Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3831 ggr
lovewolf
0

Cigarettrök, farligt?

Är cigarettrök på något sätt farligt för råttor?

hus-musen
0

Ja på samma sätt som för människor skulle jag tro.

Qui dormit, non peccat

lovewolf
0

åhh typiskt! Hela min familj röker…inomhus! dom röker i köket och råttorna är på mitt rum alldeles bredvid köket:(

SweGizmo
0

självklart är det ju inte bra med innerökninga varken för oss eller för djuren, kan du inte försöka övertyga dem att röka ute då?? Och låt din dörr till rummet vara stängd så att så lite rök som möjligt kommer in:)

TIPS: Om du själv inte röker så kan du börja lådsas att du börjar bli allergisk mot ciggrök;) så varje gång du är i köket så hosta lite extra, speciellt när dem tänder en cigg. Hade en kompis som gjorde detta och föräldern (bara hennes pappa rökte) började röka ute och var jätte noga med att lukta så lite som möjligt. Visst, man ljuger men vad f*n, i detta läge så får man det;)

Min blogg: SweGizmo.se

lovewolf
0

Jag har alltid min dörr stängd när nån av dom är i köket och jag hostar så att jag får ont i halsen varje gång dom röker eller har rökt, jag brukar till och med sätta ett sånt munskydd på mig och fläkta som en galning med en tidning elr nåt sånt. Men det hjälper inte!

Och eftersom det är så kallt så ''orkar'' dom inte gå ut! Jag ahr också sagt till dom att det inte är bra för råttorna men dom lyssnar inte!

Vad ska jag göra?Gråter

hus-musen
0

#4 Ursäkta mig men latarslen! Om de prompt ska röka inomhus så får de väl slå på fläkten eller öppna fönstret då, det luktar inte särskilt gott med cigarettrök heller. Eller så får du så fort de röker öppna fönstret och vädra så kanske de fattar piken. Om man bor flera stycken i ett hem så får man acceptera olikheter och göra det bästa av situationen.

Qui dormit, non peccat

Fjanten
0

Råttor bör inte bli utsatta för cigarett rök då de har känsliga luftrör, sen så är inte cigarettrök bra för någon, det vet alla :) (jag röker själv och skäms) det är svårt att sluta, men tycker det är oansvarigt av dina föräldrar att röka inne då det påverkar alla i omgivingen och faktiskt är farligt! Hela min uppväxt rökte mina föräldrar inne, och folk sa att alltid till mig att jag luktade rök när jag kom till skolan, hur kul är det?

75% av röken från en cigarett går ut i omgivningen som folk omkring andas in och de resterandee 25% får rökaren i sig. Så det vet man att en hel del går ned i andas lungor också.

mikeiko
0

Du hostar så du får ont i halsen, och de bryr sig inte? Barnmisshandel kallas det :/

imilija
0

om dom inte lyssnar då du hostar kan du väl fejka lite astma, säg att det blir svårt att andas då dom röker inne, det kanske dom lyssnar på?

jag hatar då man bor hemme och föräldrarna vägarar lyssna och tror att dom vet bäst!!

Sorkland
0

Ditt rum ligger brevid köket där dom röker, I ditt rum har du säkert kläder. Hur man än gör för att undvika att rök sätter sig i kläderna så misslyckas man. Kör på att de e nån som klagat att dina kläder luktar :D

niffen
0

Utsätter man råttor för sån fara ska man inte ha djur.

FiaLi
0

Men herregud vilka föräldrar..

Zolah
0

10 - hur du låter :/

Jag satta upp regler hemma för rökning, mina föräldrar accepterade det. som tex ingen får röka under middagen etc. Men jag tror du kommer ändå rätt långt med att stänga dörren osv, ja cigarett rök är farligt men man kan lindra omständigheterna. Dom andas väl inte aktivt rök på dina råttor eller hur?

imilija
0

#10 tänk på tonen, det är ju hennes föräldrar som envisas med att röka inne, inte hon själv, hon kämpar ju för att få dom att sluta, kom med tips istället på hur man får sina föräldrar rökfria :)

lovewolf
0

Jag stänger alltid dörren men det kommer inn mycket rök ändå:/ 

Det är min mamma(skilda föräldrar) och mina syskon(vuxna) som röker. Rynkar på näsan

niffen
0

I och med att TS inte är myndig (antar jag) så är djuren föräldrarnas ansvar.
Och röken är både farligt för djuren och för människorna.

Allvarligt talat så tycker jag inte att jag var hård, djuren lider, även om ni/du kanske inte tror det. Råttors luftvägar är extremt känsliga och det är bara en tidsfråga innan de börar rossla om de inte redan gör det.

gulzebra
0

Slå de där det gör ont - plånboken. En inrökt lägenhet kostar pengar att sanera när man flyttar ut…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Bim
0

Prata allvar med dina föräldrar! Säg att det är farligt för dig och dina djur! Spec för dig, hota dem med att du också lika gärna kan börja röka, det skulle inte göra någon skillnad eftersom du redan får in dig sjukt mkt rök.
Berätta en falsk historia (om det som gulzebra skrev) som du har läst på internet om en familj som rökte och sen fick betala jättemkt när de skulle flytta.Och blablabla… ;)

förlåt om texten blev strulig, jag har väldigt brottom!

isafisa
0

Ja det är inte jätte kul när man rökt inomhus länge och sen flyttar ut, vi bodde ett tag i en "rökarlägenhet" och vi fick då sanera ALLT, det var liksom tjära på precis allt och i alla små vrår man knappt kan tänka sig

lovewolf
0

Nu har jag pratat med min mamma och tatt upp alla saker som står här, men hon bryr sig typ inte! Hon har säkert redan glömt det…Gråter

Vad ska jag göra?

[veralera]
0

Hur gammal är du?

lovewolf
0

12

isafisa
0

vill du så kan du gå så långt att du pratar med skolsköterskan och säger hur det är och du kan gärna lägga till att du hostar mycket m.m. Kanske ett samtal mellan du, skolsköterksan och din mamma kan hjälpa?

[veralera]
0

Men snälla! Vilken hemsk mamma du har! (förlåt, hon är säkert underbar på många andra sett men detta var ett gräsligt beteende!)

Gå till skolkuratorn eller skolsköterskan, säg att du mår dåligt, beskriv din hemmiljö de kommer definitivt förstå dig! be henne prata me din mamma. Prata med en lärare. Prata med en kompis mamma. Sök upp någon på närmaste vårdscentral och be om hjälp. Vilken som helst vuxen människa med lite vett i skallen förstår att detta är fel fel fel fel fel och ett URUSELT beteende!!!

I detta läget är det inte dina råttor du ska oroa dig för, det är dig själv!Är du bara 12 år så är din kropp i stort sett bara ett barns, din kropp är långt ifrån färdigutvecklad vilket innebär att dina lungor inte heller är! Långt ifrån! Dina lungor behöver frisk luft och en bra hemma miljö för att kunna utvecklas som de ska, annars kommer du få astma och allergier och allt annat ruggigt.

Hade min mamma rökt inomhus där min 13 åriga bror bor, hade jag gått och gett henne en smäll på käften (ursäkta språket men det är vad jag hade gjotr), och hade det inte hjälpt hade jag pratat med alla människor jag får tillgång till - hans lärare, skolsköterska, våra släktingar, mammas syskon, mammas föräldrar, någon kompis föräldrar - ja jag hade gått och pratat med polisen om det så hade behövts!

lovewolf
0

Hejsan alla! Detta är syster (en av de rökande syskonen!) till "Lovewolf"  och jag måste bara säga att min lilla kära syster överdriver en del! Alla vi som röker i köket (brevid systers rum) röker alltid under fläkten som då alltid är på högsta effekt!! Mamma har även börjat att gå ut i balkongen för att röka.. och måste påpeka att det är bara under vinter halvåret vi röker inne annars röker vi alltid ute i balkongen!! Och det vet lilla syster om!! Måste också tillägga att alla dörrar till köket är stängda under "röktiden"!! Så det är inte så hemskt här som min KÄRA lillasyster säger! Och måste säga att jag Älskar henne jätte mycket och tyckte det var lite komiskt att hon skriver så här "hemskt" om oss när det inte är så illa som det låter! Jag vet också om att hon Älskar alla oss också även om det inte låter så i hennes inlägg! :) det var allt från mig!

Jag tyckte att jag skulle ge er lite olika synvinklar från denna situation i vår lilla familj:)

[veralera]
0

Hejdu. Vet du vad, jag skiter i om ni så har 10 fläktar runt er - ni ska ändå inte röka inomhus när din 12 åriga syster är där. Det kvittar om ni så har 5 dörrar emellan.

Jag förstår verkligen inte vad du menar att hon överdriver, hon säger bara att hon inte mår bra av att ni röker inomhus - och då gör hon ju uppenbarligen inte det. Det tycker jag ni ska respektera och sluta röka inomhus helt. Ska man förstöra sin kropp genom att röka så får man skylla sig själv när man får stå ute i kylan och frysa.

lovewolf
0

Jag tycker det är okej om hon inte skadas av det vilket hon inte gör. Detta med att hon hostar så att hon får ont i halsen är bara som hon låtsas och det får hon skylla sig själv för om hon får ont av det.

Och visst det kanske inte är så fräscht men det är inte så roligt att gå ut när det är flera minus grader ute. Och både mamma och jag har försökt att sluta fleragånger men det ärinte så lättsom man tror.

Så vi väljer att röka inomhus och vi gör det på bästa möjliga sätt för både syster och hennes råttor inte ska ta så stor skada av det. Så syster får acceptera det så som det är. Min point var bara att skriva att minsyster inte skrev allting så som det var.

[veralera]
0

Jag har också rökt så jag vet hur det är att sluta, men det ändrar inte på det fakutm att jag tycker det är fel att röka inomhus.

Självklart skadar det henne, det är gift vi snackar om. Tre fjärdedelar av giftet ni drar ner i lngorna åker ut igen, och det stannar i luften. Och självklart tycker hon det är jobbigt. Som rökare märker man aldrig när det luktar rök, men en icke-rökare märker det mycket mer(Pratar om egen erfarenhet). Det luktar genom dörrar. Men en som själv röker märker det inte.

Terato
0

Ojojoj, vad hätskt det blev här då! Nog för att det är osunt med cigarettrök men..

Råttor har ju lite extra känsliga lungor och jag tror det påverkar deras allmänhälsa rätt mkt att ständigt utsättas för cigarettrök.

Men även 12-åringar påverkas av cigarettrök. Min lillasyster har utveckat en genetisk sjukdom, som lättare utvecklas om man blir utsatt för cigarettrök som barn och min pappa har rökt under fläkten under hela vår uppväxt. Jag vet ju inte om det har påverkat hennes hälsa men tyvärr är ju risken rätt stor.

lovewolf, du som är storasyster, se till att dessa inomhusrökningar inte blir så ofta och prata med lillasyster och föräldrarna om hennes oro. Som det låter på dig verkar det ju inte alls vara en vana ni har att alltid göra så, så då ser jag ingen större fara med det. Min sambos vänner får röka under fläkten de med, under enstaka tillfällen, när det har varit väldigt kallt ute. Men det är under enstaka tillfällen, som sagt och varenda enstaka tillfälle är ju egentligen ett tillfälle för mycket.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

lovewolf
0

#28 Det har nog blivit ett litet missförstånd, ''lovewolf'' är lillasystern och hon som skrev dom 2 senaste inläggen är storasystern:P

gulzebra
0

#26: Det spelar ingen roll att det inte är "kul" att behöva gå ut och röka mitt i vintern. Det är ändå erat eget fel att ni röker och det är således ni som ska ta smällen av det - mao, gå ut eller skit i ciggen. Din syster ska inte behöva stå ut med erat rökande för er bekvämlighets skull. Att ni sitter under en fläkt spelar ingen roll, det blir illa ändå - tro mig, jag växte upp med fläktrökande mamma.

Det finns snus annars om ni nu inte kan ta erat ansvar och gå ut. Snus drabbar inte omgivningen utan bara de som är dumma nog att börja med skiten.

Slutligen, fråga dig själv - skulle hon verkligen starta en tråd och överdriva om det verkligen inte vore ett problem för henne? Uppenbarligen så är det ju ett problem för henne hur du än uppfattar det. Hur allvarligt problemet är spelar ingen roll för faktum kvarstår att det är just ett problem för din syster. Visa lite respekt för henne och hjälp henne lösa problemet istället för att bara köra över henne.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mikeiko
0

Jag håller med tidigare inlägg, det är sjukt själviskt och arrogant att röka inomhus i samma lägenhet som det finns ickrerökare, barn och djur.

Jag undrar också varför du är inne på din systers konto?

lovewolf
0

#31 Hon var inne här bara för att jag skulle visa henne ett inlägg här i denna tråden och då ville hon att folk skulle se det från en annan synvinkel.

Zolah
0

Alltså, personligen tycker jag att utifrån hur storasyster beskriver det så är det hanterat på rätt bra sätt. Tycker ni bashar lite väl mycket, tycker det är en bra kompromiss lösning att röka under fläkten och gå ut på balkongen. Ni kommer inte få dom att sluta röka med hårda ord osv :/

[veralera]
0

Vi försöker inte heller få dem att sluta röka, bara att acceptera att 12åringen i huset mår dåligt av det, förstör man sin kropp är det ens eget beslut. Men man ska inte förstöra sina syskons bara för det.

[oboybabe]
0

Inte för att vara sån men borde dom inte tänka på sina barn ?