Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2194 ggr
fiffiluren
0

Åldersrekord

Gjorde husdjurstestet på Expressens hemsida, där dök det upp en fråga om rekordåldern på en tamråtta. Alternativen var 5, 7 och 12 år.

Vad skulle ni ha gissat på var svaret?

Jag avslöjar det när fem stycken har gissat.

PS ni som har gjort testet behöver ju inte avslöja det på en gång :)

spiritedaway
0

Jag skulle vilja säga 5. Men har hört en person säga att den fick en råtta som var över 7 år. Så då säger jag 7!

Katrin82
0

Vet också en person som sa att hans hane var 6 eller 7 år, för ca 5 år sedan. Men jag drar till med 12 då :)

Mia2007
0

Jag gissar på 7 :) Hoppas att mina blir så gamla ;)

Geten
0

Jag gissar oxå på 7 år! =)

[vamir]
0

7! :)

(skrev det mest för att du ska skriva det rätta svaret!) ;)

fiffiluren
0

#5 :)

Nu är det fem som har svarat, jag själv gissade på fem år eftersom det var den högsta åldern som jag hört talas om.

Det rätta svaret är 7 år!

Jag blev helt paff, trodde inte att tamråttor kunde bli så gamla. Det är jättekul att ni känner folk som har haft så gamla råttor, det är något jag tycker man ska sträva mer efter inom råttavlen, tro mig, en råtta med betendeproblem blir inte så gammal

SweGizmo
0

ja 7 år är värlkligen en hedersvärd ålder.

Min blogg: SweGizmo.se

Katrin82
0

Ja, det är helt galet vad gammalt! Vore underbart om man kunde få fram så långlivade råttor, som självklart mår bra av det…

fiffiluren
0

#7,8 ja verkligen, det hade varit en dröm om man fick behålla älsklingarna så länge :)

silverorm
0

Mmm enligt mina böcker kan vildråttan bli 7 år.. synd att tamråttan har tappat det.Obestämd

Ricko
0

Hehe, önskar min råttor kommer bli 7 år :) Synd att mina avlidna råttor bara blev 2½-3 år

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Yeay
0

#10 Jag skrev ett arbete i skolan om brunråttan för ett tag sedan, kommer inte ihåg vart jag fick informationen ifrån men kommer ihåg att jag fick fram att medelåldern var ett halvår på brunråttan…

silverorm
0

#12 Man får ju inte glömma att råttan är ett bytedjur oxå!Flört

Yeay
0

Ja det är sant, kanske var det dom räknade med ;P

zickan
0

jag skulle tro det är 7år?.
min äldsta har varit närmare 4. vore kul att ha de som lever längre :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

den råtta som blev 7 år var en labbråtta,den finns med i guiness rekordbok. I det "vanliga" så betvivlar jag starkt att mer än högst ett par stycken har haft råttor som blivit 5-7 år.

Qui dormit, non peccat

[MaNo]
0

jag tror no en kan bli väldigt gammal..
Min kanin blev 13 år och var äldre än mej x)

fiffiluren
0

#17 de flesta kaniner blir mycket äldre än råttor. Det är lite skillnad på deras histora :)

Anvariel
0

#18 Precis. Men tragiskt är det dock…. jag menar, man fäster sig ju så otroligt vid råttor. Det är så orättvist att en råtta lever så kort tid men en jäkla guppy fisk lever 5 år i ett litet akvarie utan pump. Maaah.

fiffiluren
0

Kom på en sak som har lite med det här å göra!!!

Men har kommit med en "ny" genteknik med stamceller där man kan förnya cellerna i kroppen, det gör att den håller sig frisk längre. Vi pratade lite om det på en religionslektion, min lärare sa att de hade använt den här tekniken på råttor, och nu ska det finnas råttor i labben som är nära 20 år gamla.

Forskarna trodde att människor (med pengar naturligtvis) har chans att leva i upp emot 400 år!

Den här tekninken har använts flera gånger, det var en man som var obotligt blind sen 30 år eller nåt, han blev behandlad med stamceller och fick synen tillbaka.

Så om några år kanske några av dessa råttors gener har smugit sig ut bland tamråttorna, så att de blir lite mer långlivade :) Önsketänkade…

Korpglugg
0

Min råtta (rödögd albino) som jag hade på 80-talet, köpte jag när jag var 14 år, och den dog när jag hade flyttat hemifrån och var 20 år.

Den blev alltså 6 år, eller ett halvår yngre kanske (jag vet inte hur nära jag vara att fylla 15, eller riktigt hur nära det var jag fyllde 20).

Det är så att jag inte trodde på det själv när jag fick höra om normalålder, men hur jag än räknar på det, så är det händelser som hänt då råttan levde, som gör att det måste stämma.

På ett amerikanskt forum (för något helt annat än råttor) var det en person som hade många råttor och som sade att rekordet var 9 år. Då verkade ju inte 6 år så vansinnigt otrligt som om maxrekordet är 7 år.

Jag har också haft en vakteltupp som blev mycket äldre än den borde. Mina hundar har dock blivit normalt gamla. Gamla - men i normalintervallet. 12,5 år för båda mina gamla settrar.

Love-
0

har för mig att den älsta blev 7 år

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism