En fråga..
Vet att det ska finnas en sådan här tråd någonstans på sajten men har letat i en evighet nu och inte hittat den.
Frågan är, blir slät + naken dubbelrexade?

enkelt svar…nej
nakengenen är inte densamma som rex
You can't spell Bitchy without Itchy
#1 Vet du vad det blir om man parar dom två pälsslagen?

nakenbärare
#3 Så slät går inte igenom alls.. ?
Korrekt, pälsade råttor med nakengenen som, om inte dokumenterade fullständigt, kan förstöra råttstammen.
Majoriteten av dom som avlar vill verkligen inte få in någon sorts nakengen i sin linje. Om man köper en råtta, ovetande om att pappan var en nakenråtta, och använder i avel så kan snabbt stora delar av råttstammen bli bärare av genen.
Fortfarande kan jag inte för mitt liv förstå varför man vill ha nakenråttor… är det inte bättre med en pojkvän? En sån kan man åtminstone försöka lära att städa burar. Och rätt ofta så är dom toaletttränade. Dock inte alltid.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Okej, tack så mycket för svaren!
Jag tycker inte det är något fel på nakenråttor, iaf inte alla. Påverkas honan om hon blir parad med en naken?
#6 eftersom du säger så så måste jag fråga om hur mycket du vet om nakenråttor egentligen?
honan påverkas inte, men avkomman kan göra det. Läs på mer om naken råttor.
Naken råttor är så avlade att dom har fruktansvärd hälsa, dom lever inte mer en oftast 2 år. Dom mår oftast inte bra helt enkelt, så nakenråttor ÄR det fel på. Sen så BEHÖVER en råtta sin päls..Nej honan påverkas inte, bara ungarna som inte kommer få lika bra hälsa och så utav deras pappa..förstår bara inte varför man skulle vilja ha råttor som mår dåligt..

# Allamej… Hahaha.. Klockren om pojkvänen!! 
#8 Varför tror du jag frågar? Jo, för att jag vill ha information. Trodde man var smart nog att förstå det.
#9 En råtta klarar sig utmärkt utan sin päls. Visst blir det mer jobb för ägaren men det är en annan sak.
Sen så är hanen som jag funderar på att para med min hona, en frisk och kry nakenråtta på 2 år.
Jag vill absolut inte föda upp sjuka råttor, funderar på att börja föda upp råttor, ja, varför inte ha ett mål just nu att få fram ett par friska nakenråttor?
#11 Man brukar läsa på lite själv innan man kommer med frågor. Jag menar om man verkligen är intresserad så letar man reda på fakta med goda källor, människor har olika kunskaper så genom att fråga kan du även få felaktig information, så läs först och fråga sedan.
tycker du verkligen att det är scysst mot råttan att vara utan sin päls? Det är inte normalt och det är inte råttans val att vara naken, så varför ska vi människor har rätt att avgöra vad som är bäst för dem eller ej? En råtta mår bättre med sin päls och i naturligt ursprung så är råttor bepälsade. Det är fel att avla fram naken enligt min åsikt. Dessutom medför naken gener ärftliga problem, som sämre hälsa och njurproblem. Vill du bidra till sådant?
För det första så skyddar pälsen endel emot skrapsår och sådant en råtta får väldigt lätt ( inte så kul & ha massa svidande rivsår på hella kroppen va? ) För det andra så skyddar det mot kyla, en nakenråtta är altsså väldigt ömtålig mot kyla.. finns en massa saker man kan komma på om varför en råtta behöver sin päls, så att dom klarar sig UTMÄRKT utan sin päls är inte riktigt rätt ord.
men det är min åsikt.
Hanen kanske är frisk, vad har han för bakgrund?
Bara för att han verkar frisk betyder det inte att avkomman blir lika friska.
#12 Hur vet du förrästen att han är frisk? Har du läst artikeln här på rif om nakenråttor?
#16 Ja, det har jag, vad är det du syftar på?
#15 Precis samma sak som med släta råttor då ;)
Hon jag köpte honom av sa inte vad han kom ifrån, eller rättare sagt, jag frågade inte. Det var som sagt cirka 2 år sen, visste inte bättre då..

#17 Jag är nog mest fascinerad över hur du kan para på en obducerad råtta XD.. men om du kommit på hur man gör får du gärna dela med dig.. har ett par i frysen jag skulle vilja få vidare :P
#18 Ursäkta?
#18 Du får gärna förklara dig, förstår inte vad du menar..

det är väldigt svårt att veta om en råtta (speciellt en naken)
är helt frisk och inte har problem med lever njurar, etc…om man inte obducerat råttan…

#4 De kommer alltså se ut precis som vanliga slätpälsade råttor, men kommer bära på nakengenen. Vilket betyder att om de råttorna någon gång blir parade med en annan råtta med den genen, kommer en del av deras ungar bli nakna.
Nakengenen för ju med sig mycket sjukdomar som inte syns utåt. Alltså att njurarna inte fungerar m.m.
Jag tror att det Nicciz syftar på är att du då inte kan veta att hanen är frisk, för du kan inte se tex. hans njurar. Om de inte alls funkar, då är han ju inte frisk. Och ja, en pälsad råtta kan man ju inte heller se om den är helt frisk inuti, men risken på en naken är så mycket större.
(Nu hann hon svara innan jag postade detta svaret, men jag hade ju rätt
)
En naken råtta är nästan aldrig 100% frisk.. drf tycker jag bara det är helt fel att avla på nakenråttor.. tycker egentligen inte man borde avla alls innan man vet vad man sysslar med..
#22 Men om han har problem med t.ex njurarna då, skulle han verkligen klarat att leva så länge som han gjort?
#23 Vad bra, då vet jag vad du tycker.
Så därför borde inte DU göra det! Lyssna på dig sj , lämna över det till dom som seriöst kan iaf. Eller vänta åtminstone. HAN kanske inte har njurproblem, (fast på alla nakenråttor är riskan att dom INTE har ngra njurproblem eller sjukdomar typ 20%)
Men i hans släkte så hade dom kanske det, och det kan dyka upp när som helst. det är d som är grejen, det är därför man helst ska köpa sina råttor hos riktiga uppfödare som vet vad dom sysslar med.
Om man tänkt avla, vill säga.
Jag har sagt mitt. Tack för alla vettiga svar.

#24 Det kan man aldrig veta, men eftersom det är så stor risk att de får problem, varför chansa? Förstår du hur vi resonerar? Även om just det här hanen inte skulle ha några problem så kan hans barn få stora problem ändå, eftersom det är något som följer med genen. Det har alltså ingenting att göra med om råttan är trevlig, eller hur den som avlat den har gjort. Det är något som kommer automatiskt.
#26 Det tjänar ingenting till att vara otrevlig, även om det är ett ämne man känner starkt för. Då kommer personen som frågar bara försvinna eftersom den känner sig påhoppad.
menade absolut inte att va otrevlig., Blev bara irriterad ..

#30 Förstår det, det kan vara svårt att hålla i tangenterna när man blir upprörd! :)

och om jag inte minns fel hade du empisen under ditt förra nick "empan_hampus" samma diskussion uppe i en tråd, och fick samma svar, men ändå så frågar du igen…
#32 Minns inte att jag diskuterat det här? Länka gärna till tråden.

den tråden ser ut att vara borttagen…
annars hade jag gärna länkat…
Men guud! Kan ni inte vara trevliga för engångs skull??! Här frågar Empisen snällt och vad får hon för svar? Fyfan! Är det inte meningen att vara otrevlig så kan ni iaf skriva trevligt! Vad har hänt med rif egentligen? Finns ju knappt någon tråd alls nuför tiden som är utan tjaffs………..
#9 Det är inte många råttor som lever längre än 2år… Då snackar jag inte bara om nakenråttor utan om dom som har PÄLS också…
Medarbetare på Sphynx iFokus

#32 Det brukar vara så enkelt att folk som inte får det svaret de vill ha inte bryr sig, så det är inte så mycket att bry sig om. Oavsett vad vi säger kommer Empisen para och göra nakenbärare tror jag :P
#36 Det jag ville ha svar på var om slät + naken blev dubbelrexade. Jag fick ett svar på det. Men undrar vad ungarna kommer få för pälsslag, om jag förstod det rätt blir alla släta.
Ja, jag kommer para han och hon. Jag har inte bett om era åsikter angående det……..

#37 Näe det har framgått klart och tydligt. Men jag tror vi bjussar på dem ;P
Är det bara jag som trott att djurägare har sina djurs bästa i intresset?
Varför funderar man ens på att göra något som kanske - eventuellt - skulle kunna vara till skada för något djur i framtiden?
När man endå är i farten så varför inte avla på svanslösa råttorna (manx). Dom klarar sig säkert utan svansen också.. eller varför inte lyckas få till nån ny gendefekt - typ råttor utan öron eller med 1 meter lång päls.. Det skulle säkert också vara roligt..
/Alexandra
Mitt inlägg är inte riktat till någon speciell, utan förundras bara över människans påhittighet. Att man ska avla på genfel.
/Alexandra
#39 Vet ingenting om svanslösa råttor, men dom kan väl inte hålla balansen? Isåfall har dom ett allvarligt hinder, om dom har svårt att klättra, det råttan lever för.
Jag ser inte att nakenråttan har något hinder, jo, att hålla temperaturen då, men det kan vi människor hjälpa till med lite lättare än att hjälpa en råtta klättra…
Det där med pälsen var väl lite överdrivet?
Jag ser nakenråttor överhuvudtaget inte som "annorlunda" kanske är det för att jag inte har haft en sjuk nakenråtta..
På er låter det som om ni vill att nakenråttan utrotas.. ? Då kan jag lika gärna säga att mops, japanese chin och alla andra raser med andningssvårigheter ska tas bort.
Inte för att jag någonsin skulle säga så men… Istället skulle jag försöka att få dom friskare, avla bort sjukdomarna.. Kanske att dom får rakare nosar.
I råttans fall, få bort dessa njursjukdomar o.s.v.
Med manx är det inte bara svansen som är problemet, de har också andra problem pga gendeffekten - precis som nakenråttan.
Jag anser personligen att det går utmärkt att utrota alla djur med gendeffekt (dvs genom att inte avla fler). det bla innefattar även hundar som varken kan para sig själv utan mänskilg hjälp, föda sina valpar utan mänskilg hjälp och där avkomman lider av svåra andningsproblem.
Varför ska man få en gendeffekt till något friskt? Att råttan är naken beror på att något har blivit galet i generna, då ska man ju inte sprida det vidare.. Det är iaf så jag ser på saken (OT men samma med tex sphynx katter)
/Alexandra
Jag tänker inte säga något mer än att jag tycker du borde skämmas som är en sådant egoist, tänk dig själv om någon bestämde att du skulle paras med någon så att det fanns en stor risk att din avkomma blev sjuk.
Tänk efter. Du verkar inte ens påläst.
och ja… jag skiter fullständigt i om jag är otrevlig! jag är förbannad!
Trots att du blivit upplyst om viktiga saker vad gäller avel på naken råttor är du ändå beredd att genomföra en avel trots att du vet vad du kan orsaka avkomman. Det är ren och skär egoism!
Förstår inte ens varför du tänker börja avla, du verkar inte kunna ett piss. Vänta iaf. Blir bättre så.. Både för dig och för råttan..
#44 Fortfarande så finns det risk att pälsade råttor också får sjuka avkommor! Tänk om denna kull blir hur frisk som helst? Man vet aldrig! Samma sak gäller pälsade råttor! Att ni ska ha så svårt att förstå!
Sajtvärd eller Medarbetare kan gärna låsa den här tråden, orkar inte diskutera nå mer, det enda man får på rif är skäll och gnäll. Efter detta inlägg vet jag att det kommer komma ännu ett gnäll-inlägg.
#45 Jorå, det är bara ni som är lite tröga.

#42 ingen sjuk nakenråtta? :S Nakenfis har ju tagits till veterinären skitofta… vet att det inte är du som äger honom nu, utan Jessica.. men iaf :S
#46 ja, pälsade råttor kan få sjuka avkommor om det har funnits i släkten, det är därför uppfödare väljer att släktforsta innan för att se om det finns risker
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Om råttan med säkerhet är någon form av variant på de nakenråttor som finns så kommer den ge släta råttor med päls. Däremot om det är en dubbelrex, ja då får du enbart rexade ungar.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

För att få dubbelrexar bör man para rex + rex eller rex + dubbelrex. Du kan endast få rex om den ena föräldern är rex, för att få dubbelrex måste båda vara rexade på något vis.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Fast Thirre Bör man verkligen para rex+rex? Och rexade på något vis? antingen är den rex eller inte ju ;)
#48 Skitofta? Typ 2ggr….

Två gånger för mycket.
Självklart är det två gånger för mycket! Men bättre det än tre.. fyra.. fem osv.
Nu har jag bara skumläst lätt för jag orkade inte läsa precis alla så det kan ju vara redan sagt. Men det jag skumläste stod det inte.
Jag tror det folk syftar på med att en vanlig päls råtta skulle må bättre än en naken är det att en naken råtta är inte naturlig så att säga. Det är en mutation länge ifrån tamråttan och ännu ett ifrån vildråttan. Så att säga, en naken råtta är ju avlad för att den just skall vara naken och i denna processen har man kanske inte fått med de önskvärda generna som tamråttan kan ha fått. ÄVEN om nu en tamråtta kan ha sina problem de också, tror jag det hela är byggt på att en naken råtta är ett steg längre ifrån ursprungs källan. Då alltså vild råttan.
Jag tror det kan vara så att när man började avla fram naken råttor så viste man ju inte så mycket om genetik och liknande som vi gö idag. Vi kan ta en kinesisk naken hund till exempel (tror det var dessa i alla fall. Ni får rätta mig om jag har fel!) är ju avlad för att vara så lik en människa som möjligt. Så näsan sitter väligt högt upp. Mitt i detta är deras luktsinne urdåligt och de har ibland svårigheter att andas. Liknande en bulldogs problem. En bulldog kan ju tom ha svårt att se pga sina rynkor, få exsem och svårigheter pågrund av att den är avlad på det viset för man helt enkelt inte viste bättre. Med detta vill jag dra en linje till naken råtta då alltså. Att det KAN vara något liknande. Man viste helt enkelt inte bättre och att generna nu kanske inte är de sundaste för djuret självt.
För det är väl så många menar? (Kanske någon som sagt men som längst upp i mitt medelande.) Utifall det kanske kändes oklart varför många tycks så aviga mot nakenråttor.
Ni andra får rätta mig allt eftersom men jag ville ge en sida mot det negativa och kanske försöka förklara det. För det är så jag har uppfattat det om naken råttan. Så om annat lär ju jag mig också något om dem i farten om det inte är så här ni menar.
/Alexandra

#51 Dt kanske man inte bör men då den ursprungliga frågan var om slät + naken ger dubbelrexar, då svarade jag på det och visade med nästa inlägg hur man får dubbelrex eller vanlig rex. Rex på något vis menade jag dubbelrex eller rex, då jag hade upprepat de tidigare orden flera gånger hade det inte sett bra ut språkmässigt och kom inte på bättre synonym. Är trött också..

#55, jo du är nog inne på samma spår som dom flesta nakenråttskritikerna. :)
#58 jo. Men jag tänkte att i sådan fall kunde jag förtydliga det. Om det nu hjälpte..?

#55 OT men nej det är inte kinesisk nakenhund, de hundarna har inga som helst svårigheter med att andas. Det "enda" dåliga som direkt följer med nakengenen hos dessa hundar är att de ofta har dåliga tandanlag. Dessutom är de ju inte direkt nakna, och går inte riktigt att föra in som exempel, de har "bara" dåliga pälsanlag, vilket gör att de har mindre eller ingen päls på vissa delar av kroppen. :) Som sagt, lite OT, men lite klargörande angående just den hundrasen.

Att ni dessutom avlivar era råttor pga att de har löss, istället för att behandla de, visar bara att ni är så ointresserade av era råttors bästa!
Ni får hata mig, jag vet att vi typ är kompisar.. det är inte er jag har något emot, utan hur ni behandlar era råttor!
Ni verkar tycka mer om era hundar, jamen fokusera på dem då? :)
(För er andra som undrar varför jag skriver "ni" så menar jag Empisen och Shitgoose då de är de som tänker ta kullen)
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

min kompis avlade på en slät och en naken. men det blev bara släta.. :P

#62 Det är så det "ska" vara. Men alla de släta bär på nakengenen, alltså om någon av dem paras med en naken så blir det nakna i kullen.
#61 Sitt inte å säg att jag inte bryr mig om mina råttor!
Jag upptäckte det för sent, det började med att han blev aggressiv, sedan hade han sår över hela kroppen… Han mådde inge bra psykiskt heller. Så säg inget förns du vet allt.
Jag tycker denna tråd har spårat ut totalt, så skulle vara väldigt tacksam om någon tog sin an och låste den!

#65 Medarbetarna brukar inte tillgodose önskemål om att låsa en tråd, utan gör det om de tycker att det behövs.
#61 Ni? Jag har aldrig avlivat några råttor pga löss!! Inte Empisen heller(men det har hon ju redan förklarat lite högre upp)
Och att jag och Empisen inte tar hand om våra råttor?? Vilket skitsnack!!
#60 ah ok. Vet bara att det finns någon kinesisk hundras som är gjord för att likna människor som har påståda problemen.
Men om annat är detj u faktum att bulldogen är ju så avlad att den har svårigheter att andas och att rynkorna ger den problem med både ögon och i vecken. Sedan har väl inte perser katter det bästa luktsinne heller pga deras avling?

#68 De flesta "rena" raser har något ras-specifikt problem tror jag. Vissa mer allvarliga än andra. Blandraser är ofta friskare :)

#69 Har aldrig förstått hur folk kan hävda att blandraser är friskare hundar.
Om man tar två renrasiga hundar som båda har defekter. Ex. mops då, eller bulldogg, eller vad som helst egentligen.
Om man korsar två raser med defekter med varandra så får man alltså en frisk och sund hund? Enbart för att den är blandras?
Det kan inte vara så logiskt att man förstärker två föräldrars dåliga egenskaper istället?
#69 jo det tycks faktiskt så nu när du säger det. Nåja. Nog med OT ^^

#70 Detta blir mitt sista inlägg, eftersom det här börjar gå lite väl OT. ^^
Om vi tar tex labradorer som lätt får höftledsproblem och låt säga en mops med andningsproblem (nu kanske det inte riktigt är en möjlig blandning, men för exemplets skull) så får man förhoppningsvis en hund som andas bättre än en mops och har mindre benägenhet för höftledsproblemen än en labb. Man blandar alltså ut "defekterna". Men det är ju en lika stor grej att planera en blandis om man ska få ut bästa effekt av blandningen. Inte bara att para hur som. Om du vill prata mera så får du gärna pma :)
Såhär skriver Agria om blandraser:
"Blandraser i första generationen (efter renrasiga föräldrar) blir i regel friskare än hundar i genomsnitt eftersom anlagen för defekter/sjukdomar "späds ut"."

#72 Var inte alls intresserad av att föra diskussionen vidare men efter att ha jobbat med hund i många år så kunde jag inte låta ditt inlägg vara obesvarat kände jag.
Om du blandar din mops med en labrador så behöver de dåliga generna inte spädas ut, de kan istället förstärkas. Du kan om du ha otur alltså få en hund med både höftledsproblem och andningsproblem.
Varför inte avla fram friska renraser istället?
*asg* vilken jäääla tråd.. helt sjukt hur en mäniska kan tänka på det här viset..
MVH Elin

Tycker denna tråd är lite väl aggressiv av sig..
Jag tror inte att man uppnår någonting med att vara otrevlig, resultatet blir bara motsatsen. Så snälla var lite trevliga och snälla mot varandra, det vinner råttorna också på!
Tycker att Empisen snällt och trevligt frågar en fråga och man bör inte bli påhoppad såhär. Förstår att man kanske blir upprörd (är inte särskilt insatt i ämnet) men att bete sig hur som helst är ändå inte okej.
#70 Haha påminner om en historia jag läste om Einstein (ingen aning om den är sann)i någon hästavels bok när jag pluggade mycket om det. Eller det var nog ingen avelsbok, "Hästkunskap i praktiken" eller vad den heter (mycket bra bok lite OT), att en väldigt vacker men otroligt korkad kvinna gick fram till Einstein och sade:
"Tänk vilka underbara barn vi två skulle få, min skönhet och din intelligens" (Albert Einstein hade ju inte direkt fördelaktigt utseende…)
Och Einstein svarade "Ja, eller så blir det tvärt om…"
Vet att det varit många jobbiga svar nu men blandar i mig lite ändå när jag är så uttråkad…
#35 & #75: Jag tycker inte att folk är elaka. Jag tycker de säger vad de tycker bara. Och nakenråttor ÄR ett känsligt ämne, så drar man upp det ämnet får man stå sitt kast - folk har åsikter och håller inte tyst.
#46 Ja det är lika stor risk att du får pälsade råttor som är sjuka om du tex avlar på grossist djur från djuraffärer, eftersom råttor bär på många sjukdomar. Därför är det ju en bra ide att köpa djur du vet bakgrund på…
Allvarligt talat så orkar jag inte bry mig om någon får för sig att avla nakenråttor, för att få fram nakenråttor. Så länge de "vet vad de gör" eller hur man säger, och verkligen kämpar för att avla bort alla problemen de kommer med.
Men om du ändå ska para en naken och en vanlig - varför ens avla på nakenråttan? Köp en vanlig råtta istället och börja avla på henne…
Och om du inte ens har kunskapen om nakenråttor att veta vad som menas med en dubbelrex, så tycker jag du kan vänta lite med att ta nakenkullar…
Och "Jag tycker inte det är något fel på nakenråttor, iaf inte alla. Påverkas honan om hon blir parad med en naken?" även om DIN nakenråtta kan verka frisk, så måste du ju veta vad som allmänt brukar vara fel på dem, din råtta kan ju trots allt bära på detta.