Carmen och Ofelia är här
Nu har Carmen och Ofelia kommit hem till mig! Nu tänkte jag bara höra mig lite för hos råttvana personer att allt är som det "ska".
De, Carmen och Ofelia var ju med om mycket igår, lång lastbilsåkning, hamna i djurbutiken några timmar sen bilfärd hem till mig…
De sover ganska mycket och jag har hört att ungar är ganska livliga, men det hänger väl ihop med allt som hände igår?
Den ena kliar sig mycket mer än den andra, men den tvättar sig väl bara, så det inte är någon ohyra menar jag? Då borde väl den andra ha det med?
När jag har försökt sträcka fram handen lite försiktigt så har de kommit fram och nosat men sedan nafsat till lite med tänderna, så är väl också normalt?
Sen undrar jag om någon har några bra tips på hur jag kan vänja dem vid mig, jag vill ju inte vara "för på" och skrämma dem, men jag har hört att man ändå ska försöka.
Jag har läst mycket om råttor men det är skillnad när man har dem hemma, man blir så osäker på om man gör rätt och så :P
Tacksam för svar!
//Thilda
Råttor kan sova mycket oavsett ålder, speciellt om dehar varit med om en lång resa eller liknande. Är de bara livliga när de väl är vakna så ska det inte vara någon fara.
Beroende på HUR mycket det kliar sig så kan det vara ohyra.. Speciellt vanligt när råttor kommer från en grossist/djuraffär. Men även icke ohyreangripna råttor kliar sig. Har de sår någonstans? Vid nacke, kinder, haka t ex. Ser du små vita klumpar på pälsstråna? Rödbruna kryp i pälsen?
Har den ena ohyra så har den andra det med, men det behöver inte synas på den. Skabb kan t ex visa sig enbart på en råtta, men finns de där så finns de på alla andra ställen råttan har varit i närheten av också. Misstänker du ohyra men inte kan se själv vad det är så gå till en veterinär så denne får undersöka råttorna.
Små råttor brukar provsmaka på nya saker och människor, det är normalt.
Först och främst; se till att de har en tråkig bur. Du ska vara roligare än den, så att de vill söka kontakt med dig i stället för att hellre vara i buren.
Sitt i närheten av buren och prata med dom i början, sätt in handen i buren utan att röra dom. Bara sitt där och vänta. Råttor är mycket nyfikna av sig och kommer undersöka din hand efter en stund om de inte är riktigt rädda. Låt de nosa på din hand, klättra på den osv utan att försöka peta på dom. När de känner sig säkra i närheten av din hand kan du börja sträcka fram ett finger, låta dom nosa på dig och sen röra dom lite försiktigt. Undvik att stryka dom över ryggslutet, det är en aggressiv handling. Inte för att unga råttor normalt ska bry sig om det, men eftersom de uppenbarligen har okänd bakgrund så vet man inte vad som finns bakåt i generna. De kan vara överdominanta, aggressiva m.m., så undvik de tills du känner dom och dom känner dig. När de inte längre är rädda för din hand kan du röra dom över hela kroppen, och försiktigt lyfta dom lite. Men ta inte ut dom, och släpp dom direkt om de börjar åla sig. De ska inte känna sig fasthållna, då blir de rädda.
När de börjar känna sig lite mer säkra på dig så kanske de börjar klättra ut utanför buren på din arm, fortsätt sitta stilla då. Låt de springa fram och tillbaka in i buren och upp på dig igen flera gånger, tills de känner sig rätt säkra. Då kan du gå ett steg längre och ta med dom till exempelvis din säng eller en soffa, där de får undersöka fritt. Då kommer de se dig som en trygg plats och söka skydd hos dig, om de tycker att det blir läskigt utanför buren.
Men ha tålamod, det kan ta flera veckor!!
Okej! Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara :-) Tur att det finns sånna här sajter!
De har redan piggnat till och den ena är det verkligen fart på, dock bara den ena. Okej, det är ungefär så jag gjort, hålla in handen/armen ibland och snacka lite med dom.
Hon kliar sig egentligen inte jättemycket men mycket mer jämfört med den andra och jag kan inte se något utan de "symptom" för ohyra som du nämnde. Skulle jag göra det så vet jag ju vad jag ska göra :-)
Ha det bra!