Tolk och hjälp?!
Hejsan! Köpte i förrgår en ny liten bebisråtta och för nån timme sen lät jag den ena av mina förra träffa den nya i köket. Det gick bra, lilla Nisse(den nya) försökte klämma sig in under Squeaky och verkade underlägsen, men squeaky verkade vilja ha honom ovanpå sig. Hur ska det vara? "Ska" den lille va ovanpå eller under? De bråkade ingenting på golvet i köket, men när jag sen släppte in Nisse i den buren de stora är i så verkar squeaky försöka bita honom:/ Jag hade Nisse i en mindre bur innan, men han kunde tydligen smita från den för han är så liten och han fungerar bra med min andra råtta.. Ska jag ta ut Squeaky och ha honom i den mindre buren(han bråkar lite med den andra råttan också) och låta de träffas mer i köket, eller hur ska jag göra? Har ingen annan bur..
Tacksam för hjälp!
Mvh My

hjälp? :(

Jag är inge bra på sånt här.. Men puttar för gossarna!
Introduceringar can ibland ta lång tid, men sålänge du inte hör "skrik" när dom brottas eller att det blir blodvite så tycker jag inte att du bör oroa dig.
Har du följt itroducerings råden som finns i en artikel här på sidan? Finns massvis med bra tips där.
Du sa att en av dom "försökte" bita honom, hur menar du då? att den gick till attack och högg eller smakade lite på honom? Oftast så tror man att det är värre än vad det är, men jag tror att dom snarare försöker sätta honom på plats. Det kan ju bli rubbning i flocken när man tillför nya råttor och individerna måste då upprätthålla ordningen. Detta beteende brukar dock lugna sig med tiden.
Ursäkta min stavning men har spillt på tagentbordet så en del knappar trycks inte ned ordenltigt ^^

Jag har ett stort och ett litet hus i buren nu.. det är bara den lilla som kan komma in i det lilla huset,men Squeaky försöker ibland komma in och komma åt honom, och han har bitit så jag har hört skrik, men det har inte blivit några sår eller så.. ska jag låta dem va i samma bur och låta de smågnabba lite och ta isär dem om det blir allvarligare?
var det verklig skrik då? och inte pip? :)
Om du känner dig osäker tycker jag att du bör vänta i ett par dagar innan de flyttar ihop och ha nykomlingen i den lilla buren så länge. Det är du själv som måste avgöra vad som känns bäst, vi andra kan bara bedömma situationen via nätet.
Som sagt ha dom under uppsikt och läs på bra råd om introudcering, prova och känn efter och blir du osäker så väntar du och provar nästa dag igen.

vet inte, kan ha överreagerat lite:P men det såg hemskt ut när han försökte tränga sig in i huset(har satt fast det med ståltråd för att lillen ska kunna krypa in och va ifred, annars flyttar de andra på det:P). Han går bra ihop med den andra, det är bara squeaky som är "knäpp":P Han brukar tjaffsa med den andra råttan också..

Så länge det inte är några sår eller blod är det väl ingen fara (?) bara uppfostran, väl.
Var noga med att städa buren ORDENTLIGT så det blir så neutralt som möjligt.. ;)

okej, tack:)

Börja om, att sätta ihop råttor ska inte innebära en massa pip och skrik. Ta ut dem och låt dem träffas neutralt igen tills de är helt ok med varandra, det är en extrem stressituation de utsätts för nu. Vi har en massa trådar om introducering samt en bra artikel som du kan läsa.
Qui dormit, non peccat

Det är inga problem längre:) Jag tror bara jag överreagerade lite.. De har lekt med varandra hela kvällen, och nu ligger de och sover tillsammans:)

#11 åhh, vad mysigt!!
my nu när du ändå frågar här på forumet så fråga om vad det kan vara med squeaky för inte kul om det är snedskalle eller nån tumör ju, förklara och visa bilder=) tycker ändå du borde ta han till veterinären…