Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3577 ggr
teachingbirds
0

Bromma Zoomarknad

Idag var jag på Bromma Zoomarknad och köpte lite inredning till buren, och passade på att kika in i djurrummet. Har aldrig varit i en djuraffär som har tamråttor till försäljning, men det var inte roligt att se. :( Visserligen hade de bra bottenmaterial och lite saker att klättra omkring på, men inte var det mycket. Hanar hade de 3 burar med, en med bebisar, en med större, och den tredje var det riktigt stora hanar i. Kommer de någonsin få ett hem?

Det som upprörde mig, förutom det som jag redan visste om, var det jag såg att i honornas bur. Deras två skålar, för mat och vatten, låg upp och ner i buren och ett par tjejer försökte äta lite på höt som låg i buren men det såg sannerligen inte så gott ut. Jag påpekade att de inte hade mat eller vatten till en som jobbade i affären, och fick ett ganska spydigt svar tillbaka. Först sa hon att de nyss hade bytt och att de väl ätit upp allt kanske. Då sa jag att skålarna låg upp och ner, varpå jag fick som svar att då är det inga djur i buren. Jag sa att det visst var det, och hon skulle skicka dit nån kollega att titta till dem. Vi stod och tittade ett tag och några minuter senare kom det en tjej och fyllde på, men det bemötandet och att de uppenbarligen missat (?) att de inte hade mat och vatten är inte okej.

Vidare stod det i deras infoblad om tamråttan att "om du vill ha en ensam råtta passar hanar bäst". Usch och fy för djuraffärer som säljer levande djur och inte ens tar hand om dem!

Klumpen
0

Det är inte ovanligt att zoobutiker säljer tamråttor. Och på bromma zoo brukar det absolut inte vara svårt att få råttorna sålda.

[FrejaGna]
0

På Bromma zoo köpte jag ovetande mina första råttor. Där fick jag medföljande mycoplasma som var väldigt svår att bli av med, och jag visste ju inte vad det var då heller, men båda tjejerna hade det från första början. Och nej dom bor inte nå bra det, men det finns bra mycket värre ställen :( Ingen ursäkt såklart, men å andra sidan har jag aldrig sett en djuraffär där råttorna har bott riktigt bra där det inte funnits något att påpeka liksom

teachingbirds
0

#1 Jag vet att det inte är ovanligt. Det jag frågade var om de stora råttorna någonsin kommer bli sålda, de måste varit närmare halvåret, men folk kanske inte bryr sig om det?

#2 Nej, det är väl sällan som de har det bra i djuraffärerna. Därför man inte ska köpa från dem för då kommer bara fler råttor hamna där.. Men det är lätt att göra misstaget innan man vet varför! Jag blev själv lite kär i en tjej där, och det smärtar ju i hjärtat att lämna dem där, men det är ju det som är bäst för råttorna i längden. :(

KexChoklad
0

#3 tyvär är det inte så.. Dom kommer  bli ormmat tillslut..

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Klumpen
0

Det är ovanligt att dem skickar tillbaka råttor iallafall. Då har marsvinen det värre. Nu har dem nyligen höjt priserna och det verkar gå trögt kanske. Dem får en djurleverans en gång i veckan ungefär så någonstans hamnar dem ju.

Cindy
0

#0 Hej! Jag är butikschef för Bromma Zoo och vill hemskt gärna att du mailar mig en beskrivning av den person du pratat med, så jag kan ta mig ett allvarligt samtal med henne. Vi ska ALLTID följa med in i djurrummet om en kund påpekar att något kan vara på tok med djuren, oavsett om man var där fem minuter tidigare! Och givetvis ska råttorna ha fri tillgång till mat och vatten.

Jag har noterat datumet och ska undersöka imorgon bitti vem som jobbade i djurrummet då för att höra vad som hänt. (Normalt sett så vänder vi upp-och-ner på skålarna i en tom bur efter att de diskats, det måste varit detta hon menade.)

Vad gäller skötselrådet så skrevs dessa om förra veckan, och var skrivna före lagändringen. Jag vill dock understryka att vi aldrig säljer ensamma råttor, och att flera i personalen själva haft eller har råttor och därmed vet väl hur viktigt det är att de bor i flock. Gudskelov är tiden förbi då varannan kund krävde att få köpa ensamma råttor och marsvin, det verkar ha blivit allmän kunskap tillslut.

Om du vill veta hur gamla råttorna är som sitter i burarna, så har vi en kalender där vi noterar allt sådant i, så fråga gärna personalen. Dock säljer vi många råttor i månaden, och nej de blir aldrig ormmat. Vi rekommenderar familjer med lite yngre barn att välja de "större" råttorna (de är sällan över 10 veckor dock) eftersom personalen hunnit göra dom riktigt tama.

#2 Jag hoppas att du kontaktade djurrumsansvarige?

#5 Nej det går verkligen inte trögt för oss, tvärtom ökade vi 30% detta år. Priserna på djur har stått stilla i över fem år trots att omkostnaderna ökat så det var helt enkelt dags för en höjning, och de flesta andra butiker tar mycket högre pris.

Har man frågor eller synpunkter får man gärna kontakta mig, jag strävar alltid efter att göra butiken bättre på alla sätt jag kan!

Vänliga hälsningar
Cindy

Ratata
0

Åh vad bra att butikschefen själv ser detta! Nu kan ju alla få svar eller respons på sina åsikter, toppen ju. Bra att du visade dig, Epicindy! :) (Har aldrig varit i Bromma zoo, men jag känner att "klara på zooaffärer"-trådar dyker upp titt som tätt och får någon från affärerna faktiskt se det så kan det ju leda till en förändring, mer sådant!)

Cindy
0

Det var en stamkund som tipsade mig om denna tråd, vilket jag blev tacksam över. Jag uppskattar rak kommunikation! :)

Vänliga hälsningar
Cindy

teachingbirds
0

#6 Hej! Vad bra att du fick tips om tråden! Jag ville prata lite mera med den jag pratade med, men hon var som sagt inte vidare tillmötesgående, så jag avstod. Det var säkert ett misstag, men det är ju synd om djuren ska gå utan mat och vatten pga det. Men alla är vi människor. Jag kommer tyvärr inte längre ihåg hur tjejen jag pratade med såg ut, det var ju ett tag sedan nu och jag har inte världens bästa minne.

Det är skönt och bra att få reda på lite info från "andra sidan" sas. Dialog är ju alltid bättre än monolog!

Och superbra att skötselråden är omskrivna samt att ni vet om hur det ska vara egentligen :)

Cindy
0

#9 Alla kan ju ha en dålig dag, men kan man inte vara trevlig när man jobbar i butik och/eller har hand om djur så har man fel jobb, eller borde packa upp varor om man har en dålig dag…  Obestämd 

Ibland händer det också tyvärr att någon av våra praktikanter glömt sätta på sig sin praktikant-namnlapp och tar kunder fast de borde hämta personal istället, och då kan det också bli tokigt.

Blir alltid tacksam när kunder kommer direkt till mig efter ett mindre bra bemötande, eller med andra synpunkter, så jag kan göra något åt saken. Ska prata med tjejerna imorgon om detta.

Jag har t.o.m. nekat köp för att de ville ha en ensam råtta, och en annan kund för att denne ville ha råttor i en hamsterbur. Jag tror inte det finns nån annan butik som säljer så många Jenny och Joker-burar som vi gör. Skrattande 

Och före dess att vi hade flera anställda med lång praktisk erfarenhet av råttor så sålde vi inte ens råttor, även fast vi hade kunnat. Nuförtiden får jag "skälla" ganska ofta på att djurskötarna fastnat med händerna i råttburarna när det finns massor att göra, och det är inte sällan man ser en rådis sticka ut ur tjejernas tröjor medan de matar och städar. (Jaa, jag är bara avundsjuk eftersom jag så sällan hinner mysa! Flört)

Vänliga hälsningar
Cindy

tildabelle
0

8# Va roligt med direkt kommunikation =)

Då kan jag passa på att presentera min fråga ang råttorna i butiken.

Varför har dom hö i buren? Råttorna äter ju inte hö och hö kan medföra ohyra till råttorna.

/Alexandra

Cindy
0

#11 Dom har haft hö i buren tidigare, eftersom vi fått klagomål från flera kunder som ville att de skulle ha just detta för att boa med. När jag upptäckte detta så sa jag ifrån just p.g.a. det du skriver - djuren kan få ohyra av det, så numera ska det inte finnas hö annat än hos marsvin och kaniner.

Senast jag försvarade varför vi inte ger hö till råttor, hamstrar och gerbiler, så blev jag utskälld och fick höra att det var det dummaste den kunden hört - för hon har haft djur i hela sitt liv och aldrig varit med om ohyra. Som ni kanske förstår är det inte alltid det lättaste att hitta den gyllene medelvägen för att göra alla nöjda…

Nu har jag varit halvtidsjukskriven en längre tid och inte haft samma stenkoll jag brukar i butiken, så jag hoppas att de inte börjat ge hö igen? *fortsätter att skriva upp saker att ta upp på morgondagens möte*

Vänliga hälsningar
Cindy

tildabelle
0

12#  Jag kan tänka mig att alla vill ha något att säga till om när det handlar om djur =) hehe.

Jag besökte bromma zoo i förra veckan, och då fanns det hö i alla burar. (förrutom fåglarnas).

Men annars så tycker jag nog att bromma zoo är bland de bättre djuraffärer jag gått in i. Jag har aldrig blivit otrevligt bemött där =)

/Alexandra

Cindy
0

#13 Det är det minsta man kan säga! På samma dag kan jag få starka åsikter från flera olika kunder i samma fråga, där alla tycker olika och misann vet bäst. You can't win them all! Tungan ute

Förra veckan? Ok, ska kolla vilka som jobbade då och nypa dom lite lagom hårt i öronen. Tack!

Kul att höra att du trivs bra hos oss!

Vänliga hälsningar
Cindy

MP160
0

Åh, då måste jag få passa på att fråga dig epicindy, vart kommer era råttor ifrån? :)

Cindy
0

I den utsträckning vi får tag i från privata seriösa uppfödare och egen personal. Annars Åkello. Letar faktiskt just nu efter privat uppf som vill sälja regelbundet till oss!

Vänliga hälsningar
Cindy

CamillaS
0

Jättebra måste jag säga att ni inte säljer ensamråttor, men får en djuraffär vägra att sälja råttor till en kund som bara vill ha en?
Frågan har snurrat länge i mitt huvud. Har heller aldrig varit på Bromma zoo, men det låter som att den affären är en av dom bättre som finns.
Men istället för hö så kan ni ju sätta in t.ex massa tygbitar eller tidningspapper som dom kan boa med. :)

MP160
0

#16 Finemang! Jag köpte två små killar av er på bromma i förra veckan (inga sura blickar nu råttfolk, jag vet hur inställning till zoodjur är, jag frågade ut personalen rättså rejält och vet riskerna) och ville mest bara kolla så det verkligen stämde, det personalen sa. Jag är faktiskt glatt överraskad över hur frammåt dom är, trodde jag skulle behöva jobba mycket mer med just blygheten. Mina tidigare zoodjur har varit ganska duktigt blyga och osäkra och i butiken var dom lite blyga först också. Men nu hänger dom båda på luckan när jag hälsar på dom, myspojkarna! :)

[Empisen]
0

Jag har varit i bromma zoo flera gånger, tycker djuren har det väldigt fint där Glad Har själv köpt en kanin därifrån.

Det jag störde mig lite på en gång var att jag åkte dit och frågade om ett halsband jag sett på er sida, då säger tjejen "jasså, den sidan har inte uppdaterats på 2 år" då blev jag lite fundersam.. Tänk människor som besöker sidan, ser något dom verkligen vill ha, åker dit (dom kanske bor väldigt långt bort) och så var det för 2 år sedan det halsbandet fanns där.. Tungan ute

För övrigt tycker ni har mycket saker och jag älskar att gå vid alla fiskar, ödlor o.s.v, kan gå där i timmar!
Har funderat sen några dagar bakåt om jag ska köpa en honråtta därifrån, en tillökning i flocken Glad

Cindy
0

#17 Jepp, så länge jag inte diskriminerar någon får jag vägra köp. Man har ingen skyldighet att sälja en vara i en butik bara för att den finns där, och jag har en skyldighet som djursäljare att göra en bedömning om djuret riskerar att fara illa hos den nya ägaren. Vi nekar råttköp nästan varje vecka till folk som vill köpa dom som reptilmat. Ibland blir det långrandiga diskussioner.

#18 Kul att höra! De brukar hänga på luckan hos oss också efter några dagar, och en del gör allt för att bli mysta med av kunder och personal Skrattande

#19 Ah, den berömda hackade hemsidan! Historien är lite mer komplicerad än att vi inte orkat uppdatera den. Jag har jobbat massor på den gamla sidan, men först blev vi utsatta för en virusattack som raderade gamla säkerhetskopior och lämnade sidan blank. När jag väl hittat en gammal säkerhetskopia och börjat ändra i denna, så blev vi hackade så jag inte alls kunde komma åt den ett tag. Då beställde vi snabbt en helt ny sida (som korresponderar med vårt kassasystem, aldrig mer missförstånd - hurra!) men denna fick vi loss först för två månader sedan. Jag kan ärligt säga att min frisör hittat mina två första gråa hår under denna period Skäms Bara för att lägga grädde på moset så har domänen legat nere sedan i helgen, så fler gråa kan det bli. Och webbhandeln ska igång under våren, peppar peppar!

Vi har ca 17 000 artiklar i butiken, så jag hoppas att de flesta hittar vad de söker! Funderar du på en rådis så kom gärna in och fråga tjejerna om du får hälsa på dom. Glad

Vänliga hälsningar
Cindy

ErikM
0

Väldigt trevligt med en zooaffär som vågar sig ut och möta oss på ett öppet forum såhär. Tack. Fram för mer sådant.

-ted-
0

Jag tycker råttorna på Bromma zoo, i förhållande till andra djuraffärsråttor, verkar ha det helt ok. Tyvärr verkar det som om mina två pojkar därifrån har mycoplasma, men det förekommer ju hos de allra flesta zooråttor. Kanske att det hjälper om de gör en rejäl vircon-skrubbning i burarna och låter de stå tomma ett par dagar innan nästa leverans kommer.

ShitGoose
0

Epicindy, Läste på eran sida på hur mycket ett djur (tex. råtta) kostar. Då stod det ''Lägg i varukorg'', Jag hoppas inte man kan beställa hem ett levande djur? ;)

Medarbetare på Sphynx iFokus

[Empisen]
0

#20 Vad bra att ni fixat sidan Skrattande

#23 Är inte det olagligt? Man kan väl inte skicka runt ett djur i en låda bara hejvilt.. Hoppas det är olagligt iaf Tungan ute

Cindy
0

#21 Tack, men för mig är det en självklarhet. Glad

#22 Vi rengör redan med virkon, men ska definitivt prata med djurrumsansvarige om detta!

#23 Nejnej, givetvis säljer vi inte djur över internet och kommer inte tat göra heller! Så fort webbshoppen alls är funktionabel (i vår hoppas jag) så kommer lägg i varukorg-knappen att försvinna på de produkter som inte kan köpas annat än i butik. Många frågar dock vad djuren kostar och om de finns hemma, och detta ska vara ett sätt att se sådant.

#24 Än är den inte klar, har maaassor av bilder och fakta att lägga upp, och kicka igång webbhandeln också.

Nej det är inte olagligt att skicka djur om man ser till att de är säkra och har tillgång till vatten och ev foder, men olagligt eller ej så är det definitivt inget som vi tänker göra!

Vänliga hälsningar
Cindy

Demonstration
0

#16:
"I den utsträckning vi får tag i från privata seriösa uppfödare och egen personal. Annars Åkello. Letar faktiskt just nu efter privat uppf som vill sälja regelbundet till oss!"

När jag var hos er i höstas fick ni in råttbebisar från en "reptilmatsuppfödare" som sålde de "finaste" till er som "tamråttor" som ni säljer i smådjursavdelningen..

De brukar väl inte tänka på beteende, sjukdomar osv? Inte särskilt seriöst..?