vill ha lite tolkning :)
Nu är jag då inne på tredje dagen som råttägare och jag får varje dag lära mig något nytt beteende :)
Det jag skulle vilja ha tolkat är:
- Han naffsas smått lite överallt, liksom skrapar mig lite med tänderna. Gör inte alls ont men ovan som jag är vid råttor så blir jag ju lite vaksam och her bort han därifrån och låter lite småarg på honom. Vad vill han?
- Jag brukar klappa/klia honom lite mitt uppe på ryggen ibland när han sitter i famnen. Han stannar då upp och låter lite som en fräsande katt (mycket lägre förstås) :S SÅKLART så kan jag ju inte referera till annat än att han fräser och inte tycker om det, samtidigt så stämmer ju inte det eftersom han stannar och liksom verkar tycka om det? Vad är det?
- När han komemr upp på mig luktar han väldigt högljutt, är det för att han inte känner igen min doft?
Hur känner jag igen en arg råtta?
Det där att han nafsar tror jag inte är nafs utan att han putsar dig.
Om en råtta skulle fräsa när du kliar honom skulle du blöda sekunden efter så jag gissar på knaster.
Han kan vara förkyld eller ha problem med rossel. Men du är ny för honom så allt du luktar är nytt.
Eller så luktar han bara in dig väldigt intensivt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Det att han nafsas lite verkar som han undersöker dig:) Samma med lukten, att han försöker memorera din lukt:) Hur gammal är han och hur länge har du haft han?
#2 hon skrev att det är tredje dagen för henne som råttägare. ;)
Det där med naffset tycker jag också låter som att han putsar dig.
Fräser? hmm du menar inte att han gnider tänderna mot varandra så det låter som han knastar?
#3 Aha okej jag var lite blind:P
Både många av mina chinchillor och råttor har "bitits" jääättejätteförsiktigt första dagarna(ibland veckorna) de bott hos mig, i fingertopparna, speciellt om de varit väldigt unga.
Så det är nog inget farligt:)
Jag brukar bara låta dem "gnaga" lite, för de brukar tröttna rätt snabbt:)
Grattis som ny råttägare!
Du har en råtta som tycker om dig helt enkelt. En knastrande råtta myser och en naffsande på det sättet du förklarar låter som den tvättar dig. Mina grabbar naffsar lite för att få min uppmärksamhet, vill leka eller liknande.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Okej då ska jag lugna mig ;D Han är ca 1 år :)
Är alltid så späänande med ett nytt djur hemma, ja menar: Mina gerbiler och min kanin läser jag av ganska bra och vet vad de menar med olika rörelser, ljud m.m. Råttor har jag inte direkt sett sånt innan på så det är kul hur fel man kan tolka det ^^