Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 694 ggr
isafisa
0

Mycoplasma eller annat?

Som vissa vet tog jag över en råtthane igår, han är ca ett år och har alltid varit frisk och kry.

Men han har sedan tre dagar tillbaka fått något rött i huden, vet ej om det är små utslag eller bara fläckar. Har inte hunnit kika så jätte nära.

Han nyser rätt ofta och kliar sig ofta. han är även något röd runt ögonen (sekret), men nosen ser jag inget på… När han luktar på saker så luktar han ganska högljutt och nyser sedan efter en kort stund

Var inne lite på mycoplasma men blev lite osäker då han kliar sig så mycket.  Vad tror ni?  Annars är han kry och både äter och dricker bra.

Ska koka lite rooibos till honom men kan det vara en tanke att gå till veterinär?

Fjanten
0

kryper det röda runt?

isafisa
0

nej inte som det verkar, tycker det ser ut som små sår ungefär, fast ja han låter mig inte kolla så noga, men ska se om jag kan få mig en titt till

hus-musen
0

Om han kliar sig så låter det som löss. Överlag så låter det som att han har sänkt immunförsvar, eventuellt pga flytten och det har gjort honom förkyld.

Qui dormit, non peccat

Fjanten
0

Om det är löss så är dem lätta att känna igen, vuxna djur syns tydligt och är rödbruna, om dom sitter fast kan man mista dem för sår men kolla om du ser om dom rör sig då kan du snabbt få medicin av veterinären.

Löss brukar också vara en orsak till att råttor får sänk imunförsvar då dom kan bli anemiska av blodförlusten.

isafisa
0

tycker itne det ser ut som löss, de rör sig inte och det är mer som små utslag som han har kliat sönder. Hade honom på bordet och kikade en stund, men ingen rörelse. Såren är mer ljusröda eller vad man ska säga

isafisa
0

hmm ringer nog kliniken imorgon för säkerhetsskull, kan ju aldrig gå dit en gång för mycket.. fast ringer till en början rådgivningen bara så får jag se vad dom säger.

[veralera]
0

Men även om de har löss/kvalster/whatever så kan ju DET göra att det BLIR sår, om de kliar riktigt mycket. Kan ju vara så att han har känslig hud och för vassa klor, så när han försöker klia river han upp istället (har själv tex väldigt känslig hud så får jag en allergisk reaktion, myggbett osv så är det kört för kliar jag det minsta börjar det blöda).

Han kan ju också vara allergisk mot något.

Och vad det än är så blir det ju knappast bättre av att han flyttat precis:)  (inget elakt mot dig ju, det är ju bara helt enkelt stressande för djur att flytta)

isafisa
0

ok :) Är fösta gången jag ser något liknande så utgår lite från vad jag ser med blotta ögat ;)

Jo förra ägaren undrade om han kan fått en allergisk reaktion men var inte säker, han smällde i sig ganska många typ yoghurtdroppar. Han gnagde nämnligen upp burken hon hade dem i när hon kollade bort..

Men ja, jag ringer kliniken imorgon hur som helst så de får ta en titt så han får rätt behandling :)

Kan lössen ta sig från honom till mig/andra djur?  (är oerhört lus oerfaren)

isafisa
0

Förtydligande: Om han har löss, bör jag ha honom åtskilt från mina gerbiler och kanin? Ett annat rum alltså?

[veralera]
0

Hade jag varit du hade jag hållt dem åtskilda, haft mitt hår upsatt, byta kläder efter jag varit med honom och sedan TVÄTTA HÄNDERNA NOGA.

Vet flera som påstår sig fått löss från hästar. Vet dock ej om det är sant. Men löss är ett helvette!

isafisa
0

japp då ska jag sätta honom så långt bort det går i en 18 kvm lägenhet. Ska vara så noga jag kan!

hus-musen
0

löss är artbundet och smittar inte. det finns vissa arter som smittar men de är inte så vanliga.

Qui dormit, non peccat

Fjanten
0

Lössen är artspecifika och smittar inte till människor, däremot smittar dem mellan gnagare, så du bör ha honom i ett enskilt rumt och tvätta dig noga innan du hanterar något annat djur.

Fjanten
0

haha #12, du hann precis före ;)

isafisa
0

Okej så jag behöver mest troligt inte oroa mig, men då får han bo i hallen då och så får jag komma ihåg handtvätten. Han handsprit hemma också så kör med det med.

[veralera]
0

Jag hade varit väldigt försiktig ändå. Vem sa att det ens var löss liksom? FInns ju många olika orsaker det kan vara;)

isafisa
0

jojo, bara tanken på att det kan vara löss avskräcker mig lite, så kommer nog inte direkt gnugga honom i ansiktet och så.

elvissspringsteen1
0

vad är bra mot löss? receptfria medel…