Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 745 ggr
Korpglugg
0

Svarta ögon på siames och vit

Vad är det för gener på en helt vit råtta med svarta ögon, och vad kan ge siameser svarta ögon? Läste genetik på rättsällskapets sida, och där stod att siamesgenen bleker ned ögonen och ger rubinröda ögon.

(Tilägg: har alla siameser seal point? Jag har fattat det som att det liksom "hör till grejen" med siames, men så läser jag "siames med seal point" och liknande och blir förvirrad.)

teachingbirds
0

Jag kan svara på den frågan jag kan något om :)

Nej, alla siameser har inte seal point. Det finns iaf 7 olika pointers de kan ha. Se här under siames: Färger och teckningar. Tyvärr är bilderna borttagna, men man ser iaf namnen på pointarna!

Här är en annan bra sida med bilder! Fast den är på engelska.

Korpglugg
0

Hej.

Nu fattar jag lite mer. Jag menade om alla siameser har point. Jag trodde att pointen hette seal point. Men då förstår jag. Det var därför jag blev förvirrad av "har seal point" och då trodde att de kunde vara utan point helt :)

Men då vet jag att markeringen heter point, och seal talar om att det är svart färg.

Efter lite mer googlande hittade jag det om svartögda siameser. Det finns tydligen en gen för svarta ögon, som täcker siamesers ljusare ögon.

artdesiu
0

Som du själv klurat ut nu så kan siameser ha både svarta och röda ögon (jag har en av varje här hemma).

Och en rad olika pointer, jag har en russian blue point och en seal point. Synd att bilderna på Teachingbirds länk inte fungerade :/

Genetik är knepigt ibland, men spännande att lära sig om! :)

Korpglugg
0

#3, ja jättespännande. Jag visste inget alls för några dagar sedan, och så det blir kanske lite mycket att undra över saker som man inte vet namnet på eller att de ens existerar =D

zyrsan
0

# 2 Sen har du ju himalayorna som ofta förväxlas med siameserna :). Och de kan också vara svartögda :). Svarthögd himalaya (ligger under mink dumbon): http://r8bloggen.wordpress.com/2010/01/25/grrrls-d/

Korpglugg
0

:)