Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1655 ggr
Lancia
0

Köpte marsvin på blocket - tillagade det i TV

Nu skulle jag ju aldrig sälja ett djur utan att verkligen ha kontrollerat vart det hamnar. Men vad är man för en känslokall människa om man köper någons husdjur och sedan tillagar det, som TV-underhållning?

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article6530347.ab

hus-musen
0

Marsvin föddes förr upp till just mat, så jag är inte direkt chockad över att någon äter ett marsvin.

Däremot så att köpa ett husdjur i Sverige och tillaga i tv för att få fram…vadå? Nån form av ställningstagande eller? Obegripligt.

Qui dormit, non peccat

Pony
0

Vad i.. jag mår illa.. finner inga ord.

Lancia
0

#1, precis det jag menar. Det jag reagerar över är inte att dom åt just ett marsvin, utan hur hela grejen gick till.

hus-musen
0

#3 Ja jag fattar inte riktigt jag heller, vore intressant och veta hur de tänkte.

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Jag reagerar mest på att Nöjesbladet är så finkänsliga att de sökt familjen som sålde marsvinet för en kommentar…. istället för att de kanske skulle sluppit få veta och lida och plågas över att de sålde det. Stackars barn… media alltså.. fy

hus-musen
0

#5 Ja det är inte ok! Finns liksom ingen anledning att trycka ner barnens ansikte i det, de sörjer nog ändå för att de måsta sälja sitt djur.

Qui dormit, non peccat

Kiyona
0

Fy och usch!

Okej att äta djur men att köpa sällskapsdjur på blocket för att sedan äta upp det på tv?????

Om man nu ska äta ett djur så ser man väl till att köpa ett foderdjur istället för någons älskade familjemedlem? Stackars familj att få bära på detta….

#4 Skulle gärna också vilja veta hur de tänkte.

Trevligt barndomsminne……..

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Macho]
0

Ok, ärligt… jag mår illa. Att man kan göra något sånt! tänk er att ni skulle sälja era älskade råttor/ andra djur och sen se dem bli uppätna i tv, och att alla log medans dem åt äcklar mig! Nu blir jag ärligt talat lite rädd, tappade litte förtroendet för blocket, trots att dem inte kunde ro för det.

hus-musen
0

#8 Blocket förmedlar annonser till köpare, om nån bestämmer sig för att käka upp ett djur som är köpt som husdjur så kan inte blocket.se göra något åt det. Det är säljarens ansvar att hålla koll på köparen alla gånger.

Qui dormit, non peccat

spiritedaway
0

Att ens media visar upp det är hemskt.
Tycker synd om familjen som sålt marsvinet. Det är nog inte riktigt vad man räknar med ska hända när man säljer ett djur.

Ännu en anleding att aldrig skänka bort djur, eller sälja väldigt billigt.

Jinaum
0

Äta vad man äta vill. Inget som så, jämnställdhet i all ära. MEN det är oacceptabelt att köpa ifrån en privatperson på det där viset. Om de nu så illa var tvugna, hade de då kanske inte varit bättre att gå till en djuraffär direkt och köpa grosist djur? Med detta menar jag att det är ingen som tar illa vid sig då djuret i princip själjs till vem osm helst.

Men dock kan tycka att familjen borde varit mer noga på vart det hamnade. Det är en annan reaktion, varför inte se till att djuret har det bra? Alla gånger ågr det inte, och alla gånger funkar det inte.

Dock om det är som det står i annonsen så är det väldigt ohumant i själva programmet med så som de avlivar djuret och därefter visar upp det. Det tycker jag inte har på tv att göra om det nu handlar om mat och inte slakt.

Det enda possitiva jag kan se i detta är: 1. Ingen särbehandling bara för man gullar med saker och ting som vimänniskor gör. 2. Folk blir kanske hädan efter lite mer noga med vart djuren hamnar.

isafisa
0

Ja gud nu blir man ännu mer noga med var djuren hamnar…

Falurven
0

Usch :/

Mvh Nathalie

[veralera]
0

Är inte ett dugg förvånad över att någon äter ett marsvin. Ska tydligen smaka väldigt gott vad jag förstått.

Och det om att den kom från blocket - Ni måste komma ihåg att det finns MÅNGA som köper djur, tröttnar och sedan bara vill bli av med det så snabbt som möjligt och skiter i vilket (bara kolla exempelvis alla kaniner som släpps ut i naturen mot en trolig död). Det har ju tydligen suttit själv också antar jag, ingen riktigt kunnig människa har ju ett marsvin ENSAMT. Vem vet, kanske säljarna tillochmed VISSTE att de skulle äta upp det?

Det jag däremot inte förstår  är hur någon idiot kan vilja äta ett djur som inte är uppfött som matdjur, och som man inte heller har någon som helst bakgrund på?:S Vem fan vet vad den familjen har gett den att äta?? Allt gift och skit som djuren äter samlas ju i djurets kropp och vävnad.

Och allvarligt talat är det inte helt omöjligt att denna historia bara är till för PRsyfte…

[veralera]
0

Sen är det en till sak jag tycker är väldigt lustig.

Visst okej om familjen som ägde marsvinet innan sålde det i god tro så var det ju väldigt hemskt gjort.

Men troligen sitter det väääldigt många människor och tänker just nu "Vilken idiot äter marsvin", precis som många kaninfarmar som föder upp till mat får mycket "krititk" från utomstående, för de tycker det är "taskigt att döda kaniner".

Varför är det just taskigt att döda kaniner och marsvin? För att de är små och söta?

Sen en halvtimme senare sitter människorna som klagat och glufsar i sig kycklingfile. Varför tycker ví svenskar det är okej att brutalt slakta kor, grisar mm. men helt fullkomligt oacceptabelt att äta en kanin?

Har ni sett hur otroligt dåligt kycklingarna på kycklingfarmarna har det? Detta inkluderar "ekologiska" kycklingar.

Likadant med foder djur, "Åh den elaka ormen åt upp en stackars mus. Ormar är mördare, de borde förbjudas!" och en halvtimme senare käkar de hamburgare på mcdonalds.

Har egentligen ingenting med artikeln att göra, eftersom det "hemska" i artikeln var just att det var köpt av privatperson… Men ja. Bara mina tankar. Kyckling är i stort sett det värsta man kan äta tycker jag (men kan trots det inte motstå mcdonalds kycklingburgare som den dubbelmoraltanten jag är…)

Lancia
0

Veralera, jag håller absolut med dig, och är en lika stor klåpare jag med i slutändan.

spikeodumbo
0

jag mår illa.. verkligen äckligt..Tyst

[veralera]
0

Det finns ju liksom 2 punkter man måste tänka på.

1. Förra ägarna kanske inte "tvingades sälja sin älskade familjemedlem" utan tyckte snarare marsvinet var en jobbig börda som kostade dem pengar - så de ville bara bli av med det så snabbt som möjligt. Finns MÅNGA sånna.

2. Marsvin är ju något av de vanligaste köttet att äta i många länder i sydamerika. (Likaså var det VÄLDIGT VANLIGT att äta kanin här i Sverige - för ja, 50 år sen bara? Tänk själv - det är säkert MÅÅÅNGA "kanin borskänkes" och "marsvin bortskänkes" annonsobjekt som slutar på matbordet. Jag menar - en hel måltid gratis, kan det bli "bättre"??)

Kalli
0

Jag har inga problem alls med att någon väljer att äta marsvin MEN om nu bara ville bli av med djuret till första bästa (det finns många såna) ännu mindre anledning att inte vara ärlig om sitt syfte och låta ägarna ta ställning med ALL information tillgänglig.

[veralera]
0

FIck reda på nu att de tydligen sagt i programet att "säljarna visste inte vi skulle äta det", och det förändrar ju saker och ting…

Men alltså - det måste ju finnas någon i hela detta falukorvsland som föder upp marsvin till mat?? Jag menar, vi har det ändå rätt invandrartätt…

[Macho]
0

Jag tycker inte det är hämsk att äta marsvin, MEN, som många andra sagt innan, sättet dem gjorde det på var hämskt..!

Lancia
0

"Hej!
I SVT-programmet "Landet brunsås" tillagar och äter Erik Haag ett marsvin, enligt aftonbladet.se. Inför programmet köptes husdjuret på Blocket, utan att familjen som sålde det visste att det skulle bli middag. Marsvinet avlivas genom att nacken bryts av.
Johan Beck-Friis, informationschef på Sveriges Veterinärförbund, menar att slakten är ett brott mot djurskyddslagen och att SVT visar dåligt omdöme som presenterar marsvinsmiddagen som om det vore en spännande söndagsrätt.
Vare sig handlingen är kriminell eller inte, gör det mig mycket bedrövad att Sveriges Television tillåter att djur behandlas på ett så här hänsynslöst sätt. Mot bakgrund av det inträffade vädjar jag till SVT:s styrelse att så fort som möjligt anta en policy som förhindrar liknande djurplågeri i framtiden."

Och detta är precis hela det svar som avsändaren fick:

"Sätt dig in i situationen innan du skriver mail.
Du har inte sett programmet. Det har nämligen inte sänts.
Pinsamt.
Ha lite mer på fötter innan du skriver nästa mail.
Karin af Klintberg"

Karin af Klintberg är alltså den ansvariga på SVT. Mycket opoffessionellt svar tycker jag.

Källa: här.

spiritedaway
0

#22 Det var verkligen inte ett bra svar från henne.

ErikM
0

Jag förstår veralera, hemma hos henne ges ju musungar levande till igelkott.

Men om det nu är så att det är olaglig slaktmetod att vrida nacken av marsvin, hur är det då med slaktmetoden "ätas upp levande av rovdjur i fångenskap"?

FiaLi
0

#24 det är ingen slaktmetod utan en utfodringsmetod. Många rovdjur som livnär sig på levande föda äter inget annat och det är därför alternativet som finns såvitt jag förstått.

spiritedaway
0

#24 Jag tycker inte man ska mata med levande föda. Inget djur ska utsättas för onödigt lidande. Så går det att undvika så tycker jag man ska göra det. Men det blir väl lite OT i tråden.

[veralera]
0

#24 Ööh vem tusan är du och vad är du insatt i vad jag ger till min igelkott om jag får fråga (eftersom du varken känner eller har träffat mig o.O?