bröd, leverpastej, frön och olika nötter osv.

Du får försöka mata dem med allt du kommer över för att lära dig vad de gillar. Resten går det att lära dem att äta med lite tålamod.

Får du bara igång deras "matlust" så brukar de börja kunna äta allt till slut. Tro mig, jag vet, jag har nog den mest kräsna och ickematglada råttan i världen här hemma. Men hon har lärt sig äta det mesta nu och äter dessutom bra nu för tiden. Hemligheten med henne är att mata ofta. Hon behöver få äta många gånger per dag istället för att äta allt på en och samma gång. Jag matade henne hela tiden med något, om så bara ett solrosfrö, just för att få igång hennes matlust och vidga hennes matsäck. Sen har hon fått igång matapparautren och nu har jag inga matproblem med henne.

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

#17 Svar på frågan som jag missade, de äter inte gärna allt som finns i basfodret men de äter färskmaten, dock aldrig när jag är där så jag kan inte riktigt svara på hur mycket de äter. Men eftersom allt är borta efter ett tag så har dom ju ätit upp allt.
De gillar pölsa väldigt mycket så det får de i nästan varje måltid, även köttbullar är populärt.

Jag ska åka till affären nu och köpa lite saker som dom kanske skulle gilla så vi får se om de hittar något som de gillar. Jag ska lägga in lite extra av de fröer som jag vet att de gillar

En sak jag kom på precis nu, det finns troligtvis inlägg med denna fråga men jag har alltid svårt att hitta saker på den här sajten _(inklusive de artiklarna om mat, som jag inte hittade).
_Vad får man absolut inte ge råttorna? Var är riktigt farligt att ge dom? Så som bla lök, paprika, köttsorter, kryddor?