Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2084 ggr
Tislan
0

Bitande råtta!

Jag okar inte med det här längre. Idag bet Gabriel mig i fingret så hårt att det började blöda. Jag skrämde honom inte eller liknande.

Han har blivit så när man ska ta upp honom och han är uppmärksam på att när man är där. Biter han.

Det är inte roligt. Jag vet inte vad jag ska göra för det är inte kul att ha en råtta som försöker bitas varenda gång man fösöker ta upp honom. I början var han den osäkra råttan. Sen den trevliga och nu en mardröm. Har bara ägt honom + hans kompis i 5 veckor.

Vad ska jag göra?

SweGizmo
0

pröva att kastrera, blir det inte bättre då så skulle jag nog tyvärr avliva:/ men funkar han bra för övrigt med dem andra råttorna och så??

Min blogg: SweGizmo.se

Tislan
0

Ja det gör han. Vad kostar en kastrering då?

hus-musen
0

Jag tycker att han är väldigt ung för att börja bitas så tidigt.. Jag är inte så säker på att kastrering hjälper men det kan vara värt ett försök. Annars avliva, råttor ska inte bitas. Kastrering brukar gå på runt 700 kr men kan vara dyrare.

Qui dormit, non peccat

Tislan
0

3#  Oj det var dyrt för en lite råtta. Att sälja är inte på tal om heller eller vad tycker ni?

elektra1
0

ingen vill ha en bitande råtta. Inte till sällskap iallafall.

hus-musen
0

#4 Nope, har han en gång börjat bitas så betvivlar jag att han klarar stressen av att flytta utan att bita nån annan. Vore en sak om han markerat, men hugga så det blöder är inte ok.

Kastrering är rätt dyrt, ring runt och se vad du får för priser på olika ställen. Men var beredd på att mer än en vett troligtvis kommer ha lite otrevliga åsikter som "bättre att avliva och köpa ny" har sj hört det tyvärr.Träffar du sånna så skit i dem, de kommer ändå aldrig göra sitt bästa.

Jag ser att du bor i Märsta, om du kan ta dig in till Sthlm så tipsar jag om Ahlbergs, de är kunniga råttvänliga människor! Vetten kan framstå som lite barsk men han är snäll=) Jag vet att många går till roslagstull, men personligen så gillar jag inte dem. + att de är väldigt dyra.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

Hur beter han sig när han biter? Hugger han för att du stoppar fram fingrarna mot honom så kan han tro att det är mat.

Puffar han upp sig? Fnyser? Stryker sig mot saker? Allt det är tecken på överdominans, vilket har med hormonerna att göra. Om han inte visar några såna tecken skulle kastrering inte hjälpa är jag rädd.

mikeiko
0

Du tror inte att han har ont någonstans, eftersom hans beteende ändrades så drastiskt?

Tislan
0

Jag kan ju kanske filma så att ni får se hur han gör?

Lancia
0

Har gjort två kastreringar, vara en va för att råttan bet hål på sina kompisar dagligen. Han har slutat bita dom och har blivit mycket mer frammåt i övrigt, innan gömde han sig mest hela tiden. Jag skulle rekommendera att du provar. Båda mina kastreringar har varit mycket lyckade.

Nicciz
0

#0 Jag har kanske missat, förlåt isåfall, men fick du Gabriel som bebis eller var han en omplacering? För du har bara haft han i fem veckor om jag förstår dig rätt?

Tislan
0

Han är köpt från Djuraffären i Uppsala. *Arken zoo*

Enligt dom där på Arken var han oc hans kompis 9 veckor.

Tislan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer videon. Som ni ser så sniffar han försiktigt på handsken jag har på mig. Även om jag inte har den biter han ibland.

Men nu så klappade jag honom och han lade sig ner på sidan. Så har han aldrig gjort förut.  Skulle vara skönt att få bukt med problemet.

Btw klicka bort ljudet. Jag babblar bara om ointressanta saker ^^

Tislan
0

Öh hur får man in videon i forumet? Det funkade inte :s

Tislan
0

http://www.youtube.com/watch?v=6eV-LGEKSsw

Nu ligger den på Youtube :)

hus-musen
0

Ja han vill ju verkligen inte bli lyft och hanterad iaf. Han ser ut att vara stel som en pinne, men filmen är väldigt mörkt så det är svårt att se något ordentligt. Men han markerar helt klart att det inte är ok. Överdominanta hanar brukar inte gilla att bli klappade ner mot rumpan så det bör du undvika. När du ska lyfta honom, lyft honom med båda händerna under honom. Jag tror dock att hur du än gör så kommer han att hugga dig förr eller senare. Prova med kastrering, det kan fungera.

Jag undrar lite över handskarna, varför har du dem på dig? Han lär ju sig bara att förknippa handskar med något han inte gillar.

Qui dormit, non peccat

Tislan
0

Ja men jag vill ju inte bli biten. Han bits typ jämt när man tar upp honom.

hus-musen
0

#17 Vad jag menar är att han kommer inte att sluta bitas bara för att du har handskar utan det kommer att göra honom svårare att hantera i och med att du känner mindre och han då biter hårdare eftersom du inte gör som han vill. Avliva eller kastrera, han kommer inte att bli en hanterbar råtta om du inte gör något. hur gör du när du tillrättavisar hans beteende?

Qui dormit, non peccat

wollf
0

jeg ville gitt man mer tid. jobbet mer med å få han trygg før jeg hadde valgt kastrering

Tislan
0

Kastrering har jag inte råd med. men det känns så tråkigt att avliva en så pass aktiv och nyfiken råtta som han annars är. Någon sa att man ska lägga dem på rygg men det hinner jag inte för att han är så jäkla snabb att springa undan.

wollf
0

legg inn en tøybit, noe som lukter deg som han kan gjemme seg i. slik at din lukt føles trygg og varm. så kan du etter hvert ta å legge hånden din i buret, uten å strekke deg etter han, slik at kan selv kan gå å lukte på deg uten å føle at du skal ta han. små skritt hele veien:)

hus-musen
0

#20 Att lägga en överdominant råtta på rygg hjälper tyvärr inte, det kan snarare göra saken värre. En dominant råtta kan man ibland tillrättavisa genom att lägga på rygg.

Qui dormit, non peccat

wollf
0

jeg mener  det er forskjell på doninans og aggresjon

jeg har dominante rotter som aldrig ville bitt mennesker eller andre rotter, og jeg har hatt aggresvie rotter som angriper andre nye rotter, og så har du usikkre rotter som er redde men kan gjøres noe med. genetisk aggresjon og miljørelatert aggresjon er også noen momenter, førstnevnte er lite man kan gjøre med, men er det miljøbetinget kan man vende det

Emmieline
0

Så där gjorde min butiks hane med men han var 6 månader och osäker . han slutade när han märkte att jag eller nån inte ville han nå ont. han försökte att vara "stor" och "skrämade"

R.I.P Fnys petteson 2008 juli

hus-musen
0

#23 Ja precis, överdominanta= aggresiva och så finns det dominantaGlad

Qui dormit, non peccat

wollf
0

ok:) da snakker vi samme språk;)

mikeiko
0

#26 nej…du pratar ju danska? (ehehehheehee)

wollf
0

hehe.. it`s a way to speak:P men jeg snakker norsk, eller dansk eller svenska. men norsk er lettest da det er morsmålet mitt. men er det vanskelig å forstå?

hus-musen
0

#28 Njäe vissa ord kanske, men då frågar viGlad

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

#28 Haha ja, jag vet…var bara tvungen XD

Men åh, jag tyckte ju att det såg ut som norska, men mindes att du sa något om danska förut och blev förvirrad…haha :)

wollf
0

hehe… bra:) er bare å spørre. kommet for å bli på dette forumet nå:P

Lole
0

#20 Kostar det inte ungefär lika mycket med avlivning som med att kastrera??

hus-musen
0

#32 Njäe det beror på vart man gör det. Om jag går till tex ahlbergs så kostar det mig kanske 350 att avliva och jag enbart är där för det. En kastrering ligger på runt 700 kr (dessa siffor kan vara gamla men de är de jag har just nu) så en kastrering är dubbel så dyr.

En avlivning på roslagstull kostar 650 typ, vet dock inte vad deras kastrering kostar, men jag misstänker det dubbla iaf med tanke på deras andra priser.

Qui dormit, non peccat

Lole
0

#33 Okej

Kanske är det värt att ta den kostnaden på 700 (det är ju trots allt en engångsgrej och ingenting som behöver göras om och om igen utan kostar 700 och ingenting mer) och ge det en chans. Men det är såklart upp till dig.  

För råttans skull hade jag gjort det, på samma sätt som man opererar en sjuk människa eller liknande.. Visst det är lite jobbigt under ingreppet och ett tag efteråt men kanske är det värt mödan?Men detta är bara vad jag tycker ;)