Ny familjemedlem :D
Idag har jag fått hem en råtta från en tjej som inte längre hade tiden för honom. Han heter Diesel och är en snäll hane och är smått matgalen ;)
Detta är min första råtta, några små tips?
Han bor ju ensam vilket han alltid gjort, bör jag försöka skaffa en kompis till honom eller mår han bra ändå? Håller sen tidigare på med gerbiler där det är noga med burkompisar :)
Han har en lite liten bur i mina ögon så ska skaffa en ny snarast!
Han kom ju hit idag och vi har bara så smått hälsat på varandra i burluckan, även om han vill komma ut så vill jag att han vänjer sig lite med ljud, dofter m.m. först. Tror ni jag kan ha ute honom imorgon?
om han vill vara ute med dig tycker jag du ska ta ut honom, han kan vänja sig vid ljud och lukter även när han är med dig, det kan också lära honom att du från och med nu är hans trygghet.
Sen om du ska skaffa en kompis beror lite på hur gammal han är och hur länga han suttit själv, det du kan göra är att höra med någon annan som har råttor om ni kan ha en play-dejt eller nåt så du ser hur han agerar runt andra råttor, om han kan prata råtta över huvudtaget.
jag har själv inga råttor så jag spekulerar bara och har inga egna erfarenheter, men det här är vad jag tror.
Och skulle han nu bli ensam så är det ännu viktigare att han får vara mycket med dig och ute ur buren, så han inte ska behöva känna sig ensam. Du skulle också kunna ha buren bredvid sängen så han blir lugnad av dig under nätterna. har till och med hört om folk som sover med sina råttor, men det är isf något man ska vänta med tills man är riktigt nära varandra.
Sen förutsätter jag att du har läst på om burinredning och mat och sånt, om inte kan jag varmt rekomendera artiklarna här på RiF, sen är det bara å fråga så kommer folket här att hjälpa till så gott vi kan.
Jo jag har läst runt lite här och går även djurvård på gymnasiet så har pysslat med råttor på skolan innan lite smått.
Han är 1 år ungefär och har vad jag vet aldrig haft en kompis, men jo en playdate ska kunna ordnas med en klasskompis råtta :)
Ja men då ska han få komma ut då ;) Och jo hans bur står i en hylla vid fotänden av sängen så han är alltid nära :)
Jag tycket du ska försöka skaffa en kompis åt honom! Skaffa två unga hanar så får du dessutom fler underbara djur i ditt hem (a)
Har du tur lever han 1-2år till och då vill han nog gärna ha en burkamrat :)

Precis som andra skriver så tycker jag du ska testa att ge honom sällskap. (Men ingen gerbil bara, för då har du ganska snart en väldigt mätt råtta! ;P )
Mitt tips är att du tar kontakt med en uppfödare som är villig att låna ut en råtta till dig på prov, som kan få flytta tillbaka om din hane inte skulle acceptera den. Risken är väldigt stor att han inte gör det om han suttit ensam länge och glömt bort råttspråk, men ändå värt att testa då kompisar är väldigt viktigt för råttor.
Ser på din profil att du bor i Piteå, nu har jag ingen jättekoll på avstånder mellan ständerna där uppe, men både allamej och sockerråttan här på forumet bur där uppe i dom norrlänska skogarna. Ta gärna kontakt med dom och hör efter om dom har någon hjälp att erbjuda. Dom är seriösa uppfödare och har kullar emellanåt.
okej det ska jag göra :) Blir först aktuellt på en månad då vi ska flytta till större och då får han betydligt större bur också :)
Men då ska jag höra med dem då :)

*#6 alltid bra att vara ute i god tid när det gäller uppfödare. Etablera gärna kontankten redan nu! :)
Okej :)
ja med lite inredning och sånt så blir det nog bra:)
jo blir nog massa skoj i den :) Tänkte bara så den är lagom stor för honom och en till då möjligtvis :)
ja då å tycker du ska skaffa kompis åt:) eller hitta nån råtta å låna å ser om han accpeterar andra råttor för förstog jag rätt så har han suttit själv.
du verkar ju vara pite-bo, kolla in dom här pojkarna om dom kan vara potentiellt sällskap till sin kille :)
åh tack :D ska höra av mig till dem, så får jag väl prova ta dem :)
#9 Är det inte väldigt brett mellan gallerspjälorna i chinchillaburar?
ingen aning :S

En chincilla bur brukar vara ca 1-1,5cm iaf den vi hade till våra :) Men hanar borde ju kunna ha den för dom är ju rätt stora :P Iaf dom jag har träffat^^ hehe
hehe ja min hane är inte ens pigg på att ta sig genom kompostgaller ;D Men ja, i värsta fall får vi klä den med mindre galler :)

Jo iofs :P Så kan man nog med lösa det :P